Hjælp: Latinsk citat om lærdom.
Fra : Pernille & Nicolai A~

Dato : 25-10-03 18:02

Hej med jer!
Jeg mangler nogle gode citater om lærdom/det at lære/viden -På latin.
Kan nogen hjælpe mig?
Hilsen Nicolai.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 25-10-03 18:23

"Pernille & Nicolai Andersen" <nic.pernille@email.dk> posting:

>Jeg mangler nogle gode citater om lærdom/det at lære/viden -På latin.

Ikke at jeg er latin-kyndig, men følgende -- som dog ikke i sig selv
siger noget om lærdom -- kan måske bruges:
In tranquillo mors -- in fluctu vita =
I stilheden døden, i bevægelsen livet.

Fra RUC's segl og forklaringen dertil er:
Hermed hentydes til følgende træk ved korallens liv og død: Koraller
kan kun trives i meget rent og saltholdigt vand, som er i stadig
bevægelse. Derfor dør korallerne på læsiden af rev, men på
vindsiden, hvor bølgeslaget og strømmen er stærkest, vokser de og
udvikler sig i store og smukke kolonier. Det er dog de ældre, men
mere forkalkede dele af revet, som giver det styrke og kraft til at
modstå bølgeslaget gennem århundreder.
-- http://www.ruc.dk/ruc/omruc/

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : ml

Dato : 26-10-03 15:09

"Pernille & Nicolai Andersen" <nic.pernille@email.dk> wrote in message
> Hej med jer!
> Jeg mangler nogle gode citater om lærdom/det at lære/viden -På latin.
> Kan nogen hjælpe mig?
> Hilsen Nicolai.

Nam et ipsa scientia potestas est=Viden er magt
(Francis Bacon)

Non scholae sed vitae discimus=Vi lærer ikke for skolen, men for livet

Usus promptos facit=Øvelse gør mester

Docendo discimus=Vi lærer ved at undervise andre.

Prøv også dk.kultur.sprog
--
ml