Risus i gratisgruppen
Fra : Mads Jakobsen

Dato : 03-11-03 22:41

Aftenens testspil i gratisgruppen var Risus the anything RPG som man kan
finde her: http://www222.pair.com/sjohn/downloads.htm

Aftenens setting var “Paranormal Investigation Squad”, the PIS blandt
venner, den berømte engelske TV serie fra 70erne og 80erne. Vi startede med
et lille husspektakel, og skred så videre til aftenens hovedplot, ”
Øjenvidnet”, hvor vores helte skulle beskytte et blindt vidne, så hun kunne
møde i retten.

Risus er på 6 sider. Vi snakker her om et ultra enkelt spil. Spillerne viste
intet om hvilken genre vi skulle spille, så de kunne på ingen måde havde
forberedt en figur – alligevel tog det mellem 5 og 15 minutter for de tre
spillere (hvoraf ingen havde spillet Risus før, og en ikke havde læst
reglerne overhovedet) at lave deres figurer. It ain’t rocket science, folks.

Reglerne er altså super lette, og som altid med lette regler, så må man
sikre sig en fælles referenceramme, for at vide hvad figurerne kan og ikke
kan. Det tager spillet højde for ved at beskæftige sig med klicheer:
figurerne har ikke skills, de har klicheer. Så hvis du spiller en lille
dreng har du måske en kliche der hedder ”Bliv venner med store monstre” 3.
Når du spiller Risus skal du altså holde dig til letfattelige koncepter,
både for figurer og for scenarier.

Alt i alt kan jeg godt lide Risus. Reglerne er meget lette og luftige, men
jeg synes stadig der er et spil i dem (en spille mente dog at vi næsten lige
så godt kunne havde spillet regelløst). Spillet er lavet til komedier (Risus
betyder latter på latin), og egner sig nok ikke til andet, men til korte
komedie kampagner og one-shots kan jeg varmt anbefale dette spil.

Hilsen Mads

Fra : Jeppe Møller

Dato : 03-11-03 23:58

Min karakter er/var den kendte sorte ex-pop-punk-rock-stjerne 'Bigsby Bug' -
en sort Adam Ant klon der efter sit single hit 'Justified by the colour of
my skin' insinuerede en voldtægt af en hvid forstandspige, og blev hurtigt
taget af MTV igen - han fik dog en rolle i den fænomonale serie PIS (kendt
fra Jordansk TV).

Bigsby Bugs klicher er
Being black (4)
Dressing Colourfull (3)
Provoking white people (2)
Singing (1)

BB præsterede i aftenens episode af PIS at lave en klon af sig selv (til en
mulig follow-up til et senere afsnit), dizze en gammel gråhåret mand til
gråd for hans usle påklædning, samt iklæde sig intet andet end et
union-Jack-flag i en engelsk retsal hvor alle andre stod nøgne.

RISUS var nemt, forståeligt og befriende underholdende hvis man rent
intellektuelt kan rumme denne slags storslåede pastiche.

vh
/JeppeM

Fra : Morten Madsen

Dato : 06-11-03 09:26

Glæder mig I havde det sjovt med Risus.

Ikke for at rakke ned på jeres spil, men ingen af de klichéer I nævner
er egentlige klichéer.

I skal formulere klichéerne som "noget jeg er" ikke som "noget jeg
kan". "Singing" for eksempel. Det er ikke noget man er, men noget man
kan. En rigtig kliché kunne være "Singer(1)".

I kan også lade klichéerne indeholde mere end for eksempel blot
"Singer(1)". Alle de nævnte "klichéer" for Bigsby Bugs kunne nemt
indeholdes i blot én enkelt eller to klichéer, hvormed resten af de
10-12 terninger kunne bruges på at udbygge figuren med andre
beskrivende klichéer.

Men godt at se andre danske Risus fans! Jeg kan iøvrigt anbefale at
læse noget af alt det ekstra materiale som linkes til fra S. John
Ross's Risus hjemmeside (http://risus.cumberlandgames.com)

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 06-11-03 19:04

Sandt nok. Men figuren var som sagt lavet på 5 minutter, og i praktisk spil
havde han masser af kliché-fu.

Hilsen Mads