|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | starteren klikker Fra : Martin Schjoldager
 | 
 Dato :  26-10-03 18:05
 | 
 |  | 
 
            starteren klikker
 hej
 nu har jeg oplever det på flere forskellige cykler. det at relæet, nogle
 gange bare siger klik når man bruger el-starten. hvis man så bruger
 kickstarteren et par gange så virker starteren for det meste igen. jeg mener
 engang at havde fundet ud af hvordan problemet kunne afhjælpes. men så i går
 ringede en af min venner med dette problem og nu kan jeg ikke huske hvor det
 løses.
 Martin Schjoldager
 ---
 Outgoing mail is certified Virus Free.
 Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com). Version: 6.0.525 / Virus Database: 322 - Release Date: 09-10-2003
            
             |  |  | 
  Martin Sørensen (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  26-10-03 18:32
 | 
 |  | > nu har jeg oplever det på flere forskellige cykler. det at relæet,
 > nogle gange bare siger klik når man bruger el-starten. hvis man så
 > bruger kickstarteren et par gange så virker starteren for det meste
 > igen. jeg mener engang at havde fundet ud af hvordan problemet kunne
 > afhjælpes. men så i går ringede en af min venner med dette problem og
 > nu kan jeg ikke huske hvor det løses.
 
 Det kan være dårlige kul i startermotoren eller blot et halvdødt batteri der
 ikke kan trække motoren forbi et kompressionspunkt uden at 'få lidt tilløb'.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jon Larsen & Ann-Rik~ (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~
 | 
 Dato :  27-10-03 11:11
 | 
 |  | 
 >
 > Det kan være dårlige kul i startermotoren eller blot et halvdødt batteri
 der
 > ikke kan trække motoren forbi et kompressionspunkt uden at 'få lidt
 tilløb'.
 >
 > --
 > signing off.. Martin Sørensen
 xxxxxxxxxxxxxxxxxx
 
 Vil også lige skrive her..
 
 På et tidspunkt, klikkede Suzukien også bare når jeg trykkede på starter
 knappen.. Jeg fandt en test lampe frem, og begyndte at gå ledningerne
 igennem.. Neden under min batteriholder sidder et starter relæ.. Egentlig
 bare en kontakt der bliver aktiveret når den får strøm.. Problemet lå nemlig
 i denne, idet kontakten inden i ikke rørte ordenligt ved på kontakt stedet,
 og sendte derved ikke strømmen videre til startmotoren. jeg fandt så ud af
 at man kunne spænde/løsne for dette kontakt sted, og dette hjalp med det
 samme...
 
 
 --
 MVH
 Proces-teknolog Jon Larsen
 Suzuki GSX-R 250
 
 
 
 
 |  |  | 
   Martin Sørensen (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  27-10-03 15:12
 | 
 |  | >> Det kan være dårlige kul i startermotoren eller blot et halvdødt
 >> batteri der ikke kan trække motoren forbi et kompressionspunkt uden
 >> at 'få lidt tilløb'.
 > Neden under min batteriholder sidder et starter
 > relæ.. Egentlig bare en kontakt der bliver aktiveret når den får
 > strøm.. Problemet lå nemlig i denne, idet kontakten inden i ikke
 > rørte ordenligt ved på kontakt stedet, og sendte derved ikke strømmen
 > videre til startmotoren. jeg fandt så ud af at man kunne spænde/løsne
 > for dette kontakt sted, og dette hjalp med det samme...
 
 Men så burde det vel næsten ikke virke efter at man har trådt i
 kickstarteren.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Sporty (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sporty
 | 
 Dato :  26-10-03 18:34
 | 
 |  | 
 
            Sandsynligvis bare for lidt strøm på batteriet...
 Så bare på med laderen.
 Johnny
 "Martin Schjoldager" <schjoldager@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
 news:1067188062.485919@dalum.dsa-net.dk...
 > starteren klikker
 >
 > hej
 >
 > nu har jeg oplever det på flere forskellige cykler. det at relæet, nogle
 > gange bare siger klik når man bruger el-starten. hvis man så bruger
 > kickstarteren et par gange så virker starteren for det meste igen. jeg
 mener
 > engang at havde fundet ud af hvordan problemet kunne afhjælpes. men så i
 går
 > ringede en af min venner med dette problem og nu kan jeg ikke huske hvor
 det
 > løses.
 >
 >
 >
 > Martin Schjoldager
 >
 >
 >
 >
 > ---
 > Outgoing mail is certified Virus Free.
 > Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com). > Version: 6.0.525 / Virus Database: 322 - Release Date: 09-10-2003
 >
 >
 >
            
             |  |  | 
  Martin Schjoldager (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Schjoldager
 | 
 Dato :  26-10-03 21:28
 | 
 |  | 
 
            hov det glemte jeg. nej det er ikke fordi der ikke er nok strøm på. starter
 motoren kører bare ikke.
 Martin Schjoldager
 "Sporty" <aaby-taxi@tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3f9c057e$0$29347$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Sandsynligvis bare for lidt strøm på batteriet...
 > Så bare på med laderen.
 >
 > Johnny
 >
 >
 >
 ---
 Outgoing mail is certified Virus Free.
 Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com). Version: 6.0.525 / Virus Database: 322 - Release Date: 09-10-2003
            
             |  |  | 
   Moller (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  26-10-03 21:51
 | 
 |  | 
 "Martin Schjoldager" <schjoldager@dsa-net.dk> wrote in message
 news:1067200223.429107@dalum.dsa-net.dk...
 > hov det glemte jeg. nej det er ikke fordi der ikke er nok strøm på.
 starter
 > motoren kører bare ikke.
 
 Hvordan kan du være så sikker på det ik er strøm mangel ???  Normalt
 sker der det at når du trykker på starteren så er startstrømmen så kraftig
 at den laver et spændingsdyk på systemet... dette dyk medføre at relæ'et
 ikke kan holdes i gang, og derved slukker for den i stedet.
 
 At så i lige bruger kickstarteren så den starter, for i nok strøm på
 batteriet så den kan klare en El-start inden for det næste korte tid.
 
 Lyder som en dårligt vedligeholdt batteri, som ikke kan holde strømmen
 så længe mere, og derved står og mister strøm når maskinen ikke køre.
 
 VH
 Lars Molnit
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  26-10-03 23:15
 | 
 |  | 
 Martin Schjoldager <schjoldager@dsa-net.dk> skrev i en
 news:1067188062.485919@dalum.dsa-net.dk...
 >
 > nu har jeg oplever det på flere forskellige cykler. det at relæet, nogle
 > gange bare siger klik når man bruger el-starten. hvis man så bruger
 > kickstarteren et par gange så virker starteren for det meste igen. jeg
 mener
 > engang at havde fundet ud af hvordan problemet kunne afhjælpes. men så i
 går
 > ringede en af min venner med dette problem og nu kan jeg ikke huske hvor
 det
 > løses.
 
 Hvis ikke at det slet og ret er et spørgsmål om strøm-mangel, kan det være
 fordi at starterens kul er nedslidte!
 Ved forekomst af "klikken", prøv at sætte i gear og træk motorcyklen baglæns
 i nogle kontante hug - Dét kan dels rokke de slidte kul på plads for en
 enkelt
 bemærkning; men det væsentlige er at lader det sig gøre er det samtidig en
 tydelig indikation af at netop kullene er færdige!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  p.jarnbak (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : p.jarnbak
 | 
 Dato :  27-10-03 01:21
 | 
 |  | > Ved forekomst af "klikken", prøv at sætte i gear og træk motorcyklen
 baglæns
 > i nogle kontante hug - Dét kan dels rokke de slidte kul på plads for en
 > enkelt
 
 Så må man bare håbe at knastkæde strammeren ikke tager skade.Det kan vel
 også være en dårlig stel forbindelse?
 Hej Palle.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Hans Joergensen (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Joergensen
 | 
 Dato :  27-10-03 09:53
 | 
 |  | 
 
            p.jarnbak wrote:
 > Så må man bare håbe at knastkæde strammeren ikke tager skade.Det kan vel
 > også være en dårlig stel forbindelse?
 Eller en dårlig forbindelse fra batteri til startermotor, hvilket
 checkes ved at måle spændingsfald fra batteri til startermotor mens
 man trykker på knappen..
 // Hans
 -- 
 UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv |  |  | 
  Martin Sørensen (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  27-10-03 02:28
 | 
 |  | > Hvis ikke at det slet og ret er et spørgsmål om strøm-mangel, kan det
 > være fordi at starterens kul er nedslidte!
 
 Burde også kunne ses ved at vurdere lyset fra forlygten, når der trykkes på
 start. Hvis lyset dykker, er det sikkert strøm-mangel, men hvis lysstyrken
 ikke falder betydeligt, så er det sikkert dårlige kul (dårlig forbindelse ->
 ingen strøm gennem motoren).
 
 > Ved forekomst af "klikken", prøv at sætte i gear og træk motorcyklen
 > baglæns i nogle kontante hug - Dét kan dels rokke de slidte kul på
 > plads for en enkelt bemærkning;
 
 Det kommer vel an på hvorledes koblingen er lavet om den vil koble
 startermotoren ind ved den manøvre?
 
 Da jeg afprøvede det på min, mener jeg ikke at jeg kunne få startermotoren
 til at køre blot ved at trække cyklen baglæns. Jeg har endnu ikke været
 derinde, så jeg ved ikke helt hvordan den kobler til.
 
 > men det væsentlige er at lader det sig gøre er det
 > samtidig en tydelig indikation af at netop kullene er færdige!
 
 Jeps, og kan man skifte dem selv, så er det nogle ret billige dele.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
   brobaek (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : brobaek
 | 
 Dato :  27-10-03 10:22
 | 
 |  | "Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
 news:bnhsb5$1j2e$1@news.cybercity.dk...
 > > Hvis ikke at det slet og ret er et spørgsmål om strøm-mangel, kan det
 > > være fordi at starterens kul er nedslidte!
 >
 > Burde også kunne ses ved at vurdere lyset fra forlygten, når der trykkes
 på
 > start. Hvis lyset dykker, er det sikkert strøm-mangel, men hvis lysstyrken
 > ikke falder betydeligt, så er det sikkert dårlige kul (dårlig
 forbindelse ->
 > ingen strøm gennem motoren).
 >
 
 Nej, ikke nødvendigvis. Jeg havde præcist samme problem med min motorcykel,
 og troede egentlig heller ikke det var batteriet.
 
 Lys, horn etc. viste ikke tegn på strømmangel. Når jeg startede kørte
 starteren rundt og den klikkede præcis som du beskriver. Netop idet lyset
 ikke dykkede troede jeg heller ikke det var batteriet. Men efter en
 udskiftning af dette blev problemet løst.
 
 Forklaringen louis.de (jeg var på daværende tidspunkt i Tyskland) gav mig
 var, at starteren kører bruger den en del strøm på at trække rundt. Selve
 tændingen kræver en del spænding, og allerede ved et halvfladt batteri kan
 motoren ikke tænde. Men som sagt, alt andet kan godt virke upåklageligt.
 
 Jeg ville nu alligevel først have kig på batteriet, hvis jeg var dig. Hvis
 batteriet blot er ubrugt et par måneder (uden opladning) kan det godt være i
 for dårlig stand til at holde en høj spænding. Du kan købe et multimeter
 relativt billigt (under 100 kr.) eller evt. prøve om ikke du kan låne et i
 nærheden (værksteder, skoler etc.).
 
 Mvh
 Martin
 
 
 
 
 |  |  | 
    Martin Sørensen (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  27-10-03 15:09
 | 
 |  | >>> Hvis ikke at det slet og ret er et spørgsmål om strøm-mangel, kan
 >>> det være fordi at starterens kul er nedslidte!
 >> Burde også kunne ses ved at vurdere lyset fra forlygten, når der
 >> trykkes på start. Hvis lyset dykker, er det sikkert strøm-mangel,
 >> men hvis lysstyrken ikke falder betydeligt, så er det sikkert
 >> dårlige kul (dårlig forbindelse -> ingen strøm gennem motoren).
 > Nej, ikke nødvendigvis. Jeg havde præcist samme problem med min
 > motorcykel, og troede egentlig heller ikke det var batteriet.
 > Lys, horn etc. viste ikke tegn på strømmangel. Når jeg startede kørte
 > starteren rundt og den klikkede præcis som du beskriver. Netop idet
 > lyset ikke dykkede troede jeg heller ikke det var batteriet. Men
 > efter en udskiftning af dette blev problemet løst.
 
 I dit tilfælde kørte starteren jo rundt. Hvis den bliver blokeret vil den
 virke som en meget lav modstand (næsten kortslutning), medmindre der er et
 brud på strømvejen (dårlige kul f.eks.).
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
     Martin Schjoldager (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Schjoldager
 | 
 Dato :  27-10-03 16:00
 | 
 |  | 
 
            ok jeg tror igen det er Armand som var først med et muligt rigtig svar. det
 med af sætte i gear og trække cyklen var også noget jeg havde opserveret. Så
 fandt jeg nok ikke ud af hvad grunden var, da min egen gjorde det. det er to
 år siden den gjorde det sidst, der havde den lige en periode på en lille
 måned hvor den ikke ville. men siden har der ikke været noget.
 Tak for de mange svar.
 Martin Schjoldager
 ---
 Outgoing mail is certified Virus Free.
 Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com). Version: 6.0.525 / Virus Database: 322 - Release Date: 09-10-2003
            
             |  |  | 
      Armand (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  27-10-03 16:57
 | 
 |  | 
 Martin Schjoldager <schjoldager@dsa-net.dk> skrev i en
 news:1067266987.506867@dalum.dsa-net.dk...
 >
 > -............... det med af sætte i gear og trække cyklen var også noget
 jeg havde
 > opserveret. Så fandt jeg nok ikke ud af hvad grunden var, da min egen
 gjorde det.
 > det er to år siden den gjorde det sidst, der havde den lige en periode på
 en lille
 > måned hvor den ikke ville. men siden har der ikke været noget.
 
 Kulde (á pt.!) gør mange ting stive og uvillige, også starterkullene!
 Derfor kan der fint hænde sig at den starter godt nok med varm/lun
 motor(blok); men ikke om morgenen !!
 
 Se nu at udføre testen og få repareret derudfra!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Armand (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  27-10-03 16:53
 | 
 |  | 
 brobaek <martinnews@browi.dk> skrev i en
 news:Is5nb.14286$jf4.796176@news000.worldonline.dk...
 >
 >............ Jeg havde præcist samme problem med min motorcykel,
 > og troede egentlig heller ikke det var batteriet.
 > ...etop idet lyset ikke dykkede troede jeg heller ikke det var batteriet.
 > Men efter en udskiftning af dette blev problemet løst.
 
 At få starthjælp fra en bil vil hurtigt vise om den ekstra mængde strøm fra
 bilen gør udslaget => Starthjælp virker = eget batteri fladt!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  27-10-03 16:50
 | 
 |  | 
 Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en
 news:bnhsb5$1j2e$1@news.cybercity.dk...
 > >
 > > Ved forekomst af "klikken", prøv at sætte i gear og træk motorcyklen
 > > baglæns i nogle kontante hug - Dét kan dels rokke de slidte kul på
 > > plads for en enkelt bemærkning;
 >
 > Det kommer vel an på hvorledes koblingen er lavet om den vil koble
 > startermotoren ind ved den manøvre?
 
 Med undtagelse af få motorcykler (dem hvor man tydeligt kan høre smækket fra
 indrykker-relæ'et - à BMW-R, Guzzi, og TR1(samt XV-linien??) ), virker alle
 starterkobling v.h.a. et almindeligt friløb!
 Funktionen, er at når motoren står stille og starteren roterer, trækkes
 motoren med - indtil motoren starter og derfor roterer hurtigere end
 starteren, hvorved friløbet aktiveres!
 Ved at trække baglæns i gear vendes principperne, således at
 starter-koblingen fanger motorens baglæns rotation - Hvorved at starteren
 trækkes med (baglæns) rundt!
 Det drejer sig blot om at give startermotoren et par korte baglæns
 bevægelser, så man skader intet derved!
 
 > Da jeg afprøvede det på min, mener jeg ikke at jeg kunne få startermotoren
 > til at køre blot ved at trække cyklen baglæns. Jeg har endnu ikke været
 > derinde, så jeg ved ikke helt hvordan den kobler til.
 
 Det skulle den ellers godtnok :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Martin Sørensen (27-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  27-10-03 23:48
 | 
 |  | >>> Ved forekomst af "klikken", prøv at sætte i gear og træk motorcyklen
 >>> baglæns i nogle kontante hug - Dét kan dels rokke de slidte kul på
 >>> plads for en enkelt bemærkning;
 >> Det kommer vel an på hvorledes koblingen er lavet om den vil koble
 >> startermotoren ind ved den manøvre?
 > Ved at trække baglæns i gear vendes principperne, således at
 > starter-koblingen fanger motorens baglæns rotation - Hvorved at
 > starteren trækkes med (baglæns) rundt!
 
 Jeg har lige kigget på hvordan det fungerer (billeder), og jeg kan godt se,
 at det fungerer på den måde, og samme type kobling benyttes også på min
 cykel. Jeg tænkte bare over om koblingen fungerede som på en kickstarter,
 for dem jeg har set fungerede nemlig anderledes.
 
 >> Da jeg afprøvede det på min, mener jeg ikke at jeg kunne få
 >> startermotoren til at køre blot ved at trække cyklen baglæns. Jeg
 >> har endnu ikke været derinde, så jeg ved ikke helt hvordan den
 >> kobler til.
 > Det skulle den ellers godtnok :-|
 
 Ja, det har du da ret i.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |