OS/2 stadig i brug?
Fra : Lars H.

Dato : 13-10-03 23:19

Jeg har lige opdaget at der er liv i denne gruppe. Det fik mig til at
undre mig over, hvad folk mon bruger OS/2 til nu om dage?

Bliver der egentlig stadig udviklet på OS/2 og tilhørende
applikationer?

Jeg håber ikke mine spørgsmål er for dumme?

--
Wonder why?

Fra : steen

Dato : 14-10-03 09:20

On Mon, 13 Oct 2003 22:19:04 UTC, Lars H. <user@computer.dk> wrote:

> undre mig over, hvad folk mon bruger OS/2 til nu om dage?

Jeg kører 99% på denne platform. PT har jeg kun noget software til min
mobil der kræver win32, så dér booter jeg op på dén partition engang
imellem. Homebanking kan også være et problem. Det levende Søkort
ditto.

Indimellem kan det irritere når der ikke laves Java kompatibel kode -
altså Sun og ikke MS.!

Men ellers alt hvad der foregår gennem modem (FTP, HTTP, TELNET...),
hjemmekontor arbejde (Lotus Smartsuite), slægtsarbejde (Java),
billedbehandling (PmView / PGPro)

> Bliver der egentlig stadig udviklet på OS/2 og tilhørende
> applikationer?

Sidste gratis fixpak er udsendt, så vil man være helt på tæerne dér
skal der nu betales, men trods OS'et på papiret er 'gammelt', så er
min kernel fra 2001-10-26....

En dansk softwarepusher er www.berggreen.dk, ellers har BMT også en
masse.

Af nyere gratis 'støtter' kan jeg nævne www.innotek.de. Meget findes
også på www.netlabs.org . Browseren 'vi' bruger idag må vel kaldes
www.mozilla.org. Feks:
http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/releases/mozilla1.4.1/contrib/mozil
la-os2-1.4.1.zip eller
http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/releases/mozilla1.5rc2/mozilla-os2-
1.5rc2.zip de har forøvrigt også en glimrende standalone mail-news
klient (Thunderbird)

Men, vil du batale for softwaren, er der faktisk ingen grænser hvad
du kan få af kontorpakker, opdatering af OS, drivere etc etc.

> Jeg håber ikke mine spørgsmål er for dumme?

Næh - 'folk' har længe ment "OS/2 er død"
--
steen
---

Fra : Knud Berggreen

Dato : 14-10-03 22:15

On 14 Oct 2003 08:19:39 GMT, "steen"
<bondos@_PIST_paradis.dk> wrote:

> [...]

>Men, vil du batale for softwaren, er der faktisk ingen grænser hvad
>du kan få af kontorpakker, opdatering af OS, drivere etc etc.

I den sammenhæng kan jeg ikke undlade at gøre opmærksom på
eComStation. Det er jo netop en udvikling ovenpå OS/2 som
kører udenfor IBM-regi.
Se på www.ecomstation.com

Og hvorfor der er nogen der stadig benytter OS/2... Tjahh,
findes der noget bedre?
Der er også nogen der kører Linux, hvorfor gør de det?
Windows er måske det mest udbredte OS, men det betyder jo
ikke at det er det bedste.

/Knud

Fra : steen

Dato : 15-10-03 04:31

On Tue, 14 Oct 2003 08:19:39 UTC, "steen" <bondos@_PIST_paradis.dk>
wrote:

> Men, vil du batale for softwaren, er der faktisk ingen grænser hvad
> du kan få af kontorpakker, opdatering af OS, drivere etc etc.

Der er forøvrigt flere og flere programmer der bliver portet til
Linux, og derfra til OS/2, samt mere og mere Java software, f.eks:
http://www.arachnoid.com/
--
steen
---

Fra : ...

Dato : 15-10-03 13:22

Lars H. wrote:
> Jeg har lige opdaget at der er liv i denne gruppe. Det fik mig til at
> undre mig over, hvad folk mon bruger OS/2 til nu om dage?

Jeg har sat en maskine op, som bruges til mail & news.
En af fordelene ved OS/2 er, at jeg ikke har hørt om en virus til OS/2.
Så derfor et OS/2, i sig selv, rimelig virus-sikker.
Jeg beskytter derved mit system mod at få virus med mail.

Jeg roder en del med, at prøve OS/2 som fil-server, men det kører ikke
ordentligt endnu. Når ( hvis ) det lykkedes, så har jeg et virus-sikkert
system, hvor jeg kan have backup og de daglige filer liggende.
Da jeg kan virusscanne filerne under en OS/2 platform, så kan jeg dermed
lave et system der kan genskabe en maskine / bruger, som er blevet
usikker eller helt gået ned pga. virus.

Jeg er ikke nogen haj i OS/2, for jeg har været væk fra det i for lang
tid. Men det har været rimeligt simpelt, at sætte en maskine op igen.
Det er dog ikke så nemt som med f.eks. Windows, men med lidt indsigt, og
hjælp fra bl.a. denne gruppe er det lykkedes på nogen få dage.

Jeg kan nævne at jeg har fået en 166 mhz, med 128 mb ram, op at køre.
Den er lige netop hurtig nok til, at kører mail & news nogenlunde
tilfredssstillende.
Jeg vil dog anbefale at man bruger en maskine, med mindst den dobbelte
konfiguration, for min er lidt sløv i det.

Mvh
Thomas

Fra : Elmo Jensen

Dato : 15-10-03 22:07

.... wrote:

> [...]
> Jeg vil dog anbefale at man bruger en maskine, med mindst den dobbelte
> konfiguration, for min er lidt sløv i det.

128MB RAM er faktisk rigeligt for Warp4 til det meste, men skal den
bruges som server etc. kan det godt være en fordel med 128MB mere, så i
dit tilfælde hvor du også vil bruge den som filserver + måske mere, vil
du helt sikkert kunne mærke det, hvis du ofrer en 128MB klods mere.

166MHz er, som du selv siger, lige i underkanten til at det er sjovt at
køre med OS/2 Warp4. Du skal nok som minimum op på en Pentium2/266MHz,
men så kører det faktisk også ganske fornuftigt.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
(Ret venligst selv til @ og . inden kontakt!)
Email....: news8[snabela]ddibbsystem[dot]dk

Fra : Bent Nielsen

Dato : 15-10-03 23:13

Elmo Jensen wrote:
> [...]

> dit tilfælde hvor du også vil bruge den som filserver + måske mere, vil
> du helt sikkert kunne mærke det, hvis du ofrer en 128MB klods mere.

Hvis man ikke bruger Mozilla er det da mere end nok.

Min Internet server bruger da slet ikke i nærheden at den mængde ram
ved alle programmer kørende.

Der er multidomain server i kørende i java http://www.zerotoaster.net

Webserver webmail ftp og andre server til andet brug.

Så er køre den som fil og printserver for 2 printer og så tilslutter 10
bruger lokalt med forskellige OS

Ja jeg har en gang haft det samme til at køre på 24MB ram men så det
ikke jave mailserver på en 386 30MHz, men da var der ikke plads til
filer på ftp, så dem hentede den fra en anden PC via lan. så jeg vil
sige det betyder meget hvad det er som skal køre på den og hvad det
bruges til.

Men hvis man vil have alle de tunge programme install på en lille , så
skal der ram i for de bliver jo aldrig lukket da det tager for lang tid
at starte den igen.

Fra : Elmo Jensen

Dato : 16-10-03 07:29

Bent Nielsen wrote:

> Hvis man ikke bruger Mozilla er det da mere end nok.

Beklager hvis jeg ikke fik gjort mig forståelig nok. Jeg mente, at når
man skal bruge sin maskine til BÅDE server OG arbejdsstation, så er det
en fordel med minimum 256MB RAM.

At det så bestemt ikke er anbefalelsesværdigt, at bruge samme maskine
til begge dele, er en helt anden sag, som de fleste sikkert vil være
enige med mig i

Med venlig hilsen
Elmo Jensen