| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | At snyde toldvæsnet mest muligt ? Fra : Psycho Cowboy | 
  Dato :  18-11-03 16:31 |  
  |  
 
            Hej alle,
 Jeg købte jo en GSX-R 600 her for en måneds tid siden i DE, og som alle os
 hjemmeimportørere ved, er det lidt ligesom at p.... i bukserne. Glæden over
 det billige køb varer ikke ret længe, da tolden jo stadig mangler at blive
 betalt.   
Jeg går derfor og spekulerer en del over de gældende regler på dette område.
 Har søgt flittigt på google og fundet nogle gode indlæg fra bl.a. Gruby, om
 reglerne og fremgangsmåderne ved en sådan toldbetaling, men har samtidig
 hørt en masse andre fortællinger om, at man bl.a. ikke skal betale depositum
 men blot møde direkte til toldsyn og får den vurderet dér... ??
 Kan jeg få skåret fremgangsmåderne ud én gang til mon? ..og det skal
 selvfølgelig være dem, man benytter i dag!
 Hvilke papire skal bruges, og ikke mindst udfyldes?
 Har læst om Steen Grubys oplevelser osv. på  http://www.gruby.dk/købafmc.htm,
men holder alt dette stadig?
 Nå, men ved siden af undersøger jeg mulighederne for nedslag i afgift... Det
 skulle ikke længere være muligt at "hærge" køretøjet kosmetisk, så det giver
 rabat har jeg hørt...?? Tilgengæld har jeg planer om at smække et gammel
 speedometer på dyret, da geden kun har rundet 18 kkm, og derfor stadig må
 betegnes som ret ny i maskinen = højere afgift. Jeg kan muligvis få fat i et
 speedo der har rundet 50-55 kkm.
 Andre fif, så jeg kan få taget staten lidt i r...!?   
På forhånd tak for hjælpen...
 --
 Psycho Cowboy
 Babygixxer - nu med storebror
 Suzuki GSX-R 600
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bjørn S (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjørn S | 
  Dato :  18-11-03 17:00 |  
  |   
            
"Psycho Cowboy"  skrev
 > Nå, men ved siden af undersøger jeg mulighederne for nedslag i afgift...
 Det
 > skulle ikke længere være muligt at "hærge" køretøjet kosmetisk, så det
 giver
 > rabat har jeg hørt...?? Tilgengæld har jeg planer om at smække et gammel
 > speedometer på dyret, da geden kun har rundet 18 kkm, og derfor stadig må
 > betegnes som ret ny i maskinen = højere afgift. Jeg kan muligvis få fat i
 et
 > speedo der har rundet 50-55 kkm.
 > Andre fif, så jeg kan få taget staten lidt i r...!?   
>
 Davs, jeg heter Klavsen og arbejder hos Told og Skat.
 En af mine hobbyer er at læse om motorcykler da jeg interreserer mig for
 det, samtidig får jeg endel tips om hvordan folk forsøger at snyde os når vi
 vil ha ind vore penge.... Så går jeg til afdelingschefen og tipser, og vips
 får jeg en lille lønsstigning.
 Nå, selvsagt en spøg, men tænk dig nu om to gange inden du skriver, det er
 et åbent forum alle kan lese med på, det kunne jo være de fik øjnene op for
 lige din cykel når du kommer til vurdering   
Helt klart man ikke skal betale overpris, men man skal nok også regne med at
 de efterhånden kender mange kneb, afgiften er efterhånden nogenlunde
 "standariserte", de dage hvor du sparte stort på at selv importere er talte
  
Det eneste som snart kan retferdiggøre egen import er unike maskiner, eller
 billig indkøbspris, hvor du måske kan spare lidt.
 Jeg tror det bedste hjemmearbejdet du kan gøre er at indsamle dokumentation
 på lave priser fra nettet på tilsvarende model, og på den måde få kringlet
 afgiften lidt ned. Så er jo årstiden nu med lidt lavere brugtpriser god.
 --
 /Bjørn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Psycho Cowboy (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Psycho Cowboy | 
  Dato :  18-11-03 18:33 |  
  |  
 
            Bjørn S wrote:
 > Davs, jeg heter Klavsen og arbejder hos Told og Skat.
 > En af mine hobbyer er at læse om motorcykler da jeg interreserer mig
 > for det, samtidig får jeg endel tips om hvordan folk forsøger at
 > snyde os når vi vil ha ind vore penge.... Så går jeg til
 > afdelingschefen og tipser, og vips får jeg en lille lønsstigning.
 ________________________________________________
 Jamen hej Klavsen!
 Så må du kunne finde min adresse, personnr, stelnummer på min mc osv.??
 Ej, jeg forstår dig godt, og mit indlæg kommer nok til at lyde mere
 statsfjensk, end jeg i virkeligheden mener det!... Med "snyde" og "tage i
 røven" mener jeg måder, hvorpå min afgift kan komme ned i et retfærdigt
 leje, hvilket for nogen ikke sker...
 Én af de "nogen" vil jeg helst ikke være af selvsagte årsager, så jeg prøver
 at finde metoder, hvorpå jeg skal af med en afgift, som er retfærdig for
 begge parter.
 ________________________________________________
 > Helt klart man ikke skal betale overpris, men man skal nok også regne
 > med at de efterhånden kender mange kneb, afgiften er efterhånden
 > nogenlunde "standariserte", de dage hvor du sparte stort på at selv
 > importere er talte   
> Det eneste som snart kan retferdiggøre egen import er unike maskiner,
 > eller billig indkøbspris, hvor du måske kan spare lidt.
 > Jeg tror det bedste hjemmearbejdet du kan gøre er at indsamle
 > dokumentation på lave priser fra nettet på tilsvarende model, og på
 > den måde få kringlet afgiften lidt ned. Så er jo årstiden nu med lidt
 > lavere brugtpriser god.
 ________________________________________________
 Jeg tror, du har helt ret... Kommer desværre nok til at hente pengene på
 dokumentation osv!
 --
 Psycho Cowboy
 Babygixxer - nu med storebror
 Suzuki GSX-R 600
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Pwh (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Pwh | 
  Dato :  18-11-03 19:20 |  
  |   
            Psycho Cowboy wrote:
 > Bjørn S wrote:
 >
 >> Davs, jeg heter Klavsen og arbejder hos Told og Skat.
 >> En af mine hobbyer er at læse om motorcykler da jeg interreserer mig
 >> for det, samtidig får jeg endel tips om hvordan folk forsøger at
 >> snyde os når vi vil ha ind vore penge.... Så går jeg til
 >> afdelingschefen og tipser, og vips får jeg en lille lønsstigning.
 >> ________________________________________________
 >
 > Jamen hej Klavsen!
 > Så må du kunne finde min adresse, personnr,
 
 Tja, det tog mig ca 4 click med musen og 10 sekunder at finde dit navn
 og telefonnummer og adresse via de links du så venligt stiller til rådighed i din signatur.
 Så jeg tror egentligt at man kan sige at du med denne posting har kvajet dig en smule,
 nu skal du nok afholde dig helt fra at prøve at snyde da dit navn meget vel kan værer
 blevet noteret hos Told og Skat.
 
 /Jens
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  18-11-03 23:05 |  
  |   
            
 "Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3fba56dc$0$7158$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 > Bjørn S wrote:
 >
 > > Davs, jeg heter Klavsen og arbejder hos Told og Skat.
 > > En af mine hobbyer er at læse om motorcykler ....samtidig får jeg en
 > > del tips om hvordan folk forsøger at snyde os
 >
 > Jamen hej Klavsen!
 > Så må du kunne finde min adresse, personnr, stelnummer på min mc osv.??
 
 Æh?
 Din Ip-adresse og dermed dit navn skulle vel være til at spore med blot lidt
 IT-kendskab, så hvis du bliver helt noya af det her skal du til at have dig
 en
 stråmand til at indregistrere for dig - Men på den anden side: Hvor mange
 GSXR600 tror du der går igennem systemet det næste halve års tid? :-/
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Hans Joergensen (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Joergensen | 
  Dato :  18-11-03 23:06 |  
  |  
 
            Armand wrote:
 > Din Ip-adresse og dermed dit navn skulle vel være til at spore med blot lidt
 > IT-kendskab, så hvis du bliver helt noya af det her skal du til at have dig
 Årh .. det kræver en dommerkendelse, hvilket Told og Skat sikkert
 ikke får bare sådan fordi de har en formodning om noget kommende
 snyd   
// Hans
 -- 
 ringdingelingdingdingdingdingringelingeding 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Wheeler (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Wheeler | 
  Dato :  18-11-03 23:35 |  
  |   
            
Hans Joergensen skrev i meddelelsen ...'
 >Årh .. det kræver en dommerkendelse, hvilket Told og Skat sikkert
 >ikke får bare sådan fordi de har en formodning om noget kommende
 >snyd   
[KLIP]
 Hvem det i grunden, man snyder, hvis man prøver at unddrage sig reg.afgift ?
 Told og Skat er bare en opkrævningsmyndighed
 Wheeler
 VFR 750F
 TRD 125R
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Hekto (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  18-11-03 23:46 |  
  |  
 
            In article <W7xub.8071$nt.718@news.get2net.dk>, Wheeler says...
 > Hvem det i grunden, man snyder, hvis man prøver at unddrage sig reg.afgift ?
 > Told og Skat er bare en opkrævningsmyndighed
 > 
 .... men en ofte meget nidkær een af slagsen.
 Nøgleordet (der måske mangler) er 'rimelighed'.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto 
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Hans Joergensen (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Joergensen | 
  Dato :  18-11-03 20:15 |  
  |  
 
            Bjørn S wrote:
 > Det eneste som snart kan retferdiggøre egen import er unike maskiner, eller
 > billig indkøbspris, hvor du måske kan spare lidt.
 Eller veteraner, hvor afgiften er rent symbolsk..
 // Hans
 -- 
 http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           MKS - 74 (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : MKS - 74 | 
  Dato :  18-11-03 17:01 |  
  |  
 
            On Tue, 18 Nov 2003 16:31:16 +0100, "Psycho Cowboy"
 <chrijac@hotmail.com> wrote:
 >Nå, men ved siden af undersøger jeg mulighederne for nedslag i afgift...
 Orv - det var da mystisk,aldrig hørt før...
 > Det skulle ikke længere være muligt at "hærge" køretøjet kosmetisk, så det giver
 >rabat har jeg hørt...??
 Kommer an på hvor god du er til det,er du rigtig god og kan overbevise
 vurderingsmanden,om at der bestemt ikke er fusket ja så er det jo helt
 fint (for dig),sandsynligheden taler dog for at vurderingspersonerne
 som jo ligesom har prøvet det en enkelt gang eller 2 før,gennemskuer
 at tingene ikke hænger sammen og da blot antager at du har flotte dele
 liggende hjemme og vurderer cyklen efter det,i sidste ende kan det
 ende med at ha' direkte negativ indflydelse...men det skal da klart
 prøves - der er jo også nogle der spiller Lotto....
 > Tilgengæld har jeg planer om at smække et gammel
 >speedometer på dyret, da geden kun har rundet 18 kkm, og derfor stadig må
 >betegnes som ret ny i maskinen = højere afgift. Jeg kan muligvis få fat i et
 >speedo der har rundet 50-55 kkm.
 Nej altså  - hvor snu og ikke mindst gennemtænkt,jeg er sikker på at
 _den_ gennemskuer de aldrig,og hvis cyklen så skulle blive solgt med
 mindre km. end den blev vurderet med og næste ejer  af en eller anden
 grund kommer i kontakt med T&S hvor han fortæller..."Jamen hr. betjent
 sådan var den da jeg købte den",så kan det heller ikke være dit
 problem...
 >Andre fif, så jeg kan få taget staten lidt i r...!?   
Ja for staten det er jo sådan en ond størrelse der ikke har en pind
 med os andre at gøre,så den skal ned med nakken....
 Bedste fif jeg kan give er nok,at lige genoverveje (= tænke lidt mere
 over) hvad man kan/skal og bør gøre,hvem og hvad man er oppe imod og
 så også lige hvem og hvor man skal spørge.....  .
 -- 
 -Michael
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Psycho Cowboy (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Psycho Cowboy | 
  Dato :  18-11-03 18:41 |  
  |  
 
            MKS - 74 wrote:
 > Orv - det var da mystisk,aldrig hørt før...
 _____________________________________
 Hæ, men humor!   
_____________________________________
 > Kommer an på hvor god du er til det,er du rigtig god og kan overbevise
 > vurderingsmanden,om at der bestemt ikke er fusket ja så er det jo helt
 > fint (for dig),sandsynligheden taler dog for at vurderingspersonerne
 > som jo ligesom har prøvet det en enkelt gang eller 2 før,gennemskuer
 > at tingene ikke hænger sammen og da blot antager at du har flotte dele
 > liggende hjemme og vurderer cyklen efter det,i sidste ende kan det
 > ende med at ha' direkte negativ indflydelse...men det skal da klart
 > prøves - der er jo også nogle der spiller Lotto....
 _____________________________________
 Ja, alt dette frygter jeg også... :-/
 _____________________________________
 > Nej altså  - hvor snu og ikke mindst gennemtænkt,jeg er sikker på at
 > _den_ gennemskuer de aldrig,og hvis cyklen så skulle blive solgt med
 > mindre km. end den blev vurderet med og næste ejer  af en eller anden
 > grund kommer i kontakt med T&S hvor han fortæller..."Jamen hr. betjent
 > sådan var den da jeg købte den",så kan det heller ikke være dit
 > problem...
 _____________________________________
 Humor igen! he he   
Jeg er klar over at den ikke holder helt i byretten, men det er altså indtil
 videre kun idéer på tegnebrættet, og som jeg overvejer... Udtalelser som din
 her, medvirker selvfølgelig til at englen i mig får overtaget, så idéen
 måske ryger af tegnebrættet igen...
 _____________________________________
 > Ja for staten det er jo sådan en ond størrelse der ikke har en pind
 > med os andre at gøre,så den skal ned med nakken....
 _____________________________________
 Nææ, men de skal sq ikke tage røven på mig, mere end allerede gjort. Mit
 firma har arbejdet nok for dem, og de er /&"!#@?£@£ godt nok ikke gode til
 at betale, hvad de skylder skulle jeg hilse at sige, men nok om det. ...Når
 det er sagt, er jeg skam en ellers glad skatteyder!
 Som skrevet til Bjørn S er mit indlæg nok lidt mere fjensk end godt er, for
 jeg ønsker blot retfærdighed i bedømmelsen og ikke et kæmpe beløb, som ingen
 steder hører hjemme... Det er blot hvad jeg søger hjælp til.
 _____________________________________
 > Bedste fif jeg kan give er nok,at lige genoverveje (= tænke lidt mere
 > over) hvad man kan/skal og bør gøre,hvem og hvad man er oppe imod og
 > så også lige hvem og hvor man skal spørge.....  .
 _____________________________________
 Jeg tænker skam ikke på andet...
 --
 Psycho Cowboy
 Babygixxer - nu med storebror
 Suzuki GSX-R 600
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            MKS - 74 (19-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : MKS - 74 | 
  Dato :  19-11-03 20:07 |  
  |   
            On Tue, 18 Nov 2003 18:41:24 +0100, "Psycho Cowboy"
 <chrijac@hotmail.com> wrote:
 
 >Nææ, men de skal sq ikke tage røven på mig, mere end allerede gjort. Mit
 >firma har arbejdet nok for dem, og de er /&"!#@?£@£ godt nok ikke gode til
 >at betale, hvad de skylder skulle jeg hilse at sige, men nok om det
 
 I know,min far er selvstændig og han siger også at det offentlige er
 yderst langsommmelige når de skal betale for ydelser,men det er
 ligesom ikke specielt relevant i denne forbindelse.
 
 >Når det er sagt, er jeg skam en ellers glad skatteyder!
 
 Ligefrem glad...hmmmm
 
 > for jeg ønsker blot retfærdighed i bedømmelsen
 
 All i ever wanted was simple justice and peace on earth....se'fø'li
 vil du det og det er da også fuldt forståeligt,men et eller andet sted
 så må man som hjemmeimportør være forberedt på at en tur med T&S er
 lidt af et roulettespil.Det kan både vise sig at være en økonomisk
 fordel og ulempe og slutresultatet er på ingen måde sikkert,jo bedre
 man gør sit forarbejde forud for en import jo bedre er chancen for et
 favorabelt resultat,men stadigvæk....Er man ikke klar til det "spil"
 som det kan være,bør man måske slet ikke prøve.
 
 > og ikke et kæmpe beløb, som ingen steder hører hjemme
 
 Som f.eks Sune der købte den seneste cykel jeg importerede,hvor T&S
 fik en hjerneblødning og forlangte et aldeles urimeligt beløb,helt ude
 af trit med realiteterne - Så bliver man naturligvis noget træt og
 opgivende,ved udsigten til det længere forløb det så bliver,men sådan
 er vilkårene altså.
 
 >... Det er blot hvad jeg søger hjælp til.
 
 Du har jo fået lidt,resten bør du nok gå lidt mere stille med og ikke
 mindst spørge via lidt andre kanaler...
 
 -- 
 -Michael
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ib Jakobsen (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  18-11-03 17:14 |  
  |  
 
            Psycho Cowboy wrote:
 > hørt en masse andre fortællinger om, at man bl.a. ikke skal betale depositum
 > men blot møde direkte til toldsyn og får den vurderet dér... ??
 > Kan jeg få skåret fremgangsmåderne ud én gang til mon? ..og det skal
 > selvfølgelig være dem, man benytter i dag!
 > Hvilke papire skal bruges, og ikke mindst udfyldes?
 Lad os slå en ting fast en gang for alle. Ved et toldsyn vurderes køretøjet
 IKKE. Men du kan vælge at den skal stilles til vurdering hos T&S. Du skal bruge
 en "Anmeldelse til syn/registrering", original registreringsattest, samt en
 vejeattest fra Kgl. vejer. Sidstnævnte skal måske ikke bruges. Men kan kræves.
 Sådan var reglerne i går, da jeg senest var til toldsyn.
 > Andre fif, så jeg kan få taget staten lidt i r...!?   
Ok, staten er også mig, så lad mig låne maskinen en gang i mellem som
 kompensation.   
--
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           SmaRTrxxv (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : SmaRTrxxv | 
  Dato :  18-11-03 17:17 |  
  |   
            
 "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
 news:3FBA4564.119D26E3@post.tele.dk...
 >
 > ...... Men du kan vælge at den skal stilles til vurdering hos T&S......
 > Ib Jakobsen
 >
 Er det en mulighed man har hvis man er utilfreds med vurderingen eller hur?
 
 Thore
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ib Jakobsen (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  18-11-03 17:27 |  
  |   
            SmaRTrxxv wrote:
 
 > "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
 > news:3FBA4564.119D26E3@post.tele.dk...
 > >
 > > ...... Men du kan vælge at den skal stilles til vurdering hos T&S......
 > > Ib Jakobsen
 > >
 > Er det en mulighed man har hvis man er utilfreds med vurderingen eller hur?
 
 Yes, du kan kræve at komme til vurdering. Det kan man meddele ved toldsynet. Og
 så selvfølgelig den dag man står og smider kassen på disken. T&S kan også kræve
 at du stiller op.
 
 
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Thomas Buus Andersen (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen | 
  Dato :  18-11-03 17:40 |  
  |   
            Fremgangsmåden :
 
 Kontakt Told og Skat, og få udfyldt en ansøgning om vurdering af depositum
 for agfigt.
 Så snart den er i hus, kan du bestille alm syn, samt toldsyn. Der synes
 cyklen på normalvis, og synsmanden registrere evt. ekstraudstyr, typisk
 metal lak :)
 Så er den synet, og du står med 2 attester. En alm synsattest og en toldsyns
 attest.
 Med toldsynsattesten og din vurdering fra told og skat, drager du ind til
 told og skat, og betaler det beløb som Told og skat er kommet frem til.
 Du husker selvfølgelig at bestille en tid til den endelige vurdering af
 afgiften (Det er jo valgfrit). Der går typisk op til en måned inden denne
 vurdering kan finde sted.
 Efter denne vurdering venter du igen op mod en måned, inden du får svar fra
 Told og Skat (de kan være gået hen og blevet til skvat)..
 Så er det så op til dig, om du er tilfreds, eller om du er utilfreds,
 hvorved du kan gå på motorkontoret med afgiftspapirene samt synsattesten.
 
 Jeg sparede en del på afgiften af min GSXR 250, da der fulgte to kåber med i
 købet. De blev mixet, hvilket jeg vel var i min gode ret til, og sammen med
 de andre småfejl
 som cyklen var udstyret med, slog man faktisk 2700kr af de oprindelige
 14000kr, hvilket var ganske okay!
 
 Thomas
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Richard (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  18-11-03 19:05 |  
  |  
 
            Thomas Buus Andersen wrote:
 > Kontakt Told og Skat, og få udfyldt en ansøgning om vurdering af depositum
 > for agfigt.
 Ikke strengt nødvendigt mere med mindre du gerne *vil* have en ide om 
 depositummet og ikke tror på de værdier, du kan udlede af 
 Modep-databasen. Men du skal jo have den vurderet og så er 
 forhåndsvurderingen jo ligegyldig.
 Har du travlt, kan du således spare nogle dage/uger her, men for en gods 
 ordens skyld: Kontakt dit lokale T&S-kontor og aftal, at du stiller med 
 et par udskrifter af vurderingerne på tilsvarende cykler i 
 Modep-databasen, den dag du møder for at betale depositum på din cykel...
 > Så snart den er i hus, kan du bestille alm syn, samt toldsyn. Der synes
 > cyklen på normalvis, og synsmanden registrere evt. ekstraudstyr, typisk
 > metal lak :)
 ....og behøver så heller ikke vente på forhåndsvurderingen, før du 
 bestiller tid til told- og reg.syn.
 > Du husker selvfølgelig at bestille en tid til den endelige vurdering af
 > afgiften (Det er jo valgfrit).
 Med mindre prøveassistenten vurderer i forbindelse med toldsynet, at 
 køretøjet er så sjælden, atypisk eller... at han "anbefaler at køretøjet 
 fremstilles for vurderingsmyndigheden pga dets stand". Så kan du næppe 
 undgå at fremstille det til vurdering   
Utroligt så mange varianter, der kan være af dette forløb - ikke 
 underligt rag.afgiften er så høj   
-- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Arne Lorenzen (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  18-11-03 19:24 |  
  |  
 
            I news: bpdn1g$qb2$1@sunsite.dk,
 skrev Richard <richardpunktumpade@mail.dk>
 > Thomas Buus Andersen wrote:
 >
 >> Kontakt Told og Skat, og få udfyldt en ansøgning om vurdering af
 >> depositum for agfigt.
 [klip]
 > Utroligt så mange varianter, der kan være af dette forløb - ikke
 > underligt rag.afgiften er så høj   
Forslag til parallel:
 Måske kunne opmærksomheden henledes på de 3 kommuner
 der har valgt at gøre kørsel med bybusserne gratis:
 Det var for dyrt at sælge billetter   
-- 
 Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600 / XT 600
 www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183    _
 www.senior98.dk #36                    .-.-.=\-.
 DMCN# 626                                     (_)=='(_)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Thomas Buus Andersen (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen | 
  Dato :  18-11-03 19:30 |  
  |   
            
"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fba63d6$0$27394$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Forslag til parallel:
 > Måske kunne opmærksomheden henledes på de 3 kommuner
 > der har valgt at gøre kørsel med bybusserne gratis:
 > Det var for dyrt at sælge billetter   
Haha.. Kan vi ikke bare blive enige om at det er billetfrie busser, og ikke
 gratis busser :)
 >
 > -- 
 > Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600 / XT 600
 >  www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183    _
 >  www.senior98.dk #36                    .-.-.=\-.
 > DMCN# 626                                     (_)=='(_)
 Thomas
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Arne Lorenzen (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  18-11-03 19:46 |  
  |  
 
            I news: 3fba6528$0$3746$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
 skrev Thomas Buus Andersen <t-buusSLET@stofanet.dk>
 > "Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
 > meddelelse news:3fba63d6$0$27394$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >> Forslag til parallel:
 >> Måske kunne opmærksomheden henledes på de 3 kommuner
 >> der har valgt at gøre kørsel med bybusserne gratis:
 >> Det var for dyrt at sælge billetter   
>
 > Haha.. Kan vi ikke bare blive enige om at det er billetfrie busser,
 > og ikke gratis busser :)
 [klip]
 I pap   
Det er gratis at køre med bussen i de 3 kommuner
 Derfor skal man ikke betale en billet.
 Kommunerne havde nemlig i forbindelse med forvaltningen af billetsalget så
 store omkostninger, at de ikke kunne modsvares af indtægterne fra salget af
 billetterne.
 -- 
 Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600 / XT 600
 www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183    _
 www.senior98.dk #36                    .-.-.=\-.
 DMCN# 626                                     (_)=='(_)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Richard (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  18-11-03 19:48 |  
  |  
 
            Arne Lorenzen wrote:
 >>Utroligt så mange varianter, der kan være af dette forløb - ikke
 >>underligt rag.afgiften er så høj   
> 
 > Forslag til parallel:
 > Måske kunne opmærksomheden henledes på de 3 kommuner
 > der har valgt at gøre kørsel med bybusserne gratis:
 > Det var for dyrt at sælge billetter   
Det er måske også et sted der i nærheden, at broerne er gratis at køre 
 over, fordi køretøjerne i forvejen betaler til mere end anlæg, admin. og 
 drift af veje og trafikanlæg...
 -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Armand (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  18-11-03 03:13 |  
  |   
            
 "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3FBA483E.A8A1D2D2@post.tele.dk...
 > SmaRTrxxv wrote:
 >
 > > "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
 > > news:3FBA4564.119D26E3@post.tele.dk...
 > > >
 > > > ...... Men du kan vælge at den skal stilles til vurdering hos
 T&S......
 > > > Ib Jakobsen
 > > >
 > > Er det en mulighed man har hvis man er utilfreds med vurderingen eller
 hur?
 >
 > Yes, du kan kræve at komme til vurdering. Det kan man meddele ved
 toldsynet. Og
 > så selvfølgelig den dag man står og smider kassen på disken. T&S kan også
 kræve
 > at du stiller op.
 
 Og for lige at få det sidste spørgsmål med:
 T&S (= også Bilinspektionen under vurderings-syn) rører ikke en finger uden
 at der er inbetalt depositum på køretøjet!!
 
 --
 Armand.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  18-11-03 20:18 |  
  |   
            
 Armand skrev i meddelelsen ...
 
 >Og for lige at få det sidste spørgsmål med:
 >T&S (= også Bilinspektionen under vurderings-syn) rører ikke en finger uden
 >at der er inbetalt depositum på køretøjet!!
 
 
 Hvad mener Du ?  Jeg fik da "fie" leveret synet og toldsynet uden at der var
 erlagt en krone. Havde jeg valgt, efter depositum, at få vurderet køretøjet,
 så havde det da ikke involveret statens bilinspektion !  Men jeg misforstår
 måske det Du skriver ??
 
 mvh
 Orla
 
 >
 >--
 >Armand.
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Armand (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  18-11-03 23:05 |  
  |   
            
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fba78f5$0$27436$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > Armand skrev i meddelelsen ...
 >
 > >Og for lige at få det sidste spørgsmål med:
 > >T&S (= også Bilinspektionen under vurderings-syn) rører ikke en finger
 > > uden at der er inbetalt depositum på køretøjet!!
 >
 > Hvad mener Du ?  Jeg fik da "fie" leveret synet og toldsynet uden at der
 > var erlagt en krone. Havde jeg valgt, efter depositum, at få vurderet
 > køretøjet, så havde det da ikke involveret statens bilinspektion !  Men
 > jeg misforstår måske det Du skriver ??
 
 Næh!
 Det er tilsyneladende mig der misforstår noget: Jeg troede ikke at T&S ville
 besvære sig med at slå en sag igang (og det er den da i og med toldsynet!?)
 uden først at ville se $$ :-/
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Richard (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  18-11-03 23:58 |  
  |  
 
            Armand wrote:
 >>>Og for lige at få det sidste spørgsmål med:
 >>>T&S (= også Bilinspektionen under vurderings-syn) rører ikke en finger
 >>>uden at der er inbetalt depositum på køretøjet!!
 >>
 >>Hvad mener Du ?  Jeg fik da "fie" leveret synet og toldsynet uden at der
 >>var erlagt en krone. Havde jeg valgt, efter depositum, at få vurderet
 >>køretøjet, så havde det da ikke involveret statens bilinspektion !  Men
 >>jeg misforstår måske det Du skriver ??
 > 
 > Næh!
 > Det er tilsyneladende mig der misforstår noget: Jeg troede ikke at T&S ville
 > besvære sig med at slå en sag igang (og det er den da i og med toldsynet!?)
 > uden først at ville se $$ :-/
 Nej, T&S vil rigtig nok ikke besvære sig med at vurdere køretøjet, når 
 det fremstilles - endsige meddele en tid til fremstillingen - før 
 depositum er indbetalt; men altså gerne fastsætte og modtage depositum 
 efter det kombinerede told- og reg-syn   
-- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Ukendt (19-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  19-11-03 07:41 |  
  |   
            
 Armand skrev i meddelelsen ...
 
 >uden først at ville se $$ :-/
 
 
 Men åbenbart har de ikke lyst til at "lukke" min sag, et halvt år er gået,
 og jeg har stadig ikke modtaget en endelig afgørelse  :-|  De er fandme
 tunge at danse med.
 
 mvh
 Orla
 
 >
 >--
 >Armand.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Allan Bojesen (19-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Bojesen | 
  Dato :  19-11-03 19:18 |  
  |  
 
            Orla Pedersen wrote:
 > Men åbenbart har de ikke lyst til at "lukke" min sag, et halvt år er
 > gået, og jeg har stadig ikke modtaget en endelig afgørelse  :-|  De
 > er fandme tunge at danse med.
 Der gik 10 mdr. fra  jeg indbetalte depositum/fik plader på til jeg modtog
 den endelige afgørelse. Og det indbetalte beløb passede tilfældigvis lige
 med slutvurderingen   
Allan Bojesen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Ib Jakobsen (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  18-11-03 23:58 |  
  |  
 
            Armand wrote:
 > Og for lige at få det sidste spørgsmål med:
 > T&S (= også Bilinspektionen under vurderings-syn) rører ikke en finger uden
 > at der er inbetalt depositum på køretøjet!!
 Der er ikke noget der hedder et vurderingssyn. Det hedder et i deres
 terminologi et toldsyn. Rent teknisk foregår det på den måde at man først skal
 betale 0 kr. Det får man en kvittering på. Så bevæger han sig over og snupper
 chassisnr./stelnr. Og for motorcykler også stelnr. Derefter griber han et
 skema, hvor man kan afkrydse hvilket udstyr køretøjet har. Det taster han så
 ind på computeren. Resten foregår som et almindeligt syn. Du får så udleveret
 en synsattest og en toldsynsattest. Sidstnævnte medbringes til T&S. Sammen med
 klejnerne.   
--
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Psycho Cowboy (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Psycho Cowboy | 
  Dato :  18-11-03 18:44 |  
  |  
 
            Ib Jakobsen wrote:
 > Ok, staten er også mig, så lad mig låne maskinen en gang i mellem som
 > kompensation.   
___________________________________
 Ja, jeg ved godt at staten er os alle, og jeg vil ikke tage røven på
 nogen... Vil bare heller ikke betale for meget, ligesom mange har måtte gøre
 ved sådanne vurderingssager, så det er dét jeg søger lidt hjælp til at
 undgå.
 Du kan da godt prøve min babygixxer en dag, hvis du vil!?   
--
 Psycho Cowboy
 Babygixxer - nu med storebror
 Suzuki GSX-R 600
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ib Jakobsen (19-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  19-11-03 00:03 |  
  |  
 
            Psycho Cowboy wrote:
 > Du kan da godt prøve min babygixxer en dag, hvis du vil!?   
Narh, det var bare for sjov. Faktisk prøvede jeg en sådan efter en dag på min
 K100RT. Tro mig, der var forskel.   
--
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           k (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : k | 
  Dato :  18-11-03 17:51 |  
  |   
            
"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > rabat har jeg hørt...?? Tilgengæld har jeg planer om at smække et gammel
 > speedometer på dyret, da geden kun har rundet 18 kkm, og derfor stadig må
 > betegnes som ret ny i maskinen = højere afgift. Jeg kan muligvis få fat i
 et
 > speedo der har rundet 50-55 kkm.
 > Andre fif, så jeg kan få taget staten lidt i r...!?   
hhmmmm ....hoost, hoosst
 K
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Psycho Cowboy (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Psycho Cowboy | 
  Dato :  18-11-03 18:46 |  
  |  
 
            k wrote:
 > hhmmmm ....hoost, hoosst
 ____________________________
 Ja okay, mit indlæg lyder lidt grovere, end jeg mener det... Som skrevet til
 de andre, ønsker jeg blot ikke at skulle af med flere penge end godt er,
 hvilket en del mennesker efter sigende har prøvet i disse vurderingssager.
 --
 Psycho Cowboy
 Babygixxer - nu med storebror
 Suzuki GSX-R 600
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           brobaek (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : brobaek | 
  Dato :  18-11-03 18:09 |  
  |  
 
            > Nå, men ved siden af undersøger jeg mulighederne for nedslag i afgift...
 Det
 > skulle ikke længere være muligt at "hærge" køretøjet kosmetisk, så det
 giver
 > rabat har jeg hørt...?? Tilgengæld har jeg planer om at smække et gammel
 > speedometer på dyret, da geden kun har rundet 18 kkm, og derfor stadig må
 > betegnes som ret ny i maskinen = højere afgift. Jeg kan muligvis få fat i
 et
 > speedo der har rundet 50-55 kkm.
 > Andre fif, så jeg kan få taget staten lidt i r...!?   
Jeg tror, at 3 fuldtidsansatte vurderingsmænd + 1 synsmand  har set dette
 trick før... Du kan måske spare et par tusinde, men det er vel ulovligt at
 sætte nyt spedometer på... Der står vel på de tyske papirer, hvormange km
 den havde kørt ved sidste TÜV (hvilket de tjekker ved toldsyn)... Hvis din
 moral er så lav kan du nok tjene lettere penge på andre ulovligheder   
Fed kværn, iøvrigt...
 Martin
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Psycho Cowboy (18-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Psycho Cowboy | 
  Dato :  18-11-03 18:48 |  
  |  
 
            brobaek wrote:
 > Jeg tror, at 3 fuldtidsansatte vurderingsmænd + 1 synsmand  har set
 > dette trick før... Du kan måske spare et par tusinde, men det er vel
 > ulovligt at sætte nyt spedometer på... Der står vel på de tyske
 > papirer, hvormange km den havde kørt ved sidste TÜV (hvilket de
 > tjekker ved toldsyn)... Hvis din moral er så lav kan du nok tjene
 > lettere penge på andre ulovligheder   
_____________________________________
 Du har nok ret, og jeg har endnu heller ikke planlagt at udøve tricket...
 Tanken har bare strejfet mig.   
_____________________________________
 > Fed kværn, iøvrigt...
 _____________________________________
 Takker!
 --
 Psycho Cowboy
 Babygixxer - nu med storebror
 Suzuki GSX-R 600
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Steen Gruby (29-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  29-11-03 22:09 |  
  |  
 
            On Tue, 18 Nov 2003 16:31:16 +0100, "Psycho Cowboy"
 <chrijac@hotmail.com> wrote:
 Hej.
 Kan man da ikke lade denne NG ude af syne blot et lille øjeblik.
 Vender man ryggen til i bare få øjeblikke, som det f.eks. tager at
 smutte en tur til Grønland, bliver man overfaldet med 1000 nye indlæg.
 Det er en næsten umulig opgave.
 Jeg kaster håndklædet   
>
 >Jeg købte jo en GSX-R 600 her for en måneds tid siden i DE, og som alle os
 >hjemmeimportørere ved, er det lidt ligesom at p.... i bukserne. Glæden over
 >det billige køb varer ikke ret længe, da tolden jo stadig mangler at blive
 >betalt.   
>
 Du kan ikke snyde T&S - Glem det   
Men - du kan følge reglerne og holde på din ret - Det er ikke snyd.
 >
 >Har læst om Steen Grubys oplevelser osv. på  http://www.gruby.dk/købafmc.htm,
>men holder alt dette stadig?
 >
 Det meste af det holder stadig, men der er selvfølgelig kommet
 justeringer til.
 Den første, og vigtigste, er toldsynet.
 Toldsynet foretages af Statens Biltilsyn samtidig med færdselssyn.
 Et "objekt" skal opfylde kravene til færdselssyn, hvilket vil sige at
 man bør bestille både syn og toldsyn samtidig.
 Færdselssyn er den tekniske kontrol ethvert køretøj skal igennem for
 at få "det blå stempel", og toldsynet er en kontrol af at køretøjets
 data følger det der er opført i papirene, og som er T&S's garanti for
 at der ikke importeres en Ducati forklædt som MZ.
 Der er formelt ingen tvang om at køretøjet skal fremstilles til
 vurdering for T&S vurderingsmænd, men der undtagelser:
 1) Du kan selv forlange en fremstilling.
 2) Hvis der er tale om et veterankøretøj forlanger T&S en
 fremstilling.
 3) Hvis der er tale om et køretøj hvor der er tvivl om værdien, eller
 et køretøj der ikke er kendt af T&S kan de forlange en fremstilling.
 Hvad der heller ikke gælder er afgiftsberegningen.
 Det er faktisk blevet billigere.
 Den rigtige værdi kan kun bringes i erfaring ved at rette en
 forespørgsel til T&S - skriftligt!
 >Nå, men ved siden af undersøger jeg mulighederne for nedslag i afgift... Det
 >skulle ikke længere være muligt at "hærge" køretøjet kosmetisk, så det giver
 >rabat har jeg hørt...?? Tilgengæld har jeg planer om at smække et gammel
 >speedometer på dyret, da geden kun har rundet 18 kkm, og derfor stadig må
 >betegnes som ret ny i maskinen = højere afgift. Jeg kan muligvis få fat i et
 >speedo der har rundet 50-55 kkm.
 >Andre fif, så jeg kan få taget staten lidt i r...!?   
>
 De nye regler om at et færdselssyn skal kunne bestås er grundet i at
 man af den vej kan sikre at der ikke foretages "kosmetriske"
 nedgraderinger af en så grov karakter at køretøjet ikke kan synes rent
 teknisk.
 Det der kan fuskes med er derfor kun af rent kosmetisk art, hvilket
 ikke forringer køretøjets værdi set i T&S's øjne.
 Moralen af det er, at det er nogenlunde samme afgift der skal erlægges
 for et prima eksemplar og en skrotdynge.
 Find derfor en god MC når der er tale om egenimport.
 Der er dog lige et par pillerier jeg vil fremhæve, som jeg vist har
 skrevet før:
 Når du har indbetalt dit depositum, det beløb T&S forlanger i
 foreløbig afgift, skal du til syn/toldsyn.
 Afhent ikke nummerpladerne før du er færdig med "forkandlingen" med
 T&S.
 Det har to fordele:
 1) Du kan til enhver tid trække dig fra indregistreringen af køretøjet
 hvis du mener at værdiansættelsen er urimelig.
 2) Du får afgjort din sag omgående, ikke noget med at vente 6-9
 måneder for at få en endelig afgiftsansættelse.
 3) Du har et pressionsmiddel overfor T&S - De ved også godt at du kan
 nulstille indregistreringen og dermed trække dit bidrag til
 statskassen tilbage - Pronto!
 Som det er skrevet senere i denne tråd, så er der flere der har en
 afgiftssag hængende på 6-9 måned, hvilket også gælder min nabo's XN85
 der er indregistreret for ½ år siden - Det er noget svineri fra T&S's
 side.
 Måden at undgå dette på er at forlange toldsyn / at forlange en
 afgørelse på afgiften før pladerne hentes. 
 Hvis du alligevel har "kvajet" dig ved at hente pladerne (jeg forstår
 det godt - solen skinner og de små veje kalder), så indgiv en klage
 over afgiftens størrelse - Der er alt at vinde, intet at tabe.
 Hovedreglen når du skal kæmpe med det offentlige - specielt T&S:
 Vær godt forberedt.
 Skaf dig alt det baggrundsmateriale du kan.
 Priser på lignende cykler fra forhandlere og DBA.
 Gør opmærksom på, at forhandlernes pris er væsentligt over
 markedsprisen i forhold til DBA - Forhandlerne skal jo også leve.
 Skaf papirer på afgiftssager på lignende løretøj - Søg evt. hos
 mærkeklubberne eller "hobbyimportører".
 Husk, at kæmpe med hjernen - Den der kæmper med hjertet taber i
 regelen   
Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jens Blaabjerg (30-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Blaabjerg | 
  Dato :  30-11-03 01:19 |  
  |  
 
            Steen Gruby wrote:
 > Priser på lignende cykler fra forhandlere og DBA.
 > Gør opmærksom på, at forhandlernes pris er væsentligt over
 > markedsprisen i forhold til DBA - Forhandlerne skal jo også leve.
 Jeg kom lige til at tænke på om man kan bruge moms som et argument?
 Der betales vel ikke moms af afgiften, eller?
 Hvis en forhandlerpris ses uden moms, så svarer de vel meget godt til hvad
 en cykel er værd i privat handel, men jeg har på fornemmelsen at T&S ser på
 prisen inc. moms.
 Jeg aner ikke hvordan afgift/moms hænger sammen, så er der ikke en der lige
 kan opklare dette for mig...  
Jens
 RD
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            HHR (30-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : HHR | 
  Dato :  30-11-03 12:38 |  
  |  
 
            Hejsa
 Jeg har i sommeres også importeret en cykel fra DE og været hele møllen
 igennem.
 DET ENESTE DE KIGGER EFTER ER HVORDAN CYKLEN
 SER UD, OG HVAD DEN HAR KØRT, SÅDAN ER DET!
 SÅ KAN I OG KNOLD&TOT SIGE HVAD I VIL.
 De ved hvordan en cykel burde se ud efter alder og km, og
 så runder de op/ned er den mere slidt får du penge er den mega fin ja gæt
 selv.
 Jeg fik 2800,- tilbage fordi den havde en bule i tanken, og to knækkede
 beslag på mine sideskjolde.
 Sumar sumara har cyklen kørt langt har den også tegn derefter så
 en cykel der har kørt 18000km ser som regel ny ud og en der har kørt 50000km
 har nok lakskader ridser små buler osv.
 MVH Hans Henrik
 Ps Kan man ikke handle og snakke så køb dansk.
 "Jens Blaabjerg" <xxx@blaabjerg.net> wrote in message
 news:RHayb.9202$F8.5198@news.get2net.dk...
 > Steen Gruby wrote:
 > > Priser på lignende cykler fra forhandlere og DBA.
 > > Gør opmærksom på, at forhandlernes pris er væsentligt over
 > > markedsprisen i forhold til DBA - Forhandlerne skal jo også leve.
 >
 > Jeg kom lige til at tænke på om man kan bruge moms som et argument?
 > Der betales vel ikke moms af afgiften, eller?
 > Hvis en forhandlerpris ses uden moms, så svarer de vel meget godt til hvad
 > en cykel er værd i privat handel, men jeg har på fornemmelsen at T&S ser
 på
 > prisen inc. moms.
 > Jeg aner ikke hvordan afgift/moms hænger sammen, så er der ikke en der
 lige
 > kan opklare dette for mig...  
>
 > Jens
 > RD
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (30-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  30-11-03 16:33 |  
  |   
            
"Jens Blaabjerg" <xxx@blaabjerg.net> skrev i en meddelelse
 news:RHayb.9202$F8.5198@news.get2net.dk...
 > Steen Gruby wrote:
 > > Priser på lignende cykler fra forhandlere og DBA.
 > > Gør opmærksom på, at forhandlernes pris er væsentligt over
 > > markedsprisen i forhold til DBA - Forhandlerne skal jo også leve.
 >
 > Jeg kom lige til at tænke på om man kan bruge moms som et argument?
 > Der betales vel ikke moms af afgiften, eller?
 M O M S, står for "MerOMsætningsAfgift", hvorved at der betales moms af
 afgiften, som selvsagt er en form for omsætning! :-|
 > Jeg aner ikke hvordan afgift/moms hænger sammen, så er der ikke en der
 > lige kan opklare dette for mig...  
Beregningsmæssigt bliver summen den samme om man (på en ny motorcykel) først
 lægger moms på grundprisen og sidenhen beregner afgiften af dette beløb
 (100.000,- + 25% + 180% = 350.000,-!), eller om man gør det i modsat
 rækkefølge (100.000,- + 180% + 25% = 350.000,-!) ; men i praksis kommer
 momsen på som
 det allersidste qua "omsætnings-issue't" !
 > Hvis en forhandlerpris ses uden moms, så svarer de vel meget godt til hvad
 > en cykel er værd i privat handel, men jeg har på fornemmelsen at T&S ser
 > på prisen inc. moms.
 Hvor finder man en forhandlerpris excl. moms??
 T&S tillader ikke(!) at du som kunde køber noget momsfrit :-|
 Grundlæggende er alle handler derfor incl. moms, hvorfor at det også er
 dette beløb
 der ligger til grund for T&S' anskuelser!
 --
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Steen Gruby (30-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  30-11-03 18:18 |  
  |  
 
            On Sun, 30 Nov 2003 16:32:48 +0100, "Armand"
 <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
 Hej Armand.
 >
 >
 >M O M S, står for "MerOMsætningsAfgift", hvorved at der betales moms af
 >afgiften, som selvsagt er en form for omsætning! :-|
 >
 Ja, eller Mogens Offentlige Malkemaskine
 >
 >Hvor finder man en forhandlerpris excl. moms??
 >T&S tillader ikke(!) at du som kunde køber noget momsfrit :-|
 >Grundlæggende er alle handler derfor incl. moms, hvorfor at det også er
 >dette beløb
 >der ligger til grund for T&S' anskuelser!
 Nu er jeg ikke ret god til det der med handel.
 Når vi taler brugte maskiner er der vel to måder at handle på.
 En hvor man handler privat, og så den hvor man køber af en forhandler.
 Når der handles privat er Malkemaskinen (MOMS) ikke med i billedet,
 men når en forhandler sælger skal han betale MOMS af sin fortjeneste.
 Der må derfor i sagens natur være en væsentlig forskel i prisen når
 der købes privat, eller hos en forhandler.
 Ellers vil forhandlerne dø af sult.
 Når man så skal op mod T&S med en argumentation for afgifstens
 størrelse, er det rimelig vigtigt at få fastslået ud fra hvilken af de
 to tilfælde værdien fastsættes.
 Hvis man sammenligner købspriser mellem privat handel og MC
 forhandlere vil det være som at sammenligne æbler og pærer.
 Jeg vil påstå, at det er salgsprisen vi skal argumentere for, altså
 den pris en privat sælger får for sin MC, hvad enten cyklen sælges til
 en privat eller en forhandler.
 Den argumentation må selv T&S kunne forstå. 
 Jeg har lige drukket en øl med min nabo for at fejre hans "afgiftning"
 af en XN85 mage til min.
 OK, det tog også 6 måneder at komme dertil, men det var værd at vente
 på.
 Den startede ud med en foreløbig vurdering på 26.000, hvilket
 afstedkom en kraftig diskussion med T&S.
 Depositum blev derefter sat til 16.000, og den endelige afgift, at
 erlægge, blev 12.000.
 Se det er det jeg mener med at holde på sin ret.
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (30-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  30-11-03 18:57 |  
  |   
            
 "Steen Gruby" <oz9zi@(at)gruby.dk> skrev i en meddelelse
 news:7h8ksvs7fmntodoshvaavttrc88ef4nmdo@4ax.com...
 > On Sun, 30 Nov 2003 16:32:48 +0100, "Armand"
 > <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
 >
 >
 >
 > Når der handles privat er Malkemaskinen (MOMS) ikke med i billedet,
 > men når en forhandler sælger skal han betale MOMS af sin fortjeneste.
 > Der må derfor i sagens natur være en væsentlig forskel i prisen når
 > der købes privat, eller hos en forhandler.
 > Ellers vil forhandlerne dø af sult.
 
 Momsen udgør kun 1/5 af den givne merpris, så prisforskellen skyldes vel i
 højeste grad forhandlerens fortjeneste!
 
 --
 Armand.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Steen Gruby (30-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  30-11-03 19:26 |  
  |  
 
            On Sun, 30 Nov 2003 18:56:37 +0100, "Armand"
 <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
 Hej Armand.
 >
 >Momsen udgør kun 1/5 af den givne merpris, så prisforskellen skyldes vel i
 >højeste grad forhandlerens fortjeneste!
 Når vi nu diskuterer den sag bør vi vel være meget objektive.
 Forhandleren skal, i følge købeloven,  yde en vis garanti på det
 produkt han sælger, unaser om det er brugt.
 Der er altså tale om en ikke ringe risiko.
 Altså skal en fortjeneste sættes i relief til en risiko.
 Oven på dette kommer så den MOMS staten opkræver uden at påtage sig
 nogen form for risiko.
 Jeg er helt sikker på at jeg ville takke nej til at være brugt MC
 forhandler hvis jeg ikke havde en rimelig fortjeneste.
 Og det er faktisk i det lys jeg ser T&S's vurdering.
 Betragt forhandlerens fortjeneste som en slags "forsikring", og træk
 den ud af prisen når der skal forhandles med T&S.
 Jeg ved godt at den er ude på kanten, men når man selv tager risikoen
 ved import, er det også rimeligt at værdien sættes som den reelle
 købspris.
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Armand (30-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  30-11-03 20:49 |  
  |   
            
 "Steen Gruby" <oz9zi@(at)gruby.dk> skrev i en meddelelse
 news:vgcksv0udbnt88hspc1qo6gu4qun5dv032@4ax.com...
 > On Sun, 30 Nov 2003 18:56:37 +0100, "Armand"
 > <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
 >
 > Hej Armand.
 > >
 > >Momsen udgør kun 1/5 af den givne merpris, så prisforskellen skyldes vel
 i
 > >højeste grad forhandlerens fortjeneste!
 >
 > Når vi nu diskuterer den sag bør vi vel være meget objektive.
 > Forhandleren skal, i følge købeloven,  yde en vis garanti på det
 > produkt han sælger, unaser om det er brugt...................
 > Oven på dette kommer så den MOMS staten opkræver uden at påtage sig
 > nogen form for risiko.
 
 Jeg bebrejder ikke forhandleren at tjene på sit arbejde - Det var
 opfattelsen af at momsen udgør hele forskellen på privat-pris og
 forhandler-pris at jeg ville skyde i sænk, for det er jo ikke moms af hele
 mc'ens salgsværdi at han skal hoste op med - Kun forskellen på købs og
 salgs -prisen => hans fortjeneste!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Psycho Cowboy (30-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Psycho Cowboy | 
  Dato :  30-11-03 20:16 |  
  |  
 
            Steen Gruby wrote:
 >KLIP ...en masse guldkorn!
 ___________________________________________
 Mange tak for indlægget Steen, det er sq guld værd at få det penslet helt ud
 som nybegynder i den danske toldjungle!!   
Jeg vil helt sikkert bruge fif'et med at vente med at hente nummerpladen, og
 det burde alle hjemmeimportørere vel hermed skrive sig bag øret!
 --
 Psycho Cowboy
 Babygixxer - nu med storebror
 Suzuki GSX-R 600
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           HHR (30-11-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : HHR | 
  Dato :  30-11-03 22:37 |  
  |  
 
            Folk som handler med biler og motorcykler betaler ikke moms
 af salget, da der ikke er moms på biler og mc'er.
 HHR
 "Steen Gruby" <oz9zi@(at)gruby.dk> wrote in message
 news:5svhsvgoias4if173ibvts3974uc94ohbd@4ax.com...
 > On Tue, 18 Nov 2003 16:31:16 +0100, "Psycho Cowboy"
 > <chrijac@hotmail.com> wrote:
 >
 > Hej.
 >
 > Kan man da ikke lade denne NG ude af syne blot et lille øjeblik.
 >
 > Vender man ryggen til i bare få øjeblikke, som det f.eks. tager at
 > smutte en tur til Grønland, bliver man overfaldet med 1000 nye indlæg.
 > Det er en næsten umulig opgave.
 > Jeg kaster håndklædet   
> >
 > >Jeg købte jo en GSX-R 600 her for en måneds tid siden i DE, og som alle
 os
 > >hjemmeimportørere ved, er det lidt ligesom at p.... i bukserne. Glæden
 over
 > >det billige køb varer ikke ret længe, da tolden jo stadig mangler at
 blive
 > >betalt.   
> >
 > Du kan ikke snyde T&S - Glem det   
> Men - du kan følge reglerne og holde på din ret - Det er ikke snyd.
 >
 > >
 > >Har læst om Steen Grubys oplevelser osv. på
 http://www.gruby.dk/købafmc.htm,
> >men holder alt dette stadig?
 > >
 > Det meste af det holder stadig, men der er selvfølgelig kommet
 > justeringer til.
 > Den første, og vigtigste, er toldsynet.
 > Toldsynet foretages af Statens Biltilsyn samtidig med færdselssyn.
 > Et "objekt" skal opfylde kravene til færdselssyn, hvilket vil sige at
 > man bør bestille både syn og toldsyn samtidig.
 > Færdselssyn er den tekniske kontrol ethvert køretøj skal igennem for
 > at få "det blå stempel", og toldsynet er en kontrol af at køretøjets
 > data følger det der er opført i papirene, og som er T&S's garanti for
 > at der ikke importeres en Ducati forklædt som MZ.
 > Der er formelt ingen tvang om at køretøjet skal fremstilles til
 > vurdering for T&S vurderingsmænd, men der undtagelser:
 > 1) Du kan selv forlange en fremstilling.
 > 2) Hvis der er tale om et veterankøretøj forlanger T&S en
 > fremstilling.
 > 3) Hvis der er tale om et køretøj hvor der er tvivl om værdien, eller
 > et køretøj der ikke er kendt af T&S kan de forlange en fremstilling.
 >
 > Hvad der heller ikke gælder er afgiftsberegningen.
 > Det er faktisk blevet billigere.
 > Den rigtige værdi kan kun bringes i erfaring ved at rette en
 > forespørgsel til T&S - skriftligt!
 >
 > >Nå, men ved siden af undersøger jeg mulighederne for nedslag i afgift...
 Det
 > >skulle ikke længere være muligt at "hærge" køretøjet kosmetisk, så det
 giver
 > >rabat har jeg hørt...?? Tilgengæld har jeg planer om at smække et gammel
 > >speedometer på dyret, da geden kun har rundet 18 kkm, og derfor stadig må
 > >betegnes som ret ny i maskinen = højere afgift. Jeg kan muligvis få fat i
 et
 > >speedo der har rundet 50-55 kkm.
 > >Andre fif, så jeg kan få taget staten lidt i r...!?   
> >
 > De nye regler om at et færdselssyn skal kunne bestås er grundet i at
 > man af den vej kan sikre at der ikke foretages "kosmetriske"
 > nedgraderinger af en så grov karakter at køretøjet ikke kan synes rent
 > teknisk.
 > Det der kan fuskes med er derfor kun af rent kosmetisk art, hvilket
 > ikke forringer køretøjets værdi set i T&S's øjne.
 > Moralen af det er, at det er nogenlunde samme afgift der skal erlægges
 > for et prima eksemplar og en skrotdynge.
 > Find derfor en god MC når der er tale om egenimport.
 >
 > Der er dog lige et par pillerier jeg vil fremhæve, som jeg vist har
 > skrevet før:
 >
 > Når du har indbetalt dit depositum, det beløb T&S forlanger i
 > foreløbig afgift, skal du til syn/toldsyn.
 > Afhent ikke nummerpladerne før du er færdig med "forkandlingen" med
 > T&S.
 > Det har to fordele:
 > 1) Du kan til enhver tid trække dig fra indregistreringen af køretøjet
 > hvis du mener at værdiansættelsen er urimelig.
 > 2) Du får afgjort din sag omgående, ikke noget med at vente 6-9
 > måneder for at få en endelig afgiftsansættelse.
 > 3) Du har et pressionsmiddel overfor T&S - De ved også godt at du kan
 > nulstille indregistreringen og dermed trække dit bidrag til
 > statskassen tilbage - Pronto!
 >
 > Som det er skrevet senere i denne tråd, så er der flere der har en
 > afgiftssag hængende på 6-9 måned, hvilket også gælder min nabo's XN85
 > der er indregistreret for ½ år siden - Det er noget svineri fra T&S's
 > side.
 > Måden at undgå dette på er at forlange toldsyn / at forlange en
 > afgørelse på afgiften før pladerne hentes.
 >
 > Hvis du alligevel har "kvajet" dig ved at hente pladerne (jeg forstår
 > det godt - solen skinner og de små veje kalder), så indgiv en klage
 > over afgiftens størrelse - Der er alt at vinde, intet at tabe.
 >
 > Hovedreglen når du skal kæmpe med det offentlige - specielt T&S:
 > Vær godt forberedt.
 > Skaf dig alt det baggrundsmateriale du kan.
 > Priser på lignende cykler fra forhandlere og DBA.
 > Gør opmærksom på, at forhandlernes pris er væsentligt over
 > markedsprisen i forhold til DBA - Forhandlerne skal jo også leve.
 > Skaf papirer på afgiftssager på lignende løretøj - Søg evt. hos
 > mærkeklubberne eller "hobbyimportører".
 > Husk, at kæmpe med hjernen - Den der kæmper med hjertet taber i
 > regelen   
>
 > Steen Gruby
 > Suzuki XN85 Turbo
 > Ducati Paso 750
 > NSU Super FOX 1958
 >  www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (01-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  01-12-03 17:31 |  
  |   
            
 "HHR" <hevy@mail1fjerndette.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fca62f5$0$25808$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 > Folk som handler med biler og motorcykler betaler ikke moms
 > af salget, da der ikke er moms på biler og mc'er.
 
 HVA'BA??
 
 --
 Armand.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           HHR (02-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : HHR | 
  Dato :  02-12-03 19:31 |  
  |  
 
            Ja hvis du som bilsælger sælger en brugt vogn til 100k,
 så skal der ikke betales moms af det, kun skat af fortjensten.
 HHR
 "Steen Gruby" <oz9zi@(at)gruby.dk> wrote in message
 news:5svhsvgoias4if173ibvts3974uc94ohbd@4ax.com...
 > On Tue, 18 Nov 2003 16:31:16 +0100, "Psycho Cowboy"
 > <chrijac@hotmail.com> wrote:
 >
 > Hej.
 >
 > Kan man da ikke lade denne NG ude af syne blot et lille øjeblik.
 >
 > Vender man ryggen til i bare få øjeblikke, som det f.eks. tager at
 > smutte en tur til Grønland, bliver man overfaldet med 1000 nye indlæg.
 > Det er en næsten umulig opgave.
 > Jeg kaster håndklædet   
> >
 > >Jeg købte jo en GSX-R 600 her for en måneds tid siden i DE, og som alle
 os
 > >hjemmeimportørere ved, er det lidt ligesom at p.... i bukserne. Glæden
 over
 > >det billige køb varer ikke ret længe, da tolden jo stadig mangler at
 blive
 > >betalt.   
> >
 > Du kan ikke snyde T&S - Glem det   
> Men - du kan følge reglerne og holde på din ret - Det er ikke snyd.
 >
 > >
 > >Har læst om Steen Grubys oplevelser osv. på
 http://www.gruby.dk/købafmc.htm,
> >men holder alt dette stadig?
 > >
 > Det meste af det holder stadig, men der er selvfølgelig kommet
 > justeringer til.
 > Den første, og vigtigste, er toldsynet.
 > Toldsynet foretages af Statens Biltilsyn samtidig med færdselssyn.
 > Et "objekt" skal opfylde kravene til færdselssyn, hvilket vil sige at
 > man bør bestille både syn og toldsyn samtidig.
 > Færdselssyn er den tekniske kontrol ethvert køretøj skal igennem for
 > at få "det blå stempel", og toldsynet er en kontrol af at køretøjets
 > data følger det der er opført i papirene, og som er T&S's garanti for
 > at der ikke importeres en Ducati forklædt som MZ.
 > Der er formelt ingen tvang om at køretøjet skal fremstilles til
 > vurdering for T&S vurderingsmænd, men der undtagelser:
 > 1) Du kan selv forlange en fremstilling.
 > 2) Hvis der er tale om et veterankøretøj forlanger T&S en
 > fremstilling.
 > 3) Hvis der er tale om et køretøj hvor der er tvivl om værdien, eller
 > et køretøj der ikke er kendt af T&S kan de forlange en fremstilling.
 >
 > Hvad der heller ikke gælder er afgiftsberegningen.
 > Det er faktisk blevet billigere.
 > Den rigtige værdi kan kun bringes i erfaring ved at rette en
 > forespørgsel til T&S - skriftligt!
 >
 > >Nå, men ved siden af undersøger jeg mulighederne for nedslag i afgift...
 Det
 > >skulle ikke længere være muligt at "hærge" køretøjet kosmetisk, så det
 giver
 > >rabat har jeg hørt...?? Tilgengæld har jeg planer om at smække et gammel
 > >speedometer på dyret, da geden kun har rundet 18 kkm, og derfor stadig må
 > >betegnes som ret ny i maskinen = højere afgift. Jeg kan muligvis få fat i
 et
 > >speedo der har rundet 50-55 kkm.
 > >Andre fif, så jeg kan få taget staten lidt i r...!?   
> >
 > De nye regler om at et færdselssyn skal kunne bestås er grundet i at
 > man af den vej kan sikre at der ikke foretages "kosmetriske"
 > nedgraderinger af en så grov karakter at køretøjet ikke kan synes rent
 > teknisk.
 > Det der kan fuskes med er derfor kun af rent kosmetisk art, hvilket
 > ikke forringer køretøjets værdi set i T&S's øjne.
 > Moralen af det er, at det er nogenlunde samme afgift der skal erlægges
 > for et prima eksemplar og en skrotdynge.
 > Find derfor en god MC når der er tale om egenimport.
 >
 > Der er dog lige et par pillerier jeg vil fremhæve, som jeg vist har
 > skrevet før:
 >
 > Når du har indbetalt dit depositum, det beløb T&S forlanger i
 > foreløbig afgift, skal du til syn/toldsyn.
 > Afhent ikke nummerpladerne før du er færdig med "forkandlingen" med
 > T&S.
 > Det har to fordele:
 > 1) Du kan til enhver tid trække dig fra indregistreringen af køretøjet
 > hvis du mener at værdiansættelsen er urimelig.
 > 2) Du får afgjort din sag omgående, ikke noget med at vente 6-9
 > måneder for at få en endelig afgiftsansættelse.
 > 3) Du har et pressionsmiddel overfor T&S - De ved også godt at du kan
 > nulstille indregistreringen og dermed trække dit bidrag til
 > statskassen tilbage - Pronto!
 >
 > Som det er skrevet senere i denne tråd, så er der flere der har en
 > afgiftssag hængende på 6-9 måned, hvilket også gælder min nabo's XN85
 > der er indregistreret for ½ år siden - Det er noget svineri fra T&S's
 > side.
 > Måden at undgå dette på er at forlange toldsyn / at forlange en
 > afgørelse på afgiften før pladerne hentes.
 >
 > Hvis du alligevel har "kvajet" dig ved at hente pladerne (jeg forstår
 > det godt - solen skinner og de små veje kalder), så indgiv en klage
 > over afgiftens størrelse - Der er alt at vinde, intet at tabe.
 >
 > Hovedreglen når du skal kæmpe med det offentlige - specielt T&S:
 > Vær godt forberedt.
 > Skaf dig alt det baggrundsmateriale du kan.
 > Priser på lignende cykler fra forhandlere og DBA.
 > Gør opmærksom på, at forhandlernes pris er væsentligt over
 > markedsprisen i forhold til DBA - Forhandlerne skal jo også leve.
 > Skaf papirer på afgiftssager på lignende løretøj - Søg evt. hos
 > mærkeklubberne eller "hobbyimportører".
 > Husk, at kæmpe med hjernen - Den der kæmper med hjertet taber i
 > regelen   
>
 > Steen Gruby
 > Suzuki XN85 Turbo
 > Ducati Paso 750
 > NSU Super FOX 1958
 >  www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ib Jakobsen (02-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  02-12-03 21:11 |  
  |   
            HHR wrote:
 
 > Ja hvis du som bilsælger sælger en brugt vogn til 100k,
 > så skal der ikke betales moms af det, kun skat af fortjensten.
 
 Er du helt sikker på det?. Jeg mener at have hørt et ord som "forskelsmoms".
 Altså noget med moms af det beløb som der er mellem indkøb og udsalg.
 
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Morten From Sønderga~ (02-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten From Sønderga~ | 
  Dato :  02-12-03 23:17 |  
  |   
            On Tue, 02 Dec 2003 21:10:48 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
 wrote:
 
 >HHR wrote:
 >
 >> Ja hvis du som bilsælger sælger en brugt vogn til 100k,
 >> så skal der ikke betales moms af det, kun skat af fortjensten.
 >
 >Er du helt sikker på det?. Jeg mener at have hørt et ord som "forskelsmoms".
 >Altså noget med moms af det beløb som der er mellem indkøb og udsalg.
 
 Du har hørt rigtig, der er tale om brugtmomsordningen. Den bruges også
 på bla. heste og antikviteter. Det er en betingelsen for brug af
 ordningen, at momsbeløbet ikke fremgår af fakturaen. Derudover skal
 der stå noget ligende "Disse varer sælges efter brugtmomsordningen, og
 momsen kan ikke fradrages." på fakturaen.
 
 
 
 -- 
 Morten F. Søndergaard
 RD 350 '84
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ib Jakobsen (02-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  02-12-03 23:34 |  
  |  
 
            "Morten From Søndergaard" wrote:
 > Du har hørt rigtig, der er tale om brugtmomsordningen. Den bruges også
 > på bla. heste og antikviteter. Det er en betingelsen for brug af
 > ordningen, at momsbeløbet ikke fremgår af fakturaen. Derudover skal
 > der stå noget ligende "Disse varer sælges efter brugtmomsordningen, og
 > momsen kan ikke fradrages." på fakturaen.
 Mente det nok. At man ikke kunne slippe med skatten. Og sikken en kreativitet der
 kan lægges for dagen.   
--
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Armand (02-12-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  02-12-03 23:10 |  
  |   
            
 "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3FCCF1C8.390F223C@post.tele.dk...
 > HHR wrote:
 >
 > > Ja hvis du som bilsælger sælger en brugt vogn til 100k,
 > > så skal der ikke betales moms af det, kun skat af fortjensten.
 >
 > Er du helt sikker på det?. Jeg mener at have hørt et ord som
 "forskelsmoms".
 > Altså noget med moms af det beløb som der er mellem indkøb og udsalg.
 
 I realiteten trækker man købsbeløbet fra i momsregnskabet, for sidenhen ved
 salget at påføre salgs-summen - Dét regnskab gi'r det samme. Der betales
 effektiv moms af mer-prisen!!
 
 --
 Armand.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |