Grafiker uddannelse?
Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 18-08-03 20:15

Hejsa.

En af mine venner som der her til næste sommer bliver færdig med sin
Multimedie designer uddannelse har været på udkig efter noget som der
kunne gøre den ifølge han vattede uddannelse nogenlunde brugbar.

Nogle af jer som der ved hvad det kræves for at kunne komme til at arbejde
som grafik noget eller art director i fx et reklame firma? Multimedie
designer uddannelsen er så ringe at han ikke kan få et job der bare minder
om det han gerne vil. Og det skal meget gerne være i århus området.

Nogle der evt har erfaringer med muligheder for overbygning til den
uddannelse og andet i den dur også gerne i århus.

MVH; Lasse

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 18-08-03 20:46

Lasse Stig Thomsen <lasse@tt-trading.dk> posting:

>Nogle der evt har erfaringer med muligheder for overbygning til den
>uddannelse og andet i den dur også gerne i århus.

Se
- http://medialogi.cs.aue.auc.dk/
Men jeg ved nu ikke helt, om den side er god reklame:
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/medialog.gif

og:
- http://www.cs.aue.auc.dk/educations/medialogi.html

FUT dk.undervisning

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Trine K. Petersen \(~

Dato : 18-08-03 21:34

> [...]
>
> Nogle der evt har erfaringer med muligheder for overbygning til den
> uddannelse og andet i den dur også gerne i århus.

Hejsa

Jeg tror bare, at der i det hele taget er overtal af grafiske og multimedie
mæssige uddannelser og kurser. Der findes hele tiden på nye uddannelser, og
de unge mennesker som starter på disse uddannelser, får sig en grim
oplevelse efter endt uddannelse, idet stillingerne ikke er mange.

Jeg selv startede på Multimedie Designer, som dengang var et kursus. Efter
dette gik jeg på Multimedie Integrator uddannelsen, som ialt varede 3 år.
Efter endt grundforløb så man alvoren i det. 'Find en praktikplads eller
drop ud', sådan lød det nærmest. Så fra at være 22 elever i klassen, endte
vi med at være et lille hold på 7 elever. Jeg kom i praktik hos TDC i Viby
J. Rigtig god praktikvært. Og efter endt læretid fik jeg ansættelse i 3
måneder som webdesigner, det er åbenbart deres regel. Jeg søgte ALT imens de
3 måneder gik. Jeg blev arbejdsløs. Øv! En masse uopfordrede ansøgninger
blev det til, men blev altid svaret tilbage med et NEJ. Desværre.

Men nu har jeg været heldig. Det er ikke altid man skal gå efter de store
firmaer der kun beskæftiger sig med grafik og multimedie. Jeg har fået
arbejde hos et ingeniør handelsfirma, hvor jeg har ansvar for
brochurerfremstilling, udarbejdelse af datablade, vedligeholdelse -samt
opdateringer til deres hjemmeside samt servicere kunder pr. telefon samt pr.
e-mail. Så er det bare en smag sag, om man bedst kan lide at arbejde
selvstændigt, altså være sin egen chef, eller være under slavepisken
konstant i en grafisk virksomhed.

Det var lidt om, hvor og hvordan jeg fik arbejde. Tænk anderledes. Selv om
man har taget en uddannelse hvor man er blevet lovet guld og grønne skove -
samt en masse muligheder, så kan man være heldig, selv om man kan føle sig
snydt, at finde et godt job, hvor man kan bruge sine evner, hvis man blot
tænker lidt anderledes. De små firmaer har også tit brug for grafisk
assistance.

Mvh. Trine

Fra : Peter Thomsen

Dato : 01-10-03 21:14

"Christian Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
> [...]
>
> Se
> - http://medialogi.cs.aue.auc.dk/
> Men jeg ved nu ikke helt, om den side er god reklame:

3 links jeg ikke kan få til at virke ...

--
Regards, yours truly madly

(-: Peter Thomsen
http://cccp.homepage.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-03 08:53

"Lasse Stig Thomsen" <lasse@tt-trading.dk> wrote in message

> [...]
> designer uddannelsen er så ringe at han ikke kan få et job der bare minder
> om det han gerne vil. Og det skal meget gerne være i århus området.

Multimediedesigneruddannelsen er jo ikke særligt visuelt design-orienteret,
så hvis det er det han vil arbejde med, så har han nok valgt en forkert
uddannelse

De fleste grafiske designere og art directorer på reklamebureauer har en
uddannelse fra Designskolen eller Grafisk Højskole bag sig. De er begge
videregående uddannelser, og varer vidst 3-4 år.
Der er også muligheden af at øve sig, og øve sig og øve sig ind til man
bliver så god, at man kan få et job på eksempler på sine arbejder.

/Per

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 19-08-03 09:23

> [...]
> Der er også muligheden af at øve sig, og øve sig og øve sig ind til man
> bliver så god, at man kan få et job på eksempler på sine arbejder.

Det med multimedieuddannelse var at det som de var blevet lovet var at de
kunne bruge den i den retning. Og det store problem ved uddannelsen er
ikke så meget at den ikke er så visuelt orienteret, men blot at
undervisningen og lærerens engament er forfærdeligt.

Jeg har google'et lidt rundt men jeg kan ikke rigtig finde nogle steder i
århus man kan læse nogle af de uddannelser du nævner. Kan det kun lade sig
gøre at læse det i Høyer, Kolding og KBH?

MVH: Lasse

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-03 09:50

> Jeg har google'et lidt rundt men jeg kan ikke rigtig finde nogle steder i
> århus man kan læse nogle af de uddannelser du nævner. Kan det kun lade sig
> gøre at læse det i Høyer, Kolding og KBH?

Højer er vist et design-seminarium, hvilket vil sige, at det ikke er den
samme type uddannelse (Den er kun 2-årig så vidt jeg husker).
Kolding (Kunsthåndværkerskolen) svarer til Designskolen i København.

Der er ikke nogen regulære designuddannelser i Århus. Derfor kan der godt
findes nogen irregulære (uden at det skal forstås nedsættende), som også kan
være anvendelige.
Måske din ven skulle snuse lidt rundt på nogle bureauer i byen, og høre hvad
de folk som arbejder der har gjort.

/Per

Fra : Martin Helbo

Dato : 19-08-03 14:21

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Højer er vist et design-seminarium, hvilket vil sige, at det ikke er den
> samme type uddannelse (Den er kun 2-årig så vidt jeg husker).
> Kolding (Kunsthåndværkerskolen) svarer til Designskolen i København.

Designskolerne i kolding og kbh samt den grafiske højskole kræver alle at
man enten har ti mdrs grafisk erhvervserfaring samt en gymnasiel uddannelse
eller en grafisk erhvervsuddannelse (f.eks. mediegrafiker) for at man kan
blive optaget.
Multimedie designer tæller ikke fordi man ikke har været i praktik.

Jeg er selv ved at uddanne mig til mediegrafiker, og det er ikke lyse
udsigter mht. til praktikpladser, så jeg tror chancerne er endnu mindre hvis
man "kun" er multimedie designer.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-03 16:50

"Martin Helbo" <helbo@REMOVEthedude.dk> wrote in message
> [...]
> blive optaget.
> Multimedie designer tæller ikke fordi man ikke har været i praktik.

Det er nu ikke helt korrekt.
Optagelse på designskolen går igennem en forvurdering og en optagelsesprøve.
Fra optagelsen 2004 skal man tilsyneladende have en gymnasial uddannelse, og
derefter igennem en
optagelsesprøve.(http://www.danmarksdesignskole.dk/uddannelse/DDS_folder_200
3.pdf)

Optagelse på DGH (Grafisk Højskole) er betinget af enten en gymnasial
uddannelse + 10 måneders relevant erhververfaring, eller en grafisk
faguddannelse (som du skriver). Også her skal man igennem en optagelsesprøve
for at komme ind.
(http://www.dgh.dk/sw149.asp)

> Jeg er selv ved at uddanne mig til mediegrafiker, og det er ikke lyse
> udsigter mht. til praktikpladser, så jeg tror chancerne er endnu mindre
hvis
> man "kun" er multimedie designer.

Medie- og designuddannelser i det hele taget er meget mere efterspurgte, end
der er 'brug for' i branchen, så under alle omstændigheder er der brug for
is i maven og god tålmodighed + en urystelig tro på egne evner og
muligheder, hvis man skal finde sin drømmeposition.

/Per

Fra : Bente Christensen

Dato : 29-08-03 06:14

hvad med bare at blive grafiker?

Fra : B. Smalbro

Dato : 19-08-03 11:57

Du skal ind og kigge på
www.vidar.dk eller http://www.r-u-e.dk/ - begge steder statslige oversigter
over uddannelsestilbud.

Kh
Bjørn

Fra : nicc

Dato : 03-05-04 09:41

Halløj
Jeg har da lige en opdatering på Medialogi.
Jeg er selv på 6 semester og overvejer meget at tage kandidaten. For at
du skal få et bedre billede af studiet har jeg her opridset et par
facts:

– Matmatik:
Flere studerende har være overrasket over hvor matematisk studiets
første semester var. Det er nu ikke så slemt, og der er initiativer til
at gøre det lættere.
Niveauet svare til et B-niveau og som nogetnyt kan elever tage et
matematik kursus på omkring 15 lektioner, som skulle være rigeligt for
en den enkelte at komme fra C- til B-niveau. Undervisningen er planlagt
så den målrettet støtter den videre brug på studiet.

www.medialogi.com
- dette site har hidtil være opretholdt at Esbjergs IT-afdeling, som
øjensyligt ikke har fået oplysninger af ledelsen. Dette er nu ikke
længere tilfældet. En tidligere studerende, Rolf Nordahl, er blevet
ansat til at vejlede studerende i københavns-områdes. Rolf og andre
sørger nu for at oplysninger kommer videre til alle studerende. Dette
medføre også en jævnlig opdatering af www.medialogi.com samt et design
løft til sitet.

Projekter og studie
Man skal være 6 så vidt det er muligt, da arbejdsbyrden og bedømmelsen
er skaleret til at passe på 6 mands arbejde. MEN dette gælder KUN for
Ba. Medialogi. På kandidaten kan men vælge at være 2-3 personer. Hertil
skal det nævnes at der i de netop vedtaget kandidat- og bachelor-
ordninger ikke er lagt op til 3 projekter som hidtil, men KUN ét projekt
per semester, samt færre og kortere dage med forelæsninger på
kandidaten.

Det er nu vedtaget hvordan kandidaten kommer til at se ud. Dette er en
længere udredning som jeg ikke vil komme ind på her. Blot vil jeg påpege
at kandidaten KUN kommer til at foregå i Ballerup.
- Hvis der er opstået nogen interesse eller spørgsmål til Medialogi kan
svar findes på www.medialogi.com, hvor også den nye studieordning
findes.

med venlig hilsen
Nicolai Christiansen