Links til offentlige skoler med IT-undervi~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 28-10-03 08:33

Jeg er IT-chef i en lille virksomhed. Siden 1997 har jeg brugt ca. 17.000 på
efteruddannelse og i forbindelse med budgetlægning skal jeg forsøge at
programlægge uddannelse for de næste 5 år med ca. samme budget.

Såfremt at det ikke er mig, som skal holde firmaet tilbage, så har jeg brug
for noget undervisning i Microsoft Server 2003 produkter, IT-sikkerhed
(firewall m.v.) og måske noget Office, samt Web-programmering.

Findes der nogen links til AMU centre eller handelsskoler, som har
kursusprogrammer på nettet?

Carsten Overgaard

Fra : Peter Thomsen

Dato : 28-10-03 09:20

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message

> Jeg er IT-chef i en lille virksomhed.

Jeg er simultantolk

> Siden 1997 har jeg brugt ca.
> 17.000 på efteruddannelse

Jeg bruger årligt mellem 40.000,- 70.000.

> [...]
> jeg brug for noget undervisning i Microsoft Server 2003 produkter,
> IT-sikkerhed (firewall m.v.) og måske noget Office, samt

Mon det er nødvendigt at du skal forsøge at følge med, når du er så langt
bagud ?

Forstå mig rigtigt. Som IT-chef behøver du ikke kunne det hele til
fingerspidserne, men have et kendskab til it-delen og hvad der foregår. Det
man skal være god til er, projektbearbejdelse, ledelse m.m. Men hvis man i
dag ikke kender til webprogrammering, office pakken, almen sikkerhed m.m. så
er man langt bagud.

Dermed ikke sagt man ikke kan indhente / lære noget nyt. Men, er man it-chef
må man formode at man har arbejdet netop indenfor dette felt tidligere. Og
har man så ikke lært det på sine tidligere kurser ... ved jeg nu ikke om man
nogensinde lærer det.

> Findes der nogen links til AMU centre eller handelsskoler, som har
> kursusprogrammer på nettet?

Ja, naturligvis.

www.netskole.dk/undervisning/ de udbyder vidstnok sådanne ting som du
efterspørger på et rimeligt simpelt niveau.

--
Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen

Remove "NOSPAM_" if you want to mail me.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 28-10-03 09:54

"Peter Thomsen" <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:bnl87e$2ubb$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> dag ikke kender til webprogrammering, office pakken, almen sikkerhed m.m.

Nu er vi kun to personer i IT-afdelingen. Så den udførerende del fylder
meget. Jeg har været i IT-branchen siden 1986. Jeg er autoriseret
XAL-programmør. Jeg har været på supervisor kursus i Windows NT 4.0 og jeg
har brugt Novell siden version 2.11. Jeg har arbejdet med DOS og Windows
siden 1985.

Det, der er problemet er at der er lavet meget om fra NT 4.0 til Windows
2000 / 2003. Da det er mig, som opdaterer og vedligeholder kort sagt både er
udførende og projektledende, så er jeg nød til at kende det til
fingerspidserne.

Alternativet er at ansætte flere folk, men det kan ikke passe at koncern,
som omsætter for sølle 333 mill. kr. med 278 medarbejdere skal have mere end
2 IT-folk. Vi arbejder kun ca. 50 timer om ugen. Der er langt til de 60
timer om ugen, jeg arbejde da jeg var i IT-branchen.

> [...]
> har man så ikke lært det på sine tidligere kurser ... ved jeg nu ikke om

Nu har jeg aldrig været på firewall-kursus før. Min viden om opsætning og
drift af web-servere, er baseret på hvad jeg kan læse mig til på nettet. Jeg
vil bare have noget kurser, hvor jeg kan be/afkræftes i den viden, jeg mener
at have læst mig til.

Faktisk er jeg forundret over de høje kursusafgifter, man tager. De første
mange kurser, jeg deltog i da jeg beskæftigede mig med salg / support af
Navisions produkter, var faktisk gratis.

Det var først (i 1991), da producenten så mulighederne i at kontrollere
afsætningskanalen til gavn for de trofaste forhandlere, at der kom de høje
priser på kurserne, som man ser i dag. Den gang solgte vi konsulentbistand
til 250 kr. i timen, men ser man priserne i dag, så kan man se at den af
Navision valgte strategi var rigtig. Ved at holde konkurrencen kunstig nede,
tages der jævnt væk 1.000 kr. i timen for konsulentbistand i deres
produkter.

Jeg skal imidlertig ikke leve af at sælge mine ydelser. Jeg skal leve af at
tjene min virksomhed så pligtopfyldende og billigt som muligt. Jeg er ud af
en gammel slægt som har tjent på Herlufholm i tidligere generationer, så jeg
drives ikke af drift efter ussel mammon.

Men leveomkostningerne herhjemme er høje og det er da også det eneste der
forhindrer mig i at gå til min arbejdsgiver og bede om at få mindre i løn og
ført dem over til mit uddannelsesbudget.

Carsten Overgaard

Fra : Peter Thomsen

Dato : 29-10-03 09:26

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message

<SNIP EN HEL MASSE>

Hej Carsten. Håber du finder hvad du søger.

Fra : Klaus Hall

Dato : 20-11-03 09:04

Hej Carsten

Måske lidt sent, men her er lige et par link til det du søger.

http://www.efteruddannelse.dk eller
http://www.vidar.dk/

Det er de officielle kanaler for AMU og HAKL og hvad de nu hedder de
offentlige uddannelser.

Ligger din virksomhed i Århus området kunne du også besøge
http://kursus.aabc.dk som jeg tilfældigvis underviser på, alternativt
kontakte Jan Andersen samme sted.

mvh
Klaus Hall

Fra : Peter Thomsen

Dato : 20-11-03 09:52

"Klaus Hall" <klaus.hall@mail.dk> wrote in message
> mvh
> Klaus Hall

Hej Klaus. Skriv venligst UNDER det du svarer på. Det letter forståelsen ...

--
Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen