Autocadtegning som JPG-fil
Fra : Kate Bille

Dato : 15-09-03 13:28

Jeg tror emnet har været oppe før, men jeg prøver at forhøre mig igen
(jeg har ikke styr på, hvordan man finder "gamle" indslag i arkivet)

Jeg kører Autocad 2002, og vil gerne have en JPG -fil af min tegning.

Uanset hvordan jeg bærer mig ad, bliver det noget klams, og resultatet
bliver ikke pænt.

Er der nogen der kender til en måde / et program, der kan konvertere
tegninger.

Med venlig hilsen

Kate Bille

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 15-09-03 16:42

"Kate Bille" <KBI@ssi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver ikke pænt.
>
> Er der nogen der kender til en måde / et program, der kan konvertere

Nu ved jeg jo ikke hvad du skal bruge det til, men hvis det skal ind i f.eks
et word dokument er den nemmeste måde at tage et print af skærmbilledet og
kopiere ind i dokumentet.
Det har jeg selv prøvet ved flere lejligheder med godt resultat, godt nok i
ProE men det kan nok også virke i AutoCad.

Jesper

Fra : Kate Bille

Dato : 16-09-03 13:22

Tak for dit råd. men kvaliteten bliver dårlig når jeg laver en print scr.

Kate

Fra : P.C.

Dato : 16-09-03 17:14

Hi

"Kate Bille" <KBI@ssi.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for dit råd. men kvaliteten bliver dårlig når jeg laver en print scr.

Ja naturligvis, fordi du omsætter blot skærmbufferen til grafik og alt efter din
skærm opløsning, vil du så få præcis hvad print.scr kan give, ---- prøv foresten
Alt+Print scr. så får du _kun_ den applikation der kører.
Du kan sætte en raster plotter og så plotte til file, og derved kan du på
forhånd bestemme opløsningen, der er også nogle der siger at der er noget der
hedder noget med "Better wmf" men det må du nok søge efter. Ellers gå ind i
properties og opret en ny raster plotter i det format og den opløsning du vil
have.
P.C.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2573.html

Fra : Leif

Dato : 16-09-03 20:01

Jep. BetterWmf fra www.furix.com giver det bedste resultat.

Det er nemt at sætte op. Og til US$100 kan de fleste firmaer nok klare
at købe en licens (ellers svæver der nok et eller andet rundt "derude").

Jeg hjælper gerne med en streg-tykkelses-opsætning til HP lasere & SOLUS 4
plotter
hvis du behøver. Bare giv lyd her i gruppen, så mailer jeg en BW3 fil til
dk.binaer.

Mvh, Leif

Fra : P.C.

Dato : 17-09-03 20:16

Hi

"Leif" <Den fårduikke@her.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> plotter
> hvis du behøver. Bare giv lyd her i gruppen, så mailer jeg en BW3 fil til

Ja og at grafik er noget helt andet, end en 3D tegning er så noget der er værd
at lægge mærke til, -------- selvom man kan jo i et dokument, sætte en AutoCAD
tegning ind, klikker man på den, er man så inde i Auto eller IntelliCAD :))
Men der er jo forskel på at vise præsentationer og tegne en 3D ting så den kan
fabrikeres og give et hus til en trediedel af prisen fire gange stå stærkt og i
nemt samlet plade materiale.
Betterwmf er sikkert en rigtig god applikation når det lige er det man skal
bruge, windows har jo sine begrænsninger med de gamle Dos genvejs taster , men
ok , jeg synes jo også at CAD er det det handler om og at det er der det burde
sne.
Vi er fanme svage her i landet hva ?
P.C.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/1712.html

Fra : Michael

Dato : 18-09-03 11:03

Hej Kate (og måske andre) !

At lave en AutoCad-tegning til billede volder en del problemer. Jeg har
prøvet det meste af hvad der har været oppe at vende her i gruppen, men går
altid tilbage til denne metode:

Eksporter tegningen som en wmf-fil, men først skal baggrunden ændres til
hvid, det gøres i Tools - Option - Display - Colors.
Evt. gule streger laves hvide.
Herefter er det blot: Filer - Eksport - Gem - Marker.
Tegningen ligger nu som wmf-fil og kan indsættes i andet program. Undlad at
beskære, det gøres efter indsættelse.
Åbn wmf-filen i et billedprogram, f.eks. det gratis "Irfanview" og gem som
jpg-filtype.
Men igen - undlad at beskære.

Der er meget mere om mine erfaringer med AutoCad under dette link:
www.mn.michulla.dk/page4.html

Hilsen fra
Michael

Fra : anders majland

Dato : 18-09-03 11:02

> Åbn wmf-filen i et billedprogram, f.eks. det gratis "Irfanview" og
> gem som jpg-filtype.

Er jpg ikke et dårligt valg medmindre man gemme uden kompression. jpg er
godt til "naturlige" billeder mens der i stregtegninger mm ofte kommer
"forvrængning" ved bratte overgange som f.eks en linie. Jeg ville
istedet bruge en tabtfri komprimering. Er der kun få farver i tegninen
kan gif gøre det men der er mange muligheder.

K. B. Hvad skal du bruge billedet til ?

/A

Fra : Kate Bille

Dato : 22-09-03 14:02

Tak for jeres svar, jeg er stadig lidt på glatis.
Det med at printe til en fil, er jeg lidt usikker over for. Men jeg prøver
at eksperimentere og se om jeg kan finde ud af det.

Jeg skal bruge tegningen til at sætte ind i et word-dokument.
Men den tekst, der står på tegningen, skulle gerne være læselig i word.
og skraveringer m.m. skulle også gerne være at se ordentligt.

Kate Bille

Fra : Leif

Dato : 22-09-03 16:42

Kate, gør bare flg.:

Læs filen jeg har mailed til dig.

Fra : Lene S

Dato : 25-09-03 06:47

Hej Leif
Kunne Vi andre her på sidelinien ikke også få glæde af det ????

--
Hilsen Lene

Fra : P.C.

Dato : 25-09-03 21:35

Hi

"Lene S" <nospamprivat@cadtech.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Leif
> Kunne Vi andre her på sidelinien ikke også få glæde af det ????

Skal jeg være helt ærlig, synes jeg at AutoCAD tegninger som OLE objekter helt
automatisk skulle kunne printes i præcis den opløsning det skulle være, men det
kræver altså at man forstår, at AutoCAD altså er et 3D vector baseret program og
altså ikke det de fleste nok fejlagtigt forventer, et grafik program..
Såvidt jeg ved, kan man sætte AutoCAD ind på den måde, men det kræver nok enten
en indstaleret AutoCAD eller en viewer.
Der er da fordele ved Windows ;))
P.C.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2806.html

Fra : Leif

Dato : 26-09-03 13:25

Hej Lene (og alle I andre CADlegaer)

Naturligvis. Se bare på dk.binaer efter 3 indlæg med titlen: BetterWMF

Husk bare det er rent privat / af interesse jeg gør dette, så enhver form
for
commerciel udnyttelse af mit indlæg bedes honoreres - benyt bare jeres egne
konsulent-takster.

Mvh, Leif

Fra : Leif

Dato : 26-09-03 13:33

Filen med BetterWMF kan ikke gå gennem TDC, så hent den på www.furix.com

Fra : P.C.

Dato : 26-09-03 17:42

Hi

"Leif" <Den fårduikke@her.dk> skrev i en meddelelse
> Filen med BetterWMF kan ikke gå gennem TDC, så hent den på www.furix.com
>
> Mvh, Leif

Når jeg har fuldt diskutionerne på de internasionale lister, er det også
BetterWMF der er gået af med sejren. Alligevel synes jeg det er mærkeligt, at
garvede brugere ikke blot sætter en ny plotter , altså en raster plotter som
plotter en fil i BMP eller Tiff , man kan da have flere programmer kørende, så
man kan åbne den grafik man har plottet og omsætte den til det grafik format man
har brug for ---------- og man kan da også copy og paste fra et grafik program.
Altså en raster fil kan man sætte i den opløsning man vil , blot man har tid til
at "plottet" bliver plottet og når det er færdigt, kan man vel sætte det plot
ind i sit dokument.
-------- Hvis ikke man ved hvordan man sætter en ny plotter, kan man da bare
spørge her i gruppen.
P.C.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2821.html

Fra : Leif

Dato : 27-09-03 14:27

Sikkert fordi det er så pi***let at benytte BetterWMF og en licens ligger
omkring de US$100.....
Mvh, Leif

Fra : Lars R. Nielsen

Dato : 27-09-03 18:44

Hej

Yep, og lige den ting at cut'n paste/udskrive fra et fint vektor program til
bitmap billeder er en tåbelighed.! En bitmap indeholder information om hver
eneste lille prik billedet er bygget op af. Bevares, nogle formater har
indbygget kompression ( GIF/PNG eks.), men vektorformaterne har kun
information om start/slutpunkter eller center osv. Det er laaaaaangt mere
effektivt.

En vandret linie på 100 mm skal definéres:

Linien kan bygges op af en bitmap ( 100 x 1 pixels ): 100 punkter med
farveinformation for hver eneste pixel. ( antaget 1 mm=1 pixel ). For en
linie med en eller anden farve, får hver pixel koblet 3-4 bytes på sig. =
100 x 4 bytes = 400 bytes.

Lad os lave den samme linie i vektorformat:

Start og slutpunkter ( 0,0,0 hhv. 100,0,0 ) består af hver 8 bytes (
antaget at koordinaterne er defineret som langt kommatal ( double's ) )=
8+8+8+8+8+8 Bytes =48 bytes. Hertil kommer samme farveinformation som for
linien, 4 bytes. Ialt 52 bytes.

PS:
Vektoren kunne også være definéret som X,Y,Z, en vinkel for 2 planer, V1,V2
samt en længde L, dette ville være mere praktisk at anvende, men mængden af
information er som tidligere.

Nyt eks.:
Den samme linie, men nu drejet 45°.

Bitmappen bliver 100/kvadratrod(2) = 71 x 71 pixels, ialt 5041 pixels, hver
med tidligere farveinformation på 4 bytes = 5041*4=20164 bytes

Vektorlinien er stadig 100, men blot har vi ændret koordinaterne til
(1.4142135....,1.4142135....,0. Altså har vores vektorformat stadig
størrelsen 52 bytes. ( alternativt: 0,0,0, V1=45, V2=0, L=100 hvilket er
mere nøjagtigt )

Og for de sejlivede ( læsende ), liniebredder lægger et ekstra sæt bytes til
bitmappen, men vektoren skal blot have een information om stregtykkelsen.
Helt vildt, kunne den få en start og en slutbredde = 52 bytes + 8 + 8 =68
bytes, ( antaget at stregtykkelse er kommatal )

Ovenstående er blot til illustration, der er som nævnt kompression af
bitmaps, men det kan lige så vel være tilfældet med vektorer., pricippet er
det samme.

Derfor:

Lad være med at vælge bitmaps til vektorgrafik hvis det kan undgåes. Selv
Word og Excel's billeder ( pictures ) er vektorformat, hvorfor mon ?

Hvis en Acad skal ind i Word/Excel, så brug "paste special" og vælg
"picture", så overføres det som vektorgrafik. Bemærk lige at det kan være en
god idet at sætte baggrunden i Acad til hvid.
Hvis der vælges "Bitmap" får man hvad man har fortjent, en elendig bitmap
som ikke kan skaléres op/ned uden detaljedegradéring. Og for guds skyld:
brug ikke JPG til den type billeder som Acad er, formatet er til kompression
af "rigtige" billeder, fra naturens verden og den slags. Hvis man insistérer
på bitmap formatet så vælg PNG som er den "frie udgave" af GIF formatet der
er beskyttet.

Vil man ikke miste stregtykkelser osv. i sin grafik, må man hoste op med de
få kroner som eks. BWMF koster.

Pyh, ha:

Gør nu bare som Leif siger og glem det fjolleri om JPG's, bitmaps, udskrift
til raster (bitmap) format osv.

Lars Nielsen