De fine ord
Fra : christian

Dato : 13-11-03 01:50

Jeg læste Mads Jakobsen indlæg under tråden Spiller s'ges til Gurps og der
kom en pæn rykke udtryk som jeg bemærkede.

Realisme = Siger ligesom selv, at det skal være ægte (Systemløst)

Cinamatic= lidt i tvivl, men nok ligesom at man siger "det kan kun ske på
filmen"

High fantasy = Store eventyre hvor helte virkelige er store helte og lugter
lidt af hack n´slash (AD&D)

Gritty sword and sorcery = Total ukendt

Kamp = Hvor det hele focusere mere på regler og hvor de betyder ekstrem
meget på rollespil (Fallout)

Efterforskning = Siger selv, good old cases som skal opklares (Crime Scene)

Udforskning= Hvor man skal ud opdage noget (Nok Planescape, men nok en
dårlig valg)

Intriger = Nogle spil kører i sindrig plot og intriger, nogle er ren kamp
med overnaturlig monstre, og langt de fleste finder en eller anden balance
af action og en god historie.

Jeg ved ikke som disse udslag er rigtig, men ret dem endelig for mig.

Og så de rigtige svære for mig ...type af spillere

Immensionister =?
Simulationister =?
Gamister= ?
Munchkin=?
PowerGamer (Nok det samme som munchkin)=?
Bitcher(dårlig ordvalg, beklager piger)= En som beklager og whinner over
regler

Er der flere typer man kan være som spiller ?.

christian

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 13-11-03 13:21

"christian" <nuclear75@hotmail.com> writes:

> Jeg læste Mads Jakobsen indlæg under tråden Spiller s'ges til Gurps og der
> kom en pæn rykke udtryk som jeg bemærkede.
>
> Realisme = Siger ligesom selv, at det skal være ægte (Systemløst)

Ikke nødvendigvis. Mange systemløse spil lægger op til at man dropper
realisme til fordel for "den gode historie".

> Cinamatic= lidt i tvivl, men nok ligesom at man siger "det kan kun ske på
> filmen"

Ordet bliver i reglen brugt om en stil, der lægger sig op af
action-film: Heltene kan lave urealistiske stunts, de kan blive
mørbanket, men tager sjældent alvorligt skade, osv. Tænk på Indiana
Jones.

> High fantasy = Store eventyre hvor helte virkelige er store helte og lugter
> lidt af hack n´slash (AD&D)

High Fantasy er Fantasy, hvor magi er udbredt og kraftfuldt, og hvor
det generelle samfund er rigt. AD&D er HF, men på grund af magien og
ikke det udbredte hack'n'slash.

> Gritty sword and sorcery = Total ukendt

Som HF, men hvor samfundet er mere fattigt og dødeligheden er større.

> Kamp = Hvor det hele focusere mere på regler og hvor de betyder ekstrem
> meget på rollespil (Fallout)

Man kan sagtens fokusere på kamp uden at fokusere på regler og
omvendt. D&D er kamporienteret, idet en uforholdsmæssig del af
færdigheder, feats og trylleformularer handler om kamp eller
behandling af skade opnået i kamp.

> Efterforskning = Siger selv, good old cases som skal opklares (Crime Scene)

Enig. Dog er det ikke nødvendigvis forbrydelser, der skal
efterforskes. Alternativer er overnaturlige hændelser (Call of
Cthulhu, X-Files, etc.) eller arkæologiske mysterier.

> Udforskning= Hvor man skal ud opdage noget (Nok Planescape, men nok en
> dårlig valg)

Opdagelsesrejser o.lign., ja. Passer fint med f.eks. Traveller.

> Intriger = Nogle spil kører i sindrig plot og intriger, nogle er ren kamp
> med overnaturlig monstre, og langt de fleste finder en eller anden balance
> af action og en god historie.

Intrigespil har ofte et stærkt element af efterforskning, med mindre
det er spillerne, der laver intrigerne.

> Og så de rigtige svære for mig ...type af spillere
>
> Immensionister =?

Identificerer sig med deres figurer, blander ikke spillerviden sammen
med figurviden og lader deres figurer gøre, hvad der passer ind i
figurens personlighed, selv om det strider mod spillerens egne
principper.

> Simulationister =?

Giver realisme høj prioritet, og vil ofte kræve at der er tænkt over
ting som et samfunds økonomi osv.

> Gamister= ?

Det handler om at vinde eller tabe. Kræver svære udfordringer med
pæne rewards, hvis det lykkes.

> Munchkin=?

"Uses whatever gives the most plusses". Fokuserer på at deres figurer
skal være så "seje" som overhovedet muligt, dvs. have alt det bedste
udstyr, og ethvert eventyr går ud på at gøre figuren endnu sejere.
Løser kun problemer for det omgivende samfund, hvis der eneten er en
klækkelig belønning, eller udsigt til plyndring/skattejagt under
løsningen af opgaven. Når en munchkin snakker om sit spil, er det
mest om hvilke ting han fik scoret eller hvordan han nakkede en
tarrasque med den ene arm bundet på ryggen.

> PowerGamer (Nok det samme som munchkin)=?

Tæt på, men hvor en munckin sjældent vil risikere sin figurs liv uden
udsigt til stor belønning, så vil en powergamer ofte opsøge fare for
udfordringens skyld.

> Bitcher(dårlig ordvalg, beklager piger)= En som beklager og whinner over
> regler

Så er "whiner" eller "klynker" da bedre ord.

> Er der flere typer man kan være som spiller ?.

Den klassiske opdeling
(http://www.ai.mit.edu/people/ringrose/munchkin.html) er:

The Real Man
The tough macho type who walks up to the attacking dragon and orders
it to leave before he gets hurt.

The Real Roleplayer
The intelligent cunning guy who tricks the constable into letting you
all out of prison.

The Loonie
The guy who will do anything for a cheap laugh, including casting a
fireball at ground zero.

The Munchkin
Need we say more?

   Torben

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 13-11-03 19:59

En lille note: en simulationist behøver ikke at være optaget af at simulere
virkeligheden. Han kan også være optaget af at simulere en genre.

Jeg har hørt at der på et tidspunkt blev lavet et DC super heroes spil hvor
speeders (altså meget hurtige superhelte som Lynet) kunne havde op til 150
handlinger på en runde. Helt i tråd med hvordan DC universet fungere, men
iøvrigt fuldstændigt håbløst ("angreb nr. 57: rulle, rulle..."). Altså en
trofast, men totalt urealistisk, simulation af nogle DC figurers groteske
overmagt.

Hilsen Mads