Dragonlance Campaign Setting
Fra : diablo de la velocid~

Dato : 06-11-03 22:50

Falafel!

Er der nogen der kender til den nye Dragonlance Campaign Setting? ... Her
tænker jeg mere på, hvordan fungerer det i forhold til 3.ed (3.5)? ... Er
det pengene værd?

Mvh.

Gammel Dragonlance-nørd

Fra : Wrathchild

Dato : 07-11-03 06:51

> [...]
> tænker jeg mere på, hvordan fungerer det i forhold til 3.ed (3.5)? ... Er

Nu er det ikke fordi jeg har fået nærlæst bogen fra ende til anden, men jeg
kan i hvert fald sige at:

Dragonlance lægger sig systemmæssigt meget tæt på standard D&D 3.5. Alle
Core Classes fra PH går igen. De føjer dog et par klasser til: The Noble
bliver foldet ud som PC klasse med masser af special abilities (hvilket
fylder et system-hul ud IMO), og The Adept bliver foldet ud som The Mystic,
og bliver for præster hvad The Sorcerer er for magikere. The Commoner, The
Expert og The Warrior nævnes også og gives deres plads, men forbliver i
deres "NPC" format - dem er det stadig ikke meningen at man skal spille.

Alle de særlige ting vi så kender, Wizards og High Sorcery, Solamnic Knights
og Knights of Neraka er alle blevet Prestige Classes, hvad der ve ikke er
noget overraskende i - det gør det naturligt med optagelsesritualer etc. og
fungerer vel på den vis endnu bedre end tidligere. Der er også nogen andre
prestige classes der også kunne bruges i andre verdener, og de ser hverken
ud til at være værre eller bedre end så mange andre. Dragon Rideren er der
fordi det skal den være, men selv forfatterne nævner denne nærmest som en
NPC-klasse, så rystende mægtig er person-drage kombinationen.

Omkring verdenen, så er det i denne grundbog jo ikke muligt at gå super
meget i dybden. der er historie, gudebeskrivelser og det man man kan
forvente. Der er ikke noget nyt kort ... dvs. det er der, men det er indsat
som små bidder som sider i bogen, hvor de områder beskrives.

Det meste af bogen tager selvfølgelig udgangspunkt i hvor historien er
kommet til, men der er også et lille afsnit om kampagner i tidligere æra'er.

Alt i alt synes jeg bogen fremtræder som en solid opsamling og god
tilpasning til de nye regler og tider

At jeg så har lært at hade D&D 3.x inderligt og hellere så er
GURPS-fortolkning er en helt anden historie ...

--
Wrath