Arabisk
Fra : Anders Jensen

Dato : 30-10-03 19:53

Hvor vi I anbefale at lære arabisk i Københavnsområdet, 2-6 timer ugenligt i
dagtimerne?

Fra : Peter Thomsen

Dato : 30-10-03 20:10

"Anders Jensen" <andersaeblekage@bluemail.dk> wrote in message
> Hvor vi I anbefale at lære arabisk i Københavnsområdet, 2-6 timer
> ugenligt i dagtimerne?

Sprogofficersuddannelsen, men der kan du ikke nøjes med 2-6 timer

--
Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen

Remove "NOSPAM_" if you want to mail me.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-03 06:30

Anders Jensen <andersaeblekage@bluemail.dk> wrote:

> Hvor vi I anbefale at lære arabisk i Københavnsområdet, 2-6 timer ugenligt i
> dagtimerne?

Studieskolen:

http://www.studieskolen.dk/course.overview.asp?FagKode=ARA§ion=0
--
Per Erik Rønne

Fra : Bent Jensen

Dato : 31-10-03 08:35

"Anders Jensen" wrote ...

> Hvor vi I anbefale at lære arabisk i Københavnsområdet, 2-6 timer ugenligt i
> dagtimerne?

På Nørrebro. Du skal anskaffe nogle lærebøger og ordbøger, som du
læser grundigt, og så skal du snakke hver dag med araberne på arabisk.
Du kan ikke nøjes med 6 timer om ugen.

Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-03 05:34

Bent Jensen <kongaead@my-deja.com> wrote:

> "Anders Jensen" wrote ...

> På Nørrebro. Du skal anskaffe nogle lærebøger og ordbøger, som du
> læser grundigt, og så skal du snakke hver dag med araberne på arabisk.
> Du kan ikke nøjes med 6 timer om ugen.

Kan han så ikke bare starte på koranskole?
--
Per Erik Rønne

Fra : Bent Jensen

Dato : 02-11-03 18:25

Per Rønne ...

> Kan han så ikke bare starte på koranskole?

Jeg kan ikke rigtigt tage dit forslag om Studieskolen alvorligt, efter
at jeg har kikket på deres website. Der står noget om, hvornår man kan
træffe "fagkonsulenten i arabisk, Christoph Lemvig Schepers". Men han
optræder også som fagkonsulent i ca. 32 andre sprog!

Folk spørger altid om, hvor de kan lære det og det sprog. Det er
grinagtigt. De kan ikke forstå, at hvis man vil lære et sprog, skal
man købe et passende udvalg af lærebøger og så sætte sig ned på sin
dertil indrettede og lære dem grundigt. Desuden skal man for at opnå
den rigtige udtale og oparbejde de rigtige sproglige reflekser tale
med de mennesker, der har sproget som deres modersmål.

Nu om dage har man også en række teniske hjælpemidler, som man kan
betjene sig af, når man vil lære et fremmed sprog og tilegne sig den
rigtige udtale, bl.a. spillefilm på DVD med lydsporr på det pågældende
sprog, satellit TV fra det land, hvor de taler sproget, kortbølgeradio
og internetradio fra landet, computerlydfiles indtalt på sproget samt
CD-baserede undervisningsprogrammer.

At gå på et kursus for at lære et sprog er ikke videre godt, fordi der
kun er enkelt person til stede, som taler sproget rigtigt: læreren.
Ham har den enkelte elev typisk kun mulighed for at tale direkte med i
ca. 5 minutter af undervisningstimen. De øvrige deltagere kan ikke
tale sproget rigtigt. Det er derfor de er på kurset. At gå på
sprogkursus er vist det, psykologerne kalder en erstatningshandling.

Hvis man ønsker at lære arabisk, vil det sikkert være en god idé at
henvende sig på en koranskole. Ikke for at gå på skolen, men for at
tale med nogle indfødte arabare, der taler arabisk flydende, og få
eventuelle fejlforestillinger om udtalen rettet. Man bør her være
opmærksom på, om det faktisk er en araber og ikke f.eks. en iraner,
der har lært at tale arabisk, man taler med.

Når man skal bedømme sine færdigheder i sproget, skal man gøre det ud
fra, hvor meget man forstår af det, de siger på satellit-TV, og det,
der står i avisernes internetudgaver. Det bliver virkeligt sjovt, når
man forstår det meste af, hvad de skriver i de arabisksprogede aviser
i Cairo og Casa Blanca.

Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-03 19:46

Bent Jensen <kongaead@my-deja.com> wrote:

> Jeg kan ikke rigtigt tage dit forslag om Studieskolen alvorligt, efter
> at jeg har kikket på deres website.

Det var ellers alvorligt ment. Normalt står Studieskolen som den bedste
sprogundervisningsform man kan få uden for det etablerede skolesystem.

> Der står noget om, hvornår man kan træffe "fagkonsulenten i arabisk,
> Christoph Lemvig Schepers". Men han optræder også som fagkonsulent i ca.
> 32 andre sprog!

Det lyder ejendommeligt. Kan det tænkes at han »kun« er studievejleder?
Efter at jeg har gennemset en del af hjemmeside er jeg nu sikker på, at
han »kun« er uddannelsesleder for de pågældende sprogfag. Læg mærke til
at han ikke /selv/ underviser.

> [...]
> den rigtige udtale og oparbejde de rigtige sproglige reflekser tale
> med de mennesker, der har sproget som deres modersmål.

Det er kun et lille mindretal der kan lære sprog på den måde, og
personligt vil jeg tvivle på det »mundtlige« udbytte. Med mindre, som du
nævner, snakker med mennesker der har sproget som modersmål.

Det er ikke tilfældigt at vi både i skolen og på universitetet kører med
klasse- eller holdundervisning, også når det drejer sig om sprog. Ærligt
talt, selv hvis du havde ret, hvor mange tror du egentlig har
selvdisciplin nok til at gøre det på din måde?
--
Per Erik Rønne

Fra : Bent Jensen

Dato : 07-11-03 19:22

Per Rønne ...

> Det var ellers alvorligt ment. Normalt står Studieskolen som den bedste
> sprogundervisningsform man kan få uden for det etablerede skolesystem.

Jo, jeg har hørt, at Studieskolen, sammenlignet med kommunerne, har
gode resultater at fremvise, når det gælder bl.a. undervisning i dansk
for fremmede. Det skyldes vel, at Studieskolens elever er elver, der
har besluttet sig for at lære noget, mens de fremmede på de kommunale
sprogcentre i mange tilfælde kun er der, fordi de er pisket til det,
idet kommunerne truer dem med, at de ellers ikke vil få udbetalt så
store ydelser af den ene og den anden art.

Min hvis en person virkeligt har besluttet sig for at lære et sprog,
så tror jeg, det er ligegyldigt, om han deltager i organiseret
undervisning eller ej.

> [...]
> Efter at jeg har gennemset en del af hjemmeside er jeg nu sikker på, at
> han »kun« er uddannelsesleder for de pågældende sprogfag. Læg mærke til

Han er vel en administrativ medarbejder, der modtager henvendelser fra
personer, der er interesseret i at lære sprog. Når så det er lykkedes
ham at etablere kontakt med tilstrækkeligt mange i et bestemt sprog,
opretter man et hold og ansætter en lærer i det pågældende sprog.

Det er ikke så godt, at Studieskolen her bruger betegnelsen
"fagkonsulent", fordi man i Undervisningsministeriet bruger den samme
betegnelse om personer, der faktisk har kendskab til de fag, de er
konsulenter i.

> personligt vil jeg tvivle på det »mundtlige« udbytte. Med mindre, som du
> nævner, snakker med mennesker der har sproget som modersmål.

Hvis man vil lære et fremmed sprog, skal man helst have mindst én
indfødt taler af sproget at tale det med for at blive rettet i udtalen
og for at oparbejde reflekser. Der skal interaktivitet til. Det skal
være one by one. Det er der som oftest for lidt af i den
sprogundervisning, der er organiseret af det offentlige, bl.a. fordi
holdene er for store, men også fordi læreren gerne vil være den
centrale person, hvem alt udgår fra. Jeg husker f.eks. fra
underskolens tyskundervisning, at lærerinden aldrig nævnte med ét ord
den mulighed, vi ved aflytning af FM radio fra die Sender Kiel, Heide
und Bungsberg havde for at få krystalklare, vaskeægte tyske
sprogindtryk ganske gratis, blot vi opsatte en sydvendt FM antenne.
Jeg elskede at lytte til tysk radio og se tysk TV og blev på den måde
fortrolig med tysk.

Med hensyn til grammatikken, så står den forklaret i lærebøgerne.
Hvorfor skulle man begive sig afsted til en undervisningsinstitution
for at få den forklaret fra et kateder, når man i ro og mag kan læse
den hjemme i sofaen? Kan man ikke finde ud af det i den ene lærebog,
læser man om det samme i en anden lærebog.

> Det er ikke tilfældigt at vi både i skolen og på universitetet kører med
> klasse- eller holdundervisning, også når det drejer sig om sprog.

Du kunne lige så godt - eller måske bedre - lytte til en indtalt CD.
Den har den fordel frem for læreren, at afspilningen kan repeteres i
én uendelighed. Gentagelse er meget vigtig, når man lærer sprog, for
det er reflekser, der skal opøves. Men gentagelse er pinligt i en
lærer-elevsituation. Dog giver en CD naturligvis ikke mulighed for
interaktivitet.

> Ærligt
> talt, selv hvis du havde ret, hvor mange tror du egentlig har
> selvdisciplin nok til at gøre det på din måde?

Det er psykologiske forhold, der her gør sig gældende. Når man gør som
de andre, føler man sig tryg. Ofte kan man også opnå SU-udbetalinger,
når man tilmelder sig en uddannelsesinstitution. At man ikke lærer
særligt meget, lægger man som regel ikke mærke til, for ens nærmeste
omgivelser er i samme situation, og man bliver aldrig konfronteret med
virkeligheden - f.eks. i form af en rigtig levende franskmand, man
skal kommunikere med på fransk om noget, der har betydning.

Da jeg i sin tid i Danmark lærte thai, gjorde jeg det på egen hånd
efter lærebøger, jeg havde hjembragt fra Thailand. Det gav mig et
kick, da jeg begyndte at kunne læse nogle thai-aviser, jeg også havde
hjembragt, og jeg var klar over, at jeg var på rette vej. Og så
fortsatte jeg bare. Da jeg igen kom til Thailand, kunne jeg faktisk
med det samme tale med thaierne, omend der gik nogle måneder, før jeg
blev helt fortrolig med talesproget. Jeg havde ikke haft nogen at tale
thai med i Danmark.

Bent

Fra : Anders Jensen

Dato : 03-11-03 17:02

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> opmærksom på, om det faktisk er en araber og ikke f.eks. en iraner,
> der har lært at tale arabisk, man taler med.

Tak for rådet, det kunne absolut ikke bruges til noget, men tak alligevel.

Anders

Fra : Bent Jensen

Dato : 03-11-03 20:45

"Anders Jensen" wrote ...

> Tak for rådet, det kunne absolut ikke bruges til noget, men tak alligevel.
> Anders

Held og lykke med studierne, hvordan du end bærer dig ad. Lad os høre
fra dig, når du kan læse, hvad der står her:
http://news.bbc.co.uk/hi/arabic/news/
Jeg kan desværre ikke læse det, da jeg ikke har studeret arabisk, men
jeg kan læse, hvad der står f.eks. her:
http://www.thairath.co.th
og her:
http://news.bbc.co.uk/hi/russian/news/default.stm