Før nutid / Før datid?
Fra : Ukendt

Dato : 23-10-03 03:38

Er der nogen der kunne tænke sig at give sig i kast med en foklaring på
ovenstående?

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 23-10-03 04:23

"Jesper Winding" <jesperw[SNABEL-A]tdcadsl.dk> posting:

>Er der nogen der kunne tænke sig at give sig i kast med en foklaring på
>ovenstående?

Hvad mener du med forklaring?

Du vil nok have bedre mulighed for et godt svar i dk.kultur.sprog.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-03 05:39

"Christian Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med forklaring?

Jeg mener, en forklaring på hvad før nutid og før datid er.

> Du vil nok have bedre mulighed for et godt svar i dk.kultur.sprog.

Det vil jeg da prøve, men er gruppen her ikke netop til undervisning?

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Peter Thomsen

Dato : 23-10-03 07:48

"Jesper Winding" <jesperw[SNABEL-A]tdcadsl.dk> wrote in message
> "Christian Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> skrev i en meddelelse

> Jeg mener, en forklaring på hvad før nutid og før datid er.

> Det vil jeg da prøve, men er gruppen her ikke netop til undervisning?

Jo, hvis du vil vide hvor du kan få undervisning i ovenstående. Jeg kan
varmt anbefale VUC, HF, Folkeskolen eller privatundervisning - alt afh. af
din alder og tidligere undervisningsbaggrund.

news:dk.kultur.sprog er gruppen der giver svar på sproglige spørgsmål (og
jeg følger selv med der)

--
Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen

Remove "NOSPAM_" if you want to mail me.

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-03 07:59

"Peter Thomsen" <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:bn7sva$2l3t$1@news.cybercity.dk...

> Jo, hvis du vil vide hvor du kan få undervisning i ovenstående. Jeg kan
> varmt anbefale VUC, HF, Folkeskolen eller privatundervisning - alt afh. af
> din alder og tidligere undervisningsbaggrund.

Jeg har selv en HF, utroligt faktisk, at man kan komme så langt uden at have
ordenligt styr på ovenstående. Jeg ved nu ikke om det er direkte
undervisning jeg ønsker, men en forklaring kunne være rart...

> news:dk.kultur.sprog er gruppen der giver svar på sproglige spørgsmål (og
> jeg følger selv med der)

Jamen så glæder jeg mig til at få nogeet hjælp der

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : She

Dato : 23-10-03 08:45

"Jesper Winding" <jesperw[SNABEL-A]tdcadsl.dk> wrote in news:3f973eba$0
$30085$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Er der nogen der kunne tænke sig at give sig i kast med en foklaring på
> [...]

Hej Jesper.

Førdatid anvendes når forholdet ikke gælder længere. For eksempel døren
var låst (det er den måske stadigvæk, men det er ikke sikkert).

Førnutid bruges når forholdet stadig er gældende. For eksempel døren er
låst (med andre ord der skal en nøgle til at låse den op og den er
stadigvæk låst)

Du kan læse lidt mere om det her:
http://www.dsn.dk/nfs/2001-1.htm

Håber det kan give dig svar *S*