Windows 2000 og IP
Fra : Hans Andersen

Dato : 16-01-01 13:52

Hej allesammen.

Vi har en Novell 5.0 server, der kører både IPX og IP på et Token Ring
netværk. Det har længe kørt fint med både Windows 95 og Windows NT 4.0.
Nu har vi så installeret en Windows 2000 Pro maskine og installeret Novell
klienten. Når vi så fjerner eller disabler IPX protokollen på maskinen, kan
den ikke længere se træet (og derfor ikke logge på). Man kan godt pinge
Novell serveren og få et Reply.

Det kan jo ikke være meningen at man skal køre IPX, bare fordi man kører
Widdows 2000.

Nogen forslag?

Mvh Hans Andersen

Fra : Steven Wood

Dato : 16-01-01 18:19

"Hans Andersen" <no@email.pls> wrote in message
> Nu har vi så installeret en Windows 2000 Pro maskine og installeret Novell
> klienten. Når vi så fjerner eller disabler IPX protokollen på maskinen,
kan

Novell klienten? Er det Novells egen NW Client32, eller er det MS klient
services for Netware?
MS' egen understøtter ikke TCP/IP, så hvis det er den du bruger, så hent
Netware Client 32 pt. version 4.8 fra www.novell.com/download

Også lige et lille hint:
Jeg har haft bøvl med at access tiden på netværket blev helt i skoven efter
jeg installerede NW Client 32.
Jeg løste vha. Registry:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\NetworkProvider\Order
I nøglen ProviderOrder står der "NetwareWorkstation,LanmanWorkstation"

Byt om på den så der står:

ProviderOrder "LanmanWorkstation,NetwareWorkstation"

Så kigger den med Windows egen redirector i stedet for Novells. Det er min
oplevelse at det kører væsentligt bedre.
I hvert fald kører filsystem og specielt UNC stier meget bedre både mod
Novell og NT servere.

Mvh.

Steven Wood
(Fjern *....* i min email)

Fra : Hans Andersen

Dato : 17-01-01 16:05

Novell

> Novell klienten? Er det Novells egen NW Client32, eller er det MS klient
> services for Netware?

Det er Novells Netware klient v4.7.

Load rækkefølgen i AUTOEXEC.NCF på serveren:
---------------------------
ServerID 84848484

LOAD IPXRTR
LOAD IPXRTRNM
LOAD TCPIP

LOAD IBMMPCO SLOT=10003 FRAME=TOKEN-RING NAME=IBM1
BIND IPX IBM1 NET=1D258686
LOAD IBMMPCO SLOT=10003 FRAME=TOKEN-RING_SNAP NAME=IBM2
BIND IP TO IBM2 ADDR=191.61.220.1 MASK=255.255.255.0
---------------------------
Jeg har checket, og det skulle være de rigtige frame types.

Men pointen er ikke at TCP/IP ikke virker, for det gør det - med win95 og
winNT4. Men ikke med Win2000. Og det er DET, der undrer mig.

> [...]
>
> Så kigger den med Windows egen redirector i stedet for Novells. Det er min
> oplevelse at det kører væsentligt bedre.

Du kan opnå samme finte ved at gå ind i Netværksegenskaber og vælge fanen
Serviceprogrammer og trykke på knappen "Adgangsrækkefølge til netværk" (i
NT4).
Og det hjælper meget på hastigheden mod ikke-Novell ting

mvh Hans Andersen

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 17-01-01 18:30

Hejsa
Når man kører IP på netware 5.x kan det anbefales at sætte SLP op, alt efter
hvordan netværket er opsat kan man køre unscoped eller scoped SLP.
Klienten skal til derefter konf. til slp enten lokalt eller via dhcp.

/Kasper