Genopfriskning af fransk
Fra : Claus S

Dato : 27-08-03 22:40

Jeg bestod fransk på B-niveau, da jeg gik på HH, og fik 9.

Jeg prøvede så lidt af hvert og havnede på arbejdsmarkedet for nogle år
siden. Nu er jeg imidlertid ved at have lyst til en videregående uddannelse.
Jeg overvejer en BA i sprog og kommunikation, og da jeg har haft fransk, var
det jo indlysende at vælge netop dét sprog.

Jeg kan altså sagtens komme ind, for papirerne er jo i orden. Nu er der bare
lige det ved det, at jeg bestod min HH i 1995!! Det vil altså sige, at
såfremt jeg starter næste år, vil der være gået 9 år siden min sidste
fransktime... Dét bliver et problem!
Altså: jeg skal have opfrisket sproget i en ruf og jeg er d.d. begyndt at
læse franske aviser og høre fransk radio. Jeg har sågar fundet et par
hjemmesider, der kan hjælpe mig med at få genopfrisket sproget.
I folkeskolen valgte jeg fransk fra 7. klassetrin i stedet for tysk og har
altså haft fransk i 7 år, så der skal nok ikke så meget til (forholdsvist),
før jeg begynder at mestre sproget igen.

Er der mon nogen, der har nogle geniale idéer til mig? Jeg kender allerede
det bedste svar: "tag til Frankrig".

Det er bare ikke så nemt i min nuværende situation, så alternative
muligheder efterlyses.

På forhånd tak

Claus

Fra : BN

Dato : 29-08-03 18:38

Der findes nogle lær-det selv CD-rommer.Evt. gå på bibliotektet. de har
sandsynligvis noget.

BR BN

Claus S <claus@frekvens.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f4d252e$0$5135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Per Rønne

Dato : 29-08-03 18:56

Claus S <claus@frekvens.dk> wrote:

> [...]
> det jo indlysende at vælge netop dét sprog.

> Er der mon nogen, der har nogle geniale idéer til mig? Jeg kender allerede

Du kan genopfriske det på et studenterkursus. Alt afhængig af hvor god
du stadig er, kan du vælge at tage fortsætterfransk på A-niveau, eller
fortsætterfransk på B-niveau. B-niveau er et år med 7 timer ugentligt,
A-niveau ligeledes et år, men nu kun 5 timer ugentligt.

Det tidligere Statens Kursus til Real- og Studentereksamen, nu
Frederiksberg Studenterkursus, kan anbefales. Her kan du også tage det
om aftenen. Men det afhænger naturligvis af hvor du bor.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bent Jensen

Dato : 31-08-03 15:31

Per Rønne wrote ...

> [...]
> Frederiksberg Studenterkursus, kan anbefales. Her kan du også tage det
> om aftenen. Men det afhænger naturligvis af hvor du bor.

De midler, Claus allerede selv på eget initiativ har taget i brug, er
langt mere avancerede end noget af det, man har på de af dig nævnte
skatteyderbetalte institutioner, jfr. han meddelelse:

"jeg er d.d. begyndt at
læse franske aviser og høre fransk radio. Jeg har sågar fundet et par
hjemmesider, der kan hjælpe mig med at få genopfrisket sproget."

De næste må være, at han direkte korresponderer på fransk med nogen i
Frankrig.

Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 31-08-03 16:25

Bent Jensen <kongaead@my-deja.com> wrote:

> Per Rønne wrote ...

> De midler, Claus allerede selv på eget initiativ har taget i brug, er
> langt mere avancerede end noget af det, man har på de af dig nævnte
> skatteyderbetalte institutioner

Jeg må indrømme at jeg har mere tillid til det officielle
undervisningssytem [især til studenterkurserne, der på to år tilbyder
den ellers treårige studentereksamen - i modsætning til VUC der på tre
år tilbyder del ellers toårige hf-uddannelse] end til hvad man selv
foretager sig.

Ikke, at det ikke betaler sig at holde sine fremmedsprog i live; et
formelt genopfriskningskursus kan altid være gavnligt. Gymnasielærere i
engelsk tager da også regelmæssigt på kursus i England.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 31-08-03 19:21

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

> [især til studenterkurserne, der på to år tilbyder
>den ellers treårige studentereksamen - i modsætning til VUC der på tre
>år tilbyder del ellers toårige hf-uddannelse]

Jeg har sagt det før. Jeg siger det igen: Det er ukorrekt. Hf på VUC
tager per standard ikke 3 år. Hvis du tror det, har du misforstået
hele VUC-systetmet, da der ikke er noget standard over det.

På VUC kører man _enkeltfag_. Der kan du tage fag, som du ønsker. Du
kan tage ét fag hvert 3. år, eller du kan tage 20 fag (hvis det
passer sammen/du kan klare det) på ét år. Du kan altså dermed _også_
fuldføre en fuld (2-årig) hf på 2 år som alle andre.

Nogle kører også standardpakker for kvote-2 til fx sygepl.udd. Og
nogle kører også fulde 2-årlige hf, hvor man går i en stamklasse --
også på to år.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Claus S

Dato : 01-09-03 21:58

> [...]
> hjemmesider, der kan hjælpe mig med at få genopfrisket sproget."
>
> De næste må være, at han direkte korresponderer på fransk med nogen i

Ja ja. Jeg tog de midler i brug, der lå lige for. Franske aviser kan læses
på nettet: www.lemonde.fr
Fransk radio, kan man høre på mellembølge på en almindelig transistorradio.

Det fremgår vist ikke hvor meget jeg får fat i af det talte og skrevne. Det
bliver ofte noget sporadisk, så som: "Aha! Det dér forstod jeg egentlig
godt".
Jeg vil gerne kunne gå lidt mere strukturereret til værks og det ser ud til,
at jeg må et smut på biblioteket, som BN foreslog. Jeg bor ganske langt fra
en storby, så biblioteket må nok være det bedste bud.

mvh Claus

Fra : BN

Dato : 03-09-03 01:13

Du nævner le monde. men der er mange flere aviser derude. Brug dette link:
(er sikker på at du nok skal forstå):
http://www.thepaperboy.com.au/welcome.html

Hvis du ikke altidforstå, lige havd de skriver, kan en computer oversættelse
af websiden, til engelsk være en hjælp. Fx. med denne:
http://trans.voila.fr/
Ordbøger på nettet findes også (igen ofte mellem englesk og fransk) men her
er en række: http://www.1000dictionaries.com/french_dictionaries_1.html

Ved ikke om du kan bruge dem, men her er de: God fornøjelse

Claus S <claus@frekvens.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f53b2e3$0$20071$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...