/ Forside / Interesser / Fritid / Rollespil / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Rollespil
#NavnPoint
Nordsted1 430
e.c 210
CLAN 210
refi 200
tedd 150
pallebhan.. 110
sambo 110
fun2 110
Muncken 100
10  nullerbul.. 100
Castle events
Fra : Casper Hansen


Dato : 30-09-03 08:49

Hej

Der sker jo ikke så meget i gruppen, men jeg tænkte at der måske var en
flink sjæl der kunne hjælpe mig.

Listen jeg har brug for behøver ikke være specifik til AD&D, men en liste
hvor man slår d100 eller lignende

Jeg kører en AD&D campaign i FGR hvor mine spillere har fået deres eget
lille castle. De har hyret nogle folk til at passe den mens de er på
eventyr. Jeg kunne godt bruge en liste hvor man kan slå hvad der sker mens
de er væk.

Et andet lille problem jeg har er at de er igang med at opbygge nogle
handelsruter til underdark. Er der nogen der har nogle ideer til hvad de har
at eksportere? Gerne baseret på de enkelte racer.




 
 
Klaus Æ. Mogensen (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Æ. Mogensen


Dato : 30-09-03 10:38

"Casper Hansen" <casch@city.dk> skrev:
>
> Jeg kører en AD&D campaign i FGR hvor mine spillere
> har fået deres eget lille castle. De har hyret nogle folk til
> at passe den mens de er på eventyr. Jeg kunne godt bruge
> en liste hvor man kan slå hvad der sker mens de er væk.

Jeg kender ingen liste, men her er et par forslag til hvad der kunne stå på
en:

- Brand: Brand på slottet har ødelagt d6 rum i en fløj.
- Stormskade: Taget skal repareres.
- Korruption: En af forvalterne har snydt sig til en masse af figurernes
penge.
- Adventurers: En flok adventurers har hærget og plyndret slottet.
- Dårlig høst: Høsten er slået fejl, bønderne sulter.
- God høst: Stort overskud, glade bønder.
- Røvere: En flok landevejsrøvere har slået sig ned i nærheden og gør vejene
usikre.
- Belejring: En budbringer fortæller at slottet er under belejring (fx af
orker eller en nabo-adelsmand)
- Skadedyr: Nogle væmmelige skadedyr (evt. magiske) har inficeret kældrene.

> Et andet lille problem jeg har er at de er igang med at opbygge nogle
> handelsruter til underdark. Er der nogen der har nogle ideer til hvad de
har
> at eksportere? Gerne baseret på de enkelte racer.

Jeg kender ikke racerne godt nok, men her er nogle generiske, underjordiske
eksportartikler:

- Stål
- Våben
- Juveler
- Ædle metaller
- Smykker
- Tørrede svampe (evt. med medicinske egenskaber)
- Gift (fra diverse monstre)
- Fisk (fra underjordiske søer; uden øjne)
- Statuer / statuetter
- Marmor

- Klaus



Torben Ægidius Mogen~ (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Torben Ægidius Mogen~


Dato : 30-09-03 12:38

"Klaus Æ. Mogensen" <klaudius@get2net.dk> writes:

> "Casper Hansen" <casch@city.dk> skrev:
> >
> > Jeg kører en AD&D campaign i FGR hvor mine spillere
> > har fået deres eget lille castle. De har hyret nogle folk til
> > at passe den mens de er på eventyr. Jeg kunne godt bruge
> > en liste hvor man kan slå hvad der sker mens de er væk.
>
> Jeg kender ingen liste, men her er et par forslag til hvad der kunne stå på
> en:
>
> - Brand: Brand på slottet har ødelagt d6 rum i en fløj.
> - Stormskade: Taget skal repareres.
> - Korruption: En af forvalterne har snydt sig til en masse af figurernes
> penge.
> - Adventurers: En flok adventurers har hærget og plyndret slottet.
> - Dårlig høst: Høsten er slået fejl, bønderne sulter.
> - God høst: Stort overskud, glade bønder.
> - Røvere: En flok landevejsrøvere har slået sig ned i nærheden og gør vejene
> usikre.
> - Belejring: En budbringer fortæller at slottet er under belejring (fx af
> orker eller en nabo-adelsmand)
> - Skadedyr: Nogle væmmelige skadedyr (evt. magiske) har inficeret kældrene.

Flere forslag:

- Råd og orm i træværket: Hvis ikke de bliver bekæmpet, skal alle
loft- og gulvbjælker udskiftes.

- Bønderne gør oprør: Skal nedkæmpes eller pacificeres med penge,
mad, rettigheder e.lign.

- Brønden tørret ud: Vand skal hentes et par kilometer væk, indtil
man finder et sted til en ny brønd i nærheden.

- Bønderne indskrevet i hæren: Alle mænd i den våbendygtige alder er
blevet tvangsindskrevet i kongens hær, så der er ikke nok
arbejdskraft til at få høsten i hus.

- Pest: Der er udbrudt en pestepidemi i slottet og den
omkringliggende landsby.

- Ekstraskat: Kongen har udskrevet ekstraskat til at finansiere sine
krige. Slottets ejere skal betale et større beløb.

- Ukendt arving: En person, der påstår at være den retmæssige ejer
til slottet, er dukket op og kræver sin ret. Han medbringer et
skrift med kongens segl som dokumentation.

   Torben

Jeppe Møller (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Jeppe Møller


Dato : 30-09-03 15:21

Ja, det er ikke mange gode hændelser der sker på sådan en borg...
Man skal ikke tro det var let at være herremand...

Eller den simple
1-10: der sker noget dårligt
11-90: ingen ændringer -alt forløber planmsæssigt.
91-100: der sker noget godt

I yderområderne kunne du så benytte dig af nogen af de forslag der allerede
er givet- og her er der et par nye som du kan få med på vejen. Man kunne
lave et rul på tabellen hver måned eksempelvis

- en af spillerne har gjort en bondepige gravid, ups hva'!
- Bønderne har arrangeret en surprise party når spillerne kommer hjem
- En troldmand har ved en fejl sprunget sit nærliggende tårn i luften,
hvilket har gjort alle nærliggende kilder magiske så den den næste uge
virker de som healing potions
- En bonde har fået sin straf- men det var den forkerte, og nu er folket
sure- den rigtige gerningsmand er flygtet, men 'the angry mob' vil have
klynget en ny op.
- etc.



/JeppeM



Lars Wagner Hansen (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Lars Wagner Hansen


Dato : 30-09-03 17:20

"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> skrev i en meddelelse
news:1064931679.511799@kalvebod.groenjord.dk...
> Ja, det er ikke mange gode hændelser der sker på sådan en borg...
> Man skal ikke tro det var let at være herremand...
<Snip>
> - en af spillerne har gjort en bondepige gravid, ups hva'!

Hvad er det lige at spillerens omgang med bondepiger har med rollespil at
gøre? Det komme vel ikke spillet ved hvem er er kæreste med hvem!

Hvis der derimod er rollespilspersonen, så er det jo en helt anden sag. Men
er spilleren ikke selv med til at bestemme det? Hvad hvis spilleren hvade
tænkt sig at hans spilperson var af den ædle, noble type, der aldrig kunen
drømme om noget sådant, skal GM så bare trække det ned over hovedet på
spilleren?

Er spilpersonerne en flok fromme munke der har der eget slot, skal spillerne
vel selv kunne vælge mellem om de vil drive det som i den rigtige
middelalder, eller om de vil gøre det anstændigt.

Lars




Jeppe Møller (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Jeppe Møller


Dato : 30-09-03 19:54

*klip*
> > - en af spillerne har gjort en bondepige gravid, ups hva'!
*klip*
> Hvis der derimod er rollespilspersonen, så er det jo en helt anden sag.
Men
> er spilleren ikke selv med til at bestemme det? Hvad hvis spilleren hvade
> tænkt sig at hans spilperson var af den ædle, noble type, der aldrig kunen
> drømme om noget sådant, skal GM så bare trække det ned over hovedet på
> spilleren?
>

Ja, selvfølgelig- terningerne bestemmer!

/JeppeM



Lars Wagner Hansen (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars Wagner Hansen


Dato : 01-10-03 21:54

"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> skrev i en meddelelse
news:1064948045.126420@kalvebod.groenjord.dk...
> *klip*
> > > - en af spillerne har gjort en bondepige gravid, ups hva'!
> *klip*
> > Hvis der derimod er rollespilspersonen, så er det jo en helt anden sag.
> Men
> > er spilleren ikke selv med til at bestemme det? Hvad hvis spilleren
hvade
> > tænkt sig at hans spilperson var af den ædle, noble type, der aldrig
kunen
> > drømme om noget sådant, skal GM så bare trække det ned over hovedet på
> > spilleren?
> >
>
> Ja, selvfølgelig- terningerne bestemmer!

Nå ja, det er jo derfor det hedder rullespil.

Men lad os så forestille os at jeg spiller en pacifistisk enuk, men
tilfældigvis slår du det resultat der siger: "En tilfældig spilperson har
voldtaget og dræbt en lokal bondepige". Nå tilfældig, rulle...rulle...
Haløjsa, det blev jo Lars' spilperson.

Holder det stadig vand?

Lars



Mads Jakobsen (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Mads Jakobsen


Dato : 02-10-03 18:42

> Nå ja, det er jo derfor det hedder rullespil.

Vi bringer et uddrag fra rollespilsordbogen, så alle kan følge med i de
brugte begreber.

"Rullespil. Imaginært rollespil hvor det at rulle med terninger er det
vigtigste. Et ganske vittigt ordspil, engang i 1980'erne: "Vi spiller
ROLLEspil, ikke RULLEspil", underforstået: "VI er sande rollespillere, DU er
en idiot"."


Hilsen Mads
Rollespilsordbogen er at finde på:
http://dk.groups.yahoo.com/group/rollespildk/


"Lars Wagner Hansen" <l-hansen@REMOVEpost4.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3f7b3ef1$0$32437$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> skrev i en meddelelse
> news:1064948045.126420@kalvebod.groenjord.dk...
> > *klip*
> > > > - en af spillerne har gjort en bondepige gravid, ups hva'!
> > *klip*
> > > Hvis der derimod er rollespilspersonen, så er det jo en helt anden
sag.
> > Men
> > > er spilleren ikke selv med til at bestemme det? Hvad hvis spilleren
> hvade
> > > tænkt sig at hans spilperson var af den ædle, noble type, der aldrig
> kunen
> > > drømme om noget sådant, skal GM så bare trække det ned over hovedet på
> > > spilleren?
> > >
> >
> > Ja, selvfølgelig- terningerne bestemmer!
>
> Nå ja, det er jo derfor det hedder rullespil.
>
> Men lad os så forestille os at jeg spiller en pacifistisk enuk, men
> tilfældigvis slår du det resultat der siger: "En tilfældig spilperson har
> voldtaget og dræbt en lokal bondepige". Nå tilfældig, rulle...rulle...
> Haløjsa, det blev jo Lars' spilperson.
>
> Holder det stadig vand?
>
> Lars
>
>



Klaus Æ. Mogensen (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Æ. Mogensen


Dato : 01-10-03 23:25

"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> skrev:
>
> - En troldmand har ved en fejl sprunget sit nærliggende tårn
> i luften, hvilket har gjort alle nærliggende kilder magiske
> så den den næste uge virker de som healing potions

Healing potions? Hvor kedeligt. Hvad med Potion of Polymorph? Eller noget
der får alle der drikker af det til at skifte køn (men kun én gang indtil en
Remove Curse er kastet på dem).

- Klaus



Torben Ægidius Mogen~ (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Torben Ægidius Mogen~


Dato : 02-10-03 08:43

"Klaus Æ. Mogensen" <klaudius@get2net.dk> writes:

> "Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> skrev:
> >
> > - En troldmand har ved en fejl sprunget sit nærliggende tårn
> > i luften, hvilket har gjort alle nærliggende kilder magiske
> > så den den næste uge virker de som healing potions
>
> Healing potions? Hvor kedeligt. Hvad med Potion of Polymorph?

Og denne skal selvfølgelig også have effekt på de dyr, der drikker af
vandet. Se det vil nok give anledning til en smule kaos!

   Torben

Jonas Engelhardt (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Engelhardt


Dato : 21-10-03 12:15

Den ide napper jeg. Det kunne være ekstremt morsomt.


On 02 Oct 2003 09:42:34 +0200, torbenm@diku.dk (Torben Ægidius
Mogensen) wrote:

>"Klaus Æ. Mogensen" <klaudius@get2net.dk> writes:
>
>> "Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> skrev:
>> >
>> > - En troldmand har ved en fejl sprunget sit nærliggende tårn
>> > i luften, hvilket har gjort alle nærliggende kilder magiske
>> > så den den næste uge virker de som healing potions
>>
>> Healing potions? Hvor kedeligt. Hvad med Potion of Polymorph?
>
>Og denne skal selvfølgelig også have effekt på de dyr, der drikker af
>vandet. Se det vil nok give anledning til en smule kaos!
>
>   Torben


Jeppe Møller (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Jeppe Møller


Dato : 02-10-03 19:45

> > - En troldmand har ved en fejl sprunget sit nærliggende tårn
> > i luften, hvilket har gjort alle nærliggende kilder magiske
> > så den den næste uge virker de som healing potions
>
> Healing potions? Hvor kedeligt. Hvad med Potion of Polymorph? Eller noget
> der får alle der drikker af det til at skifte køn (men kun én gang indtil
en
> Remove Curse er kastet på dem).


Greater potion of Viagra?




Thomas Friis Antonse~ (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Friis Antonse~


Dato : 02-10-03 08:59



Lars Wagner Hansen (02-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars Wagner Hansen


Dato : 02-10-03 18:32

"Thomas Friis Antonsen" <anton@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse
news:Pine.LNX.4.44.0310020956310.18845-100000@johansen.fys.ku.dk...
On Wed, 1 Oct 2003, Lars Wagner Hansen wrote:
<Snip>
>> Nå ja, det er jo derfor det hedder rullespil.
>>
>> Men lad os så forestille os at jeg spiller en pacifistisk enuk, men
>> tilfældigvis slår du det resultat der siger: "En tilfældig spilperson har
>> voldtaget og dræbt en lokal bondepige". Nå tilfældig, rulle...rulle...
>> Haløjsa, det blev jo Lars' spilperson.
>>
>> Holder det stadig vand?
>
>Som GM ville jeg nok fortolke resultatet som: Lars' munk bliver anklaget
>for at have voldtaget en bondepige. Det giver gode muligheder for at
>rollespille opklaring eller flugt, som eventuelt kan krydres med tvivl om
>munkens uskyld internt igruppen, hvis man er til det.

Barvo, endelig en der forstå at bruge en dårlig regel (random effects) på en
interessant måde. På den måde ville jeg jo netop kunne spille min spilperson
som jeg havde forestilet mig, uden at jeg blev påtvunget noget, og Gm fik
lavet en endnu bedre historie ud af et tilfældigt rul med terningerne.

Jeg bruger skam også tilfældig slag på tilfældige tabeller til at finde
inspiration, jeg lader bare ikke reglerne diktere noget, og da slet ikke
noget der er stik imod al logik.

Endnu et dårligt eksepel: Spilpersonerne besætter et ørkenfort, og efter 3
måneder slår GM på tabellen igen: "Vand i kælderen. Vandet står en halv mete
højt i forrådskælderen. Al forråd er blevt vådt og 75% er rådnet op"...
Hmm... vand i kælderen i ørkenen... nå men reglerne og tabellen siger det
jo, så det er bare ærgeligt Sonny Boy.

Lars



Mads Jakobsen (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Mads Jakobsen


Dato : 30-09-03 18:37

> De har hyret nogle folk til at passe den mens de er på
> eventyr.

Så I (eller dine spillere) har altså valgt at slottet IKKE skal spille
hovedrollen i jeres kampagne.



Er det så meningen at slottet EN GANG IMELLEM skal danne basis for et
eventyr (belejring af orker, udøde i kælderen, intriger med nabo baronen)?
Eller skal slottet være ren baggrundshygge, hvor spillerne hænger deres
trofæer, og hvor NPC'erne kører lidt baggrunds soap? Eller er det meningen
at slottet skal have sit eget liv, og der skal ske "realistiske" ting
eller "ting som logisk set burde ske" på det?



Man kan lave d100 tabeller for hver af disse ting. Men en d100 tabel der
dækker alle disse roller vil efter min bedste overbevisning være
forstyrrende for spillet.



Hilsen Mads



"Casper Hansen" <casch@city.dk> skrev i en meddelelse
news:Ozaeb.42$nz1.22@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Der sker jo ikke så meget i gruppen, men jeg tænkte at der måske var en
> flink sjæl der kunne hjælpe mig.
>
> Listen jeg har brug for behøver ikke være specifik til AD&D, men en liste
> hvor man slår d100 eller lignende
>
> Jeg kører en AD&D campaign i FGR hvor mine spillere har fået deres eget
> lille castle. De har hyret nogle folk til at passe den mens de er på
> eventyr. Jeg kunne godt bruge en liste hvor man kan slå hvad der sker mens
> de er væk.
>
> Et andet lille problem jeg har er at de er igang med at opbygge nogle
> handelsruter til underdark. Er der nogen der har nogle ideer til hvad de
har
> at eksportere? Gerne baseret på de enkelte racer.
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177426
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407927
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste