roi (return on investment)
Fra : Lenette Karlsson

Dato : 04-10-03 13:16

Hej nyhedsgruppe.

Jeg er igang med at lave en opgave, som består i at vi skal have
implementeret et elektronisk bogføringssystem i min virksomhed.

Opgaven skal blandt andet indeholde roi (return on investment), men jeg ved
ikke helt hvordan man skal regne det ud

Er der nogle af jer som kan hjælpe mig med det?

Jeg har været inde på nogle hjemmesider, men fandt ikke det jeg søgte....

Med venlig hilsen

Lenette

Fra : Jan

Dato : 04-10-03 15:40

> [...]
ved
> ikke helt hvordan man skal regne det ud
>
> Er der nogle af jer som kan hjælpe mig med det?

Det er vel (såvidt jeg lige kan tænke mig frem til);
Omsætning delt med Overskud (før eller efter skat, det må du selv vurdere.
Af sammenligningsmæssige årsager vil det nok være mest hensigtsmæssigt at
bruge overskud før skat.)

vh

Jan

Fra : Jan

Dato : 04-10-03 15:45

> [...]
>
> Er der nogle af jer som kan hjælpe mig med det?
>
> Jeg har været inde på nogle hjemmesider, men fandt ikke det jeg søgte....

Har du i øvrigt de andre ratios, der bruges til profitabilitetsanalyse? Jeg
bruger enagng imellem www.quickmba.com, selvom den ikke er så
fyldestgørende.

jan

Fra : cbnielsen

Dato : 16-11-03 22:59

"Lenette Karlsson" skrev d. 04-10-03 13:16 dette indlæg :
> [...]
>
> Er der nogle af jer som kan hjælpe mig med det?
>
> Jeg har været inde på nogle hjemmesider, men fandt ikke det jeg

Hej Lenette!

ROI - return on investment - det afkast du får af din investering over
en given tidshorisont. Det betyder med andre ord at du skal tage, hvad
det har sparet ved at investere og trække investeringen fra. Resten er
din ROI. Den skal gerne være positiv efter ikke alt for lang tid (se
også: tilbagebetalingstid).

ROI kan beregnes på flere måde. Hold dig i dit eksempel til det simple:

Udgifter/investering: ny bogføringssystem, ny hardware, ny software,
konvertering fra gammelt system, træning af medarbejdere

Sparede udgifter: færre ansatte i bogholderiet, bedre information til
kunder og leverandører, bedre debitorstyring, bedre betalingsformidling,
mulighed for cash management optimering m.v.

Regn det ud over f.ex. tre år. Hvis de sparede udgifter har været større
end initial udgiften, så er der en positiv ROI. Har du lyst kan du så
omregne ROI til et p.a. gevinst af investeringen.

Hilsen Christian

http://www.kandu.dk/