Låste valgfag, intet at stille op?
Fra : Klaus G.

Dato : 02-10-03 18:51

Hej.

Min kærste, som går på HG i Herning, har valgt et valgfag, som viser sig
slet ikke at være det hun havde regnet med, så efter den første time, beder
hun om at komme over til et andet valgfag. Skolevejlederen siger så til
hende, "Alle valgfag er LÅST, der er intet at gøre". Umildbart synes jeg at
det lyder absurt. For det første er det efter én time hun henvender sig til
vejlederen. For det andet, kommer det ikke til at gå ud over planlægning af
timer(skemaer) osv.. Og så vidt jeg ved, så er Vidergående uddannelser til
for elevernes interesse, og ikke omvendt, eller er jeg helt galt på den?

Så det korte af det lange er, er der noget hun kan gøre, for lige nu, så
overvejer hun at droppe ud pga. det, som hun selv siger det, "skod fag".

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : BN

Dato : 02-10-03 21:00

Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:eb.568$536.34061@news000.worldonline.dk...

-
> Klaus G. / Seth-Enoch

SVAR:

1) HG er IKKE en videregående uddanelse.
2) Nu kender jeg ikke til handelsskolen i i Herning, MEN er i systemet. En
mulig forklaring er at man har har fordelt valgfagene, således at det passer
med en klasse, og derved er de låst.
3) Undskyld, men din kæreste kan IKKE vide efter en 1 lektion hvad resten af
undervisningen går ud på.

Lektion for livet: Man må stå ved det man har valgt. Engang imellem vælger
man forkert men der er kun en ting ved det. At tage det med et smil. At
droppe ud, er den eneste løsning der ikke duer.

Fra : Klaus G.

Dato : 02-10-03 21:40

> 1) HG er IKKE en videregående uddanelse.
Nåh ja, så lærte jeg også noget i dag jo :)

> 2) Nu kender jeg ikke til handelsskolen i i Herning, MEN er i systemet. En
> mulig forklaring er at man har har fordelt valgfagene, således at det
passer
> med en klasse, og derved er de låst.
Klasse hvordan? Folk skal ikke arbejde i grupper, der er ikke noget der
hedder "klasse" i den forstand, som man f.eks. kender det fra folkeskolen.
Man går til den time man skal have, og så er det forskellige elever til hver
time, da folk har valgt forskelligt.

> 3) Undskyld, men din kæreste kan IKKE vide efter en 1 lektion hvad resten
af
> undervisningen går ud på.
De fik afvide at de skulle lave et IS selskab, og taber de penge på det, så
er det af egen lomme(IS). Hun har keine penge, så hun har ikke "råd" til at
have det fag. Ja hun skulle nok have undersøgt det bedre, og ja det er ris
til egen røv, men det kan hun ikke rigtigt bruge til noget. Derfor, er det
jeg spørger hvorfor hun ikke kan flyttes.

> [...]
At
> droppe ud, er den eneste løsning der ikke duer.
Tjaeh. Men når hun nu ikke vil, gidder, og slet ikke har lyst til at banke
en biks op. Så kommer det til at trække gevaldigt ned på gennemsnittet...

Fra : Peter Lind

Dato : 13-10-03 14:43

Klaus G. wrote:

> De fik afvide at de skulle lave et IS selskab, og taber de penge på
> det, så er det af egen lomme(IS). Hun har keine penge, så hun har
> ikke "råd" til at have det fag.

Hvad er det for et fag? Start af egen virksomhed? Skal eleverne starte en
virksomhed for alvor? Det er da et voldsomt spild af resurser - især hvis de
ikke har noget at sælge. Og et spild af Told*Skats tid og penge.

Nu ved jeg ikke en bjælde om undervisningen på HG, men hvis eleverne skal
drive en virksomhed, så koster det dem selvsagt penge. Finten ved et IS
(Interessentselskab) er at man personligt står inde for al den gæld man
oparbejder i selskabet, hvorimod man med et ApS kun hæfter med de penge man
har indskudt i virksomheden. Hvis man ikke har optaget nogen gæld (kreditter
eller banklån) i sit IS, så skylder man heller ikke nogle noget.
Men det er under alle omstændigheder betænkeligt at starte en virksomhed
uden at have penge.

> Tjaeh. Men når hun nu ikke vil, gidder, og slet ikke har lyst til at
> banke en biks op.

Så var det nok lidt dumt at vælge "Start af egen virksomhed" - men bevares.
Som andre skriver, tal med en studievejleder og få det ændret. Man kan altid
ændre alting, en anden af livets lektier.

Peter Lind

Fra : Peter Thomsen

Dato : 02-10-03 22:26

"BN" <brn@nielsen.mail.dk> wrote in message

> 3) Undskyld, men din kæreste kan IKKE vide efter en 1 lektion hvad resten
af
> undervisningen går ud på.

Måske ikke. Men man kan sagtens finde ud af efter en time at det slet ikke
er noget for een. Hvorledes skulle man ellers kunne ansætte folk efter en
jobsamtale ?

> Lektion for livet: Man må stå ved det man har valgt. Engang imellem vælger
> man forkert

Tjo. Jeg er enig i at man bør stå ved det man har valgt. Men derfor kan man
da sagtens ændre sine valg !!

> men der er kun en ting ved det. At tage det med et smil.

Hvorfor det når man kan ændre det ?

> At
> droppe ud, er den eneste løsning der ikke duer.

Der er ingen grund til at spilde sit liv på noget man ikke har brug for.
Hvis man har noget bedre at tage sig til, så er det da direkte tåbeligt at
forblive et sted, blot fordi man engang har gjort et fejlvalg !

Dermed skulle man heller ikke kunne skifte job såfremt man nu har ladet sig
ansætte på en dårlig arbejdsplads. (sic!)

--
Regards, yours truly madly

(-: Peter Thomsen
http://cccp.homepage.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 02-10-03 22:21

"Peter Thomsen" <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com>
posting:

>Der er ingen grund til at spilde sit liv på noget man ikke har brug for.

Der er tale om ét valgfag. Det er, IMO, vist begrænset mængde af
liv, man spilder derved. Man vil spilde mere ved helt at droppe ud,
som jeg ser det.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Peter Thomsen

Dato : 02-10-03 22:40

"Christian Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
> [...]
>
> Der er tale om ét valgfag. Det er, IMO, vist begrænset mængde af
> liv, man spilder derved. Man vil spilde mere ved helt at droppe ud,

Såfremt resten af uddannelsen har stor relevans for vedkommende, men det
melder historien intet om

--
Regards, yours truly madly

(-: Peter Thomsen
http://cccp.homepage.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Peter Thomsen

Dato : 02-10-03 22:28

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message

> hende, "Alle valgfag er LÅST, der er intet at gøre". Umildbart synes jeg
at
> det lyder absurt.

Jeg er enig. Kontakt studievejlederen på uddannelsesstedet og forelæg
situationen. Også at alternativet er at forlade skolen, såfremt det reelt er
et alternativ! (ingen tomme trusler!). Der burde kunne findes en løsning -
skulle man mene.

Held og lykke.

--
Regards, yours truly madly

(-: Peter Thomsen
http://cccp.homepage.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Carsten Holck

Dato : 05-10-03 23:34

Peter Thomsen wrote:
> [...]
> situationen. Også at alternativet er at forlade skolen, såfremt det
> reelt er et alternativ! (ingen tomme trusler!). Der burde kunne

Og bed den lige dokumentere hvorfor de har ret til af afviser - det kunne
være en nem løsning forde det andet er "besværligt". Hvis skift ikke er
muligt må det vel stå et eller andet sted i nogle regler.

/carsten
--
det hader "due to the system" svar