|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | problemer med Yamaha  FZR1000 Fra : B. Lind
 | 
 Dato :  20-10-03 16:13
 | 
 |  | Jeg har start problemer med min årg 91 yamaha FZR1000. Der er gnist på alle
 tændrør, der er kompression (jeg har dog ikke målt den men mærke at den er
 nogenlunde ens når jeg holder en finger over)  og der er bensin tilstede, så
 burde svinet ikke starte?????
 Jeg har prøvet at skifte til nye tændrør uden resultat. Jeg havde på et
 tidspunkt en formodning om at den var druknet og derfor tømt bensinen ud af
 svømmerhusene og luftet cylinderne ud. Monter nye tændrør og så prøvet at
 give lidt startspray men heller ikke det gad den.
 
 
 Er der nogen der har gode idder til hvad der kan være galt?
 
 
 P.S. hvordan tørner man motoren med håndkraft? På de fleste kan man tørne
 motoren på en bolt på krumtap enden men sådan en findes ikke på FZR1000????
 
 Mvh B.L
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (20-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  20-10-03 22:43
 | 
 |  | 
 B. Lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
 news:3f93fb52$0$27453$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Jeg har start problemer med min årg 91 yamaha FZR1000. Der er gnist på
 alle
 > tændrør, der er kompression (jeg har dog ikke målt den men mærke at den er
 > nogenlunde ens når jeg holder en finger over)  og der er bensin tilstede,
 så
 > burde svinet ikke starte?????
 > Jeg har prøvet at skifte til nye tændrør uden resultat. Jeg havde på et
 > tidspunkt en formodning om at den var druknet og derfor tømt bensinen ud
 af
 > svømmerhusene og luftet cylinderne ud. Monter nye tændrør og så prøvet at
 > give lidt startspray men heller ikke det gad den.
 > Er der nogen der har gode idder til hvad der kan være galt?
 
 Sidder tændkablerne som de skal?
 De to dobelte tændspolers kabler skal gå parvis til de midterste hhv. de
 yderste cylindre, og ikke(!) til de to venstre hhv. de to højre!!
 
 Originalt er det den højre spole der trækker de to midterste cylindre
 
 Hvis denne montering passer, så prøv tillige at bytte om på spolernes tynde
 12V ledninger :-/
 
 --
 Armand.
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  B. Lind (21-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : B. Lind
 | 
 Dato :  21-10-03 06:16
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:bn1l2g$234p$1@news.cybercity.dk...
 >
 > B. Lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
 > news:3f93fb52$0$27453$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > > Jeg har start problemer med min årg 91 yamaha FZR1000. Der er gnist på
 > alle
 > > tændrør, der er kompression (jeg har dog ikke målt den men mærke at den
 er
 > > nogenlunde ens når jeg holder en finger over)  og der er bensin
 tilstede,
 > så
 > > burde svinet ikke starte?????
 > > Jeg har prøvet at skifte til nye tændrør uden resultat. Jeg havde på et
 > > tidspunkt en formodning om at den var druknet og derfor tømt bensinen ud
 > af
 > > svømmerhusene og luftet cylinderne ud. Monter nye tændrør og så prøvet
 at
 > > give lidt startspray men heller ikke det gad den.
 > > Er der nogen der har gode idder til hvad der kan være galt?
 >
 > Sidder tændkablerne som de skal?
 > De to dobelte tændspolers kabler skal gå parvis til de midterste hhv. de
 > yderste cylindre, og ikke(!) til de to venstre hhv. de to højre!!
 >
 > Originalt er det den højre spole der trækker de to midterste cylindre
 >
 > Hvis denne montering passer, så prøv tillige at bytte om på spolernes
 tynde
 > 12V ledninger :-/
 >
 > --
 > Armand.
 > --
 
 
 Hej armand
 Det mystiske er at den har startet tidligere så tændspoler og tændkabler
 burde sidde hvor de skal...
 Ledninger op til tændspolerne er farvekodede og det ser rigtigt ud.. men
 hvad #¤&"*^¤"# kan der så være galt?????
 
 P.S. Hvordan tørner man en sådan motor med håndkraft? På de fleste andre
 sidder der en bolt på krumtapenden men ikke på FZR1000. At tørne motoren ved
 at sætte den i f.eks 3 gear og dreje baghjulet syntes jeg ikke er særligt
 anvendeligt .
 
 MVH B.L
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (21-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  21-10-03 13:10
 | 
 |  | 
 B. Lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
 news:3f94c107$0$27464$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bn1l2g$234p$1@news.cybercity.dk...
 > >
 > > Sidder tændkablerne som de skal?
 > > De to dobelte tændspolers kabler skal gå parvis til de midterste hhv. de
 > > yderste cylindre, og ikke(!) til de to venstre hhv. de to højre!!
 > > Originalt er det den højre spole der trækker de to midterste cylindre
 > > Hvis denne montering passer, så prøv tillige at bytte om på spolernes
 > > tynde 12V ledninger :-/
 >
 > Det mystiske er at den har startet tidligere så tændspoler og tændkabler
 > burde sidde hvor de skal...
 > Ledninger op til tændspolerne er farvekodede og det ser rigtigt ud.. men
 > hvad #¤&"*^¤"# kan der så være galt?????
 
 Nu har du ikke nævnt i hvilken situation at den ikke vil (gen)starte efter,
 så jeg regnede en simpel forbytning for den nærmeste mulighed!
 
 Hvad hár du lavet ved modellen forinden startproblemerne? Det er altså mest
 sandsynligt at det er dér at problemet ligger :-|
 Hvis du har stillet ventiler, kan de være for stramme så der ikke er
 kompression, ligesom at knastakslen kan være ilagt forskudt - Mulighederne
 er mangfoldige!!
 
 > P.S. Hvordan tørner man en sådan motor med håndkraft? På de fleste andre
 > sidder der en bolt på krumtapenden men ikke på FZR1000. At tørne motoren
 > ved at sætte den i f.eks 3 gear og dreje baghjulet syntes jeg ikke er
 > særligt anvendeligt .
 
 Så sæt den i højgear!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (21-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  21-10-03 13:32
 | 
 |  | 
 B. Lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
 news:3f94c107$0$27464$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bn1l2g$234p$1@news.cybercity.dk...
 > >
 > > Sidder tændkablerne som de skal?
 > > De to dobelte tændspolers kabler skal gå parvis til de midterste hhv. de
 > > yderste cylindre, og ikke(!) til de to venstre hhv. de to højre!!
 > > Originalt er det den højre spole der trækker de to midterste cylindre
 > > Hvis denne montering passer, så prøv tillige at bytte om på spolernes
 > > tynde 12V ledninger :-/
 >
 > Det mystiske er at den har startet tidligere så tændspoler og tændkabler
 > burde sidde hvor de skal...
 > Ledninger op til tændspolerne er farvekodede og det ser rigtigt ud.. men
 > hvad #¤&"*^¤"# kan der så være galt?????
 
 Nu har du ikke nævnt hvilken situation at den ikke vil (gen)starte efter,
 så jeg regnede en simpel forbytning for den nærmeste mulighed!
 
 Hvad har du lavet ved modellen forinden startproblemerne? Det er altså mest
 sandsynligt at det er dér at problemet ligger :-|
 Hvis du har stillet ventiler, kan de være for stramme så der ikke er
 kompression, ligesom at knastakslen kan være ilagt forskudt - Mulighederne
 er mangfoldige!!
 
 > P.S. Hvordan tørner man en sådan motor med håndkraft? På de fleste andre
 > sidder der en bolt på krumtapenden men ikke på FZR1000. At tørne motoren
 > ved at sætte den i f.eks 3 gear og dreje baghjulet syntes jeg ikke er
 > særligt anvendeligt .
 
 Så sæt den i højgear!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    B. Lind (22-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : B. Lind
 | 
 Dato :  22-10-03 07:46
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:bn39mk$1gha$6@news.cybercity.dk...
 >
 > B. Lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
 > news:3f94c107$0$27464$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > >
 > > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 > > news:bn1l2g$234p$1@news.cybercity.dk...
 > > >
 > > > Sidder tændkablerne som de skal?
 > > > De to dobelte tændspolers kabler skal gå parvis til de midterste hhv.
 de
 > > > yderste cylindre, og ikke(!) til de to venstre hhv. de to højre!!
 > > > Originalt er det den højre spole der trækker de to midterste cylindre
 > > > Hvis denne montering passer, så prøv tillige at bytte om på spolernes
 > > > tynde 12V ledninger :-/
 > >
 > > Det mystiske er at den har startet tidligere så tændspoler og tændkabler
 > > burde sidde hvor de skal...
 > > Ledninger op til tændspolerne er farvekodede og det ser rigtigt ud.. men
 > > hvad #¤&"*^¤"# kan der så være galt?????
 >
 > Nu har du ikke nævnt hvilken situation at den ikke vil (gen)starte efter,
 > så jeg regnede en simpel forbytning for den nærmeste mulighed!
 >
 > Hvad har du lavet ved modellen forinden startproblemerne? Det er altså
 mest
 > sandsynligt at det er dér at problemet ligger :-|
 > Hvis du har stillet ventiler, kan de være for stramme så der ikke er
 > kompression, ligesom at knastakslen kan være ilagt forskudt - Mulighederne
 > er mangfoldige!!
 >
 > > P.S. Hvordan tørner man en sådan motor med håndkraft? På de fleste andre
 > > sidder der en bolt på krumtapenden men ikke på FZR1000. At tørne motoren
 > > ved at sætte den i f.eks 3 gear og dreje baghjulet syntes jeg ikke er
 > > særligt anvendeligt .
 >
 > Så sæt den i højgear!
 >
 > --
 > Armand.
 >
 >
 Hej armand
 Den har stået stille i ca 5 mdr men jeg har haft den startet af og til. Den
 sidste jeg gjorde var at afmontere knastkædestrammeren da knastkæden larmede
 noget. Kædestrammeren så ud til at virke, så den montere jeg igen. Kan man
 ødelægge/ændre noget ved denne operation??
 
 Hvis man ønsker at checke tændningstidspunkt/knaststilling så duer det ikke
 at tørne motoren ved at sætte den i højgear... her har man brug for at kunne
 tørne motoren laaaangsomt (et andet problem er at hvis man ikke har en
 hjælper så kan du ikke både dreje hjulet og checke tændmærker og evt
 knastmærker.
 
 Mvh B.L
 
 
 
 
 |  |  | 
     Armand (22-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  22-10-03 15:59
 | 
 |  | 
 B. Lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
 news:3f962788$0$27402$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bn39mk$1gha$6@news.cybercity.dk...
 > >
 > >
 > > Nu har du ikke nævnt hvilken situation at den ikke vil (gen)starte
 efter,
 > > så jeg regnede en simpel forbytning for den nærmeste mulighed!
 > > Hvad har du lavet ved modellen forinden startproblemerne? Det er altså
 > > mest sandsynligt at det er dér at problemet ligger :-|
 >
 > Den har stået stille i ca 5 mdr men jeg har haft den startet af og til.
 Den
 > sidste jeg gjorde var at afmontere knastkædestrammeren da knastkæden
 larmede
 > noget. Kædestrammeren så ud til at virke, så den montere jeg igen. Kan man
 > ødelægge/ændre noget ved denne operation??
 
 Ikke medmindre at du har haft den startet/tørnet uden strammeren på!
 
 > Hvis man ønsker at checke tændningstidspunkt/knaststilling så duer det
 ikke
 > at tørne motoren ved at sætte den i højgear... her har man brug for at
 kunne
 > tørne motoren laaaangsomt
 
 Man kan nu også fin-tørne ved at "nykke" med baghjulet - Ikke  mindst når
 tændrørene er afmonterede!
 
 > ..........et andet problem er at hvis man ikke har en hjælper så kan
 > du ikke både dreje hjulet og checke tændmærker og evt knastmærker.
 
 Korrekt!
 Men skulle dét være et problem?
 
 Jeg kender ikke til detaljerne derom på FZR'eren, men jeg husker den
 oprindelige FZ750 for at have tændings-pick-up'en tilmat aftafte på en
 magnet der var ipreset på radien af et krumtap-lår, så det er meget
 sandsynligt at der på 1000'eren heller ikke er en traditionel tænding på
 krumtapendenog at det derfor er baghjulet der skal arbejdes med i dé
 situationer :-/
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      B. Lind (22-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : B. Lind
 | 
 Dato :  22-10-03 17:20
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:bn6663$s1$6@news.cybercity.dk...
 >
 > B. Lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
 > news:3f962788$0$27402$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > >
 > > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 > > news:bn39mk$1gha$6@news.cybercity.dk...
 > > >
 > > >
 > > > Nu har du ikke nævnt hvilken situation at den ikke vil (gen)starte
 > efter,
 > > > så jeg regnede en simpel forbytning for den nærmeste mulighed!
 > > > Hvad har du lavet ved modellen forinden startproblemerne? Det er altså
 > > > mest sandsynligt at det er dér at problemet ligger :-|
 > >
 > > Den har stået stille i ca 5 mdr men jeg har haft den startet af og til.
 > Den
 > > sidste jeg gjorde var at afmontere knastkædestrammeren da knastkæden
 > larmede
 > > noget. Kædestrammeren så ud til at virke, så den montere jeg igen. Kan
 man
 > > ødelægge/ændre noget ved denne operation??
 >
 > Ikke medmindre at du har haft den startet/tørnet uden strammeren på!
 >
 > > Hvis man ønsker at checke tændningstidspunkt/knaststilling så duer det
 > ikke
 > > at tørne motoren ved at sætte den i højgear... her har man brug for at
 > kunne
 > > tørne motoren laaaangsomt
 >
 > Man kan nu også fin-tørne ved at "nykke" med baghjulet - Ikke  mindst når
 > tændrørene er afmonterede!
 >
 > > ..........et andet problem er at hvis man ikke har en hjælper så kan
 > > du ikke både dreje hjulet og checke tændmærker og evt knastmærker.
 >
 > Korrekt!
 > Men skulle dét være et problem?
 >
 > Jeg kender ikke til detaljerne derom på FZR'eren, men jeg husker den
 > oprindelige FZ750 for at have tændings-pick-up'en tilmat aftafte på en
 > magnet der var ipreset på radien af et krumtap-lår, så det er meget
 > sandsynligt at der på 1000'eren heller ikke er en traditionel tænding på
 > krumtapendenog at det derfor er baghjulet der skal arbejdes med i dé
 > situationer :-/
 >
 > --
 > Armand.
 >
 
 Hej armand
 Det vil altså sige at hvis man har afmonteret motoren for f.eks renovering
 så kan man ikke umidlbart tørne motoren før den igen sidder i rammen med
 påmonteret kæde og baghjul.... det lyder i mine øre lidt som en dårlig vits.
 
 B.L
 
 
 
 
 |  |  | 
       Armand (22-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  22-10-03 23:19
 | 
 |  | 
 B. Lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
 news:3f96ae47$0$27433$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > >
 > > Jeg kender ikke til detaljerne derom på FZR'eren, men jeg husker den
 > > oprindelige FZ750 for at have tændings-pick-up'en tilmat aftafte på en
 > > magnet der var ipreset på radien af et krumtap-lår, så det er meget
 > > sandsynligt at der på 1000'eren heller ikke er en traditionel tænding på
 > > krumtapendenog at det derfor er baghjulet der skal arbejdes med i dé
 > > situationer :-/
 >
 > Det vil altså sige at hvis man har afmonteret motoren for f.eks renovering
 > så kan man ikke umidlbart tørne motoren før den igen sidder i rammen med
 > påmonteret kæde og baghjul.... det lyder i mine øre lidt som en dårlig
 vits.
 
 Tjaeh :-/
 Det er jo dig der udtaler at der ikke er nogen hexagon på enden af
 krumtappen, og hvis dét holder så kender jeg ikke noget til alternativer!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
        T.T.Toft (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : T.T.Toft
 | 
 Dato :  23-10-03 09:18
 | 
 |  | Bedre sent end aldrig - så først indlægget i dag.
 
 M.h.t. mulighed for at tørne en FZR1000 (eller for den sags skyld en YZF 750
 / 1000), så findes der somend et specialværktøj der lige præcis er
 konstrueret til dette.
 
 På venstre side af krumtaphuset (når du sidder på cyklen), afmonteres det
 lille dæksel med 3 stjerneskruer, således der er adgang til venstre
 krumtapakselende. I denne findes et M8-gevind i centrum samt et boret hul
 (så vidt jeg husker  ø 4mm), specialværktøjet består af et cylindrisk stykke
 stål, med plads i centrum til en M8-unbrackobolt og udenpå er fræst en 17mm
 hexagon, på bagsiden findes en tap, som passer ind i ø4mm hullet i
 krumtapakslen. Specialværktøjet monteres altså bare og fastspændes, og
 vupti, motoren kan tørnes med en almindelig 17mm nøgle (husk altid kun mod
 uret).
 
 Har man ikke mulighed for selv at få lavet ovennævnte specialværktøj, kan
 det også anskaffes fra Yamaha, men prisen .... ?
 
 Der findes også en "fattigmandsløsning", afmonter tændrørene og det venstre
 kumtaphusdæksel, skru en M8-unbrackobolt ind i krumtapakselenden og sæt et
 4mm bor i ovennævnte hul i krumtapakslen. En 8" svensknøgle indjusteres,
 således denne har både M8-bolten og boret fast i sine kæber, og motoren kan
 tørnes (pas på med pludselige bevægelser, idet dette kan få boret til at
 knække, og igen som når specialværktøjet anvendes, tørn kun motoren i dennes
 driftretning - mod uret).
 
 Venlig hilsen
 Thomas T.Toft
 
 "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:bn70ca$1aet$2@news.cybercity.dk...
 >
 > B. Lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
 > news:3f96ae47$0$27433$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > >
 > > >
 > > > Jeg kender ikke til detaljerne derom på FZR'eren, men jeg husker den
 > > > oprindelige FZ750 for at have tændings-pick-up'en tilmat aftafte på en
 > > > magnet der var ipreset på radien af et krumtap-lår, så det er meget
 > > > sandsynligt at der på 1000'eren heller ikke er en traditionel tænding
 på
 > > > krumtapendenog at det derfor er baghjulet der skal arbejdes med i dé
 > > > situationer :-/
 > >
 > > Det vil altså sige at hvis man har afmonteret motoren for f.eks
 renovering
 > > så kan man ikke umidlbart tørne motoren før den igen sidder i rammen med
 > > påmonteret kæde og baghjul.... det lyder i mine øre lidt som en dårlig
 > vits.
 >
 > Tjaeh :-/
 > Det er jo dig der udtaler at der ikke er nogen hexagon på enden af
 > krumtappen, og hvis dét holder så kender jeg ikke noget til alternativer!
 >
 > --
 > Armand.
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
         B. Lind (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : B. Lind
 | 
 Dato :  23-10-03 11:41
 | 
 |  | Nå det var forklaringen m.h.t at tørne motoren. Tak for det. Du skulle vel
 ikke ligge inde med et forslag til mit første spørgsmål m.h.t. en motor der
 ikke vil starte?
 
 Mvh B.L
 
 
 
 "T.T.Toft" <ttoft@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f978ebb$0$9769$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Bedre sent end aldrig - så først indlægget i dag.
 >
 > M.h.t. mulighed for at tørne en FZR1000 (eller for den sags skyld en YZF
 750
 > / 1000), så findes der somend et specialværktøj der lige præcis er
 > konstrueret til dette.
 >
 > På venstre side af krumtaphuset (når du sidder på cyklen), afmonteres det
 > lille dæksel med 3 stjerneskruer, således der er adgang til venstre
 > krumtapakselende. I denne findes et M8-gevind i centrum samt et boret hul
 > (så vidt jeg husker  ø 4mm), specialværktøjet består af et cylindrisk
 stykke
 > stål, med plads i centrum til en M8-unbrackobolt og udenpå er fræst en
 17mm
 > hexagon, på bagsiden findes en tap, som passer ind i ø4mm hullet i
 > krumtapakslen. Specialværktøjet monteres altså bare og fastspændes, og
 > vupti, motoren kan tørnes med en almindelig 17mm nøgle (husk altid kun mod
 > uret).
 >
 > Har man ikke mulighed for selv at få lavet ovennævnte specialværktøj, kan
 > det også anskaffes fra Yamaha, men prisen .... ?
 >
 > Der findes også en "fattigmandsløsning", afmonter tændrørene og det
 venstre
 > kumtaphusdæksel, skru en M8-unbrackobolt ind i krumtapakselenden og sæt et
 > 4mm bor i ovennævnte hul i krumtapakslen. En 8" svensknøgle indjusteres,
 > således denne har både M8-bolten og boret fast i sine kæber, og motoren
 kan
 > tørnes (pas på med pludselige bevægelser, idet dette kan få boret til at
 > knække, og igen som når specialværktøjet anvendes, tørn kun motoren i
 dennes
 > driftretning - mod uret).
 >
 > Venlig hilsen
 > Thomas T.Toft
 >
 > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bn70ca$1aet$2@news.cybercity.dk...
 > >
 > > B. Lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
 > > news:3f96ae47$0$27433$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > > >
 > > > >
 > > > > Jeg kender ikke til detaljerne derom på FZR'eren, men jeg husker den
 > > > > oprindelige FZ750 for at have tændings-pick-up'en tilmat aftafte på
 en
 > > > > magnet der var ipreset på radien af et krumtap-lår, så det er meget
 > > > > sandsynligt at der på 1000'eren heller ikke er en traditionel
 tænding
 > på
 > > > > krumtapendenog at det derfor er baghjulet der skal arbejdes med i dé
 > > > > situationer :-/
 > > >
 > > > Det vil altså sige at hvis man har afmonteret motoren for f.eks
 > renovering
 > > > så kan man ikke umidlbart tørne motoren før den igen sidder i rammen
 med
 > > > påmonteret kæde og baghjul.... det lyder i mine øre lidt som en dårlig
 > > vits.
 > >
 > > Tjaeh :-/
 > > Det er jo dig der udtaler at der ikke er nogen hexagon på enden af
 > > krumtappen, og hvis dét holder så kender jeg ikke noget til
 alternativer!
 > >
 > > --
 > > Armand.
 > >
 > >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
          T.T.Toft (23-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : T.T.Toft
 | 
 Dato :  23-10-03 21:44
 | 
 |  | Du skriver: "Der er gnist på alle tændrør, der er kompression (jeg har dog
 ikke målt den men mærke at den er
 nogenlunde ens når jeg holder en finger over)  og der er bensin tilstede".
 
 Såfremt knasttimingen er ok er mit eneste bud så, mangel på spænding. Dette
 argument kræver dog, hvilket du ikke har beskrevet, at tændrørschecket skete
 med alle rørene afmonterede. I så fald havde cyklens batteri tilstrækkelig
 spænding til at køre startermotoren/tørne motoren og tænde på rørene, men
 når du så monterer rørene, og motoren har kompression på, ja så kan
 batterispændingen kun klare at køre startermotoren/tørne motoren, men der er
 ikke overskydende spænding til tændingssystemet, hvorfor rørene slet ikke
 tænder eller kun gør det så svagt, at benzin/luftblandingen ikke antændes,
 men istedet væder rørene ind i benzin.
 
 Prøv at koble et bilbatteri på med et par startkabler - eller lad cyklens
 batteri op natten over.
 
 M.v.h.
 Thomas
 
 
 "B. Lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f97b03a$0$27456$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Nå det var forklaringen m.h.t at tørne motoren. Tak for det. Du skulle vel
 > ikke ligge inde med et forslag til mit første spørgsmål m.h.t. en motor
 der
 > ikke vil starte?
 >
 > Mvh B.L
 >
 >
 >
 > "T.T.Toft" <ttoft@mail.dk> skrev i en meddelelse
 > news:3f978ebb$0$9769$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > Bedre sent end aldrig - så først indlægget i dag.
 > >
 > > M.h.t. mulighed for at tørne en FZR1000 (eller for den sags skyld en YZF
 > 750
 > > / 1000), så findes der somend et specialværktøj der lige præcis er
 > > konstrueret til dette.
 > >
 > > På venstre side af krumtaphuset (når du sidder på cyklen), afmonteres
 det
 > > lille dæksel med 3 stjerneskruer, således der er adgang til venstre
 > > krumtapakselende. I denne findes et M8-gevind i centrum samt et boret
 hul
 > > (så vidt jeg husker  ø 4mm), specialværktøjet består af et cylindrisk
 > stykke
 > > stål, med plads i centrum til en M8-unbrackobolt og udenpå er fræst en
 > 17mm
 > > hexagon, på bagsiden findes en tap, som passer ind i ø4mm hullet i
 > > krumtapakslen. Specialværktøjet monteres altså bare og fastspændes, og
 > > vupti, motoren kan tørnes med en almindelig 17mm nøgle (husk altid kun
 mod
 > > uret).
 > >
 > > Har man ikke mulighed for selv at få lavet ovennævnte specialværktøj,
 kan
 > > det også anskaffes fra Yamaha, men prisen .... ?
 > >
 > > Der findes også en "fattigmandsløsning", afmonter tændrørene og det
 > venstre
 > > kumtaphusdæksel, skru en M8-unbrackobolt ind i krumtapakselenden og sæt
 et
 > > 4mm bor i ovennævnte hul i krumtapakslen. En 8" svensknøgle indjusteres,
 > > således denne har både M8-bolten og boret fast i sine kæber, og motoren
 > kan
 > > tørnes (pas på med pludselige bevægelser, idet dette kan få boret til at
 > > knække, og igen som når specialværktøjet anvendes, tørn kun motoren i
 > dennes
 > > driftretning - mod uret).
 > >
 > > Venlig hilsen
 > > Thomas T.Toft
 > >
 > > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 > > news:bn70ca$1aet$2@news.cybercity.dk...
 > > >
 > > > B. Lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
 > > > news:3f96ae47$0$27433$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > > > >
 > > > > >
 > > > > > Jeg kender ikke til detaljerne derom på FZR'eren, men jeg husker
 den
 > > > > > oprindelige FZ750 for at have tændings-pick-up'en tilmat aftafte
 på
 > en
 > > > > > magnet der var ipreset på radien af et krumtap-lår, så det er
 meget
 > > > > > sandsynligt at der på 1000'eren heller ikke er en traditionel
 > tænding
 > > på
 > > > > > krumtapendenog at det derfor er baghjulet der skal arbejdes med i
 dé
 > > > > > situationer :-/
 > > > >
 > > > > Det vil altså sige at hvis man har afmonteret motoren for f.eks
 > > renovering
 > > > > så kan man ikke umidlbart tørne motoren før den igen sidder i rammen
 > med
 > > > > påmonteret kæde og baghjul.... det lyder i mine øre lidt som en
 dårlig
 > > > vits.
 > > >
 > > > Tjaeh :-/
 > > > Det er jo dig der udtaler at der ikke er nogen hexagon på enden af
 > > > krumtappen, og hvis dét holder så kender jeg ikke noget til
 > alternativer!
 > > >
 > > > --
 > > > Armand.
 > > >
 > > >
 > >
 > >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
           B. Lind (24-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : B. Lind
 | 
 Dato :  24-10-03 07:42
 | 
 |  | Batteriet er fuldt opladet - når alle tændrør sidder på plads har jeg prøvet
 at tage et tændrør ud for at checke gnisten og den er god, (holder jeg
 tændrøret 10mm fra stellet springer der en gnist alligevel så det burde dat
 borge" for kvaliteten af gnisten)?
 Hvad pokker kan der være galt?????????????
 
 Mvh B.L
 
 
 "T.T.Toft" <ttoft@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f983d5b$0$29324$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Du skriver: "Der er gnist på alle tændrør, der er kompression (jeg har dog
 > ikke målt den men mærke at den er
 > nogenlunde ens når jeg holder en finger over)  og der er bensin tilstede".
 >
 > Såfremt knasttimingen er ok er mit eneste bud så, mangel på spænding.
 Dette
 > argument kræver dog, hvilket du ikke har beskrevet, at tændrørschecket
 skete
 > med alle rørene afmonterede. I så fald havde cyklens batteri tilstrækkelig
 > spænding til at køre startermotoren/tørne motoren og tænde på rørene, men
 > når du så monterer rørene, og motoren har kompression på, ja så kan
 > batterispændingen kun klare at køre startermotoren/tørne motoren, men der
 er
 > ikke overskydende spænding til tændingssystemet, hvorfor rørene slet ikke
 > tænder eller kun gør det så svagt, at benzin/luftblandingen ikke antændes,
 > men istedet væder rørene ind i benzin.
 >
 > Prøv at koble et bilbatteri på med et par startkabler - eller lad cyklens
 > batteri op natten over.
 >
 > M.v.h.
 > Thomas
 >
 >
 > "B. Lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
 > news:3f97b03a$0$27456$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > > Nå det var forklaringen m.h.t at tørne motoren. Tak for det. Du skulle
 vel
 > > ikke ligge inde med et forslag til mit første spørgsmål m.h.t. en motor
 > der
 > > ikke vil starte?
 > >
 > > Mvh B.L
 > >
 > >
 > >
 > > "T.T.Toft" <ttoft@mail.dk> skrev i en meddelelse
 > > news:3f978ebb$0$9769$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > > Bedre sent end aldrig - så først indlægget i dag.
 > > >
 > > > M.h.t. mulighed for at tørne en FZR1000 (eller for den sags skyld en
 YZF
 > > 750
 > > > / 1000), så findes der somend et specialværktøj der lige præcis er
 > > > konstrueret til dette.
 > > >
 > > > På venstre side af krumtaphuset (når du sidder på cyklen), afmonteres
 > det
 > > > lille dæksel med 3 stjerneskruer, således der er adgang til venstre
 > > > krumtapakselende. I denne findes et M8-gevind i centrum samt et boret
 > hul
 > > > (så vidt jeg husker  ø 4mm), specialværktøjet består af et cylindrisk
 > > stykke
 > > > stål, med plads i centrum til en M8-unbrackobolt og udenpå er fræst en
 > > 17mm
 > > > hexagon, på bagsiden findes en tap, som passer ind i ø4mm hullet i
 > > > krumtapakslen. Specialværktøjet monteres altså bare og fastspændes, og
 > > > vupti, motoren kan tørnes med en almindelig 17mm nøgle (husk altid kun
 > mod
 > > > uret).
 > > >
 > > > Har man ikke mulighed for selv at få lavet ovennævnte specialværktøj,
 > kan
 > > > det også anskaffes fra Yamaha, men prisen .... ?
 > > >
 > > > Der findes også en "fattigmandsløsning", afmonter tændrørene og det
 > > venstre
 > > > kumtaphusdæksel, skru en M8-unbrackobolt ind i krumtapakselenden og
 sæt
 > et
 > > > 4mm bor i ovennævnte hul i krumtapakslen. En 8" svensknøgle
 indjusteres,
 > > > således denne har både M8-bolten og boret fast i sine kæber, og
 motoren
 > > kan
 > > > tørnes (pas på med pludselige bevægelser, idet dette kan få boret til
 at
 > > > knække, og igen som når specialværktøjet anvendes, tørn kun motoren i
 > > dennes
 > > > driftretning - mod uret).
 > > >
 > > > Venlig hilsen
 > > > Thomas T.Toft
 > > >
 > > > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 > > > news:bn70ca$1aet$2@news.cybercity.dk...
 > > > >
 > > > > B. Lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
 > > > > news:3f96ae47$0$27433$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > > > > >
 > > > > > >
 > > > > > > Jeg kender ikke til detaljerne derom på FZR'eren, men jeg husker
 > den
 > > > > > > oprindelige FZ750 for at have tændings-pick-up'en tilmat aftafte
 > på
 > > en
 > > > > > > magnet der var ipreset på radien af et krumtap-lår, så det er
 > meget
 > > > > > > sandsynligt at der på 1000'eren heller ikke er en traditionel
 > > tænding
 > > > på
 > > > > > > krumtapendenog at det derfor er baghjulet der skal arbejdes med
 i
 > dé
 > > > > > > situationer :-/
 > > > > >
 > > > > > Det vil altså sige at hvis man har afmonteret motoren for f.eks
 > > > renovering
 > > > > > så kan man ikke umidlbart tørne motoren før den igen sidder i
 rammen
 > > med
 > > > > > påmonteret kæde og baghjul.... det lyder i mine øre lidt som en
 > dårlig
 > > > > vits.
 > > > >
 > > > > Tjaeh :-/
 > > > > Det er jo dig der udtaler at der ikke er nogen hexagon på enden af
 > > > > krumtappen, og hvis dét holder så kender jeg ikke noget til
 > > alternativer!
 > > > >
 > > > > --
 > > > > Armand.
 > > > >
 > > > >
 > > >
 > > >
 > >
 > >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |