Essay
Fra : Helle

Dato : 02-09-03 18:46

Hejsa.

Hvad er et essay helt præcist i danskfaget? har lidt svært ved at fatte det.
Kan nogen her inde forklare mig det så jeg er helt sikker på hvad det er? vi
har fået til opgave at skrive en stil som er et essay om en længere artikel
som hedder "Ubekymrethed".
Det drejer sig om dansk på hf.

Mvh Helle

__________________________________________________________________ Helle
Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Mads Breddam

Dato : 02-09-03 19:11

> Hvad er et essay helt præcist i danskfaget? har lidt svært ved at fatte
det.
> Det drejer sig om dansk på hf.

Jeg kan ikke komme med nogen direkte forklaring men....

Da jeg gik i gymnasiet og vi skulle skrive et essay, så var det 'tanker' om
et eller andet. F.eks. "Skriv et essay om drømme". Så gik man bare i gang og
skrev, hvad der lige faldt en ind, - selvfølgelig med en vis kritik. Det var
generelt relativt frie opgaver,- så derfor altid dem jeg valgte. Der er -
vistnok - et eller andet hvor meget der skal være af teksthenvisninger. Men
tag bare nogle af dem med, det skader i hvert fald ikke. Alt i alt, - jeg
gjorde som jeg gjorde i folkeskolen og det virkede fint.

Men kan du ikke spørge din lærer ellers? Der kan godt være forskel på hvad
lærere forventer af en opgave, og de bliver da kun glade når man viser lidt
interesse for opgaven.

En eller anden... forklar det bedre.

--
Mvh.:
Mads Breddam

Esbjerg fører superligaen! Kimi vinder.

Fra : Jane

Dato : 03-09-03 13:33

Helle skrev i <news:3f54d775$0$54858$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Hvad er et essay helt præcist i danskfaget?

Et link jeg syntes beskriver det meget godt:
http://fc.silkeborg-gym.dk:4020/2y/essay.htm

Der citeres noget fra undervisningsministeret, men jeg kan ikke
lige finde det, derimod fandt jeg en side om ordet essay i faget
engelsk (4.2.3. Essay) du måske kan bruge:
http://us.uvm.dk/gymnasie/erhverv/generelt/raadogvink/haefteeng/4.htm

Men det er nogle år siden jeg selv tog faget så jeg syntes
du skal spørge din lærer hvis du er i tvivl.

Jane

Fra : She

Dato : 04-09-03 08:03

Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in

> [...]
>
> Men det er nogle år siden jeg selv tog faget så jeg syntes
> du skal spørge din lærer hvis du er i tvivl.

Hej Helle

Følg Jane's 1.ste link, det passer i overensstemmelse med hvad jeg lærte
om essays på HF (jeg blev færdig her i sommers).
Grundlæggende kan jeg sige, at du tager udgangspunkt i den tekst du har.
Ex. kan du starte med at lave et referat med dine egne ord, og derefter
komme med dine egne tanker.
Jeg fik afvide, at et essay min. skulle fylde 2 maskineskrevne sider.
Ved den afsluttende skriftlige eksame, kastede jeg mig over et essay,
skrev lidt over 2 sider, og fik 8 på A-niveau.

Held og lykke - prøv dig frem *S*

Mvh. She

Fra : Carsten Holck

Dato : 19-09-03 21:02

Helle wrote:
> [...]
> på hvad det er? vi har fået til opgave at skrive en stil som er et
> essay om en længere artikel som hedder "Ubekymrethed".

Check http://netdob.asb.dk
essay substantiv <et; -et, -s, -ene>

betydning og brug
titel på videnskabeligt, især filosofisk arbejde, hvori det subjektive
præg og den kunstneriske udformning er væsentligere end den saglige værdi af
emnebehandlingen
synonymer
artikel
prosastykke
prosatekst
skitse
tekst
kollokationer
en samling essays
historiske essays
skrive essays
udgive essays
orddannelser
essayistisk
essaysamling

/carsten

Fra : LaSG \(Lars Sommer\)

Dato : 08-10-03 20:44

Ikke svar på spørgsmålet, men kommentar til ordet essay;
Det er jo komplet absurt og latterligt at bruge et nyt fremmedord i noget af
det der burde være allermest dansk. Og ligesom Helle, kan jeg oplyse at
størstedelen af min klasse endnu ikke har forstået hvad det er. Men det er
vel heller ikke meningen vi skal lære dansk, så længe vi kan overfortolke
alverdens støvede tekster...

/ Lars Sommer

Fra : Peter Lind

Dato : 13-10-03 14:51

LaSG (Lars Sommer) wrote:
> Ikke svar på spørgsmålet, men kommentar til ordet essay;
> Det er jo komplet absurt og latterligt at bruge et nyt fremmedord i
> noget af det der burde være allermest dansk.

Et fremmedord?
Må man så heller ikke bruge ordene novelle, roman, kortprosa, lyrik, indlæg,
anmeldelse, oplæg, analyse, redegørelse, referat og lignende?

> Og ligesom Helle, kan jeg oplyse at størstedelen af min klasse endnu
> ikke har forstået hvad det er.

Så har I en dårlig underviser.
Men det står i ordbogen:
essay [Zæsæj] subst. -et, -s (el. essay), -ene
1. en kort skriftlig og personlig fremstilling af et emne, ofte af en
litterær, filosofisk, æstetisk el. historisk art.

Dvs at man skriver om et emne ud fra ens personlige holdning til det. Helle
skrev at emnet var "Ubekymrethed", så hun skal ganske ubekymret gå igang med
at skrive om sit eget forhold til det at være ubekymret - gerne krydret med
diverse filosoffers og forfatteres udtalelser omkring det. Der skal ikke
nødvendigvis konkluderes noget, og det er heller ikke nødvendigt at forholde
sig objektivt til alle andres kommentarer om emnet. I modsætning til f.eks
en redegørelse, hvor man kun skriver om andres mening, og ikke selv tolker
på det.

> Men det er vel heller ikke meningen vi skal lære dansk, så
> længe vi kan overfortolke alverdens støvede tekster...

Man kan skam også overfortolke helt nye og friske tekster der stadig drypper
af tryksværte

Anyway, jeg kan ikke se den gamle tråd, så jeg håber at Helle har fået et
svar, da opgaven sikkert forlængst skulle have været afleveret.

Peter Lind