Bistands- og plejet
Fra : Karsten Jensen

Dato : 16-10-03 11:30

Er der nogen der har nogle gode links med informationer om Bistands-
og plejetillæg - hvem og hvad kan man søge det til (nej, det er ikke
for mig selv jeg søger info).

Vedkommende jeg søger for har fået pension igennem flere år.

Gerne noget der er skrevet i et let forståeligt sprog. Det tætteste
jeg kommer på noget er en tekst fra www.aalborg.dk

:Bistands- og plejetillæg for førtidspensionister
:Er du mellem 18 og 67 år, og har du et vedvarende behov for bistand
:eller pleje, kan du søge bistands- eller plejetillæg til din
:førtidspension. Tillægget bevares, når du bliver folkepensionist.

:Du kan kun søge bistands- og plejetillæg, hvis du fik tilkendt
:førtidspension før 1. januar 2003, eller hvis din pensionssag blev
:påbegyndt før 1. januar 2003.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Karsten Jensen

Dato : 16-10-03 11:46

On Thu, 16 Oct 2003 12:29:39 +0200, Karsten Jensen
<k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

Fandt noget her )

http://www.danmark.dk/tema.asp?page=tema&objno=1677793

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-03 15:50

Karsten Jensen skrev i <news:ikssov4qhgg0ipl4ht1ffbant7rkkok9vr@4ax.com,>:

> Er der nogen der har nogle gode links med informationer om Bistands-
> og plejetillæg - hvem og hvad kan man søge det til (nej, det er ikke
> for mig selv jeg søger info).

Det er tit en god ide at skimme den relevante vejledning - den slags
er nemme at finde via Socialministeriets hjemmeside:
http://www.sm.dk/lovgivning/index_regler_alle.html , herfra henvises
man til relevante sider på Retsinfo, eller til Ministeriets egne tekster.

I nærværende tilfælde er Pensionsvejledningen en god kilde, den
er lang og tung, så jeg har kopieret det relevante afsnit. (2.4)

**************************Pensionsvejl. ****************************

2.4. Bistands- eller plejetillæg

Lovens § 16
- - - - - - -
§ 16. Bistandstillæg kan tilkendes personer i alderen fra 18 til 67 år
sammen med pension. Tillæg kan tilkendes personer, der er blinde
eller stærkt svagsynede, eller hvis invaliditet medfører, at pågældende
stadig må have personlig bistand af andre.
Stk. 2. Plejetillæg kan tilkendes i stedet for bistandstillæg, hvis
invaliditeten kræver vedvarende pleje eller tilsyn, der gør det
nødvendigt, at der stadig er en anden person til stede.
- - - - - - -

Betingelser
85. Bistands- eller plejetillæg kan tilkendes som tillæg til førtidspension
eller invaliditetsydelse til personer i alderen fra 18 til 67 år. Der kan
således ikke tilkendes bistands- eller plejetillæg, hvis der ikke er
tilkendt førtidspension eller invaliditetsydelse.
For at tilkende bistands- eller plejetillæg skal der foreligge et behov for
personlig bistand af andre eller et behov for vedvarende pleje eller
tilsyn.

Bistandstillæg kan tilkendes, når invaliditeten bevirker, at ansøgeren
stadig må have personlig bistand af andre, eller når invaliditeten
består i blindhed eller stærkt svagtsynethed.

Plejetillæg kan tilkendes, når invaliditeten bevirker, at ansøgeren må
have vedvarende pleje eller tilsyn, som nødvendiggør andres stadige
nærværelse.

Det er således en betingelse, at der skal foreligge invaliditet - en varig
nedsættelse af pågældendes funktionsevne, som alene skyldes
helbredsmæssige forhold.

Det behov, som bistandstillægget er beregnet til at dække, er bistand
til personlige fornødenheder, som fx hjælp til personlig hygiejne,
bistand i forbindelse med måltider, af- og påklædning og toiletbesøg.
Tillægget skal dække udgifter, som normalt er forbundet med den
fornødne personlige bistand. Der kræves ikke dokumentation for,
at der foreligger udgifter.

Subsidiær ydelse
Hvis der er mulighed for at afhjælpe behovet gennem andre
foranstaltninger, kan tillæggene ikke tilkendes.

2.4.1. Afhjælpning af behov

Hjælpemidler
86. Et eventuelt behov kan fx afhjælpes via hjælpemidler eller
hensigtsmæssig indretning af hjemmet.

Husførelse
Et eventuelt behov for hjælp til selve husførelsen, som fx madlavning
og rengøring m.v. kan ikke dækkes efter reglerne om bistandstillæg,
men må afhjælpes på anden måde, fx efter reglerne i kap. 14 i lov
om social service om personlig hjælp, omsorg og pleje m.v.

Ophold i boformer
Et tilkendt bistands- eller plejetillæg til personer, der får varigt ophold
i boformer mv. efter §§ 92-94 eller § 140 i lov om social service,
udbetales indtil udgangen af den måned, der følger efter
indflytningsmåneden, se lovens § 46, stk. 2, og kap. 6. I disse tilfælde
anses behovet for dækket gennem opholdet i institutionen.
Ophold i andre boformer efter serviceloven udelukker ikke i sig selv
tilkendelse af bistandstillæg, men der må foretages en konkret
vurdering af behovet.

Ophold i eget hjem
Ansøgere med ophold i eget hjem, som modtager anden hjælp til
dækning af bistands- eller plejebehovet, fx hjælpeordning efter
serviceloven eller kommunale hjemmeplejeordninger, er ikke
afskåret fra at få tilkendt bistands- eller plejetillæg. Der må i hvert
enkelt tilfælde foretages en konkret vurdering af bistands- eller
plejebehovet sammenholdt med den hjælp, der i øvrigt ydes de
pågældende, se SM P-17-94.

2.4.2. Særligt om bistandstillæg

Bistandstillæg
87. Der skal være tale om en nedsættelse af evnen til at fungere i
daglige situationer i og uden for hjemmet med en stærk begrænsning
af mulighederne for livsudfoldelse. I den samlede bedømmelse af,
om der er ret til bistandstillæg, må bl.a. indgå oplysninger om behov
for hjælp til at gå på toilettet, spise, færdes ude og inde og hjælp til
af- og påklædning. Hvis bistanden alene er påkrævet i forbindelse
med at kunne færdes ude, tilkendes der efter praksis ikke
bistandstillæg.

Bistandstillæg kan tilkendes, når tilstanden nødvendiggør et
betydeligt tilsyn. Det kan fx dreje sig om en svær demens eller
medfødt ringe begavelse, der bevirker, at den pågældende er ude
af stand til at færdes på egen hånd og ude af stand til at varetage
egne forhold.

Bistandstillæg til enlig/gift
For ansøgere med ophold i eget hjem, skal der i forbindelse med
vurderingen af behovet for tilkendelse af bistandstillæg ses på, om
ansøgeren er enlig eller gift. Ved gifte forstås også samlevende.
Når ansøgeren er gift, forudsættes det, at ægtefællen hjælper
den anden med personlige fornødenheder i ret vidt omfang, hvis
ægtefællen er i stand til det. De samme forudsætninger gælder
ikke, hvis ansøgeren har ophold hos slægtninge eller venner.
Der skal lægges vægt på, om den personlige bistand skal gives
på tidspunkter af døgnet, der ikke er muligt at forudsige, eller der
fx er tale om bistand, som ægtefællen kan give uanset, om
pågældende er på arbejde dagen igennem. Bistand til påklædning
om morgenen og afklædning om aftenen, eller den omstændighed,
at det er nødvendigt med hjælp til at få maden skåret ud ved
måltiderne, giver i almindelighed ikke ret til bistandstillæg.
Hvis ægtefællen opgiver sit arbejde, giver dette i sig selv ikke ret
til bistandstillæg, selv om det fx sker, fordi ansøgeren er angst for
at komme i en hjælpeløs situation under et eventuelt anfald.
Hvis helbredstilstanden kræver, at ansøgeren skal mades ved
måltiderne, må hjælpes ved toiletbesøg eller til at færdes indendørs,
kan der tilkendes bistandstillæg.
Hvis ansøgeren er enlig, kan der tilkendes bistandstillæg, hvis der
er behov for hjælp til bl.a. af- og påklædning, personlig vask m.v.
og indtagelse af måltider.

Blinde eller stærkt svagtseende
Bistandstillæg til blinde og stærkt svagtseende kan normal tilkendes
hvis synet på det bedste øje måles til 1/60 (eller derunder) med
korrektion, eller der er tale om stærk synsfeltindskrænkning
(5-10 grader), hvor synsfeltet er målt med objektstørrelse
30/1000. Når de nævnte talmæssige værdier ikke er nået, må
der i kombinationstilfælde skønnes ud fra en samlet vurdering af
virkningen på synsfunktionen.

Eksempel
Ifølge SM P-5-92 var betingelserne for bistandstillæg til en stærkt
svagtsynet ansøger ikke længere til stede efter konvertering af
invaliditetsydelse til mellemste førtidspension, da lidelsens betydning
for ansøgerens funktionsniveau var en anden efter hans overgang
fra et arbejdsliv til pensionisttilværelse. Ansøgeren havde en medfødt
øjenlidelse, venstre øje var fjernet, og der var ved seneste måling
en nedsættelse af synet på højre øje til 4/60 uden bedring med
korrektion. Synsfeltindskrænkning var målt til mellem 20-70 grader.

2.4.3. Særligt om plejetillæg

Plejetillæg
88. Plejetillæg kan tilkendes, hvis invaliditeten bevirker, at ansøgeren
må have vedvarende pleje eller tilsyn, der nødvendiggør andres
stadige nærværelse.

Tillægget tilkendes pensionister, der varigt eller over en længere
periode må overvåges konstant eller hjælpes mange gange i døgnet
af andre på tidspunkter, der ikke kan forudsiges. Tillæg kan ligesom
pension tilkendes i slutstadiet af en dødelig sygdom, selv om
plejeperioden har været eller må antages at blive af kortere varighed.
Det afgørende for, om tillægget kan ydes, er, at plejebehovet må
anses for vedvarende i den forstand, at der ikke er udsigt til, at
den tilstand, der begrunder behovet, vil bedres af sig selv eller ved
behandling. Efter praksis kan der tilkendes plejetillæg, hvis det kun
kan forsvares at lade ansøgeren være alene i ganske korte perioder,
som regel ikke over 1-2 timer.

Svært invaliderede, der er konstant sengeliggende, kan få tilkendt
plejetillæg. Det gælder, både når sengelejet er nødvendigt af
hensyn til behandling eller forebyggelse af lidelsen, og når lidelsens
sværhedsgrad gør det naturligt, at den pågældende varigt holder
sengen. Det kan fx være på grund af en lidelse, der medfører stærk
træthed.

Plejetillæg tilkendes oppegående patienter, når det er nødvendigt
med en så omfattende og hyppig personlig bistand, at der må siges
at være tale om pleje, eller når lidelsen kræver konstant tilsyn.

Enlig pensionist
En enlig pensionist er i en sådan plejesituation, hvis der er tale om
en mere omfattende bistand end den, der giver ret til bistandstillæg.
Plejetillæg til den enlige, svært invaliderede kan tilkendes, når den
personlige hjælp, der skal gives, er så omfattende, at pensionisten
ville skulle have ophold i et plejehjem eller plejebolig med omfattende
pleje, såfremt han ikke har mulighed for at bo hos andre, der kan
varetage plejen.

Lidelser, der hurtigt forværres
Ved lidelser, der hurtigt forværres, kan det forekomme, at der i
begyndelsen af sygdomsperioden er behov for nogen bistand, men
dog ikke nok til at der kan ydes bistandstillæg. Ved sådanne lidelser,
som man med ganske stor sikkerhed kan forudse vil slutte i en
plejetilstand, er der i praksis eksempler på, at der er tilkendt
bistandstillæg for hele perioden ud fra en gennemsnitsbetragtning.

2.4.4. Udbetaling og frakendelse af bistands- eller plejetillæg
89. Et tilkendt bistands- eller plejetillæg udbetales med en fast
ydelse, som den berettigede selv kan disponere over til dækning
af behovet. Tillæggene udbetales dog ikke ved varigt ophold i
boformer mv. efter §§ 92-94 eller § 140 i lov om social service,
se lovens § 46, stk. 2.

Tillægget bevares ved overgang til folkepension, se lovens § 37.
Hvis betingelserne for at oppebære tillægget ikke længere er til
stede, frakendes tillægget - også efter det 67. år.

Om frakendelse, se pkt. 203.

Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/ http://www.handiinfo.dk/