Hvilket CAD system er bedst?
Fra : Flemming

Dato : 29-09-03 09:40

Hej gruppe
Hvilket cad-system skal man anvende for at finde skæringspunkterne på
tegningen som er lagt i news:dk.binaer under testtegning.pdf . Alle
cirkelbuer er tangens. Nulpunktet er i midten af tegningen. Er der nogen der
kender til et simpelt system der kan løse opgaven?

Mvh
Flemming

Fra : H.J.Suurland

Dato : 29-09-03 18:58

"Flemming" <cshubane@irangate.net> skrev i en meddelelse
> Hvilket cad-system skal man anvende for at finde skæringspunkterne på
> tegningen
Det burde være 'piece of cake' i ethvert cad program at finde og målsætte
skæringspunkterne mellem alle cirkelbuerne. Men ingen kan konstruere sådan
en 'himstergims' uden de vandrette mål ud til centrum af cirkelbuerne
(R82,R58,R100 og R48). Du har kun opgivet de lodrette.
Jeg går ud fra at centrum på de to buer, R48 og R50 er lig med 0,0

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Flemming

Dato : 29-09-03 20:05

> [...]
> (R82,R58,R100 og R48). Du har kun opgivet de lodrette.
> Jeg går ud fra at centrum på de to buer, R48 og R50 er lig med 0,0

Hej Hans
Det er netop de vandrette mål for (R82,R58,R100 og R48). cad programmet
bl.a. skal udregne.
ellers er det jo 'a piece of cake' .

Mvh
Flemming

Fra : Brian Lænø

Dato : 29-09-03 20:50

"Flemming" skrev

> Hej Hans
> Det er netop de vandrette mål for (R82,R58,R100 og R48). cad programmet
> [...]

Ud fra de angivne mål, så kan man lave den i Mechanical Desktop, og sikkert
alle andre 3D programmer.
Fordelen ved 3D programmerne, er at man ikke behøver at tegne den nøjagtig
med det samme.
Man tegner bare en skitse der ligner, og så låser man den fast med
constraints og målsætning.
Jeg har lagt en pdf fil af modellen i binaer.

--
Brian

Fra : Flemming

Dato : 29-09-03 21:45

> [...]
> constraints og målsætning.
> Jeg har lagt en pdf fil af modellen i binaer.

Tak for det. Jeg kan nu beregne resten af skæringspunkterne når der er noget
at starte med.
Havde ellers hørt at fx. Autocad ikke var så nem at gå til med lige netop
denne tegning.

Mvh
Flemming

Fra : Brian Lænø

Dato : 29-09-03 21:55

"Flemming" skrev
> [...]
> at starte med.
> Havde ellers hørt at fx. Autocad ikke var så nem at gå til med lige netop

2D AutoCad er sikkert ikke så nemt til denne opgave, men i 3D programmerne
er det ikke så slemt.
Du kan godt få modellen i et andet fil format hvis du skal bruge det.

--
Brian

Fra : Flemming

Dato : 29-09-03 22:19

> 2D AutoCad er sikkert ikke så nemt til denne opgave, men i 3D programmerne
> er det ikke så slemt.
> Du kan godt få modellen i et andet fil format hvis du skal bruge det.

Hej Brian
Tak for hjælpen.
Jeg har selv forsøgt med Autocad LT, men er ikke på hjemmebane med den.
Det er fint nok med de mål du har givet mig. Jeg har alle skæringspunkter
nu.

Mvh
Flemming

Fra : H.J.Suurland

Dato : 29-09-03 20:51

"Flemming" <cshubane@irangate.net> skrev i en meddelelse
> Det er netop de vandrette mål for (R82,R58,R100 og R48). cad programmet
> bl.a. skal udregne.
OK, for at vi ikke misforstår hinanden igen:

Du mente altså ikke skæringenpunkterne som du skrev, men centrum for
radierne ?

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Flemming

Dato : 29-09-03 21:45

> Du mente altså ikke skæringenpunkterne som du skrev, men centrum for
> radierne ?

Jeg skal bruge skæringspunkterne da det er en kontur der skal fræses, de
ukendte cirkelcentre skulle cad-programmet gerne kunne beregne automatisk,
men de er ikke så vigtige for cnc-styringen da den kun skal bruge
startpunkt,slutpunkt samt radius når en cirkelbue skal fræses.

Mvh
Flemming

Fra : H.J.Suurland

Dato : 30-09-03 05:49

> [...]
> men de er ikke så vigtige for cnc-styringen da den kun skal bruge
> startpunkt,slutpunkt samt radius når en cirkelbue skal fræses.
OK... Hvis det er til fremtidig konstruktion kan du ikke bruge et alm. Cad
program til dette, da du har for mange tilstødende cirkelbuer, med ukendt
center, til at du kan bruge cirkle/TTR kommandoen.
Du skal have fat i et program der kan lave parametrisk konstruktion, og her
kan jeg som Brian anbefale Mech. Desktop. Du tegner en figur der ligner den
(samme antal buer) og fastholder alle de kendte mål og radier, så klarer
programmet selv resten.

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Freddy

Dato : 29-09-03 21:51

Hej
Den opgave kan de fleste CAD-programmer løse, det kræver blot at det kan
tegne en cirkel med en metode hvor de kendte oplysninger er to
tangeringspunkter og størrelsen på radius.
Det har AutoCAD kunnet siden Ver. 2.5. - også alle LT versionerne.

Start med at tegne de cirkler der har kendt centrum og radius.
Tegn cirklerne hvor centerpunkterne ikke er kendt med CIRCLE -> TTR
(tangent,tangent,radius)
Klip figuren til med trim.

Jeg går ud fra at også de fleste freware CAD programmer har en sådan
funktion.

Venlig hilsen
Freddy Suurland

Fra : Freddy

Dato : 30-09-03 15:47

OK.. der var jeg vist lidt for hurtig.
Der er 2 cirkler hvor radius ikke er målsat/defineret overhovedet.
Dermed er opgaven jo ikke mulig at løse, uanset hvor mange 3D CAD systemer
man har.
Eller sagt med andre ord, jeg kan lave lige så mange forskellige løsninger
jeg har lyst til, der alle overholder de angivne mål på tegningen.

Venlig hilsen
Freddy Suurland

Fra : H.J.Suurland

Dato : 30-09-03 16:32

"Freddy" <freddy@suurland.com> skrev i en meddelelse
> OK.. der var jeg vist lidt for hurtig.
> Der er 2 cirkler hvor radius ikke er målsat/defineret overhovedet.
Og igen lidt for hurtig..... kære fætter

Figuren består af 12 cirkelbuer, - alle angivet med radius. De fire af den
har origin i 0,0 - nemlig buen i toppen, buen i bunden, buen til højre, og
buen til venstre.
De fire buer som skærer buerne til højre og til venstre er alle angivet med
radius og lodret afstand til center af buen. Altså den eneste parameter som
forandrer sig er når center af buen glider ud af den vandrette akse. MD
stopper når de to buer tangerer.
Derefter er der kun tilbage at placere de fire hjørnebuer, og de bliver
placeret i tangenten mellem buerne.

Jeg har efterprøvet det ved at tegne tre forskellige figurer, med vilkårlige
radier, men når jeg låser dem fast på de angivne parametere kommer jeg altid
frem til den samme figur, nemlig den samme som Brian kom frem til, og med
nøjagtig samme mål.

Konklusionen er altså, at kan dit Cad program ikke lave parametriske
konstruktioner, altså tilpasse figuren efter givne parametere, - så kan du
kun tegne 100% nøjagtig. Og så er det for øvrigt ligemeget det er en 2D
eller 3D parametrisk konstruktion.

Jeg bruger Mech. Desktop 2004. Jeg kan ikke huske om de tidligere versionere
arbejdede helt på samme måde, men mener at de gjorde det.

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Freddy

Dato : 30-09-03 20:36

Hej Hans

Så fes den ind ...det tog lidt tid.
Den manglende oplysning var at buerne til hjøre og venstre har center i 0,0
Med den oplysning er den nem at tegne, også uden parametrisk konstruktion.

Det er iøvrigt rart at se at det med CAD åbenbart er noget der ligger til
familien.

Venlig hilsen
Freddy Suurland

Fra : H.J.Suurland

Dato : 01-10-03 05:26

> Det er iøvrigt rart at se at det med CAD åbenbart er noget der ligger til
> familien.
I lige måde Freddy... Det er længe siden, vi må ses en dag og udveksle
erfaringer.

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Flemming

Dato : 30-09-03 22:09

> [...]
altid
> frem til den samme figur, nemlig den samme som Brian kom frem til, og med

Ja det er korrekt at der kun er én løsning, efter de mål der er angivet.
Tak for alle svarene.

Mvh
Flemming

Fra : H.J.Suurland

Dato : 01-10-03 05:22

> Tak for alle svarene.
Velbekomme, men lige til sidst; Hvorfor bruge tid på at finde
skæringspunkterne hvis det er til en CNC fil ?
Prøv at gøre følgende: Hvis den ikke allerede er det, så sæt din UCS origin
der hvor du vil starte. I det efterfølgende eksempel har jeg valgt
center/center.
Lav figuren om til en sammenhængende polylinie med kommandoen PEDIT/JOIN
Brug kommandoen LIST til at udskrive denne polylinie (eksempel på din figur
er vedlagt)
Smid den ud på klippebordet og hal den ind i en text editor.
Som du kan se kræver det kun ganske få rettelser før end den kan bruges.
Hvis du f.eks bruger MS Word kan du rette med søg/erstat, og du har din fil
i løbet af få minutter.

Med venlig hilsen
Hans

LWPOLYLINE Layer: 0
Space: Model space
Handle = 84
Closed
Constant width 0.0000

at point X= 45.8800 Y= -94.4459 Z= 0.0000
bulge 0.5195
center X= 43.6953 Y= -89.9484 Z= 0.0000
radius 5.0000
start angle 296
end angle 46
at point X= 47.1857 Y= -86.3684 Z= 0.0000
bulge -0.3547
center X= 80.6941 Y= -52.0000 Z= 0.0000
radius 48.0000
start angle 226
end angle 148
at point X= 40.1638 Y= -26.2843 Z= 0.0000
bulge 0.2446
center X= 0.0000 Y= 0.0000 Z= 0.0000
radius 48.0000
start angle 327
end angle 22
at point X= 44.5728 Y= 17.8120 Z= 0.0000
bulge -0.1485
center X= 136.9940 Y= 56.0000 Z= 0.0000
radius 100.0000
start angle 202
end angle 169
at point X= 38.9436 Y= 75.6498 Z= 0.0000
bulge 0.3953
center X= 21.2945 Y= 79.1868 Z= 0.0000
radius 18.0000
start angle 349
end angle 75
at point X= 25.9689 Y= 96.5692 Z= 0.0000
bulge 0.1173
center X= 0.0000 Y= 0.0000 Z= 0.0000
radius 100.0000
start angle 75
end angle 102
at point X= -20.3048 Y= 97.9169 Z= 0.0000
bulge 0.4078
center X= -15.2286 Y= 73.4377 Z= 0.0000
radius 25.0000
start angle 102
end angle 190
at point X= -39.8126 Y= 68.8962 Z= 0.0000
bulge -0.1515
center X=-120.4482 Y= 54.0000 Z= 0.0000
radius 82.0000
start angle 10
end angle 336
at point X= -45.5304 Y= 20.6636 Z= 0.0000
bulge 0.2452
center X= 0.0000 Y= 0.0000 Z= 0.0000
radius 50.0000
start angle 156
end angle 211
at point X= -42.9923 Y= -25.5278 Z= 0.0000
bulge -0.2606
center X= -92.8654 Y= -55.1363 Z= 0.0000
radius 58.0000
start angle 31
end angle 332
at point X= -41.5293 Y= -82.1290 Z= 0.0000
bulge 0.4574
center X= -30.9081 Y= -87.7137 Z= 0.0000
radius 12.0000
start angle 152
end angle 251
at point X= -34.8962 Y= -99.0316 Z= 0.0000
bulge 0.2004
center X= 0.0000 Y= 0.0000 Z= 0.0000
radius 105.0000
start angle 251
end angle 296

area 16173.4196
perimeter 552.8036

Fra : Flemming

Dato : 01-10-03 11:23

> Velbekomme, men lige til sidst; Hvorfor bruge tid på at finde
> skæringspunkterne hvis det er til en CNC fil ?

Grunden er at jeg har et program der konverterer en dxf-fil til iso-kode
direkte,
og resultatet kommer til at således ud, klar til brug:

G01 G41 X0.000 Y48.000 D2
G02 X26.000 Y40.348 I0.000 J-48.000
G03 X87.035 Y47.886 I26.000 J40.348
G02 X95.173 Y46.669 I3.649 J-3.418