Rampe
Fra : Uffe Holst

Dato : 02-09-03 12:37

Hej!

Hvis jeg nu geren vil bygge mig en lille rampe, hvor stor en hældning
vil så maksimalt være rimelig?

Jeg er godt klar over, at der er forskel på det afhængig af, om
kørestolsbrugeren har nogle ordentlige armmuller, om kørestolen bliver
skubbet af en anden person, og endelig om det er en elstol. Jeg vil gerne
høre om nogle betragtninger desangående.

Med andre ord: hvor mange centimeter vil en rampe på én meter rimeligvis
kunne bringe mig op?

--
Uffe Holst

Fra : Leonard

Dato : 02-09-03 18:02

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

>Med andre ord: hvor mange centimeter vil en rampe på én meter rimeligvis
>kunne bringe mig op?

Hvis den skal følge bygningsreglementet må hældningen være 1:20 dvs. 1
meter lang løfter 5 cm.

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen, nu mere end 1100 steder

Fra : Uffe Holst

Dato : 02-09-03 22:12

In an article of 2 Sep 2003 Leonard wrote:

> Hvis den skal følge bygningsreglementet må hældningen være 1:20 dvs. 1
> meter lang løfter 5 cm.

Hehe... ja, jeg kender godt BR95's krav til ramper, for jeg har selv BR95
stående på hylden. Og det kan jeg desværre ikke bruge til særlig meget. Jeg
har ikke lige fem meter til at klare de to satans trin, der er mellem min
stue og køkken/alrummet.

Men BR's krav er jo også mindste fællesnævner, og det krav er jeg godt klar
over, at jeg ikke kan honorere i mit hjem. Derfor håber jeg, at nogen vil
kunne komme med nogle lidt mindre strenge forslag. For i mit tilfælde mener
jeg, at en rampe, der stadig er for stejl, til at hun selv kan komme op ad
den, er bedre end ingen rampe, for med en for stejl rampe vil hun stadig
selv kunne rulle ned. Men også her kan den jo blive for stejl.
--
Uffe Holst

Fra : cybs

Dato : 03-09-03 01:18

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:n3.X3.DR28MxX5zdbFSng.NR@post6.tele.dk...

> [...]
> over, at jeg ikke kan honorere i mit hjem. Derfor håber jeg, at nogen vil
> kunne komme med nogle lidt mindre strenge forslag...............(snip)

Hej Uffe!
"Husmandsløsningen" hedder 1:12 - fungerer for mange, men
ikke alle. Selv har jeg lavet private ramper, der er en anelse
stejlere, og som fungerer fint for min kæreste i elkørestol. En
lidt stejl rampe bør til gengæld have ekstra god bredde, fordi
det bliver sværere at styre helt lige.

MVH

cybs

(x=1 for at emaile mig)

Fra : Uffe Holst

Dato : 03-09-03 09:20

In an article of 3 Sep 2003 cybs wrote:

> [...]
> stejlere, og som fungerer fint for min kæreste i elkørestol. En
> lidt stejl rampe bør til gengæld have ekstra god bredde, fordi

1:12 er jo stadig en pokkers lang rampe, når jeg skal 24 cm op. Problemet
er lidt, at der hvor rampen skal være er der reelt også adgang mellem
køkkenet og alrummet.

Jeg har lavet en lille skitse med et par mål og lagt den her:

http://home6.inet.tele.dk/uhc/tegning.pdf (PDF, A5, 1 side, 1.9 kB)

Den 2,00 meter lange mur er en lav mur, der adskiller køkkenet fra
alrummet. Så jeg vil meget gerne høre jeres idéer til, hvordan det
eventuelt kan løses.

Eftersom hun jo ikke ligefrem skal bo her, så er det meget begrænset,
hvor meget man går igang med at hugge ned i fundamentet inde i selve
stuen for at have en del af rampen der. Det er helt klart en mulighed, og
nok den bedste løsning, men næppe en særlig billig løsning - og taget i
betragtning, at det kun er et lejlighedsvist behov, næppe den løsning der
skal vælges. Derfor skal rampen reelt være ude i alrummet. Jeg vil nemlig
langt hellere have, at mit hjem skal tilpasse sig hende, end at hun skal
tilpasse sig mit hjem.

--
Uffe Holst

Fra : Leonard

Dato : 03-09-03 11:04

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

>til at klare de to satans trin, der er mellem min
>stue og køkken/alrummet.

Jeg har kigget på din tegning og forstår jeg det rigtigt når det er
ind til stuen der er 2 trin?
Så er der jo et træls problem for en rampe vil jo så spærre ind til
køkkenet, hvis den skal ligge ud i alrummet.

Hvad kører fruen i og hvor stærk er hun i arme og hænder?

Jeg har en gammel stue der er hævet ca. 20 cm over resten af huset og
der har jeg ingen rampe ind, men vipper blot forhjulene op og trækker
mig ind ved at holde i dørkarmene, ned igen falder jeg bare på
baghjulene. Men her er heller ikke flere trin, kun et højt.

En elkørestol kan måske klare 1:10 uden hjælp, en manuel stol kan
sjældent klare mere end 1:16 hvis der ikke er plads til tilløb eller
rampen er lang, og nedad er mindst ligeså farligt som det er svært at
køre op.

Fra : Uffe Holst

Dato : 03-09-03 11:27

In an article of 3 Sep 2003 Leonard wrote:

> Jeg har kigget på din tegning og forstår jeg det rigtigt når det er
> ind til stuen der er 2 trin?

Ja, det er hvor målet er 1,15 meter. Og der er to trin, hvoraf det
nederste er 11 cm højt, det øverste 13 cm højt. Der er sikkert på
et tidspunkt blevet lagt nyt gulv oven på det gamle i køkken/alrum,
hvilket har gjort nederst trin lidt lavere.

> Så er der jo et træls problem for en rampe vil jo så spærre ind til
> køkkenet, hvis den skal ligge ud i alrummet.

Nemlig.

> Hvad kører fruen i og hvor stærk er hun i arme og hænder?

'Fruen' er 12 år og spastiker. Stort set velfungerende i armene. Hvor stærk
hun er, er et godt spørgsmål. Hun kan komme frem med en pæn fart, men jeg
kan gå hurtigere. Og hun har en tendens til at bruge hele kroppen, når hun
kører. Hun kører i en manuel kørestol, men om der er forskel på sådanne,
ved jeg ikke. Så meget forstand har jeg ikke på kørestole. Hendes kørestol
er den eneste, jeg har beskæftiget mig med i større omfang. Jeg kan
selvfølgelig komme med yderligere oplysninger om den og forsøge at beskrive
den. Hun har også en elstol, men jeg har faktisk aldrig set hende bruge
den. Pt. ved jeg, den står i garagen og skal justeres, inden hun kan bruge
den igen, for hun er vokset fra den.

> [...]
> mig ind ved at holde i dørkarmene, ned igen falder jeg bare på
> baghjulene. Men her er heller ikke flere trin, kun et højt.

Ja, det er ligesom hos mig. Her er niveauforskellen blot 24 cm. Men selv
hvis hun kunne klare den proces, du beskriver, hvilket hun ikke kan, så
vil det ikke kunne lade sig gøre her. Når jeg klapper støttehjulene bagtil
op, så jeg kan vippe kørestolen mere end hun selv kan, så kan forhjulene
end ikke nå op på det øverste trin. Afstanden fra køkkengulvet, hvor
baghjulene står, og op til stuegulvet, hvor forhjulene gerne skulle nå, er
for stor. Så pt. bliver hun trukket baglæns op, hvilket er besværligt.

> [...]
> sjældent klare mere end 1:16 hvis der ikke er plads til tilløb eller
> rampen er lang, og nedad er mindst ligeså farligt som det er svært at

Det er stadig 2,5 meter i bedste tilfælde.
--
Uffe Holst

Fra : Leonard

Dato : 03-09-03 11:39

> [...]

> Når jeg klapper støttehjulene bagtil
>op, så jeg kan vippe kørestolen mere end hun selv kan, så kan forhjulene

12 år, spastiker, bruger hele kroppen og antitip (støttehjulene bagpå)
lagt sammen, så vil jeg ikke turde noget der er stejlere end 1:20 hvis
hun skal køre selv, og det bliver ikke bedre jo ældre hun bliver (tror
jeg ikke).

Så må midt forslag for at lette dagligdagen være at du laver en rampe
der bare udjævner trinene, evt bare 2 skrå brædder der passer til
baghjulene, så vil det være lettere at trække hende op og mere blødt
at køre hende ned, og du kan stadig gå på trinene.
Men hun kommer ikke selv op og ned.

Fra : Uffe Holst

Dato : 03-09-03 13:20

> [...]

> lagt sammen, så vil jeg ikke turde noget der er stejlere end 1:20 hvis
> hun skal køre selv, og det bliver ikke bedre jo ældre hun bliver (tror

1:20 er jo ikke ligefrem opmuntrende. En rampe med en længde af 4,80 meter
vil ende et sted ude i min entre.

Hvorfor skulle det i øvrigt ikke blive bedre? Hun bliver jo større og får
flere kræfter i armene.

> [...]
> baghjulene, så vil det være lettere at trække hende op og mere blødt
> at køre hende ned, og du kan stadig gå på trinene.

Ja, jeg overvejede jo sådan lidt en rampe på en meters længde eller så,
men jeg var jo godt klar over, at den nok var for stejl. Så må man jo
bare håbe, at hun vil lade være med selv at forsøge at køre ned ad den.

Og antitip, så lærte jeg et nyt ord i dag.
--
Uffe Holst

Fra : Leonard

Dato : 03-09-03 13:47

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

>Hvorfor skulle det i øvrigt ikke blive bedre? Hun bliver jo større og får
>flere kræfter i armene.

Ja, men bliver hendes balance bedre?
- hvis hun bruger hele kroppen og har burg for antitip, så tror jeg
det ikke, men man ved aldrig og derfor er mit forslag også en meget
lille løsning nu, måske skal den ændres om nogle år.

Fra : Uffe Holst

Dato : 03-09-03 14:17

> [...]
> det ikke, men man ved aldrig og derfor er mit forslag også en meget
> lille løsning nu, måske skal den ændres om nogle år.

Jeg har aldrig lagt mærke til, at antitip kommer i brug, når hun kører.
Jeg har hovedsagelig indtryk af, at de blot kan være gode at have, når hun
skal over et dørtrin.

Ja, det skal helst være en lille løsning. Eftersom det kun er
lejlighedsvis, hun er på besøg, så vil en stor og gennemgribende løsning jo
ikke helt være på sin plads.
--
Uffe Holst

Fra : Karl Ejnar

Dato : 03-09-03 20:57

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote in message
<klip>
> Ja, det skal helst være en lille løsning. Eftersom det kun er
> lejlighedsvis, hun er på besøg, så vil en stor og gennemgribende løsning
jo
> ikke helt være på sin plads.

Har du overvejet et par løse ramper. Vi har et par teleskopramper på ca.
1,5m, som kan trækkes ud til næsten dobbelt længde. Vi brugte dem på ferie i
Skotland, og klarede 2-3 trin ad gangen. Med manuel stol, vi har ikke prøvet
med El-kørestolen, da det sikkert er for stejlt.

--
Karl Ejnar

Fra : Uffe Holst

Dato : 03-09-03 21:12

In an article of 3 Sep 2003 Karl Ejnar wrote:

> [...]
> ferie i Skotland, og klarede 2-3 trin ad gangen. Med manuel stol, vi har
> ikke prøvet med El-kørestolen, da det sikkert er for stejlt.

Under alle omstændigheder skal det være en form for aftagelig rampe,
eftersom det jo kun vil dreje sig om nogle få dage i træk i ny og næ. Men
når det så skal være, vil jeg egentlig gerne have, at det er en sådan lidt
halvpermanent løsning. Jeg forestillede mig lidt en rampe, der kunne glide
ned over et par bolte fastgjort i væggen, så rampen lå fast, men stadig
nemt kunne løftes bort, når der ikke længere var brug for den.

Løse ramper er absolut fine til mange formål, og jeg har også overvejet
dem, men skal de ligge løse i mit køkken/alrum, så tror jeg egentlig, at de
vil være mere i vejen end til gavn - udover at de sikkert vil ridse
trægulvet.

Er der i øvrigt nogen der ved, hvad en normal vægt af en elstol er?
--
Uffe Holst

Fra : Leonard

Dato : 03-09-03 22:02

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

>Er der i øvrigt nogen der ved, hvad en normal vægt af en elstol er?

100-120 kg.

Fra : Uffe Holst

Dato : 04-09-03 08:36

In an article of 3 Sep 2003 Leonard wrote:

> 100-120 kg.

Takker.
--
Uffe Holst

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-03 19:40

Karl Ejnar skrev i <news:3f5646a4$0$438$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,>:

> [...]
> på ferie i Skotland, og klarede 2-3 trin ad gangen. Med manuel stol,
> vi har ikke prøvet med El-kørestolen, da det sikkert er for stejlt.

Jeg bruger ofte løse træk-ud slisker og de kan fint bære
min el-stol, men de skal placeres ret præcist i forhold til
hinanden og de kan nemt forskubbe sig - de kræver faktisk
en hjælpers tilstedeværelse.
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/ http://www.handiinfo.dk/

Fra : Robert Pedersen

Dato : 03-09-03 22:35

Hej Uffe

> [...]
> et tidspunkt blevet lagt nyt gulv oven på det gamle i køkken/alrum,
> hvilket har gjort nederst trin lidt lavere.

Har du et digital kamera? Kunne Du så ikke tage et par bilder af
'gerningsstedet' da tegningen viser det hele sådan lidt fra oven af. Et par
bilder kan meget bedre vise sammenhængen i problemet.
Hilsner Robert Pedersen

Fra : Uffe Holst

Dato : 04-09-03 08:41

In an article of 3 Sep 2003 Robert Pedersen wrote:

> Har du et digital kamera? Kunne Du så ikke tage et par bilder af
> 'gerningsstedet' da tegningen viser det hele sådan lidt fra oven af. Et par
> bilder kan meget bedre vise sammenhængen i problemet.

Ja, et billede kunne sige meget, men jeg har desværre ikke noget
digitalkamera, og de gamle ejendomsmæglerbillede fra da jeg købte huset
viser desværre ikke lige den detalje.

--
Uffe Holst