folkeskoler
Fra : Birgit & Michael

Dato : 10-09-03 15:48

Hejsa jeg håber ikke om dette er ot i denne gruppe men jeg har nogle spg.
som jeg håber at der er nogle der kan svarer på .

1. kan man vælge en folkeskole i en anden Kommune end den man bor i ??

2 er der nogle der har haft erfaringer med den inkluderede skole ?
3 hvor kan man finde valgresultatet for sidste byråds valg opdelt i
distrikter

håber at der er nogle der kan hjælpe Birgit

Fra : She

Dato : 10-09-03 19:59

"Birgit & Michael" <miclaursen@tdcadsl.dk> wrote in news:3f5f38ff$0$13272
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Hejsa jeg håber ikke om dette er ot i denne gruppe men jeg har nogle
spg.
> som jeg håber at der er nogle der kan svarer på .

Hejsa

> 1. kan man vælge en folkeskole i en anden Kommune end den man bor i ??

Ja, dog skal du være klar over, at evt. buskort skal I selv betale.
Tag evt. en snak med både bopælskommunen og skolekommunen, da ingen
kommuner har det samme synspunkt.

> 2 er der nogle der har haft erfaringer med den inkluderede skole ?

Øhh, hvad mener du her? *S*

Prøv www.statistikbanken.dk, der er statistikker om alt muligt.

> håber at der er nogle der kan hjælpe Birgit

Håber at jeg kunne hjælpe *S*

Mvh. She

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 10-09-03 21:33

> 1. kan man vælge en folkeskole i en anden Kommune end den man bor i ??

Man har ikke "ret" til det, da den ene kommune (bopælskommunenen) skal
betale til "Skolekommunen". Man skal søge om det. Nogle kommuner har
aftaler, som gør, at det ikke er noget særligt problem. For andre gælder
det, at man oftest får nej.

VH Birgitte

Fra : She

Dato : 10-09-03 22:48

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> wrote in news:3f5f8a81$0$32500
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> [...]
> betale til "Skolekommunen". Man skal søge om det. Nogle kommuner har
> aftaler, som gør, at det ikke er noget særligt problem. For andre

Hej Birgitte

Jeg har stået i denne situation:
Ny bopælskommune, men ville beholde skolen fra fraflytningskommunen. Det
kunne sagtens lade sig gøre, problemet opstår i det øjeblik, hvor man
også vil bibeholde fritidsordningen i fraflytningskommunen, det er her,
hvor tilflytningskommunen skal betale institutionspladsen forud, og det
vil mange kommuner ikke.

Vi havde valget, at beholde barnet i fraflytningskommunen, og benytte
fritidsordning i tilflytningskommune, hvorved at vores barn skulle
transporteres 10 km i off. bus, som vi selv skulle betale transporten
til.

Vi skulle på ingen måde søge kommune om hvor skolegangen skulle foregå,
men derimod søge dispensation for pasning i fraflytningskommune.

I vores tilfælde, var det tilflytningskommunen, som satte sig på 'tværs'.
Fraflytningskommunen ville i den grad gerne lade barnet blive på både
skole og fritidshjem.

De enkelte kommuner har hver deres sats på 'børnepasning', i vores
tilflytningskommune var de noget dyrere, ca. 1000 kr. mere pr. måned.

Jeg fik afvide, at om jeg så ville vælge skole i Skagen, kunne kommunen
ikke modsætte sig - da det står frit for, hvor man vil lade sit barn gå i
skole - det er gerne 'pasningsmulighederne'/ dispensationssøgningen der
sætter en stopper for dette.

Mvh. She

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 11-09-03 20:39

"She" <pffsheremovethis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke modsætte sig - da det står frit for, hvor man vil lade sit barn gå i
> skole - det er gerne 'pasningsmulighederne'/ dispensationssøgningen der

Jeg kender det kun set fra min egen kommune, her har vi forskellige
ordninger med de omliggende kommuner. Jeg husker, at det vist er skolen, der
retter henvendelse til den kommune, der skal betale, men er ikke sikker. Jeg
er dog næsten 100% sikker på, at man ikke "uden grund" gratis kan flytte sir
barn til Skagen (eks). Kender ikke til noget om SFO og lign.
Jeg ved at det er let at få tilladelse til at barnet bliver i sin gamle
skole, selvom man flytter til eks. nabokommunen. Der må være nogen der ved
mere om dette, men jeg tror der må være mange forskellige aftaler kommunerne
imellem.

VH Birgitte

Fra : Birgit & Michael

Dato : 12-09-03 13:58

tak for de svar det var dejligt at vide

den inkluderede skole er som den skal køre i Randers Kommune , en stor skole
med mange børn .
ingen special undervisning , læren skal kunne lærer alle at læse og regne ,
der skal værer 25 i klasserne med de børn der har vanskeligheder .
jeg har svært ved at forestille mig at de skal kunne kører uden at tabe
nogle børn , og jeg ville derfor gerne vide om der var andre Kommuner der
havde prøvet denne løsning
Birgit