|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Den døde gruppe Fra : Jørn Hedegaard Povls~
 | 
 Dato :  08-10-03 20:37
 | 
 |  | Hvad var det nu statsministeren sagde?
 
 
 
 |  |  | 
  Birgitte Abkjær (08-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Birgitte Abkjær
 | 
 Dato :  08-10-03 21:19
 | 
 |  | 
 "Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:bm1p0i$1vr$1@sunsite.dk...
 > Hvad var det nu statsministeren sagde?
 >
 
 At forældrene har ansvar for at opdrage børnene, sørge for de laver lektier,
 og at de får madpakke med i skole.
 
 VH Birgitte Abkjær
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jørn Hedegaard Povls~ (08-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørn Hedegaard Povls~
 | 
 Dato :  08-10-03 22:22
 | 
 |  | Birgitte Abkjær wrote:
 > "Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bm1p0i$1vr$1@sunsite.dk...
 >
 >>Hvad var det nu statsministeren sagde?
 >>
 >
 >
 > At forældrene har ansvar for at opdrage børnene, sørge for de laver lektier,
 > og at de får madpakke med i skole.
 Hvor har du det vrøvl fra?
 >
 Med venlig hilsen
 Jørn Hedegaard Povlsen
 
 > VH Birgitte Abkjær
 >
 >
 
 
 
 |  |  | 
   Birgitte Abkjær (08-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Birgitte Abkjær
 | 
 Dato :  08-10-03 22:59
 | 
 |  | 
 "Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:bm1v59$fje$1@sunsite.dk...
 > Birgitte Abkjær wrote:
 > > "Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 > > news:bm1p0i$1vr$1@sunsite.dk...
 > >
 > >>Hvad var det nu statsministeren sagde?
 > >>
 > >
 > >
 > > At forældrene har ansvar for at opdrage børnene, sørge for de laver
 lektier,
 > > og at de får madpakke med i skole.
 > Hvor har du det vrøvl fra?
 
 Synes du, det Statsministeren sagde, er noget vrøvl - eller var det ikke det
 du fiskede efter?
 
 Statsministeren sagde det i "Krydsild" på DR1 i går tirsdag. Jeg har det
 tilfældigvis på video. Det er stort set ordret refereret.
 
 Jeg forbereder mig som regel ordentligt før jeg udtaler mig. '
 
 VH Birgitte
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jørn Hedegaard Povls~ (09-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørn Hedegaard Povls~
 | 
 Dato :  09-10-03 01:46
 | 
 |  | Birgitte Abkjær wrote:
 > "Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bm1v59$fje$1@sunsite.dk...
 >
 >>Birgitte Abkjær wrote:
 >>
 >>>"Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 >>>news:bm1p0i$1vr$1@sunsite.dk...
 >>>
 >>>
 >>>>Hvad var det nu statsministeren sagde?
 >>>>
 >>>
 >>>
 >>>At forældrene har ansvar for at opdrage børnene, sørge for de laver
 >
 > lektier,
 >
 >>>og at de får madpakke med i skole.
 >>
 >>Hvor har du det vrøvl fra?
 >
 >
 > Synes du, det Statsministeren sagde, er noget vrøvl - eller var det ikke det
 > du fiskede efter?
 
 Jeg fisker efter en stillingtagen til Statsministerens udtalelser ang.
 folkeskolen.
 >
 > Statsministeren sagde det i "Krydsild" på DR1 i går tirsdag. Jeg har det
 > tilfældigvis på video.  Det er stort set ordret refereret.
 
 Du er en platugle! Og du følger ikke med i timen!
 
 > Jeg forbereder mig som regel ordentligt før jeg udtaler mig. '
 
 Gør du?
 
 >
 > VH Birgitte
 >
 
 Med venlig hilsen
 Jørn Hedegaard Povlsen
 
 >
 
 
 
 |  |  | 
  Jørn Hedegaard Povls~ (08-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørn Hedegaard Povls~
 | 
 Dato :  08-10-03 21:30
 | 
 |  | Jørn Hedegaard Povlsen wrote:
 > Hvad var det nu statsministeren sagde?
 ---------------------------------------------
 
 Han sagde:
 
 Vort samfund bygger på, at hver enkelt gør en positiv indsats, og at en særlig indsats bliver anerkendt. Omvendt skal den enkelte også mærke konsekvensen, hvis man ikke lever op til sine forpligtelser. Den enkelte skal opleve, at der gælder
 ”noget for noget”.
 
 Der har i nogle årtier været tilbageholdenhed med at stille krav og vise konsekvens.
 
 I skolerne er de faglige krav blevet slækket. Måske af frygt for, at kontante faglige krav ville være til ugunst for de svageste. Men skadevirkningen er alvorlig. De svageste elever er blevet ladt i stikken. Og danske skoleelever klarer sig
 dårligere end elever i andre lande på en række afgørende punkter.
 
 Der er kun én vej fremad. Vi skal til at oppe os. Vi skal simpelt hen være endnu dygtigere. Vi skal højne de faglige krav over alt i uddannelsessystemet.
 
 Vi skal indse, at en vis portion paratviden er nødvendig. I tre årtier er der kastet vrag på paratviden. Den er blevet opfattet som sort skole, udenadslære og terperi.
 
 Det er som om, at indlæring af faglige færdigheder er blevet nedprioriteret til fordel for at sidde i rundkreds og spørge: ”Hvad synes du selv?”
 
 Det kan være udmærket at sidde i rundkreds og diskutere og føre en samtale med hinanden. Men den første forudsætning for at føre en meningsfyldt samtale er altså, at man ved, hvad man snakker om. Hvis ukvalificerede meninger bliver lige så
 gangbare som kvalificeret viden, så ender det alt sammen i tomhed og dumhed. Og hvis man er nødt til at slå op i et leksikon eller på Internettet, hver gang man nærmer sig noget konkret, så bliver det altså en noget tung samtale.
 
 Vi skal ikke have sort skole. Vi skal tværtimod have en levende skole med børn og unge, der kan tænke selv, danne sig holdninger og kommunikere. Men også ved, hvad de snakker om.
 
 Derfor har vi gennemført reformer af folkeskolen, gymnasiet, erhvervsskolerne og universiteterne. Derfor vil vi gennemføre løbende vurderinger af, om der læres det, der skal.
 
 Og vi vil belønne en ekstra indsats. Tag blot ét eksempel: Gymnasieelever skal leve op til skærpede faglige krav og ikke pjække fra skole. Til gengæld vil regeringen foreslå, at gymnasieelever, som gør en særlig indsats ved at tage ekstra
 fag på højt niveau, bliver belønnet. Noget for noget.
 
 Med venlig hilsen
 Jørn Hedegaard Povlsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  #2066 (10-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : #2066
 | 
 Dato :  10-10-03 18:26
 | 
 |  | 
 "Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> wrote in message
 news:bm1s4t$fbf$1@sunsite.dk...
 > Jørn Hedegaard Povlsen wrote:
 > > Hvad var det nu statsministeren sagde?
 > ---------------------------------------------
 >
 > Han sagde:
 >
 > Vort samfund bygger på, at hver enkelt gør en positiv indsats, og at en
 særlig indsats bliver anerkendt. Omvendt skal den enkelte også mærke
 konsekvensen, hvis man ikke lever op til sine forpligtelser. Den enkelte
 skal opleve, at der gælder
 > ”noget for noget”.
 >
 > Der har i nogle årtier været tilbageholdenhed med at stille krav og vise
 konsekvens.
 >
 > I skolerne er de faglige krav blevet slækket. Måske af frygt for, at
 kontante faglige krav ville være til ugunst for de svageste. Men
 skadevirkningen er alvorlig. De svageste elever er blevet ladt i stikken. Og
 danske skoleelever klarer sig
 > dårligere end elever i andre lande på en række afgørende punkter.
 >
 > Der er kun én vej fremad. Vi skal til at oppe os. Vi skal simpelt hen være
 endnu dygtigere. Vi skal højne de faglige krav over alt i
 uddannelsessystemet.
 >
 > Vi skal indse, at en vis portion paratviden er nødvendig. I tre årtier er
 der kastet vrag på paratviden. Den er blevet opfattet som sort skole,
 udenadslære og terperi.
 >
 > Det er som om, at indlæring af faglige færdigheder er blevet
 nedprioriteret til fordel for at sidde i rundkreds og spørge: ”Hvad synes du
 selv?”
 >
 > Det kan være udmærket at sidde i rundkreds og diskutere og føre en samtale
 med hinanden. Men den første forudsætning for at føre en meningsfyldt
 samtale er altså, at man ved, hvad man snakker om. Hvis ukvalificerede
 meninger bliver lige så
 > gangbare som kvalificeret viden, så ender det alt sammen i tomhed og
 dumhed. Og hvis man er nødt til at slå op i et leksikon eller på
 Internettet, hver gang man nærmer sig noget konkret, så bliver det altså en
 noget tung samtale.
 >
 > Vi skal ikke have sort skole. Vi skal tværtimod have en levende skole med
 børn og unge, der kan tænke selv, danne sig holdninger og kommunikere. Men o
 gså ved, hvad de snakker om.
 >
 > Derfor har vi gennemført reformer af folkeskolen, gymnasiet,
 erhvervsskolerne og universiteterne. Derfor vil vi gennemføre løbende
 vurderinger af, om der læres det, der skal.
 >
 > Og vi vil belønne en ekstra indsats. Tag blot ét eksempel: Gymnasieelever
 skal leve op til skærpede faglige krav og ikke pjække fra skole. Til gengæld
 vil regeringen foreslå, at gymnasieelever, som gør en særlig indsats ved at
 tage ekstra
 > fag på højt niveau, bliver belønnet. Noget for noget.
 >
 > Med venlig hilsen
 > Jørn Hedegaard Povlsen
 >
 >
 
 Det lyder som statsministeren har hevet sin tale ud af det samme
 nykonservative floskelarium som den nyligt hedengangne regering her i
 Ontario benyttede sig af. Da den kom til magten for 8 aar siden slap det ud
 at den nyindsatte undervisningsminister (som i parentes bemaerket selv
 droppede ud af gymnasiet og aldrig kom videre).med overlaeg kastede
 undervisningssystemet ud i kaos ("manufacturing a crisis", som det blev
 laekket fra lukkede moeder at han havde sagt).
 
 Voldsomme nedskaeringer i skolebudgetter, lovindgreb i laerernes
 overenskomster (flere timer for de samme penge, tvungen deltagelse i
 "frivillige" elevaktiviteter efter skoletid, regelmaessig geneksaminering af
 laerere), adskellige lokale skolebestyrelser sat under administration,
 indfoersel af "standardiserede tests" til evaluering af skoler, laerere og
 elever i 3., 6. og 9. klasse (hvorefter disse klassetrin nu bruger det meste
 af tiden paa at forberede sig til disse proever). En ny industri er vokset
 op hvor private firmaer leverer alt muligt krimskrams til skolerne som
 eleverne saa forventes at saelge til sine familier og naboer mod at en del
 af indtaegten gaar til skolen. Jeg er skidetraet af at skulle aftage
 julegavepapir, chokolader, smaakager, diverse isenkram, rabatkuponhaefter og
 andet lort for at min dattters skole kan faa penge til at koebe almindelige
 undervisningsmaterialer for!
 
 Da regeringen saa begyndte at tale om at indfoere skatterefusion for
 foraeldre der sender deres boern i privatskoler blev meningen klar:
 Regeringens rasering af det offentlige skolesystem var blot endnu et led i
 de ideologisk motiverede, hovedloese privatiseringer og nedskaeringer den
 til slut blev sat paa porten for. Fx privatisering af drikkevandskontrollen
 (E-coli forgiftning af drikkevandet i byen Walkerton, der af det private
 laboratorium ikke blev rapporteret til sundhedsmyndighederne foer 1000-vis
 af mennesker var blevet syge, 7 doedeligt og mange med varige men), af
 eldistrubutionen og -produktionen (4-dobling af elpriser; Ontarios
 elforsyning gik paa roeven sammen med det nordoestlige USAs i den store
 blackout for nyligt og det tog mere end en uge at komme paa benene igen.
 Naboprovinserne, der har bevaret et offentligt og fuldt upgraderet
 produktions- og distributionssystem, havde ingen problemer).
 
 Heldigvis fik det regerende "Progressive Conservative Party" mere end
 halveret sit mandattal ved valget den 2. oktober. "The Liberal Party" fik
 absolut flertal og deres hovedslogan under valgkampen var "Ikke flere
 skattelettelser!"...
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Arne H. Wilstrup (11-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Arne H. Wilstrup
 | 
 Dato :  11-10-03 09:57
 | 
 |  | #2066 wrote:
 > "Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> wrote in message
 > news:bm1s4t$fbf$1@sunsite.dk...
 >> Jørn Hedegaard Povlsen wrote:
 >>> Hvad var det nu statsministeren sagde?
 >> ---------------------------------------------
 >>
 >> Han sagde:
 
 [...]
 Men den første forudsætning for at føre en meningsfyldt
 > samtale er altså, at man ved, hvad man snakker om. Hvis
 ukvalificerede
 > meninger bliver lige så
 >> gangbare som kvalificeret viden, så ender det alt sammen i
 tomhed og
 > dumhed.
 
 Ovenstående er vældig interessant - hvad Hedegaard ikke ved er at
 samme Anders Fjogh Rasmussen har fået svar på tiltale i mere end en
 forstand. Først kom formanden for Danmarks Lærerforening på banen -
 blandt andet i Profilen - hvor han på en yderst sober facon
 gennemnullede Fjoghets opfattelse af folkeskolen - men nu ved vi jo
 også godt at han har skilt sig af med sine rådgivere, som han har
 kaldt for smagsdommere. Disse rådgivere kunne måske have forsynet
 ham med gode råd og vejledninger om hvordan skolesystemet egentlig
 fungerer i stedet for at han bliver klædt af på den måde som han
 blev det i sin åbningstale.
 
 Dernæst kom formanden for Københavns Lærerforening på banen (han er
 formand for en kreds med selvstændig forhandlingsret og to pladser
 i DLF) - han skrev følgende åbne brev, som jeg citerer  hele
 ordlyden af:
 
 Kære statsminister Anders Fogh Rasmussen!
 
 Vi er helt enige med dig i at "Vi skal have en levende skole med
 børn og unge, der kan tænke sevl, danne holdninger og kommunikere.
 Men også véd hvad de snakker om".
 Danske skolebørn er glade for at gå i skole, er særdeles levende og
 har holdninger - og viden som blandt andet dokumenteret i den
 seneste OECD-undersøgelse. Heri bekræftes at vores elever ligger i
 top med hensyn til  viden om politiske forhold. De må da glæde en
 politiker. Selvfølgelig skal de vide, hvad de snakker om. Derfor
 har skolerne også i de senere år forstærket lærerindsatsen - med
 gode resultater - og levet op til øgede krav i fagene.
 
 Det må da glæde en regering, der satser energisk på it, at danske
 elever scorer pænt i PISA-undersøgelsens del om anvendelse af it.
 Eleverne klarede sig i 2000 godt nok på gennemsnittet af de 32
 deltagende lande m.h.t. læsefærdigheder, men over gennemsnittet i
 matematik. I naturfagende gik det ikke så godt, og der skal gøres
 en særlig indsats. Alt i alt er indsatsen ikke middelmådig, men kan
 klart forbedres.
 
 Vi anerkender, at PISA giver nogle pejlemærker for elevernes
 kundskaber og viden, men vil samtidig minde om, at forskerne selv
 har gjort opmærksom på betydelige vanskeligheder med at sammenligne
 lande og de talmæssige og statistiske usikkerheder, der i øvrigt
 gør sig gældende. Det bør en regering, der lægger vægt på viden og
 indsigt, vel også notere sig, inden den drager for håndfaste
 konklusioner.
 
 Det styrker ikke din troværdighed og vores respekt for dig, når du
 kan udtale dig om, at lærerne sidder i rundkreds og spørger den
 enkelte elev: "Hvad synes du selv?".
 Det er ikke alene urigtigt, det er en nedvurdering af lærernes
 arbejde og en intimidering af vores professionalisme. Du lever
 ganske enkelt ikke op til  dine egne krav:
 
 1)"..den første forudsætning for at føre en meningsfyldt samtale er
 altså, at man véd, hvad man snakker om"  og
 2)"Hivs ukvalificerede meninger bliver lige så gangbare som
 kvalificeret viden, så ender det altsammen i tomhed og dumhed."
 
 For enten har du ikke sat dig ind i sagen. Eller også taler du i et
 politisk æriende mod bedre vidende, hvilket næsten er værre.
 
 De københavnske lærere tager meget gerne en meningsfyldt debat, men
 må beklage at du desværre indleder samtalen på et niveau, der er
 aldeles ukvalificeret. Det giver os en ubehagelig følelse af, at du
 egentlig slet ikke ønsker dialogen, men snarere er ude på at lægge
 os som befolkningsgruppe for had.
 
 Hvis vi tager fejl, er vi naturligvis parat til at diskutere - og
 så på passende ordentligt og sagtligt plan, som vi gør det
 indbyrdes mellem kollegerne og især  bestræber os på i forhold til
 eleverne. Hvilket jo helt åbenbart lykkes efter de seneste
 internationale undersøgelser at dømme. Det er også værd at huske
 på, at erhvervslivets organisationer og arbejdsmarkedsforskere
 generelt er enige om at rose danske unges kompetencer, som
 prioriteres i den danske folkeskole. Når det samtidig fastslås, at
 den danske arbejdskraft er blandt de mest produktive i verden og
 dermed er med til at gøre Danmark itl et af verdens rigeste lande,
 så kan folkeskolen jo ikke helt have spillet fallit.
 
 Du har ret i, at de svageste elever har det svært. Skolen har
 naturligvis et medansvar for at give alle elever forudsætninger for
 at lave et meningsfyldt liv. Men endnu vigtigere er det, at du og
 de øvrige politikere skaber nogle samfundsmæssige rammer, der giver
 alle borgerne i dette land gode udviklingsbetingelser. Med
 regeringens liberalistiske politik forstærkes ulighederne desværre,
 og din regerings angreb på velfærdssamfundet vanskeliggør vores
 opgave.
 
 "Vi skal være endnu dygtigere", udtaler du i din åbningstale til
 folketinget. De københavnske lærere er helt enige. Derfor mener vi
 også, at du skal se uddannelse som en investering frem for en
 udgift. Vi ser derfor frem til, at der anvendes flere ressourcer
 til folkeskolen fremfor de meget skrappe begrænsninger som statens
 aftale med kommunerne har betydet i en tid med stor vækst i
 antallet af elever. Alene i København er denne vækst på over 10 %.
 
 Vi bestræber os i dagligdagen på at skabe en skole med  både glade
 og vidende børn. Som alle andre - hvilket også gælder politikerne -
 kan vi gøre det bedre. Vi går derfor meget gerne i dialog med dig
 og dine kolleger. Vel at mærke uden fordomme og med meninger
 baseret på kendsgerninger og ikke på postulater.
 
 Med venlig hilsen
 
 Jan Trojaborg
 formand
 
 Københavns lærerforening - KLF- organiserer knap 5000
 børnehaveklasseledere og lærere i Københavns kommune. "
 
 Jeg tror at ovenstående taler for sig selv. Når jeg ikke skriver
 direkte som svar til JHPs indlæg, skyldes det at han er sat i mit
 filter og at jeg kun så det via #2066 - men der er som sædvanlig
 intet nyt under solen her - JHP taler som sædvanlig mod bedre
 vidende og er i det hele taget ikke optaget af kendsgerninger, men
 af fordomme.
 
 --
 Med venlig hilsen
 Arne H. Wilstrup
 Overlærer, cand.pæd.pæd.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |