spørgsmål til "niveau" deling
Fra : Kasper Johansson

Dato : 15-08-03 07:14

hej har nogle spørgsmål til de "opdelinger" der er i forb med universitits
grader...

først er der Bachelor ---
så er der en candidat..

spørgsmålet går på (et eks)
hvad er forskellen på cand.spyk. og magister i spykologi ...??

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 15-08-03 10:05

"Kasper Johansson" <koaching@postkasse.org> posting:

>først er der Bachelor ---

3 år ved et uni.
<http://www.ruc.dk/ruc/internesider/A-til-AA/a-b/#B.Sc.>

>så er der en candidat..

2 år ekstra
<http://www.ruc.dk/ruc/internesider/A-til-AA/c-d/#Cand.comm.>

>hvad er forskellen på cand.spyk. og magister i spykologi ...??

cand.psych vs. cand.mag? Det første er en "rigtig" psykolog og må
virke som så, mens det andet er en, der læst psykologi sammen med
noget andet.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Peter Thomsen

Dato : 01-10-03 21:57

"Christian Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message

> cand.psych vs. cand.mag? Det første er en "rigtig" psykolog og må
> virke som så, mens det andet er en, der læst psykologi sammen med
> noget andet.

.... og må også kalde sig psykolog og virke som så.

Er man magister (.mag), så har man erhvervet sin grad ved at have læst to
tymnasiale fag og kan man blive gymnasielærer såfremt man tager pædagogikum.

--
Regards, yours truly madly

(-: Peter Thomsen
http://cccp.homepage.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Peter Thomsen

Dato : 01-10-03 21:59

"Peter Thomsen" <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com> wrote in
message news:blfegb$be8$1@news.cybercity.dk...

> Er man magister (.mag),

Bemærk at punktummet er sat før "mag", ikke efter (det gør en forskel).

--
Regards, yours truly madly

(-: Peter Thomsen
http://cccp.homepage.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 01-10-03 22:54

"Peter Thomsen" <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com>
posting:

>... og må også kalde sig psykolog og virke som så.

Som jeg læser http://www.dp.dk/menu.asp?id=4 er det kun i tilfældet
cand.psych, du er psykolog.

Fra : Peter Thomsen

Dato : 02-10-03 09:10

> "Peter Thomsen" <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com>
> posting:

> Som jeg læser http://www.dp.dk/menu.asp?id=4 er det kun i tilfældet
> cand.psych, du er psykolog.

Jeg er ikke enig, jf hvad jeg tidligere har læst på "Psykolognævnets"
hjemmeside http://pn.sm.dk/. Jeg kan desværre hverken referere til noget
konkret eller slå det op, idet siden pt. er nede. Så det kan da godt være du
har ret.

--
Regards, yours truly madly

(-: Peter Thomsen
http://cccp.homepage.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Hans Huttel

Dato : 15-08-03 11:24

Kasper Johansson wrote:

> [...]
>så er der en candidat..
>
>spørgsmålet går på (et eks)
>hvad er forskellen på cand.spyk. og magister i spykologi ...??

En magister i psykologi har taget en magisterkonferens i psykologi. En
magisterkonferens er en eksamen, der går videre end end kandidateksamen
- man skal skrive en afhandling og give en offentlig forelæsning. Man
kan blive mag.psych, mag.art (i stedet for cand.mag), cand.scient etc.
Magisterkonferens er ikke så udbredt mere; vi har f.eks. ikke muligheden
på Aalborg Universitet, hvor jeg er ansat.

Hans

--
Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk
BRICS, Dept. of Computer Science | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans/

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-03 04:45

Hans Huttel <hans@cs.auc.dk> wrote:

> En magister i psykologi har taget en magisterkonferens i psykologi.

Ordet »magister« bruges som fællesbetegnelse for alle med en
cand.scient. eller cand.mag. uddannelse eller højere. Magisterkonferens
er vist afskaffet, og jeg mindes aldrig at have set graden »mag.psych.«,
så mon magisterkonferens nogensinde har eksisteret for psykologer?
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-03 04:45

Kasper Johansson <koaching@postkasse.org> wrote:

> hvad er forskellen på cand.spyk.

Enhver kan kalde sig cand.psyk., da det ikke er en beskyttet titel.
Betegnelsen bruges dog uformelt af visse cand.psych.er [beskyttet titel]
der hermed signalerer deres venstreorientering ...
--
Per Erik Rønne