| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Salthysteri Fra : Boye Wildt | 
  Dato :  28-10-03 18:20 |  
  |   
            Hvert efterår og vinter kan man læse om det skrækkelige salt som observeres
 på vejene.
 Hvorfor er motorcyklister så hysteriske når der nævnes salt?
 Hvis man kører på vejene hele vinteren, må man selvfølgelig konservere de
 ømme steder, men man hører da aldrig de samme hysteriske udbrud fra bilister
 som har anskaffet sig en ny bil til flere hundrede tusinde kroner når de
 hver dag skal bruge bilen til og fra arbejde. Er det fordi en MCer kun er
 til fornøjelsesture eller hvad? En omhyggelig vask efter en tur på en tør,
 eller for dens sags skyld våd og saltholdig vej er til at overkomme. Mange
 er af den opfattelse, at en køretur med salt på vejene er det samme som at
 der omgående tæres huller i lak og aluminiums dele.
 Hilsen
 Boye Wildt
 Bowitek
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Richard (28-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  28-10-03 18:50 |  
  |  
 
            Boye Wildt wrote:
 > Hvorfor er motorcyklister så hysteriske når der nævnes salt?
 De/vi er nok heller ikke mere hysteriske end andre køretøjsindehavere, 
 der har deres køretøj kært. Veteranbil-, -lastvogns- og -knallertejere fx.
 > Hvis man kører på vejene hele vinteren, må man selvfølgelig konservere de
 > ømme steder, men man hører da aldrig de samme hysteriske udbrud fra bilister
 > som har anskaffet sig en ny bil til flere hundrede tusinde kroner når de
 > hver dag skal bruge bilen til og fra arbejde.
 Sådan har vintermotorcyklister det sikkert også - du sammenligner to 
 forskellige grupper motorcyklister   
-- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side:  www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           dots (28-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : dots | 
  Dato :  28-10-03 19:04 |  
  |   
            
"Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f9ea544$0$94877$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hvert efterår og vinter kan man læse om det skrækkelige salt som
 observeres
 > på vejene.
 > Hvorfor er motorcyklister så hysteriske når der nævnes salt?
 Honda og jeg har det OK med salt, ingen grund til at råbe op her - for vi
 kører alligevel   
Men der bliver der spulet lidt hvis jeg husker det og der er plads i gangen
 til at Honda kan komme ind i varmen efter vask, så den ikke er helt
 bundfrossen næste dag, når vi skal på sjov igen   
dots
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Sørensen (28-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sørensen | 
  Dato :  28-10-03 19:07 |  
  |   
            > Hvorfor er motorcyklister så hysteriske når der nævnes salt?
 
 Fordi de fleste gerne vil have deres motorcykel til at se pæn ud, og hvis en
 mc ruster op pga. salt så ses det meget tydeligt. På en bil er det meste
 rust gemt af vejen under bilen.
 
 > Hvis man kører på vejene hele vinteren, må man selvfølgelig
 > konservere de ømme steder, men man hører da aldrig de samme
 > hysteriske udbrud fra bilister som har anskaffet sig en ny bil til
 > flere hundrede tusinde kroner når de hver dag skal bruge bilen til og
 > fra arbejde.
 
 De hysteriske bilister får undervognsbehandlet bilen med tectyl el. lign, og
 så er den ret godt rustbeskyttet. En motorcykel kan man også oversprøjte med
 tectyl, men det er mildest talt ikke ret kønt, og også umuligt at få af
 igen, når salt-perioden er ovre.
 
 Veteranbilejere der har totalrenoveret en bil fra a-z kører heller ikke ud
 når der er saltet. Det giver alt for meget arbejde, når bilen skal holdes
 perfekt.
 
 > Er det fordi en MCer kun er til fornøjelsesture eller hvad?
 
 Ja, mere end billister ihvertfald. Dem der er afhængige af MC hele året har
 oftest en vinter-cykel eller også er de ligeglade med udseendet af deres MC.
 
 > En omhyggelig vask efter en tur på en tør, eller for dens sags
 > skyld våd og saltholdig vej er til at overkomme. Mange er af den
 > opfattelse, at en køretur med salt på vejene er det samme som at der
 > omgående tæres huller i lak og aluminiums dele.
 
 Nej, der skal alligevel en sjat til. Og lakerede dele angribes normalt
 heller ikke, medmindre der er huller i lakken, f.eks. efter stenslag.
 
 -- 
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hekto (28-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  28-10-03 19:09 |  
  |  
 
            In article <3f9ea544$0$94877$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Boye Wildt 
 says...
 > Hvorfor er motorcyklister så hysteriske når der nævnes salt?
 > Hvis man kører på vejene hele vinteren, må man selvfølgelig konservere de
 > ømme steder, men man hører da aldrig de samme hysteriske udbrud fra bilister
 > som har anskaffet sig en ny bil til flere hundrede tusinde kroner når de
 > hver dag skal bruge bilen til og fra arbejde. Er det fordi en MCer kun er
 > til fornøjelsesture eller hvad? 
 For mange er MC en hobby og fritidsfornøjelse. Det er ikke en 
 brugsgenstand som en Fiat Punto.
 Derfor går man mere op i at den er perfekt, og bevarer sit gode 
 udseende
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto 
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (28-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  28-10-03 19:35 |  
  |   
            
 Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en
 news:MPG.1a08cf367a864bfa989984@news.tele.dk...
 > In article <3f9ea544$0$94877$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Boye Wildt
 > says...
 > > Hvorfor er motorcyklister så hysteriske når der nævnes salt?
 >
 > For mange er MC en hobby og fritidsfornøjelse. Det er ikke en
 > brugsgenstand som en Fiat Punto.
 > Derfor går man mere op i at den er perfekt, og bevarer sit gode
 > udseende
 
 jup!
 
 Men Boye har idt fat i en ende dér:
 Mange anskaffer sig af nød en gammel slidt motorcykel, hvis fortid (omkring
 salt) de slet ikke kender, og selv om det oprindelig var tænkt som et
 transportmiddel, hænder det ofte at også de bliver grebet af salt-frygten
 :-|
 
 En hverdags-motorcykel, kan (som bilerne) udemærket klare sig igennem
 lavsæson'en trods saltspredning, og det kán lade sig gøre at køre på
 motorcykel selvom temperaturen er under frysepunktet!!
 
 --
 Armand.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jens Didriksen (28-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Didriksen | 
  Dato :  28-10-03 19:51 |  
  |   
            > Derfor går man mere op i at den er perfekt, og bevarer sit gode
 > udseende
 
 .... og gensalgspris...
 
 Didrik
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Hans Joergensen (28-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Joergensen | 
  Dato :  28-10-03 20:14 |  
  |  
 
            Jens Didriksen wrote:
 >> Derfor går man mere op i at den er perfekt, og bevarer sit gode
 >> udseende
 > ... og gensalgspris...
 og ejerens varme tær ... 
 // Hans
 -- 
 http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Lisbeth Sejberg (28-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lisbeth Sejberg | 
  Dato :  28-10-03 21:57 |  
  |  
 
            Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev:
 >Jens Didriksen wrote:
 >>> Derfor går man mere op i at den er perfekt, og bevarer sit gode
 >>> udseende
 >> ... og gensalgspris...
 >
 >og ejerens varme tær ... 
 >
 >// Hans
 >-- 
 > http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv
 --Og så er der lige grunden til der bliver strøet salt, nemlig at 
 det kunne være p....glat. Jeg husker alt for godt hvor "spændende" 
 det var at køre Puch Maxi når det var glat, så det har jeg ikke 
 behov for at genopleve på Hondaen. 
 M.V.H.
 Lisbeth
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Olesen (29-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Olesen | 
  Dato :  29-10-03 18:03 |  
  |   
            
 "Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en meddelelse
 news:MPG.1a08cf367a864bfa989984@news.tele.dk...
 
 > For mange er MC en hobby og fritidsfornøjelse. Det er ikke en
 > brugsgenstand som en Fiat Punto.
 > Derfor går man mere op i at den er perfekt, og bevarer sit gode
 > udseende
 
 Det fede er jo, at man har en bil som er gjort vinterklar
 med alt hvad dertil hører af undervognsbehandling,
 nypoleret lak osv...så er det faktisk rart at køre
 også om vinteren, og vide, bilen klarer sig til
 det atter blir' soltags-vejr igen.
 
 Måske en MC også er mere skrøbelig hvad
 elektronikken osv. angår ?
 Er MC lakken stærk ?
 Hvad med det sort-eloxerede stel eks. ?
 Tåler det noget ?
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Hekto (30-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  30-10-03 11:31 |  
  |  
 
            In article <3f9ff2dd$0$27373$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, 
 olesen@jubiipost.dk says...
 > Måske en MC også er mere skrøbelig hvad
 > elektronikken osv. angår ?
 > Er MC lakken stærk ?
 > Hvad med det sort-eloxerede stel eks. ?
 > Tåler det noget ?
 > 
 Elektronik eller elektriske komponenter har det ikke godt med salt.
 Dels ætser det overfladerne, dels kan det skabe det et ledende lag 
 imellem ledninger og stik, så der kommer højst uvelkomne forbindelser.
 Derfor skal specielt stik også have noget beskyttelse, og det skal 
 være skrappe sager. som en stor klat silikonefedt, eller et godt skud 
 tynd tectyl. Tectyl virker fint 'in the Navy', dog bed det forbehold, 
 at det er svært at få væk igen på et stik, så det bør vel kun anvendes 
 på deciderede vintercykler.
 Lakken er nok ikke det store problem, så længe der ikke er dybe 
 ridser.
 Elokcerede dele, er oftest sealede; men ikke til en grad af 
 'søvandsbestandighed' Hvis ikke de beskyttes, vil der trænge salt ind 
 i porrerne og det vil koge op.
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jens Jacob Bager Jen~ (30-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ | 
  Dato :  30-10-03 11:47 |  
  |   
            > Måske en MC også er mere skrøbelig hvad
 > elektronikken osv. angår ?
 > Er MC lakken stærk ?
 > Hvad med det sort-eloxerede stel eks. ?
 > Tåler det noget ?
 
 En MC er lavet til sommerkørsel.
 
 Stikkene er ikke særlig tætte, og bør preparerets med silikonefedt eller
 vaseline på alle motorcykler, især vintercykler.
 Lakken er fin og god, der hvor man kan se den, men der hvor man ikke kan se,
 kan den tit være meget dårlig, f.eks holdere til kåbedele og undersiden at
 tanken har fået et lag farve, men der er at overdrive at kalde det lak,
 sværte er nok mere rammene.
 Bolthoveder, motor, fælge og aludele er sjældent fornuftigt beskyttet, og en
 MC bliver noget mat i boltene og aluen bliver irret. Man kan godt pudse en
 MC op igen, men det tager tid. Alle bolte på cyklen bør også være fornuftigt
 fedtet ind, ellers sætter ir sig og "svejser" bolten fast.
 
 Jeg har selv kørt 3 vintre på min tidligere XJ 600. Det kan godt lade sig
 gøre, og den blev flot igen hvert forår, men det tog en del pudsen, og
 vedligehold gennem vinteren.
 
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mcisten (29-10-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mcisten | 
  Dato :  29-10-03 08:55 |  
  |   
            
"Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f9ea544$0$94877$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > som har anskaffet sig en ny bil til flere hundrede tusinde kroner når de
 > hver dag skal bruge bilen til og fra arbejde. Er det fordi en MCer kun er
 > til fornøjelsesture eller hvad?
 Det er en stor fejl at sammenligne biler og motorcykler. For de fleste er
 biler et transport middel og for de få en hobby, med motorcyklister er det
 omvendt.
 Så hvorfor ikke spørge:  hvorfor sejler folk med sejlbåde kun om sommeren
 eller hvorfor kører folk med veteran eller amerikanerbiler kun om sommeren ?
 Som sagt sammenligner du en hobby med et transportmiddel. (Generalisering)
 ----------------------------
 Jeg oplever af og til det samme når folk spørger hvorfor jeg har givet 200 K
 for min mc, det kunne jeg jo få en bil for !
 Det er åbenbart svært for "ikke motorcyklister" at forstå at : hvis jeg
 ville have en bil , så havde jeg jo nok købt en.
 --------------------------
 Der er desværre en verden til forskel mellem os og dem, derfor kan de heller
 ikke forstå hvorfor de ikke bliver motorcyklister af at købe en 45 knallert.
 ---------------------------
 Sorry , skulle bare have luft   
Mvh Mcisten
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |