inventor til mechanical.
Fra : jesper m

Dato : 11-09-03 13:43

Nu sidder vi og tegner på NOEA i inventor 6 men en de har intet f.e.m.
program. Så derfor sidder vi og laver nogle af delene igen i mdt6 for at
benytte deres f.e.a. indbyggede prog.

Kan tegningerne ikke gemmes så vi kan åbne dem som en solid og vi så kan
rotere dem og lave f.e.a . Vi benytter godtnok nogle gange at gemme
tegningerne som dwg fil til mdt6 eller autocad men har aldrig haft held med
at gemme så at vi kan benytte dem til at lave disse f.e.a analyser.

Jesper M

Fra : Lars R. Nielsen

Dato : 12-09-03 21:11

Hej Jesper

Har du forsøgt at eksportére til SAT fil ?, husk at vælge den rigtige ACIS
version:V6, og ikke V7 som er default
vil du have een stor klump ud af det bruger du bare "UNION" kommandoen.
SAT-filen kan også læses ind i en "flad" Acad2002, ikke nødvendigvis MDT

Mvh
Lars Nielsen

Fra : Mouritzen

Dato : 12-09-03 22:32

Hej igen.

Jeg fårstår ikke rigtig det du skriver.

Jeg har prøvet at exportere til sat i inventor. Men mdt6 ved os kan ikke se
disse filer.

Det jeg har brug for er en solid i mdt6 som jeg kan dreje rundt mm. Den vil
jeg så beregne ved at benytte calculation--fea-- hvor jeg får min styrketal
ud af konstruktionen.

Så vidt jeg ved er der ikke f.e.a i acad og kan acad og mdt6 åbne sat filer.

Ved ikke om det stemmer eller om i gør det på en anden måde en jeg har lært.

Jesper Mouritzen.

Fra : Lars R. Nielsen

Dato : 13-09-03 11:04

Hej

MDT6/Acad kan godt indlæse SAT-filer, men når du eksportérer fra Inventor
skal du huske at trykke på "Options..." knappen øverst til højre i
fildialogen hvor du gemmer. Dette giver dig mulighed for at eksportére til
"SAT Out version" 4.0, 5.0, 6.0 og 7.0. Vælg her version 6.0, så smutter den
lige ind. Både MDT og "flad" Acad kan læse SAT-filer, da det bare er "dumme"
solids der kommer ud af fra Inventor.

mdt6/Acad kan godt "se" filerne, men du skal for det første have en tegning
åben. Under pull-down "Insert" vælger du "ACIS File" og du vælger sat-filen
du eksporterede fra Inventor.
Husk at en SAT-fil kan være både en part eller assembly, er det en assembly
kan du binde alle parts sammen via kommandoen "UNION" i mdt, så får du een
stor part.

Hvis du vil til at lege med FEA for alvor, så anskaf "Design Space", som
kører sammen med inventor, og ændringer her bevirker ændringer i "Design
Space" beregningerne. Men du skal nok have et reelt løbende behov for
analyse da det ikke er gratis.

Mvh
Lars Nielsen

Fra : Mouritzen

Dato : 13-09-03 13:51

Tak..

Jeg prøver lidt at lege med det.

Fra : Mouritzen

Dato : 14-09-03 00:21

Hej igen.

Hvordan er design space iforhold til cosmos designstar. ????

Jeg er på Erhvervsakademiet og der skal skaffes et prog. som kan arbejde
sammen med inventor 6 som er rimelig nyt her. Indtil videre er mdt6 blevet
brugt i undervisningen af fem/fea..

Vi har fået tilbudt 10 stk. cosmos licenser til skole priser da det er til
undervisning af produktionsteknologerne.

Jesper M

Fra : Lars R. Nielsen

Dato : 14-09-03 20:05

Hej

Jeg kender kun Design Space fra demonstration sammen med Inventor, virkede
overbevisende, og det er storebror ANSYS det kommer fra ( mener jeg ). Har
aldrig set Cosmos. Måske andre kender lidt mere til en sammenligning mellem
de to programmer?