Køb af ejerlejlighed.....
Fra : Dion Sørensen

Dato : 16-09-03 22:49

Er der nogen, der kender de økonomiske regler omkring køb af ejendom købt af
forældre (i rel. til studie).
Jeg er snart færdig med at læse og mine forældre og jeg vil derfor gerne
sælge den ejerlejlighed, jeg bor i (men som ejes af dem).
Det er dog meningen, at jeg skal ha den gevinst, der måtte være, men jeg ved
at der er nogle regler om, at jeg skal købe den (til max 10% under den
vurderede pris) og bo i den et vist antal måneder, før jeg kan sælge den og
få gevinsten.
Jeg overvejer allerede nu at sætte lejligheden lidt i stand, men ved ikke om
det ville være en dårlig ide, hvis jeg først skal købe lejligheden til næste
sommer. Den vil jo stige i værdi efter istandsættelsen, hvilket vel kommer
mig til skade, eller hva? Kan jeg evt få den vurderet allerede nu, selvom
jeg først køber til sommer?

Mvh Dion

Fra : Martin

Dato : 17-09-03 08:28

Du kan sagtens sætte den i stand. Jeg har gjort det samme med mine forældre.
De købte en lejl i kbh til 670000 for 3 år siden. Jeg har købt den af dem
for samme pris for 7 mdr siden, og nu har jeg solgt den for ca 1 mill. som
der ikke skal betales skat af ;)

mail hvis du vil vide mere...

mullermandk@yahoo.comFJERNDETTE

men FJERNDETTE ;)

Fra : David T. Metz

Dato : 17-09-03 23:42

Dion Sørensen skriblede:
> Den vil jo stige i værdi efter
> istandsættelsen, hvilket vel kommer mig til skade, eller hva?

Alm. istandsættelse (der ikke kræver byggetilladelser) vil ikke påvirke den
off. vurdering.

> Kan jeg
> evt få den vurderet allerede nu, selvom jeg først køber til sommer?

Den er vurderet - det er X% (jeg kan ikke satsen) under den off. vurdering
I må handle til ved familiesalg.

Iøvrigt skal du kun bebo lejligheden (principielt er der ingen
minimumslængde - en måned er nok) for ikke at skulle beskattes af en
gevinst.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-09-03 03:01

"David T. Metz" wrote:

> Den er vurderet - det er X% (jeg kan ikke satsen) under den off. vurdering
> I må handle til ved familiesalg.

plus minus 15%, er satsen.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Martin

Dato : 18-09-03 19:19

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Iøvrigt skal du kun bebo lejligheden (principielt er der ingen
> minimumslængde - en måned er nok) for ikke at skulle beskattes af en

jeg fik at vide af min advokat, at det var smartest mindst at bo 3-5 mdr i
lejligheden inden et videresalg... for hvis skattevæsnet får et nys om at
man lige har købt en lejl af sine forældre og derefter sælger den efter en
md, så kan de se at det bare er proforma, for at undgå skatten.... DVS at de
kan gå ind i sagen og så skal man betale skat af gevinsten alligevel..... så
vent lige et par md med at sælge den,.... det er sku surt kun af få 40% af
gevinsten .... ;)

Fra : David T. Metz

Dato : 19-09-03 22:20

Martin skriblede:

> [...]
> nys om at man lige har købt en lejl af sine forældre og derefter
> sælger den efter en md, så kan de se at det bare er proforma, for at

Det lyder som et fornuftigt råd.

Fra : Dion Sørensen

Dato : 19-09-03 22:34

> Martin skriblede:

Det var jeg nu bekendt med, men at værdien ikke beror på ændringer i
lejligheden kan jeg ikke helt se fornuften i. At jeg fx lægger nyt gulv,
burde da få indflydelse på ejendomsvurderingen. Det skal måske anmeldes med
større renoveringer?

Mvh Dion

Fra : David T. Metz

Dato : 20-09-03 13:22

Dion Sørensen skriblede:
> [...]
> lejligheden kan jeg ikke helt se fornuften i. At jeg fx lægger nyt
> gulv, burde da få indflydelse på ejendomsvurderingen. Det skal måske

Ved nogle renoveringer/forandringer skal man søge om byggetilladelse. Men
et nyt gulv eller et nyt køkken påvirker ikke nødvendigvis handelsprisen
særlig meget. I hvert fald ikke på lejligheder i storbyerne, hvor det som
bekendt kun er tre ting der tæller: beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed
(samt selvfølgelig størrelse). Hvis man fx vil sikre sig en god pris er det
en langt bedre "investering" at rydde op, gøre rent og evt. stille friske
blomster frem ved fremvisningen ...

Den off. vurdering tager udgangspunkt i handelspriser i et område - så på
den måde handler det højst om den gennemsnitlige vedligeholdelsesstand i et
område.