|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | 43 HK knastfætter, hvor får jeg sådan en f~ Fra : Jacob Scherrebeck
 | 
 Dato :  01-11-03 20:13
 | 
 |  | Hej.
 
 Jeg er lidt nysgerrig efter at finde ud af, hvordan min HONDA CM 400 T er
 droslet. Ifølge den gamle registreringsattest, har den 20 Kw ved 7500
 rpm...:-/...kan dette passe? Cyklen er importeret fra tyskland! Jeg har fået
 at vide...om det passer ved jeg ikke, men at droslingen er sket vha
 knastfætteren....men hvis jeg vil have flere heste, hvor kan jeg så skaffe
 sådan en knast?, og hvor mange heste kan jeg max få?
 
 MVH
 
 Jacob
 
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Sørensen (01-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  01-11-03 20:32
 | 
 |  | > Jeg er lidt nysgerrig efter at finde ud af, hvordan min HONDA CM 400
 > T er droslet. Ifølge den gamle registreringsattest, har den 20 Kw ved
 > 7500 rpm...:-/...kan dette passe? Cyklen er importeret fra tyskland!
 
 Så skal det nok passe. De fleste tyske cykler i den klasse er droslede til
 27HK/20kW.
 
 > Jeg har fået at vide...om det passer ved jeg ikke, men at droslingen
 > er sket vha knastfætteren....
 
 Knastakslen, ja.
 
 > men hvis jeg vil have flere heste, hvor
 > kan jeg så skaffe sådan en knast?,
 
 Skriv et indlæg i news:dk.marked.privat.motorcykel.stumpemarked, kig på
 dba.dk/qxl.dk eller spørg efter delen ved en ophugger.
 
 > og hvor mange heste kan jeg max få?
 
 Jeg mener den har omkring 43HK som standard, men det er frit fra
 hukommelsen.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (01-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  01-11-03 20:56
 | 
 |  | 
 Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en
 news:bo11na$2r0h$1@news.cybercity.dk...
 > > Jeg er lidt nysgerrig efter at finde ud af, hvordan min HONDA CM 400
 > > T er droslet. Ifølge den gamle registreringsattest, har den 20 Kw ved
 > > 7500 rpm...:-/...kan dette passe? Cyklen er importeret fra tyskland!
 >
 > Så skal det nok passe. De fleste tyske cykler i den klasse er droslede til
 > 27HK/20kW.
 >
 > > Jeg har fået at vide...om det passer ved jeg ikke, men at droslingen
 > > er sket vha knastfætteren....
 >
 > Knastakslen, ja.
 >
 > > men hvis jeg vil have flere heste, hvor
 > > kan jeg så skaffe sådan en knast?,
 >
 > Skriv et indlæg i news:dk.marked.privat.motorcykel.stumpemarked, kig på
 > dba.dk/qxl.dk eller spørg efter delen ved en ophugger.
 
 Var det ikke også i morgen der var stumpemarked i Herning (eller vár det
 idag?)? Slige forsamlinger er oplagte steder at gå på hugst!
 Det er imidlertid min erfaring at eftersom at den tre-ventilede motorlinies
 svage punkt tilsyneladende er brændte knastlejer og knaster p.g.a.
 oliemangel, er der langt imellem tilgængelige knaster på brugtmarkedet
 
 
 Forskellen på den droslede og fuldtydende knastaksel er knasthøjder på hhv.
 ca. 34,5mm og 37mm - Det er med andre ord 37mm's knaster du skal gå på jagt
 efter!
 
 --
 Armand.
 (med masser af 34,5'ere i kælderen)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Richard (02-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  02-11-03 18:29
 | 
 |  | 
 
            Martin Sørensen wrote:
 >>Jeg er lidt nysgerrig efter at finde ud af, hvordan min HONDA CM 400
 >>T er droslet. Ifølge den gamle registreringsattest, har den 20 Kw ved
 >>7500 rpm...:-/...kan dette passe? Cyklen er importeret fra tyskland!
 > 
 > Så skal det nok passe. De fleste tyske cykler i den klasse er droslede til
 > 27HK/20kW.
 Eller 34hk/25kW - især for eksemplarer droslet i nyere tid.
 -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade |  |  | 
   Martin Sørensen (02-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  02-11-03 18:41
 | 
 |  | >> De fleste tyske cykler i den klasse er
 >> droslede til 27HK/20kW.
 > Eller 34hk/25kW - især for eksemplarer droslet i nyere tid.
 
 Bruger de også den grænse i Tyskland?
 
 Det er også min opfattelse at 27HK modellerne altid har været droslet, og
 aldrig har været 'originale'. Jeg kunne forestille mig at fabrikken
 specialfremstillede modellerne til det tyske marked, da de originale
 service-håndbøger fra fabrikanterne typisk også har opgivet de tyske data.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
    Richard (02-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  02-11-03 18:51
 | 
 |  | 
 
            Martin Sørensen wrote:
 >>>De fleste tyske cykler i den klasse er
 >>>droslede til 27HK/20kW.
 >>
 >>Eller 34hk/25kW - især for eksemplarer droslet i nyere tid.
 > 
 > Bruger de også den grænse i Tyskland?
 > 
 Ja, det er da den aktuelle grænse for små cykler/kort. Ved ikke hvornår 
 de løftede grænsen, men svjh var det sket, da jeg genindtrådte/sadlede 
 op igen i sommeren 1997    Du finder faktisk en 34hk CB400 af en slags på ebay.de lige nu...
 > Det er også min opfattelse at 27HK modellerne altid har været droslet, og
 > aldrig har været 'originale'.
 ? Ja, altså droslet fra fabrikken; men der fandtes/findes også 
 forskellige sæt til efterdrosling.
 > Jeg kunne forestille mig at fabrikken
 > specialfremstillede modellerne til det tyske marked, da de originale
 > service-håndbøger fra fabrikanterne typisk også har opgivet de tyske data.
 Netop, men som sagt kan det også ske efterfølgende. Og der kan være 
 flere forskellige måder at gøre det på fra fabrikkens side gennem 
 modellens levetid, ex XBR500. Så det er tungen lige i munden    -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade |  |  | 
  Jacob Scherrebeck (01-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Scherrebeck
 | 
 Dato :  01-11-03 22:05
 | 
 |  | Tusind tak skal i begge have;)..jeg har lige skrevet et indlæg i den anden
 gruppe:)
 
 Til Armand. Jo det var idag at der var stumpemarked, men jeg kom ikke
 derop:(
 
 MVH
 
 Jacob
 
 
 
 
 |  |  | 
  Gert Bo thorgersen (02-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen
 | 
 Dato :  02-11-03 01:06
 | 
 |  | 
 "Jacob Scherrebeck" <playmyjackson@hotmail.com> wrote in message
 news:3fa405a3$0$69906$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Hej.
 >
 > Jeg er lidt nysgerrig efter at finde ud af, hvordan min HONDA CM 400 T er
 > droslet. Ifølge den gamle registreringsattest, har den 20 Kw ved 7500
 > rpm...:-/...kan dette passe? Cyklen er importeret fra tyskland! Jeg har
 fået
 > at vide...om det passer ved jeg ikke, men at droslingen er sket vha
 > knastfætteren....men hvis jeg vil have flere heste, hvor kan jeg så skaffe
 > sådan en knast?, og hvor mange heste kan jeg max få?
 >
 > MVH
 >
 > Jacob
 >
 Neddrosling kan meget logisk være sket via knastakslen. Selvom de fleste
 ikke kender meget til hvor meget deres ventiler løfter kan det jo alligevel
 være at du kan få det klarlagt ved at spørge, og så sammenligne med blot
 dine indsugningers løft. For ved næsten alle tilfælde at mindre ydelse er
 løftet mindre, og ihvertfald ved megen forskel i ydelsen som det du nævner.
 
 Du kan normalt let finde ventilløftet, med en skydelære, hvad enten motoren
 har vippearme eller direkte knast når man er i den situation at man stiller
 ventiler. Men hvis man måler på ventilløftet på ventilen i en motor med
 vippearme skal man jo huske at omregne i forhold til "gearingen" via
 vippearmen.
 
 Da jeg om vinteren, efter i 1974 at have købt en ny Honda CB 750, undersøgte
 motoren for tuningsmuligheder konstaterede jeg at knasten på den købte model
 løftede ventilerne mere end 1 mm mindre end det værkstedshåndbogen tillod.
 Altså den var fra ny af, i denne årgangsmodel, nede under det løft for
 hvilket der i værkstedshåndbogen stod at knasten var slidt så meget at den
 skulle skiftes. Så det den var solgt for havende af Hk passede jo ikke helt.
 
 Mvh. Gert Thorgesen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Richard (02-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  02-11-03 18:37
 | 
 |  | 
 
            Jacob Scherrebeck wrote:
 > Jeg er lidt nysgerrig efter at finde ud af, hvordan min HONDA CM 400 T er
 > droslet. Ifølge den gamle registreringsattest, har den 20 Kw ved 7500
 > rpm...:-/...kan dette passe? Cyklen er importeret fra tyskland! Jeg har fået
 > at vide...om det passer ved jeg ikke, men at droslingen er sket vha
 > knastfætteren....
 Hvis det er sket efterfølgende, fremgår det ganske nøje af 
 Fahrzeugbrief; er det originalt må du prve at spørge i D-land; der er 
 sikkert en eller flere diskussionsgrupper for denne familie af cykler.
  > men hvis jeg vil have flere heste, hvor kan jeg så skaffe
 > sådan en knast?, 
 For at få et større udvalg, kunne du starte med at finde ud af, hvilke 
 andre modeller, den (eventuel) deler knast med - det fremgår af 
 værkstedshåndbøger og ditto fra Clymer, Haynes og sikkert også de 
 tyske/schweiziske. Er du så heldig at den passer knast med andre fx 
 CB400/CB250 m.fl. vil du tist kunne finde noget på ebay.de eller hos de 
 danske og tyske huggere - har været listet herinde fornylig.
  > og hvor mange heste kan jeg max få?
 Det kommer jo an på, hvor skarp en knast du køber    - der er fx en 
 tilsyneladende nyslebet med højere løft til CB400 på ebay.de lige nu:
 <cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2439459205&category=49883>
 Men om du kan bruge den? - ryk to felter tilbage og prøv derfra    -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade |  |  | 
  Martin Sørensen (02-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  02-11-03 18:54
 | 
 |  | >> men hvis jeg vil have flere heste, hvor kan jeg så skaffe
 >> sådan en knast?,
 > For at få et større udvalg, kunne du starte med at finde ud af, hvilke
 > andre modeller, den (eventuel) deler knast med - det fremgår af
 > værkstedshåndbøger og ditto fra Clymer, Haynes og sikkert også de
 > tyske/schweiziske. Er du så heldig at den passer knast med andre fx
 > CB400/CB250 m.fl. vil du tist kunne finde noget på ebay.de eller hos
 > de danske og tyske huggere - har været listet herinde fornylig.
 
 Jeg mener at have set et sted at motoren på CM400 stort set er identisk med
 de to-cylindrede CB400/CB450, hvor 450'eren blot er en version med større
 cylindervolumen. Om knasterne også er ændret pga. dette ved jeg ikke.
 
 Jeg kan dog ikke umiddelbart finde dette bekræftet nogle steder.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |