Virksomhedspraktik
Fra : Towli

Dato : 24-10-03 16:56

Hej alle

Den oprindelige plan var at jeg skulle have været i "virksomhedspraktik med
løntilskud" i sommer, men der var åbenbart kommet nye regler og min
sagsbehandler var på barsel og vikaren ku ikke hitte rundt i reglerne og der
var meget galt.
I håb om at nogen kender reglerne: Når jeg ikke ved hvor meget jeg kan
arbejde, hvordan ligger det så med mulighederne for at finde ud af det? Hvad
nu hvis jeg kun kan arbejde 3 timer om dagen - (jeg kan jo ikke leve af 3
timers løn) - er der så mulighed for en eller "opsupplering" - og hvad med
min kommende arbejdsgiver? Kan han / hun få min løn betalt ?
Jeg kan ikke helt hitte ud af reglerne. Kommunen har erklæret sig rede til
at støtte et fleksjob med 2/3 løntilskud.
1000 tak for en kort opsummering af mine muligheder...

/Jan

Fra : Estrid Heldager

Dato : 25-10-03 17:45

Hej Jan
Jeg kan kun svare dig udfra hvad jeg selv har fået at vide.
I foråret var jeg i arbejdsprøvning i 2 mdr. dengang fik jeg sygedagpenge.
Jeg fik så perioden forlænget med et skoleår (det er en folkeskoleskole jeg
er på). Efter sommerferien bliver det kaldt virksomhedsrevalidering og jeg
får så revalideringsydelse. Formålet er at skolen skal finde ud af om de kan
bruge mig i flexjob. Et flexjob kan man have ned til 12 timer om ugen og så
supplere kommunen op til løn for 37 timer - men kun på det laveste løntrin
for fagområdet. Dvs. lønnen for de timer du ikke arbejder bliver udbetalt
til din arbejdsgiver der så udbetaler din løn som om du arbejdere der på
fuld tid, det er så op til din arbejdsgiver om du skal have minimumssatsen
eller han/hun vil give dig en timeløn/månedsløn der er højere. Selvom du kun
arbejder en brøkdel i forhold til dine kollegaer så har du ret til ferie og
fridage det samme antal dage som hvis du var på fuld tid.

Estrid Heldager

heldager@post9.tele.dk
http://home9.inet.tele.dk/heldager

Fra : Towli

Dato : 25-10-03 19:31

Hej Estrid

Såvidt jeg ved findes begrebet "virksomhedsrevalidering" ikke længere i
lovgivningen.(??) -Det var det jeg åsse skulle have være på..

/Jan

Fra : Henrik Holm-Hansen

Dato : 26-10-03 22:49

Hej Jan,

Det Centrale Handicapråd har udgivet en pjece omhandlende fleksjob. Den kan
du finde på følgende link:

http://www.dch.dk/publ/fleksjob/index.html

Håber det kan hjælpe dig.

Mvh