Inertimoment i autocad
Fra : Mouritzen

Dato : 12-09-03 17:30

Hej.

Jeg bruger autocad indimellem til at beregne inertimoment for dele til
styrkeberegning.

Men jeg sidder og er ved at lave et 15 meters transportsbånd hvor jeg skal
have beregnet
nedbøjningen u-max imellem benene.

Kan man ikke beregne inertimomentet af noget der består af flere sammensatte
ting. F.eks. her drejer det sig om to sidestykker hvor man kigger ind i fra
enden og arealet vil jeg have beregnet inertimomentet af som jeg bare plejer
at gøre med enkeltdele.

Som resultat skriver den nemlig at det sammensatte er ca 14.000.000 mm4 og
det er helt vildt for denne simple sammensatte ramme.

profilrørene er enkeltvis 200.000 mm4 hver * 4stk
De bukkede plader er 800.000 mm4 hver * 2stk

Kan det lade sig gøre at lave et sammensat Inertimoment af flere dele hvor
der jo er huller med. Eller skal jeg virkelig til at regne det ud selv.

Jesper M

Fra : Lars R. Nielsen

Dato : 12-09-03 21:11

Hej

Forsøgte lige at lave to solids ( via "EXTRUDE" ) og se det samlede
inertimomentet herfor. Herefter brugte jeg "UNION" og prøvede igen at se
inertimomentet for denne ene solid.

De var nøjagtigt ens ?

Testet med MDT6-SP4

Mvh
Lars Nielsen

Fra : Mouritzen

Dato : 24-09-03 09:33

Hej igen.

Jeg sidder og går fast i det med at regne inertimoment ud med autocad. Jeg
kan sagtens gøre det hvis det er massive dele men ikke rør.

(simpelt eksemple da det jeg laver er af mange sammen satte profiler)

Hvis jeg f.eks. laver en profil set fra enden i 2d. 60x60 og offset 5 mm
ind. dvs. at jeg har en profil på 60x60x5.

Sætter center i midt og laver region af de 2 firkanter og derefter massprop.

Så siger den ca. 1600000 mm4. dvs at den tager først den store på 60x60 som
giver ca. Ix=Iy=1080000 mm4 og derefter den lille på 50x50 som giver ca.
580000mm4 og læggersammen. Jeg kan godt tage og trykke shift og markere den
inderste så tager den bare Ix og Iy af den store og ikke trækker det lille
fra det store.

Det jeg ønsker er jo at den tager inertimomentet af arealet af røret og ikke
dem som to store massive profiler og læggersammen. Jeg ved ikke om det er
fordi at jeg laver regionen forkert eller om man kan markere det inderste
stykke så den ikke tager dette med.

Jeg vil gerne sende dwg. filen med alle data til hver del (altså privat)
hvis der er en som vil se det.

Jesper Mouritzen.

Fra : Lars R. Nielsen

Dato : 24-09-03 15:58

Hej Jesper

Dine regions er rigtige nok, men du skal trække den lille fra den store før
du kan komme videre.

Hvis du prøver at "shade" displayet ( brug evt. toolbaren "shade" ). Så kan
du se det du får information om: en massiv firkant. For at opnå det du gerne
vil, skal du trække den lille region fra den store med kommandoen "subtract"
( skift først til "wireframe", ellers er det ikke til at se den lille
firkant ). Peg herefter først på den store, tast "enter", og herefter den
lille, og tast "enter", nu er det lille område trukket fra det store. Det
kan du overbevise dig om ved igen at "shade", og du skulle nu gerne have dit
firkantrør som giver dig det rigtige inertimoment.

"regions" og "solids" kan lægges til og trækkes fra hinanden med
kommandoerne "union" og "subtract", herudover er der . kommandoen
"intersect" som giver dig eventuelle fælles overlappende områder, og kun
det.

Prøv at lege lidt med det.

Leger du med 3D-solids skal du være opmærksom på dit aktuelle
koordinatsystem når du får inertimomenterne, men Acad oplyser dig om hvilken
akse momentet gælder ( iøvrigt omkring tyngdepunktet: "Principal moments and
X-Y-Z directions about centroid:" ), så behøver du ikke flytte rundt med dit
koordinatsystems 0-punkt, men pas på dine x-y-z-akser. Det kan være
nødvendigt at tage inertimoment omkring akser gennem "spidserne" af
firkanten, så drej blot koordinatsystemet 45°. og inertimomentet ændres.

I dit tilfælde fra tidligere skal du altså blot definere dine regions af
endeprofilerne og udføre en "union" af dem. Du skulle nu kunne få det fulde
inertimoment. Husk nu, at for at du kan bruge inertimomentet tll
styrkeberegninger skal det være samme materiale/samme styrke ( ikke noget
med sandwich af skum og alu, så skal du til at tænke lidt, men det ved du
nok i forvejen )

Mvh
Lars Nielsen

Fra : Mouritzen

Dato : 24-09-03 18:58

Hej.

Tak for en god beskrivelse
Det vidste sig at mit tidligere inertimoment var forkert som jeg jo også
vidste.

Jeg har jo tegnet hele transportbåndet op i inventor. Kan man ikke lave et
f.eks. workplane et sted midt på min ramme og så bede om at få
inertimomentet der.(altså med inventor).

Det er jo lidt molbo arbejde at sidde og tegne snittet hvor jeg vil teste
min rammme for at få inertimomentet.(altså i acad).