|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Bagskærm.. hvad siger loven? Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-11-03 22:04
 | 
 |  | Hej
 
 Et af mine vinterprojekter bliver nok at fjerne den store platic-
 bagskærm og istedet montere en lille rear-hugger på min SV650s. Men, jeg
 er lidt i tvivl om hvad loven siger til dette. Har tidligere læst/hørt
 noget om at bagskærmen skal dække ned til mindst 15cm over
 baghjulsakslen. Loven siger tilsyneladende ikke noget håndgribeligt om
 dette (Tak til Thomas Lund for link i tidligere post):
 
 9.01.002 AFSKÆRMNING AF HJUL
 (1) På registreringspligtigt køretøj med en konstruktivt bestemt
 maksimalhastighed
 på mere end 40 km/t skal samtlige hjul være således
 afskærmet, at andre trafikanter er beskyttet mod stænk fra køretøjets
 hjul under kørsel lige ud. Afskærmningen skal tillige bidrage
 til at mindske risikoen for andre trafikanters kontakt med køretøjets
 dæk og hjul, når disse roterer.
 
 Nogen her som er klogere på dette emne?
 
 Hilsen
 Palle R.
 SV650S 03'
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Nielsen - Rap~ (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~
 | 
 Dato :  06-11-03 22:28
 | 
 |  | 
 
            Der er noget med nogen EU-regler der "lapper over", så nogen nyere MC'ere må
 køre med kort bagskærm, men det er der vist andre her fra gruppen der ved
 noget om.
 Den gamle regel siger max 15 cm fra baghjulsakslen og op til skærmens
 underkant i belastet tilstand. Belastet tilstand er så individuelt!!!! Som
 gør det svært at håndhæve i visse tilfælde.
 Håber DMC får held til at få fjernet denne regel.
 -- 
 Mvh.
 Henrik
http://RaptorMC.dk Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
            
             |  |  | 
  Ukendt (06-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-11-03 22:32
 | 
 |  | 
 
            har da lige fået synet suzukien i dag og fik lov at kigge i reglerne som var
 opdateret november 03 og der står 15 cm over akselen men vær opmærksom at
 det er med en person på
 Brian
 "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:boeed6$vhs$1@news.cybercity.dk...
 > Der er noget med nogen EU-regler der "lapper over", så nogen nyere MC'ere
 må
 > køre med kort bagskærm, men det er der vist andre her fra gruppen der ved
 > noget om.
 >
 > Den gamle regel siger max 15 cm fra baghjulsakslen og op til skærmens
 > underkant i belastet tilstand. Belastet tilstand er så individuelt!!!! Som
 > gør det svært at håndhæve i visse tilfælde.
 >
 > Håber DMC får held til at få fjernet denne regel.
 >
 > --
 > Mvh.
 > Henrik
 > http://RaptorMC.dk >
 > Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
 >
 >
            
             |  |  | 
   Hans Paulin (07-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  07-11-03 01:09
 | 
 |  | 
 
            Brian Jensen wrote:
 > har da lige fået synet suzukien i dag og fik lov at kigge i reglerne
 > som var opdateret november 03 og der står 15 cm over akselen
 ....men en helt ny Honda CBR 600 er blevet typegodkendt med "næsten ingen
 bagskærm", der ku få enhver (betjent) til at tabe skuffen - prøvekørt i
 Touring Nyt nummer 7 side 47, hvor der osse er et billede af den...
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
    Ukendt (07-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-11-03 07:46
 | 
 |  | 
 "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse
 news:boens6$1avv$1@news.cybercity.dk...
 > Brian Jensen wrote:
 > > har da lige fået synet suzukien i dag og fik lov at kigge i reglerne
 > > som var opdateret november 03 og der står 15 cm over akselen
 >
 > ...men en helt ny Honda CBR 600 er blevet typegodkendt med "næsten ingen
 > bagskærm", der ku få enhver (betjent) til at tabe skuffen - prøvekørt i
 > Touring Nyt nummer 7 side 47, hvor der osse er et billede af den...
 > --
 >
 >ja det var netop den jeg tænkte på da jeg var ved at spørge synsmanden om
 ikke der var noget med at de var ved at slække på det, og hans svar var at
 det havde han INTET hørt om og at der ikke stod noget specielt om det i
 deres regler
 så det er nok heldigt at der går et stykke tid inden nogen af dem skal til
 syn
 
 Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
     Henrik Nielsen - Rap~ (07-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~
 | 
 Dato :  07-11-03 08:40
 | 
 |  | 
 
            Så vidt jeg er orienteret så kan MC, som er EU-godkendt, have kortere
 bagskærm. De fleste MC'er er EU godkendt efter ca. 2000.
 Det at de ikke kender reglerne, kommer ikke bag på mig. Jvf. DMC, som for
 nogen tid siden skrev at ikke engang politiet kender reglerne, og måske
 dermed havde uddelt bøder, uberettiget til mange MC'ister.
 Og det med at den skal være belastet er helt vanvittigt.
 Tænk:
 Du bliver stoppet og betjenten måler din bagskærm mens du sidder på MC'en og
 konstatere at den er for kort. Det nægter du og beder nu betjenten om at
 sætte sig (han vejer ca. 20 kg mere end dig), du måler og konstatere at nu
 er den lovlig...... Og sådan kan diskussionen jo blive ved.
 Skrivebordsarbejde, øv.
 Men DMC arbejder på sagen, håber det går godt.
 --
 Mvh.
 Henrik
http://RaptorMC.dk Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
            
             |  |  | 
      anders majland (07-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  07-11-03 12:09
 | 
 |  | > Og det med at den skal være belastet er helt vanvittigt.
 > Tænk:
 ....
 
 
 Der er det samme med vindskærme. Den skal være lavet så føreren kan se
 vejen 20meter fremme henover den. Dvs den skærm der lige er lovlig for
 en på 2,00meter vil helt sikker være ulovlig for en på 1,70. Tyskernes
 regler på området taler istedet om at en gennemsnitsfører (der er
 nærmere beskrevet.) Nok derfor tyskerne var ret tidligt ude med
 justerbare skærme.
 
 --
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
 
 
 
 
 |  |  | 
       lange (07-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : lange
 | 
 Dato :  07-11-03 13:27
 | 
 |  | > Der er det samme med vindskærme. Den skal være lavet så føreren kan se
 > vejen 20meter fremme henover den. Dvs den skærm der lige er lovlig for
 > en på 2,00meter vil helt sikker være ulovlig for en på 1,70. Tyskernes
 > regler på området taler istedet om at en gennemsnitsfører (der er
 > nærmere beskrevet.) Nok derfor tyskerne var ret tidligt ude med
 > justerbare skærme.
 
 Skærmen må gerne være højere bare den så er udstyret med viske/vaske anlæg.
 Lyder som en joke men tænk lige over hvor mange ville finde på at køre i bil
 uden viske/vaske-anlæg. Det kan ikke være meget man kan se gennem sådan en
 skærm når det regner, og man kan jo ikke kommer til at tørre den af som man
 kan med et visir.
 
 Lange
 
 
 
 
 |  |  | 
        anders majland (07-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  07-11-03 13:56
 | 
 |  | > Skærmen må gerne være højere bare den så er udstyret med viske/vaske
 > anlæg.
 
 Enig - men mit indlæg skulle ses som endnu et eksempel på at et køretøjs
 lovlighed afhænger af føreren.
 
 > Det kan ikke være meget man kan se gennem sådan en skærm når det
 regner
 
 Jeg har på apriliaen kørt med en for høj skærm. Regn er ikke så slemt da
 jeg samtidig slap for regn på visiret. Jeg kunne faktisk køre med åben
 hjelm i alm slags vejr og der var næsten ingen vindstøj tilbage.  Pga.
 dens udformning løb vandet af den, men derimod blev tø-sne siddende
 
 Jeg skar dog skærmen noget ned på et tidspunkt, således at jeg kunne se
 over den - men ikke nok til at leve op til lovens bogstav
 
 
 Men jeg kunne godt bruge et viser med indbygget visker...
 
 --
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
 
 
 
 
 |  |  | 
         Hans Paulin (07-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  07-11-03 18:17
 | 
 |  |  |  |  | 
       Erika (07-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erika
 | 
 Dato :  07-11-03 13:32
 | 
 |  | anders majland wrote:
 
 
 > Der er det samme med vindskærme. Den skal være lavet så føreren kan se
 > vejen 20meter fremme henover den. Dvs den skærm der lige er lovlig for
 > en på 2,00meter vil helt sikker være ulovlig for en på 1,70. Tyskernes
 > regler på området taler istedet om at en gennemsnitsfører (der er
 > nærmere beskrevet.) Nok derfor tyskerne var ret tidligt ude med
 > justerbare skærme.
 
 Ja, det er faktisk vittigt... måtte i sin tid bede en høj ven om at køre
 min cykel til syn af denne grund... hmmm???
 
 
 
 |  |  | 
      JSM (07-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JSM
 | 
 Dato :  07-11-03 15:18
 | 
 |  | 
 "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:bofi9c$cba$1@sunsite.dk...
 > Så vidt jeg er orienteret så kan MC, som er EU-godkendt, have kortere
 > bagskærm. De fleste MC'er er EU godkendt efter ca. 2000.
 >
 Samme oplysning fandt jeg i et ældre nummer af Touring Nyt
 
 > Og det med at den skal være belastet er helt vanvittigt.
 > Tænk:
 > Du bliver stoppet og betjenten måler din bagskærm mens du sidder på MC'en
 og
 > konstatere at den er for kort. Det nægter du og beder nu betjenten om at
 > sætte sig (han vejer ca. 20 kg mere end dig), du måler og konstatere at nu
 > er den lovlig...... Og sådan kan diskussionen jo blive ved.
 
 Jeg læste lige i samme blad at det er med op til 90 kg fører. Men hvor de så
 havde oplysningen fra ved jeg ikke.
 
 mvh
 Jesper
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Hans Paulin (07-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  07-11-03 11:10
 | 
 |  | 
 
            Brian Jensen wrote:
 > hans svar
 > var at det havde han INTET hørt om og at der ikke stod noget specielt
 > om det i deres regler
 ....sommetider tror man sq, at man lever i DDR eller Albanien...
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
      hms (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : hms
 | 
 Dato :  08-11-03 11:35
 | 
 |  | 
 
            Hej.
 Disse skærmregler, som er unikke for Danmark er totalt tåbelige.Hvorfor
 kan motorcykler , som ellers kan suse rundt i hele verden ikke køre her
 i Danmark.
 Og hvad skulle det sidste stykke af bagskærmen egentlig hjælpe?De sten
 der evt.ville blive kastet bagud slår kun hårdt i en meget flad vinkel,
 som alligevel ligger under de 15 cm. fra skærmkanten.
 Men håber at Danmark også vil bukke under for denne regel , ligesom man
 med tiden også må sige farvel til alle de andre mærkelige særregler og
 forbehold der gælder lige nu.Det er prisen for at melde sig ind i EU.
 PS.
 Har selv haft lidt fnidder med skærmregler på min MC, da der heller ikke
 er meget bagskærm som standard.(se billeder)
 m.v.h.
 Henrik
http://home19.inet.tele.dk/kawasaki-zl/ -- 
 Leveret af:
http://www.kandu.dk/ "Vejen til en hurtig løsning"
            
             |  |  | 
     hms (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : hms
 | 
 Dato :  08-11-03 11:35
 | 
 |  | 
 
            Hej.
 Disse skærmregler, som er unikke for Danmark er totalt tåbelige.Hvorfor
 kan motorcykler , som ellers kan suse rundt i hele verden ikke køre her
 i Danmark.
 Og hvad skulle det sidste stykke af bagskærmen egentlig hjælpe?De sten
 der evt.ville blive kastet bagud slår kun hårdt i en meget flad vinkel,
 som alligevel ligger under de 15 cm. fra skærmkanten.
 Men håber at Danmark også vil bukke under for denne regel , ligesom man
 med tiden også må sige farvel til alle de andre mærkelige særregler og
 forbehold der gælder lige nu.Det er prisen for at melde sig ind i EU.
 PS.
 Har selv haft lidt fnidder med skærmregler på min MC, da der heller ikke
 er meget bagskærm som standard.(se billeder)
 m.v.h.
 Henrik
http://home19.inet.tele.dk/kawasaki-zl/ -- 
 Leveret af:
http://www.kandu.dk/ "Vejen til en hurtig løsning"
            
             |  |  | 
    Armand (07-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-11-03 15:19
 | 
 |  | 
 Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
 news:boens6$1avv$1@news.cybercity.dk...
 > Brian Jensen wrote:
 > > har da lige fået synet suzukien i dag og fik lov at kigge i reglerne
 > > som var opdateret november 03 og der står 15 cm over akselen
 >
 > ...men en helt ny Honda CBR 600 er blevet typegodkendt med "næsten ingen
 > bagskærm", der ku få enhver (betjent) til at tabe skuffen - prøvekørt i
 > Touring Nyt nummer 7 side 47, hvor der osse er et billede af den...
 
 Næppe!
 Ofte forlænges den originale bagskærm med en ekstra "original" .dk-lap -
 som forhandleren midlertid sjældent monteret under klargøringen af en ny
 model, og mon ikke at det er samme problematik der gør sig gældende for
 TuringSnydts testede 600'er :-/
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Hans Paulin (07-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  07-11-03 18:19
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Ofte forlænges den originale bagskærm med en ekstra "original"
 > .dk-lap - som forhandleren midlertid sjældent monteret under
 > klargøringen af en ny model, og mon ikke at det er samme problematik
 > der gør sig gældende for TuringSnydts testede 600'er :-/
 ....jeg citerer fra den pågældende artikel:
 "Der er næsten ingen bagskærm, men det er lovligt, når mc'en er
 EU-godkendt sådan."
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
      Armand (07-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-11-03 23:57
 | 
 |  | 
 Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
 news:bogk7q$sif$1@news.cybercity.dk...
 > Armand wrote:
 >
 > > Ofte forlænges den originale bagskærm med en ekstra "original"
 > > .dk-lap - som forhandleren midlertid sjældent monteret under
 > > klargøringen af en ny model, og mon ikke at det er samme problematik
 > > der gør sig gældende for TuringSnydts testede 600'er :-/
 >
 > ...jeg citerer fra den pågældende artikel:
 >
 > "Der er næsten ingen bagskærm, men det er lovligt, når mc'en er
 > EU-godkendt sådan."
 
 Sikkert et godt bevis på TuringSnydts manglende indsigt i slige sager :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
       Hans Paulin (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  08-11-03 01:50
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
 > news:bogk7q$sif$1@news.cybercity.dk...
 >> Armand wrote:
 >>
 >>> Ofte forlænges den originale bagskærm med en ekstra "original"
 >>> .dk-lap - som forhandleren midlertid sjældent monteret under
 >>> klargøringen af en ny model, og mon ikke at det er samme problematik
 >>> der gør sig gældende for TuringSnydts testede 600'er :-/
 >>
 >> ...jeg citerer fra den pågældende artikel:
 >>
 >> "Der er næsten ingen bagskærm, men det er lovligt, når mc'en er
 >> EU-godkendt sådan."
 >
 > Sikkert et godt bevis på TuringSnydts manglende indsigt i slige sager
 > :-|
 ...."sikkert"?
 ....kan du komme med en henvisning til, at de skulle skrive noget forkert
 dér - ud over en henvisning til dét, som SB har på skrift - som der i
 denne hér tråd er blevet refereret til?
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
        Armand (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  08-11-03 10:48
 | 
 |  | 
 Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
 news:bohels$1qcj$1@news.cybercity.dk...
 > Armand wrote:
 > > Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
 > > news:bogk7q$sif$1@news.cybercity.dk...
 > >> Armand wrote:
 > >>
 > >> ...jeg citerer fra den pågældende artikel:
 > >> "Der er næsten ingen bagskærm, men det er lovligt, når mc'en er
 > >> EU-godkendt sådan."
 > >
 > > Sikkert et godt bevis på TuringSnydts manglende indsigt i slige sager
 > > :-|
 >
 > ..."sikkert"?
 
 => fordi jeg ikke længere er dybt engageret i de sager, og derfor ikke vil
 lægge hovedet på blokken!
 
 > ...kan du komme med en henvisning til, at de skulle skrive noget forkert
 > dér - ud over en henvisning til dét, som SB har på skrift - som der i
 > denne hér tråd er blevet refereret til?
 
 Ikke på stående fod! Til din beroligelse vil jeg forsøge at grave i sagen.
 
 Men jeg er ikke imponeret af omtalen af EU-godkendelse, for der er mange
 nationale detaljer der ligger ud over Eu-godkendelsen - Hvordan skulle man
 f.eks i England kunne bruge en EU-godkendt køretøj der måtte have forlygtens
 asymmetri rettet mod højre?
 Ligeledes er der for danske biler den særegenhed at man herhjemme kræver en
 blinklygte monteret på siden af bilen (= oftest på forskærmen lige foran
 døren), og selvom de fleste biler vil være EU-godkendt uden denne lygte,
 kræves den monteret for dansk brug, og sådan forholder det sig givetvis også
 for stænklappen :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
         Hans Paulin (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  08-11-03 12:59
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > selvom de fleste biler vil være
 > EU-godkendt uden denne lygte, kræves den monteret for dansk brug, og
 > sådan forholder det sig givetvis også for stænklappen :-|
 ....okay!    God forklaring!    -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
          Armand (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  08-11-03 13:42
 | 
 |  | 
 Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
 news:boilt9$56i$1@news.cybercity.dk...
 > Armand wrote:
 >
 > > selvom de fleste biler vil være
 > > EU-godkendt uden denne lygte, kræves den monteret for dansk brug, og
 > > sådan forholder det sig givetvis også for stænklappen :-|
 >
 > ...okay!    > God forklaring!    Læg lige mærke til at jeg denne gang bruger ordet: "givetvis"!     Jeg er dog i fuld gang med at mudre nogle facts frem!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
           Hans Paulin (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  08-11-03 17:03
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Læg lige mærke til at jeg denne gang bruger ordet: "givetvis"!     ....jow jow!
 ....jeg skal prøve på ikke at hænge dig op på noget!    > Jeg er dog i fuld gang med at mudre nogle facts frem!
 ....der er intet, der ødelægger en god diskusion som facts!
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
            Armand (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  09-11-03 13:58
 | 
 |  | 
 Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
 news:boj45c$oj2$1@news.cybercity.dk...
 > Armand wrote:
 >
 > > Jeg er dog i fuld gang med at mudre nogle facts frem!
 >
 > ...der er intet, der ødelægger en god diskusion som facts!
   (i dobbelt potens, da jeg opfattede det som du var blevet lidt nærtaget)
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
             Hans Paulin (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  09-11-03 16:32
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
 > news:boj45c$oj2$1@news.cybercity.dk...
 >> Armand wrote:
 >>
 >>> Jeg er dog i fuld gang med at mudre nogle facts frem!
 >>
 >> ...der er intet, der ødelægger en god diskusion som facts!
 >
 >    (i dobbelt potens, da jeg opfattede det som du var blevet lidt
 > nærtaget)
 ....ja, mit p** kom lige i kog - sorry!...
 ....men din indfaldsvinkel var som sagt fin! - jeg havde ikke set det fra
 dén side...
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
           Armand (22-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  22-11-03 16:07
 | 
 |  | 
 
            > Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
 > news:boilt9$56i$1@news.cybercity.dk...
 > > Armand wrote:
 > >
 Sammenbygget opsummering:
 > > > er der for danske biler den særegenhed at man herhjemme kræver en
 > > > blinklygte monteret på siden af bilen (= oftest på forskærmen lige
 > > > foran døren), og  selvom de fleste biler vil være EU-godkendt uden
 > > > denne lygte, kræves den monteret for dansk brug, og sådan forholder
 > > > det sig givetvis også for stænklappen :-|
 > > > Jeg er dog i fuld gang med at mudre nogle facts frem!
 > >
 > > ...okay!    > > God forklaring!    Jeg har idag netop talt om emnet med DMC's høvding, Rolf Skovløkke, mano y
 mano, og derved fået bekræftet at sagen forholder sig akkurat som af mig
 beskrevet!!
 Men hør nu sager:
 Færdselskommisionen har i sommers lagt op til en bred harmonisering af de
 forekommende danske tekniske regler, og i den forbindelse udbedt sig om
 kommentarer fra de parter der er høringsberettigede, og ved dén lejlighed
 har DMC(!) netop gjort opmærksom på unødvendigheden i den famøse danske
 stænklaps-forlænger!
 Men dén sag er lagtfra kørt endnu, og selvom forslaget faldt i god jord
 bliver det sikkert ikke lige med det samme at vi ser det - Men når(!) det
 bliver en realitet, så husk lige på at det var DMC der atter(!) stod vagt i
 gevær for motorcyklisterne i .dk!
 Og så kan jeg lige ved samme lejlighed citere mig selv fra tidligere i
 tråden:
 " > Sikkert et godt bevis på TuringSnydts manglende indsigt i slige sager!"
 :-|
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
            Bjørn S (23-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  23-11-03 17:06
 | 
 |  | 
 "Armand" skrev
 >
 > Og så kan jeg lige ved samme lejlighed citere mig selv fra tidligere i
 > tråden:
 > " > Sikkert et godt bevis på TuringSnydts manglende indsigt i slige
 sager!"
 
 Ja, nu var der også et par artikler og læserbrev i det sidste nummer, bl.a
 et forslag om sammenslåing af de to organisationer, hvilket efter min mening
 gav et yderst arrogant nej og nix holdning samt svar fra TN :-/  Det blev da
 også diskuteret en del her inde for en tid tilbage i en anden tråd.
 Utrolig egentlig at de har så stor opslutning og medlemsmasse, det er som
 jeg ser det hovedsageligt grundet deres blad, samt rabatordning med bl.a.
 TopDanmark, de er ihvertfald ikke særlig dygtige til at oplyse hvad andet af
 fordele de giver sine medlemmer, her tænkt i politisk retning, som
 overstående eksempel, og det er en skam de ikke kan bruge sin "magt" lidt
 mere i den retning.
 
 --
 /Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
            Hans Paulin (23-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  23-11-03 20:04
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 snip
 > Men dén sag er lagtfra kørt endnu, og selvom forslaget faldt i god
 > jord bliver det sikkert ikke lige med det samme at vi ser det
 ....tålmodighed er en dyd...
 > - Men
 > når(!) det bliver en realitet, så husk lige på at det var DMC der
 > atter(!) stod vagt i gevær for motorcyklisterne i .dk!
 ....jow jow...
 > Og så kan jeg lige ved samme lejlighed citere mig selv fra tidligere i
 > tråden:
 > " > Sikkert et godt bevis på TuringSnydts manglende indsigt i slige
 > sager!"
 >
 > :-|
 ....'kay okay...
 Tak for din research!    -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
  Armand (07-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-11-03 15:03
 | 
 |  | 
 Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
 news:boeed6$vhs$1@news.cybercity.dk...
 > Der er noget med nogen EU-regler der "lapper over", så nogen nyere MC'ere
 må
 > køre med kort bagskærm, men det er der vist andre her fra gruppen der ved
 > noget om.
 >
 > Den gamle regel siger max 15 cm fra baghjulsakslen og op til skærmens
 > underkant i belastet tilstand. Belastet tilstand er så individuelt!!!! Som
 > gør det svært at håndhæve i visse tilfælde.
 >
 > Håber DMC får held til at få fjernet denne regel.
 
 Det er da ellers netop DMC der har fået indført reglen bl.a. med
 argumentation om ligeværdig lovgivning i.f.t. bilerne - Og alt andet lige
 har "vi" da vundet mindst 5 cm's længde ved den regel uanset hvem der sidder
 i sadlen :-|
 
 --
 Armand.
 (der ikke kan forstå at de bøjle-lignende (streetfigther-)stænklapper ikke
 er blevet mere udbredt)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Graff (07-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Graff
 | 
 Dato :  07-11-03 13:13
 | 
 |  | Hej Palle
 
 Bøden er den samme uanset hvor meget du fjerner, så bare find saven frem.
 Med hensyn til rear hugger, gør den ingen forskel.
 
 MVH
 
 Peter Graff (Suzuki SV 650 S '99 med ca en halv meter fra nav til bagskærm)
 
 
 
 
 |  |  | 
  hms (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : hms
 | 
 Dato :  08-11-03 11:35
 | 
 |  | 
 
            Hej.
 Disse skærmregler, som er unikke for Danmark er totalt tåbelige.Hvorfor
 kan motorcykler , som ellers kan suse rundt i hele verden ikke køre her
 i Danmark.
 Og hvad skulle det sidste stykke af bagskærmen egentlig hjælpe?De sten
 der evt.ville blive kastet bagud slår kun hårdt i en meget flad vinkel,
 som alligevel ligger under de 15 cm. fra skærmkanten.
 Men håber at Danmark også vil bukke under for denne regel , ligesom man
 med tiden også må sige farvel til alle de andre mærkelige særregler og
 forbehold der gælder lige nu.Det er prisen for at melde sig ind i EU.
 PS.
 Har selv haft lidt fnidder med skærmregler på min MC, da der heller ikke
 er meget bagskærm som standard.(se billeder)
 m.v.h.
 Henrik
http://home19.inet.tele.dk/kawasaki-zl/ -- 
 Leveret af:
http://www.kandu.dk/ "Vejen til en hurtig løsning"
            
             |  |  | 
  hms (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : hms
 | 
 Dato :  08-11-03 11:35
 | 
 |  | 
 
            Hej.
 Disse skærmregler, som er unikke for Danmark er totalt tåbelige.Hvorfor
 kan motorcykler , som ellers kan suse rundt i hele verden ikke køre her
 i Danmark.
 Og hvad skulle det sidste stykke af bagskærmen egentlig hjælpe?De sten
 der evt.ville blive kastet bagud slår kun hårdt i en meget flad vinkel,
 som alligevel ligger under de 15 cm. fra skærmkanten.
 Men håber at Danmark også vil bukke under for denne regel , ligesom man
 med tiden også må sige farvel til alle de andre mærkelige særregler og
 forbehold der gælder lige nu.Det er prisen for at melde sig ind i EU.
 PS.
 Har selv haft lidt fnidder med skærmregler på min MC, da der heller ikke
 er meget bagskærm som standard.(se billeder)
 m.v.h.
 Henrik
http://home19.inet.tele.dk/kawasaki-zl/ -- 
 Leveret af:
http://www.kandu.dk/ "Vejen til en hurtig løsning"
            
             |  |  | 
  hms (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : hms
 | 
 Dato :  08-11-03 11:35
 | 
 |  | 
 
            Hej.
 Disse skærmregler, som er unikke for Danmark er totalt tåbelige.Hvorfor
 kan motorcykler , som ellers kan suse rundt i hele verden ikke køre her
 i Danmark.
 Og hvad skulle det sidste stykke af bagskærmen egentlig hjælpe?De sten
 der evt.ville blive kastet bagud slår kun hårdt i en meget flad vinkel,
 som alligevel ligger under de 15 cm. fra skærmkanten.
 Men håber at Danmark også vil bukke under for denne regel , ligesom man
 med tiden også må sige farvel til alle de andre mærkelige særregler og
 forbehold der gælder lige nu.Det er prisen for at melde sig ind i EU.
 PS.
 Har selv haft lidt fnidder med skærmregler på min MC, da der heller ikke
 er meget bagskærm som standard.(se billeder)
 m.v.h.
 Henrik
http://home19.inet.tele.dk/kawasaki-zl/ -- 
 Leveret af:
http://www.kandu.dk/ "Vejen til en hurtig løsning"
            
             |  |  | 
  hms (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : hms
 | 
 Dato :  08-11-03 11:35
 | 
 |  |  |  |  | 
  Armand (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  08-11-03 13:46
 | 
 |  | 
 hms <hms.news@kandu.dk> skrev i en
 news:3facc7d6$1$94879$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej.
 >
 > Har også haft lidt sjov med bagskærmen på min MC.
 >
 > Se evt. billede:
 > http://home19.inet.tele.dk/kawasaki-zl/ Du har ihvertfald også haft lidt sjov omkring indsendelse af indlæg, derved
 at du har indsendt 5-6 dobbelt!
 Et lille IT-tip til din videre udvikling: Mankan godt slette egne(!) indlæg
 igen!
 Markér det ønskede indlæg og vælg SLET under MEDDELESER!
 Selvom du ikke selv registrerer noget (fordi de pågældende indlæg jo
 allerede er hentet ned og ligger på din egen harddisk!) ér indlæggene
 derefter slettede fra serveren, således at alle de der først er på igen fra
 mandag morgen, ikke når at opleve at du "stammede"!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
   hms (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : hms
 | 
 Dato :  08-11-03 15:32
 | 
 |  | 
 
            Hej.
 Ja det var ikke godt !!
 Nu er det sådan at det ikke er mit eget indlæg, men kun besvarelse på et
 indlæg.
 Kan det også slettes ?
 m.v.h.
 hms
 -- 
 Leveret af:
http://www.kandu.dk/ "Vejen til en hurtig løsning"
            
             |  |  | 
    Bjørn S (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  08-11-03 16:14
 | 
 |  | 
 "hms" <hms.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
 news:3facff68$0$94861$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej.
 >
 > Ja det var ikke godt !!
 >
 > Nu er det sådan at det ikke er mit eget indlæg, men kun besvarelse på et
 > indlæg.
 >
 > Kan det også slettes ?
 Ikke når du poster via Kandu, det har du kun muligheter for ved at sette op
 din egen nyhedsleser som klart er nummer 1, alternativt kan du lese og
 skrive via
http://news.dkfritidmotorcykel.dk/thread.php?group=dk.fritid.motorcykel  ,
 som er et meget bedre alternativ en Kandu, da denne til tider kan være lang
 tid om at opdatere newsflowet, og tit resulterer i 2-3-4 ens postinger, som
 i dit tilfelle.
 --
 /Bjørn
            
             |  |  | 
     Armand (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  09-11-03 13:58
 | 
 |  | 
 Bjørn S <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en
 news:DK7rb.26504$jf4.1479597@news000.worldonline.dk...
 >
 > "hms" <hms.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
 > news:3facff68$0$94861$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > >
 > > Nu er det sådan at det ikke er mit eget indlæg, men kun besvarelse på et
 > > indlæg.
 > > Kan det også slettes ?
 >
 > Ikke når du poster via Kandu, det har du kun muligheter for ved at sette
 > op din egen nyhedsleser som klart er nummer 1, alternativt kan du lese og
 > skrive via
 > http://news.dkfritidmotorcykel.dk/thread.php?group=dk.fritid.motorcykel  ,
 > som er et meget bedre alternativ end Kandu, da denne til tider kan være
 > lang tid om at opdatere newsflowet, og tit resulterer i 2-3-4 ens
 postinger,
 > som i dit tilfelle.
 Arrgh!
 Jeg havde overset den indlysende mulighed at det var Kandu der spillede ind
   Kandu sucks!  :-|
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
      Hans Paulin (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  09-11-03 16:33
 | 
 |  |  |  |  | 
       Armand (10-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  10-11-03 01:05
 | 
 |  | 
 Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
 news:bolmqc$11vf$2@news.cybercity.dk...
 > Armand wrote:
 >
 > > Kandu sucks!  :-|
 >
 > ...men kan dog gi blod på tanden - Kandu var stedet, hvor jeg først
 > blandede mig i 'grupperne...
 Hvilket viser at der er al mulig grund til at gøre "Kandu'erne" opmærksom på
 at komme videre i teksten!     --
 Armand
            
             |  |  | 
        Hans Paulin (10-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  10-11-03 10:23
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
 > news:bolmqc$11vf$2@news.cybercity.dk...
 >> Armand wrote:
 >>
 >>> Kandu sucks!  :-|
 >>
 >> ...men kan dog gi blod på tanden - Kandu var stedet, hvor jeg først
 >> blandede mig i 'grupperne...
 >
 > Hvilket viser at der er al mulig grund til at gøre "Kandu'erne"
 > opmærksom på at komme videre i teksten!     ....tjow...
 ....i mit tilfælde skulle jeg først "opdage" usenettet - for ikke at
 snakke om at sætte pcen op, hvilket for en newbee ikke var helt
 ligetil - derfor var Kandu fin for mig, da jeg kunne læse med i
 grupperne og få lyst til at tage springet...
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  09-11-03 16:38
 | 
 |  | 
 
            "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> writes:
 > [ ... ] Kandu var stedet, hvor jeg først blandede mig i
 > 'grupperne...
 Jeg har medlidenhed med dig.
 -- 
 Jacob        |   ........@
 Bandit 600 N |   ......_[]-=*
www.bunk.cc   |   .....(o)Z_/(o)
            
             |  |  | 
   Hans Paulin (09-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  09-11-03 17:38
 | 
 |  | 
 
            Jacob Bunk Nielsen wrote:
 > "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> writes:
 >
 >> [ ... ] Kandu var stedet, hvor jeg først blandede mig i
 >> 'grupperne...
 >
 > Jeg har medlidenhed med dig.
 Hvorfor dét?
 -- 
                Med venlig hilsen
                          Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286 |  |  | 
  hms (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : hms
 | 
 Dato :  08-11-03 11:35
 | 
 |  |  |  |  | 
  Hans Paulin (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  08-11-03 13:00
 | 
 |  |  |  |  | 
  hms (08-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : hms
 | 
 Dato :  08-11-03 14:50
 | 
 |  | 
 
            Hej.
 Har også haft lidt problemer med at overbevise både synshal og en enkelt
 betjent på landevejen om at min MC var "født" som den er, og der ikke
 var mere bagskærm end det der sad på den originalt.(se billede)
http://home19.inet.tele.dk/kawasaki-zl/ m.v.h.
 hms
 -- 
 Leveret af:
http://www.kandu.dk/ "Vejen til en hurtig løsning"
            
             |  |  | 
 |  |