|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Virago med manglende kopmpression Fra : Holten
 | 
 Dato :  25-10-03 12:16
 | 
 |  | 535 årg. 1990 km 30.000, mangler totalt kompression, på den ene cylinder.
 
 Købt af dame i Tyskland, som havde kørt på den indtil for 1 md siden.
 
 Hvad er met sandsynligt; brændt ventil ??
 Defekr stempel/ringe ?
 
 Hvis en ventil er brændt på sådan en fætter, er det så en stor (læs; dyr !!)
 rep ?
 
 E.v.t. andre forslag til fejlmuligheder ?
 
 MVH
 
 Holten
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bjørn S (25-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  25-10-03 12:46
 | 
 |  | 
 "Holten" skrev
 > 535 årg. 1990 km 30.000, mangler totalt kompression, på den ene cylinder.
 >
 > Købt af dame i Tyskland, som havde kørt på den indtil for 1 md siden.
 >
 > Hvad er met sandsynligt; brændt ventil ??
 > Defekr stempel/ringe ?
 >
 
 Har du selv tilgang til en kompressor hvor du har mulighed for at redusere
 trykket, og et svejseværk, vil jeg da gerne forklare hvordan du selv kan
 foretage en provisorisk cylinder lekkage test for at finde årsagen, men
 ellers skulle ikke lige det være det vildt dyre at få udført på et værksted.
 Alt andet lige er en brændt ventil billigere at få reparert end stempelringe
 og stempel, men punkt 1 må være at finde fejlen. Den "kan" ha kørt med for
 mager blanding på den ene cylinder og således ha brændt stempelet, men det
 skulle du gerne kunne se hvis tændrøret er fuldt af olie, lige som den vil
 blæse nokså heftigt ud af oliepåfyldingen under gang.
 
 Samtidig vill jeg sikre mig at den har den fornødne ventilspillerum, så ikke
 en af ventilerne aldrig lukker helt.
 
 --
 /Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
  Holten (25-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Holten
 | 
 Dato :  25-10-03 18:46
 | 
 |  | 
 "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse
 news:Cntmb.12421$jf4.732247@news000.worldonline.dk...
 >
 > "Holten" skrev
 > > 535 årg. 1990 km 30.000, mangler totalt kompression, på den ene
 cylinder.
 > >
 > > Købt af dame i Tyskland, som havde kørt på den indtil for 1 md siden.
 > >
 > > Hvad er met sandsynligt; brændt ventil ??
 > > Defekr stempel/ringe ?
 > >
 >
 > Har du selv tilgang til en kompressor hvor du har mulighed for at redusere
 > trykket, og et svejseværk, vil jeg da gerne forklare hvordan du selv kan
 > foretage en provisorisk cylinder lekkage test for at finde årsagen,
 Jeg har adgang til begge dele, spyt ud   )
 MVH
 Holten
            
             |  |  | 
   Bjørn S (25-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  25-10-03 19:19
 | 
 |  | 
 "Holten" > skrev
 > Jeg har adgang til begge dele, spyt ud   )
 >
 Jo, men Armand beskrev den fornødne gang, jeg har en yrkesskade i
 fircylindrede bilmotorer    Fidusen er at knuse porcelenet af fra et gammelt tændrør som passer i
 gevindet, og svejse på en luftkobling til tændrøret som passer til din
 luftslange.
 Derefter kan du tørne motoren til stempelet står i bund af cylinderen, og
 begge ventiler lukket - kræver at du har ventildækselet af for at se på
 kammen/ventilerne.
 3-4 bars tryk tilsluttes dit gamle tændrør, og så er der frem med øret i
 henholdsvis udstødning, indsugning, og oliepåfylding for at bedømme hvor det
 suser mest.
 Som tidligere nævnt, bedrer det sig med olie i cylinderen er det her du skal
 kigge, dit svar andetsteds siger det ikke er her, men det kan jo stadig være
 komplet mangel på stempelringe, hul i stempel, og endel mere, men kan også
 være luften pister en anden vej. Toppakning burde også vise sig her, og er
 modellen vandafkølet, skal du også kigge efter i kølevandsresoirvaret, her
 vil det boble eller syde, hvis der nu mangler vand = defekt toppakning. Er
 den en ren luftafkølet, kan du nok høre det piver ud et sted rundt pakningen
 til toppen, alternativt kan du blande op noget sulfo i en vandforstøver og
 sprøjte på.
 --
 /Bjørn
            
             |  |  | 
    Armand (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  26-10-03 13:32
 | 
 |  | 
 Bjørn S <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en
 news:G8zmb.12516$jf4.742765@news000.worldonline.dk...
 >
 > .........det kan jo stadig være ....... hul i stempel,
 Ups!
 Dén forglemte jeg, trods ligeværdig sandsynlighed    Testen deraf er enkel:
 Kør pågældende cylinders tændingsmærke "i stilling" (= stemplet er i top)!
 Forudsat at man ikke kan komme til at kigge ned igennem tændrørshullet med
 det blotte øje (+ en penlight): Stik forsigtigt en træ/plast -pind ned
 igennem tændrørshullet og forvent at støde på stemplet lige indenfor
 tændrørshullet! Hvis dette ikke sker drej da krumtappen 1/8 omgang og forsøg
 at ramme stempeltoppen ved at søge skråt igennem tændrørshullet - Kan dette
 lade sig gøre, så prøv under samme stempelstilling at at se om stempeltoppen
 kan findes lodret (direkte) nedenfor tændrørshullet, eller om der skulle
 befinde sig et hul :-/
 Viser stemplet sig at have hul i toppen er dét sandsynligvis en følgeskade
 af for mager bensinblanding, hvilket ofte vil være forårsaget af falsk luft
 et sted.
 Et flækket topstykke kan godt være årsagen, og så er den udgift også løbet
 på regnskabet    --
 Armand.
 (der gerne ville vide hvorledes man kan komme til at købe en model med
 manglende kompression :-/    )
            
             |  |  | 
     Holten (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Holten
 | 
 Dato :  26-10-03 15:14
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:bngfoq$26ve$1@news.cybercity.dk...
 >
  > Armand.
 > (der gerne ville vide hvorledes man kan komme til at købe en model med
 > manglende kompression :-/    )
 Hvor der handles der spildes   ))
 Der var ikke strøm på den, det var mørkt, og der regnede     MVH
 Holten
            
             |  |  | 
      John Jensen (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Jensen
 | 
 Dato :  26-10-03 15:58
 | 
 |  | 
 "Holten" <Virkerikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f9bd55f$0$69933$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bngfoq$26ve$1@news.cybercity.dk...
 > >
 >  > Armand.
 > > (der gerne ville vide hvorledes man kan komme til at købe en model med
 > > manglende kompression :-/    )
 >
 > Hvor der handles der spildes   ))
 >
 > Der var ikke strøm på den, det var mørkt, og der regnede     >
 > MVH
 >
 > Holten
 >
 > Og så var den forhåbentlig billig....... =   / John
            
             |  |  | 
       Holten (26-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Holten
 | 
 Dato :  26-10-03 17:30
 | 
 |  | 
 "John Jensen" <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f9be0d9$0$54817$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Holten" <Virkerikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
 > news:3f9bd55f$0$69933$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > >
 > > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 > > news:bngfoq$26ve$1@news.cybercity.dk...
 > > >
 > >  > Armand.
 > > > (der gerne ville vide hvorledes man kan komme til at købe en model med
 > > > manglende kompression :-/    )
 > >
 > > Hvor der handles der spildes   ))
 > >
 > > Der var ikke strøm på den, det var mørkt, og der regnede     > >
 > > MVH
 > >
 > > Holten
 > >
 > > Og så var den forhåbentlig billig....... =   Jo jo, jeg havde lige plads på traileren, og det var blevet lidt halvsent
  )
 MVH
 Holten
            
             |  |  | 
  p.jarnbak (25-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : p.jarnbak
 | 
 Dato :  25-10-03 14:18
 | 
 |  | 
 "Holten" <Virkerikke@mail.dk> wrote in message
 news:3f9a5a16$0$45348$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > 535 årg. 1990 km 30.000, mangler totalt kompression, på den ene cylinder.
 >
 > Købt af dame i Tyskland, som havde kørt på den indtil for 1 md siden.
 >
 > Hvad er met sandsynligt; brændt ventil ??
 > Defekr stempel/ringe ?
 >
 > Hvis en ventil er brændt på sådan en fætter, er det så en stor (læs; dyr
 !!)
 > rep ?
 >
 > E.v.t. andre forslag til fejlmuligheder ?
 Prøv at checke kompresionen med lidt olie i cylinderen.Hvis det hjælper er
 det nok
 stempelringene,hvis ikke er det nok ventiler/toppakning.
 Hej Palle.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Holten (25-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Holten
 | 
 Dato :  25-10-03 18:47
 | 
 |  | 
 "p.jarnbak" <jarnbak.slet.@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f9a77bb$0$27460$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > "Holten" <Virkerikke@mail.dk> wrote in message
 > news:3f9a5a16$0$45348$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > > 535 årg. 1990 km 30.000, mangler totalt kompression, på den ene
 cylinder.
 > >
 > > Købt af dame i Tyskland, som havde kørt på den indtil for 1 md siden.
 > >
 > > Hvad er met sandsynligt; brændt ventil ??
 > > Defekr stempel/ringe ?
 > >
 > > Hvis en ventil er brændt på sådan en fætter, er det så en stor (læs; dyr
 > !!)
 > > rep ?
 > >
 > > E.v.t. andre forslag til fejlmuligheder ?
 > Prøv at checke kompresionen med lidt olie i cylinderen.Hvis det hjælper er
 > det nok
 > stempelringene,hvis ikke er det nok ventiler/toppakning.
 
 
 Har jeg prøvet, og umiddelbart kommer der ikke mere komp. på med olie i
 cylinder.
 
 MVH
 
 Holten
 
 
 
 
 |  |  | 
  Gert Bo thorgersen (25-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen
 | 
 Dato :  25-10-03 15:54
 | 
 |  | 
 "Holten" <Virkerikke@mail.dk> wrote in message
 news:3f9a5a16$0$45348$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > 535 årg. 1990 km 30.000, mangler totalt kompression, på den ene cylinder.
 >
 > Købt af dame i Tyskland, som havde kørt på den indtil for 1 md siden.
 >
 > Hvad er met sandsynligt; brændt ventil ??
 > Defekr stempel/ringe ?
 >
 > Hvis en ventil er brændt på sådan en fætter, er det så en stor (læs; dyr
 !!)
 > rep ?
 >
 > E.v.t. andre forslag til fejlmuligheder ?
 >
 > MVH
 >
 > Holten
 >
 Nu er der jo ikke skrevet om hvad du har kigget efter; hvad med om det blot
 er en ventilen der mangler tolerance, eller bukket hvilket kan ses via
 sammenhæng mellem for stor tolerance og dårlig/manglende kompression ? Jeg
 går ud fra at det er ved kold
 motor du taler om når du taler om totalt manglende kompression?
 At der totalt skulle mangle kompression kan ikke lade sig
 gøre via defekte stempelringe; nedsat kompression kan ske via defekte
 stempelringe. Så der er vel kun mulighed for defekt pakning eller utæthed
 ved tændrør. Men igen
 hvis der er tale om 0 kompression.
 
 Mvh. Gert Thorgersen
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Holten (25-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Holten
 | 
 Dato :  25-10-03 18:49
 | 
 |  | 
 "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
 news:bne3cr$o9i$1@news.loxinfo.co.th...
 >
 > "Holten" <Virkerikke@mail.dk> wrote in message
 > news:3f9a5a16$0$45348$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Nu er der jo ikke skrevet om hvad du har kigget efter; hvad med om det
 blot
 > er en ventilen der mangler tolerance, eller bukket hvilket kan ses via
 > sammenhæng mellem for stor tolerance og dårlig/manglende kompression ? Jeg
 > går ud fra at det er ved kold
 > motor du taler om når du taler om totalt manglende kompression?
 
 Jep
 
 
 > At der totalt skulle mangle kompression kan ikke lade sig
 > gøre via defekte stempelringe; nedsat kompression kan ske via defekte
 > stempelringe. Så der er vel kun mulighed for defekt pakning eller utæthed
 > ved tændrør. Men igen
 > hvis der er tale om 0 kompression.
 
 
 Der er tale om 0 kompression når jeg turner på starteren.
 Laver jeg testen med maskinen startet på en cylinder, kommer der en smule
 kompression.
 
 MVH
 
 Holten
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (25-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-10-03 16:29
 | 
 |  | 
 Holten <Virkerikke@mail.dk> skrev i en
 news:3f9a5a16$0$45348$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > 535 årg. 1990 km 30.000, mangler totalt kompression, på den ene cylinder.
 >
 > Købt af dame i Tyskland, som havde kørt på den indtil for 1 md siden.
 >
 > Hvad er met sandsynligt; brændt ventil ??
 > Defekr stempel/ringe ?
 Toppakningen er ofte udsat for at blive blæst af ejere der
 *TÅG-TÅG-TÅG*-kører deres kolde motor mens de ser en easy Rider-film for det
 indre øje!
 > Hvis en ventil er brændt på sådan en fætter, er det så en stor (læs; dyr
 !!)
 > rep ?
 Med mindre at det skyldes for stramme ventiler, så skal man uanset skaden
 have topstykket af, og dermed begynder arbejdstimerne at rulle    > E.v.t. andre forslag ..........
 Sæt motoren i højgear og lad én skubbe 535'eren fremad tilkoblet:
 Den ene cylinder vil koste sved at komme forbi, imens der bør være så meget
 kompression på en anden at man vil kunne spore en svag og forbigående
 kompression!
 Kompressionen forsvinder et sted hen - Det kan være forbi stempel/ringe,
 forbi en ventil, eller ud ved toppakningen, og denne kompressions-bevægelse
 vil afstedkomme en piftende lyd af en grad. Derfor vil man med øret kunne
 spore hvor denne piftende/sydende lyd forekommer:
 - I udstødningen => Utæt udstødningsventil!
 - I Luftfilterkassen/indsugningen => utæt indsugningsventil!
 - I Motorblokken (lyt ned igennem oliepåfyldnings-hullet!) => utætte
 stempelringe!
 - Ved cylinder/topstykke => blæst toppakning!
 Ryg på!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
  Holten (25-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Holten
 | 
 Dato :  25-10-03 18:51
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:bne4v9$of5$7@news.cybercity.dk...
 >
  > Toppakningen er ofte udsat for at blive blæst af ejere der
 > *TÅG-TÅG-TÅG*-kører deres kolde motor mens de ser en easy Rider-film for
 det
 > indre øje!
 >
 > > Hvis en ventil er brændt på sådan en fætter, er det så en stor (læs; dyr
 > !!)
 > > rep ?
 >
 > Med mindre at det skyldes for stramme ventiler, så skal man uanset skaden
 > have topstykket af, og dermed begynder arbejdstimerne at rulle    Ja FY FØJ   )
 >
 > > E.v.t. andre forslag ..........
 >
 > Sæt motoren i højgear og lad én skubbe 535'eren fremad tilkoblet:
 > Den ene cylinder vil koste sved at komme forbi, imens der bør være så
 meget
 > kompression på en anden at man vil kunne spore en svag og forbigående
 > kompression!
 > Kompressionen forsvinder et sted hen - Det kan være forbi stempel/ringe,
 > forbi en ventil, eller ud ved toppakningen, og denne
 kompressions-bevægelse
 > vil afstedkomme en piftende lyd af en grad. Derfor vil man med øret kunne
 > spore hvor denne piftende/sydende lyd forekommer:
 > - I udstødningen => Utæt udstødningsventil!
 > - I Luftfilterkassen/indsugningen => utæt indsugningsventil!
 > - I Motorblokken (lyt ned igennem oliepåfyldnings-hullet!) => utætte
 > stempelringe!
 > - Ved cylinder/topstykke => blæst toppakning!
 >
 > Ryg på!
 Takker
 MVH
 Holten
            
             |  |  | 
  Bjørn S (25-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  25-10-03 19:31
 | 
 |  | 
 "Armand" skrev
 >
 > Med mindre at det skyldes for stramme ventiler, så skal man uanset skaden
 > have topstykket af, og dermed begynder arbejdstimerne at rulle    Og er det så en udstødningsventil er der stor fare for at den samtidig er
 brændt, da en udstødningsventil SKAL ligge an mod topstykket en viss tid for
 at få den nødvendige køling. Det gælder forsåvidt også en indsugningsventil,
 men i de fleste tilfælder jeg har set er det udstødningsventilen det har
 gået ud over, men den kræver jo også det største spillerum, da den er mere
 udsat for varme, indsugningsventilen får jo kontinuerlig tilgang til koldere
 luft. Hvis man nærstuderer en vippearm vil man også se at vippearmen
 påvirker ventilerne lidt forskudt for centrum, dette er for at få ventilen
 til at rotere, og for at få en ikke ensartet anlægsflade hver gang.
 --
 /Bjørn
            
             |  |  | 
 |  |