Amalgamforgiftning i 1934.
Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 14-08-03 06:37

NR. 31 96. AARGANG - UGESKRIFT FOR LÆGER - 2. AUGUST 1934

OM KRONISK KVIKSØLVFORGIFTNING FORAARSAGET AF TANDPLOMBER

AF KNUD STEFFENSEN.

Det er vist kun de færreste, der ved, at de Amalgamplomber, de fleste af os
har nogle Stykker af i Munden, har været Genstand for heftige Diskussioner,
og at derlige siden de for over 100 Aar siden indførtes i Tandlægekunsten,
fra Tid til anden har rejst sig det Spørgsmaal, om de ikke i visse Tilfælde
kunne afgive Hg og derved blive farlige for Sundheden.

Vi er i det hele taget ikke vant til at regne med det metalliske Hg og dets
Legeringer som giftige Stoffer, sikkert fordi det metalliske Hg og
Hg-dampene praktisk talt aldrig giver akut Forgiftning. Ganske anderledes er
det imidlertid, naar man gennem lang Tid udsætes for Hg-dampe, idet Hg'et nu
virker som en stærk Gift. Blot brøkdele af mg Hg optaget dgl., er nok til i
Aarenes Løb at give en Forgiftning.

Det viser sig da ogsaa, at Hg altid har været et omstridt Stof, og at vi
vistnok i Øjeblikket undervurderer dets giftige Egenskaber. Som Kuriosum kan
det nævnes, at der i Heidelberg tidligere var indført en Bestemmelse i
Lægeløftet om aldrig i Terapien at anvende Hg. Det er særlig paa to Omraader,
at man har set Forgiftning, nemlig den medikamentelle Forg. og den
erhvervsmæssige Forg.

Den medikamentelle Forg. viser sig særligt indenfor Syfilisterapien. Den
spillede en kolossal Rolle i gamle Dage, da man ikke havde Midler til at
stille Diagnosen Syfilis, og derfor var ude af Stand til at finde ud af,
hvilke Sympt., der skulde henføres til den syfilitiske Infektion, og hvilke
der var foraarsaget af Hg-behandlingen. I visse Peroider var Lægerne ligefrem
delt i to Lejre. De sidste skarpt hævdende, at Hg gjorde mere Skade end Gavn
i Syfilisterapien, ja nogen gik endda saa vidt, at de hævdede, at alt, hvad
man kaldte Syfilis, var Hg-forgiftning.

I en Monografi fra 1861 undersøger den store tyske Kliniker Prof. ADOLPH
KUSSMAUL*) dette Spørgsmaal. Han foretager en vældig Undersøgelse af den
kroniske Hg-forgiftning, idet han siger, at "en skarp Grænsebestemmelse
mellem Syfilis og Merkurialismus først er mulig, naar man nøjagtigt kender de
rene Virkninger af Hg'et".

Som Erhvervssygdom har man kendt Hg-forgiftning lige så længe som Hg'et
selv. Det var særligt Arbejdere i Hg-minerne, Spejlbelæggere o. s. v. der var
udsatte herfor; men den kendes ogsaa i en mængde andre Erhverv, hos
Filtarbejdere, Laboratoriearbejdere, Tandlæger, Apotekere, ved Arbejde med
Radiolamper og Glødelamper, Hg-pumper o. s. v.

I 1926 kom der ordentlig Røre i hele Spørgsmålet, da Prof. ALFRED STOCK,
Direktør for "Kaiser-Wilhelmsinstitut für Chemie" i Berlin, opdagede at han i
25 Aar havde lidt af en kronisk Hg-forgiftning, uden af han vidste, hvad det
var, og kun ved et rent Tilfælde, nemlig ved at Diagnosen blev stillet på en
af hans Assistenter, , opdagede, at det var Hg-forgiftning, som havde været
ved at ødelægge Livet for ham i alle de Aar, og at Kilden hertil var
Hg-danmpe i Laboratoriet.

Ved nu at undgaa disse Dampe, ved kraftig Ventilation o. lg., lykkedes det
ham i Løbet af et Par Aar helt at komme af med sin Forgiftning og blive rask
igen. Hans Offentliggørelse heraf[15] er overordentlig interessant og vakte
et stærkt Røre i Tyskland, hvilket nærmest skyldtes, at han i denne Artikel
tog Spørgsmaalet op om Farligheden af Amalgamplomber, og selv, efter Raad af
Toxikologen Prof. LEWIN, fik sine Amalgamplomber fjernede. Han kom til det
Resultat, at Kobberamalgamplomberne utvivlsomt, og Sølvamalgamplomberne
sandsynligvis, i visse Tilfælde kan give kronisk Hg-forgiftning, og slutter
sin Artikel med, at "Tandlægernes letsindige Anvendelse af Hg er den argeste
Forsyndelse imod Menneskeheden".

Der rejste sig straks en Storm af Protest, særlig fra Tandlægernes
Side[20], og med Sagkundskaben i Spidsen lykkedes det at faa Spørgsmaalet
bragt til Ro, skønt man ikke havde leveret noget Bevis for, at
Amalgamplomberne nu ogsaa var ufarlige. Det er mærkeligt at se, hvordan
Traditionen, blot dette at man nu i aarevis har anvendt Amalgamplomber, er
nok til at slaa en saa nøgtern og videnskabelig Kritik, som STOCK's virkelig
var, ned.

Selvfølgelig havde STOCK ogsaa Tilhængere, og da han nu først havde faaet
Øjenene op for Spørgsmaalet, opdagede han en Mængde lignende Tilfælde i sin
nærmeste Omgangskreds. F. ex. havde mange af hans Laboratorieassistenter ved
nærmere Undersøgelse Hg-forgiftning. Det strømmede ligeledes ind til ham med
Breve fra Folk, der gennem hans Artikel eller paa anden Maade havde opdaget,
at de havde kronisk Hg-forgiftning, og som nu, ved at faa Kilden fjernet,
kunde blive helbredte. Og hos en Del af disse var Kilden netop
Amalgamplomber. I med. Klinik[16] har STOCK saaledes offentliggjort et Brev
fra Prof. JAENSCH i Marburg, der beretter om, hvordan denne siden sin Ungdom,
ligesom STOCK selv, har været plaget af kronisk Hg-forgiftning, indtil han en
Dag tilfældigt, ved at se sine talrige og store Hg-plomber i Spejlet,
opdagede, at det var Hg-forgiftning, han havde, og hvordan han kom sig
fuldstændigt, da Plomberne blev fjernede, "først da forstod han, hvad det er
at leve". Diagnosen er senere verificeret, og Tilfældet nærmere beskrevet af
Prof. DIECK[3].

Saadan et Røre vakte Spørgsmaalet, at der paa I. med. Universitätsklinik i
Berlin, paa Initiativ af dennes Chef Geh. RAT HIS og bekostet af Staten,
oprettedes et Hg-undersøgelsessted, hvor Ptt., der mente at lide af
Hg-forgiftning, kunde henvende sig. Undersøgelsen lededes af Medicineren
Prof. FLEISCHMANN og af Tandlægerne Prof. DIECK og Dr. ZANTOPP.

Resultatet af disse omfattende Undersøgelser foreligger i en Artikel af
Prof. FLEISCHMANN[5]. Det er en yderst interessant Artikel, hvori FL. viser,
at Hg-udskillelse i Urinen forekom hos 81% af 37 Undersøgte, der havde
Ædelamalgam og Kobberamalgam i Munden, og hos 7% (d. v. s. 1) af 14
Undersøgte, der kun havde Ædelamalgam og ingen Kobberamalgam i Munden.

Med Hensyn til, om de smaa Mængder Hg der i 100% blev funden i Urinen hos
Personer, som erhvervsmæssigt var udsatte for Hg (bl. a. Tandlæger), og om de
endnu mindre Mængder Hg (0,0001-0,004 mg pr. Liter), der hyppigt fandtes hos
Personer med Kobberamalgamplomber, kan gøre fortræd, udtaler FL., at
Symptomatologien af disse Grænsetilfælde gaar voer i de Sygdomstilstande, vi
kender som neurasteniske, som Ledsagefænomener ved endokrine Forstyrrelser,
som Tegn paa begyndende Arteriosclerose og som talrige andre
Sygdomstilstande, og at det ikke forekommer ham tvivlsomt, at der under disse
tilfælde befinder sig Syge, hvis Sympt. helt eller delvis kan føres tilbage
til Hgm og det netop paa Grund af den terapeutiske Effekt af profylaktiske
Forholdsregler.

Der er mange andre interessante Ting i hans Redegørelse, bl. a. 7 Tilfælde,
hvor Ptt., der i aarevis havde lidt af en højst ubehagelig, nærmest
neurastenisk Tilstand (for den enes Vedkommende drejede det sig dog om en
svær Colitis, der nærmest lignede en Coitis ulcerosa), blev fuldstændig raske
efter at have faaet deres Kobberamalgamplomber fjernede. De udskilte alle før
Fjernelsen Hg i Urinen (0,0001-0,004 mg pr. l), den ene dog kun i Spyt og
Fæces, og hos dem alle blev Urinen nogle Mdr. efter Fjernelsen Hg-fri.

Til slut vil jeg blot gengive FL's Résumé: "Som Resultat af mine
Undersøgelser kan jeg fastslaa som sikkert, at det metaliske Hg kan føre til,
omend ikke livsfarlige, saa dog Tilfælde, der stærkt indvirker paa
Arbejdskraften og Friskheden, især hos intellektuelle Arbejdere, og det i et
større Antal Tilfælde, end man hidtil har været vant til at regne med. Som
Kilde til disse Hg-beskadigelser kommer erhvervsmæssigt inhaleret og fra
Kobberamalgamfyldninger (vel kun sjældent ogsaa Sølvamalgamfyldinger) optaget
Hg i Betragtning. Udløsningen af en Beskadigelse synes bunden til en
Overfølsomhed, for hvis Omfang og Størrelse vi endnu ikke har noget sikkert
Maal.

I praksis betyder det forhøjet Forsigtighed i alle med Hg beskæftigede
Erhverv. Hvad specielt Tandpraksis angaar, maa man, som det mange Steder er
sket efter mit Referat paa den tyske Tandlægedag i Nürnberg, fuldkommen give
Afkald paa Kobberamalgam som Fyldningsmiddel, og - mere i Tandlægernes
Interesse - erstatte Ædelamalgamet med et andet Materiale, naar Industrien
har stillet et jævnbyrdigt til Raadighed".

Hvad nu angaar Hg-forgiftningens Klinik, saa inddeler man den af rent
praktiske Grunde i 3 Grupper:

1) akut Hg-forgiftning, væsentligst med Sympt. fra Fordøjelseskanal og
Nyrer, som man ser den hos Personer, der har drukket Sublimatvand

2) subakut Hg-forgiftning, specielt foraarsaget af Smørrekurene,
væsentligst med Sympt. fra Udskillelsesvejene (Stomatitis-Colitis-Nefritis).

3) kronisk Hg-forgiftning, bedst kendt som Erhvervssygdomme, hos
Spejlbelæggere, Forgyldere o. s. v.

Det er udelukkende denne sidste Form, der her er Tale om, og kun de mildere
Grader af denne. Den viser sig først og fremmest ved Sympt. fra
Nervesystemet. Mere underordnet er Sympt. fra Udskillelsesvejene.

Hvad angaar Mængden, der skal til for at give denne Forgiftning, er man nu
enige om, at blot Brøkdele af mg optaget dgl., i Aarenes Løb er nok til at
give Forgiftning.

For Oversigtens Skyld kan vi inddele Sympt. i 1) Symptomer fra
Nervesystemet. 2) Andre Symptomer.

/Symptomer fra Nervesystemet/ viser sig ved en særlig tilstand, der kaldes
Eretismus mercurialis.

Som Navnet siger, er denne Eretismus en Slags Ophidselsestilstand, visende
sig ved stadig indre Uro, Rastløshed, "Skrækagtighed", Angst af ubestemt
Aarsag og Pirrelighed. Næsten patologisk stor Generthed, Hypochondri,
Depression og Søvnløshed. Selvoptagethed paa Grund af den ubestemte
Sygdomsfølelse, Træthed og Uoplagthed.

Disse brogede psykiske Sympt. har STOCK givet en glimrende Beskrivelse af i
sin Artikel, f. Ex.: "Tankerne har svært ved at komme frem. At skrive et Brev
er et stort Arbejde. Ord og Bogstaver udelades ofte. De mindste
Besværligheder synes uovervindelige. Der sker en Forandring i Væsen, Livslyst
og Humor. Glæden ved Selskabelighed forsvinder. Ærgelse over den mindste
Ubetydelighed. Bange for at tage Stilling til en Sag. Usikker i sin
Dømmekraft. Kort sagt, man mister hele Personligheden".

Der kunne nævnes endnu et Utal af Smaatræk, idet Tilstanden jo sikkert maa
tænkes at forme sig efter den enkeltes Temperament og Konstitution. En
glimrende og meget fyldig Beskrivelse findes i KUSSMAUL's Monografi[8].

Foruden disse psykiske Sympt. er der ofte Tremor mercurialis, der i de
lette Tilfælde, der her er Tale om, nærmest ligner en Basedowtremor. Den
rammer først og fremmest Fingrene, undertiden tillige ogsaa Øjenlaag, Tunge
o. s. v. Den forstærkes, naar Pt. føler sig iagttaget. For nogle kan det være
umuligt at skrive deres Navn, medens andre ser på det.

Myoklonier hører ogsaa med til Billedet. Særlig slemt er det om Aftenen,
naar Pt. er kommet i Seng. Paa denne Tid er den eretiske Tilstand tillige
oftest stærkest. Den kan da undertiden stige til rene Angstparoxysmer, noget
i Retning af Børnenes Pavor nocturnus.

Endelig har Ptt. ofte en ejendommelig ør og omtaaget Fornemmelse i Hovedet.
Tillige ofte Svimmelhed, der kan stige til en epilepsilignende Tilstand.

/Andre Symptomer/. Af Symptomer udenfor Nervesystemet vil man ofte træffe
Stomatitis, dog afhængig af Pt.s Omhyggelighed med sin Mundpleje, desuden
ofte Ptyalismus, Metalsmag o. lg.

Mange lider af stærk Hovedpine. Hos nogle er der stadig recidiverende
Katarrher i de øverste Luftveje. STOCK var f. Ex. i lang Tid resultatløst
bleven behandlet for en Bihulelidelse, der forsvandt sammen med
Forgiftningen.

Fra Fordøjelseskanalen kan der være Forstyrrelser af forskellig Slags,
spcielt pludselige Diarréer. Der kan ligeledes være Perioder med Polyuri.

Hos en Del er Hjertebanken et meget generende Sympt. De har en Neurosis
cordis, faar Hjertebanken ved den mindste Spænding o. lg., tillige ofte ved
en pludselig Bevægelse. I enkelte Tilfælde kan der være anginøse Smerter i
Brystet.

Hos mange finder man kolde cyanotiske Hænder, og endelig kan det nævnes, at
de subjektive Gener ofte føles mindre i fri Luft.

Hvad Forløbet af Forgiftningen angaar, da er Tilstanden intermitterende med
bedre og daarligere Perioder, som det kendes fra Blyforgiftning.

Dette er i Hovedtrækkende Sypmt. ved den kroniske Hg-forgiftning, og jeg
skal nu blot til Slut berette om, hvordan jeg er bleven opmærksom paa hele
dette Spørgsmaal.

Jeg har aldrig fejlet noget alvorligere og har altid følt mig fuldstændig
sund og rask indtil i Efteraaret 1928, da jeg en skønne Dag, medens jeg var
Volontør, begyndte at opfatte Omgivelserne saa underlig "fjernt".

En Læge, jeg talte med, vidste ikke, hvad det kunde være, og det blev
slaaet hen. Denne overordentlig generende Tilstand holdt sig nu i nogle Mdr.
og forsvandt saa lidt efter lidt af sig selv; men dog ikke helt. Den kunde
stadig vende tilbage for en Dags Tid eller nogle Timer. I Tidens Løb kom der
saa Hjertebanken til, Tilløb til Besvimelser og en stadig stigende
Usikkerhedsfølelse osv., som beskrevet under Sympt. Disse var dog ikke saa
udtalte, at jeg syntes, at det var en egentlig Sygdom. Tilstanden laa nærmest
i Grænsegebetet mellem det patologiske og det fysiologiske; men detvar en
overordentlig ubehagelig Tilstand, langt mere pinefuld end Omgivelserne fik
Indtryk af.

Tilstanden var en Del svingende, til Tider daarlig, til andre Tider næsten
normal. Dog var det selv i de bedste Perioder aldrig helt godt. En
uforklarlig Urosfølelse laa stadig og lurede og kunde komme frem naar som
helst.

Først i Slutningen af Novbr. 1933 kom jeg rent tilfældigt, ved at læse om
Hg-forgiftning i den nord. Lærebog i int. Medicin til at tænke paa, om det i
Grunden ikke var det, der var i Vejen. Jeg kendte da ikke noget til STOCK's
Historie eller noget videre til Hg-forgiftning i det hele taget; men ved nu
at sætte mig nærmere ind i det, syntes jeg, at Billedet passede forbavsende
godt med mit eget, og da jeg saa stødte paa STOCK's Artikel, var jeg næsten
overbevist.

Jeg fik nu min urin undersøgt for Hg, og den viste sig ganske rigtigt at
indeholde smaa Mængder Hg. Da jeg ikke har noget som helst med Hg at gøre (og
jeg kan for Fuldstændighedens Skyld nævne, at jeg aldrig har faaet Smørekur),
kunde dette kun stamme fra mine Tandplomber. En nærmere Undersøgelse viste nu
det interessante, at jeg netop en Maaneds Tid, før tilstanden begyndte i
1928, havde faaet foretaget en større Tandreparation, hvorved jeg bl. a.
havde faaet nogle Tænder plomberet med Kobberamalgam.

Jeg havde i Forvejen 4 Amalgamplomber fra 1922 (2 Kobber- og 2
Sølvamalgam), der ikke havde generet; men siden 1928 har jeg haft stærk
tilbøjelighed til Caries, saa jeg i de 5 Aar har faaet 6 Amalgamfyldninger
sat i, foruden en Del Ikke-amalgamplomber i For- og Hjørnetænder.

Jeg fik nu alle Amalgamplomberne fjernet, og det viste sig da, at de 4 af
dem var af Kobberamalgam, 1 var en Blanding af Kobber- og Sølvamalgam, og 5
var af Sølvamalgam. De 8 af Plomberne, deriblandt alle
Kobberamalgamplomberne, var meget store. De naaede næsten helt ud til
Tandkødet og gik tillige dybt ned i Rødderne i nogle af de rodbehandlede
Tænder. En Guldkrone i en Molar var helt graa af Hg, ogsaa et Bevis for, at
der maa have været frie Hg-dampe i Munden.

Efter at jeg har faaet Plomberne ud, har der været en paafaldende Bedring i
mit Befindende. Der er næsten sket et helt Vendepunkt i mit Liv. Men ifølge
Litteraturen tager fuld Restitution ½-2 Aar, paa Grund af den langsomme
Udskillelse af det opmagasinerede Hg, saa det er endnu for tidligt at udtale
sig om den endelige virkning.

En Urinanalyse foretaget paa STEIN's Laboratorium efter STOCK og HELLER's
Metode[17] viste 2 Mdr. efter Plombernes Fjernelse endnu Indhold af Hg
(Værdier omkring 0,001 mg pr. Liter).

Resumé

1) Kronisk Hg-forgiftning forekommer dels som medikamentel Forg., dels som
Erhvervsforg. Den medikamentelle Forg. ses først og fremmest efter Hg-kure
hos Syfilitikere. Den spillede tidligere en stor Rolle. Den erhvervsmæssige
Forg. blev Genstand for stærk Debat under STOCK-diskussionerne i 1926, hvor
Amalgamplomberne blev medindtaget i Debatten, hvilket førte til Oprettelsen
af et Hg-undersøgelsessted i Berlin. Resulatatet af disse Undersøgelser
omtales.

2) Hg-forgiftning indeles i 3 Grupper: akut, subakut og kronisk. Den
sidstes Klinik omtales nærmere.

3) Der omtales et formentligt Tilfælde af kronisk Hg-forgiftning hos mig
selv, foraarsaget af Amalgamplomber.

            Literatur.

1) BERGMANN und STAEHLIN: Handbuch der inn. Med. 1927 (ZANGGER: Toxikologisk Afsn. i Bd. 4, 2. Del).
2) BÜRGI, E.: Grösse und Verlauf der Hg-ausscheidung durch die Nieren bei den verschiedenen üblichen Kuren. Arch. f. Dermatol. u. Syph. 1906, Bd. 79.
3) DIECK, W.: Über den Stand der Frage: Quecksilber-intoxikation durch Amalgamfüllungen. Deutsche Monatschr. f. Zahnheilk. 1927, 19, 833.
4) EL CHEIK, AHMED HASSAN: Untersuch. über Quecksilb.-ausscheid. bei Trägern und Bearbeitern von Amalgamfüll. Deutsche Monatsch. f. Zahnheilk, 1927, 5, 208.
5-6) FLEISCHMANN, PAUL: Zur Frage der Gefährlichkeit kleinster Quecks.-mengen. Deutsche med. Wochenschr. 1928, 304 og 335.
7) FLURY: Zur Frage der Quecks.-vergiftung durch Zahnfüll. Münch. med Wochenschr. 1926, 1021.
8) KUSSMAUL, ADOLPH: Untersuchungen über den konstitutionellen Mercurialismus und sein Verhältniss zur konst. Syphilis. Würzburg 1861.
9) LÜDDICKE, K.: Einwirkung minimaler Quecks.-dosen auf das Differentialblutbild. Deutsche med Wochenschr. 1928, 455.
10) MAYER, E. J.: Untersuch. von Amalgamen auf Abgabe von metalliscehn Quecks. Deutsche Monatschr. f. Zahnheilk. 1927, 5, 219.
11) MEYER und GOTTLIEB: Die experim. Pharmakol. als Grundlage der Arzneibehandlung. Berlin 1920.
12) POULSSON: Lehrbuch der Pharmakol. 1930.
13) do. Kviksølvets Resorption gennem Lungerne. Norsk Mag. f. Lægevid. 1901, Nr. 8.
14) STARKENSTEIN, ROST und POHL: Toxikologie 1929.
15) STOCK, ALFRED: Die Gefährlichkeit des Quecks[.]-dampfes. Zeitschr. f. angewandte Chemie 1926, 15, 461.
16) do. Die Gefährlichkeit des Quecks.-dampfes und der Amalgame. Medizinische Klinik 1926, Bd. 32, 33.
17) STOCK und HELLER: Die Bestimmung kleiner Quecks.-mengen. Zeitschr. f. angew. Chemie. 1926, 266.
18) TELEKY: Handbuch der socialen Hygiejne. Berlin 1926, Bd. 2.
19) WITZEL, ADOLPH: Das Füllen der Zähne mit Amalgam. Berlin 1899.
20) Zahnärtzliches Rundschau 1926, Bd. 19: MAX JARECKI, SCHRÖDER og SCHÖNBECK, Bd. 21: Lichtwarck. Bd. 22: Adolph Fenchel, Felix Gradenwitz. Bd. 23: Gustav Haber. Bd. 24: Paul Ritter. Bd. 26: Ref. af STOCK's Foredrag, Hochradel, Albert Werkenthin. Bd. 27: Gustav Haber. Bd. 30: Fritz Trebitsch, Kurt Seifert, G. Frotscher, Lewinski, Bd. 34: C. H. Taft (Tandl. Bünger).

Transkriberet fra fotokopi 13-14. August 2003, med forbehold for tastefegl.

Se også http://www.dentalmaterial.gov.se/

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn Risc PC 600 - StrongARMed

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-03 16:37

Alex Bach Andersen <news@alexbach.dk> wrote:

>NR. 31 96. AARGANG - UGESKRIFT FOR LÆGER - 2. AUGUST 1934
>
>OM KRONISK KVIKSØLVFORGIFTNING FORAARSAGET AF TANDPLOMBER

Hvad skal man sige ?!

Som ved alt andet her i livet skal man vel holde fordelene op mod
ulemperne.

Jeg så gerne man kunne undgå amalgam, men der er trods alt millioner
hvis ikke miliarder af mennesker, der gennem årene har fået
amalgamfyldninger uden påviselige sundhedsmæssige konsekvenser. Og der
er ikke fuldgode alternativer. Plastfyldninger kan endnu ikke erstatte
amalgam i alle situationer.

Hvis alternativet til amalgam er dårlig tandstatus og på sigt
tandløshed, så løber jeg gerne den nærmest teoretiske risiko der er
ved amalgam.

Måske er der større problemer i verden

<mlr>

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 15-08-03 12:09

<klip>
> [...]
>
> Hvis alternativet til amalgam er dårlig tandstatus og på sigt
> tandløshed, så løber jeg gerne den nærmest teoretiske risiko der er

Jeg vil da lige tilføje hvordan det er gået mig....
Jeg har gennem tiderne (specielt skoletandplejen i 60'-70'erne) fået fyldt
mine tænder med amalgamfyldninger...mange og dybe.
Generelt har jeg gennem min opvækst altid haft mave/tarmproblemer.

Efter en del opsparing og eftertanke begyndte jeg så at få udskiftet mine
fyldninger til Diamant Crown og jeg har nu har voldsomme problemer med
tyktarmen (betændelse i udbrud)

Jeg har derfor været nødt til at stoppe udskiftningerne indtil jeg får styr
på mine tarmproblemer, men jeg føler mig overbevidst om at der er en
sammenhæng.
Men bevise det, kan jeg ikke....kun vente og håbe at alting jævner sig
efterhånden som jeg får skiftet alle plomber.

Jeg vil gerne høre om der er andre der har oplevet "problemer" ved
udskiftning....?

Og jo, plast kan faktisk god erstatte samtlige amalgamplomber....ifgl min
tandlæge.
http://www.kviksoelv-fri.dk/index.htm

Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-08-03 13:40

Miver og Mulle's mor Heidi wrote:

> Efter en del opsparing og eftertanke begyndte jeg så at få udskiftet mine
> fyldninger til Diamant Crown og jeg har nu har voldsomme problemer med
> tyktarmen (betændelse i udbrud)

Du mener, at problemet skulle være opstået, fordi du får udskiftet
amalgam-fyldninger med plastik? I så fald skulle det jo være plastikken,
der er farlig.
Under alle omstændigheder, tror jeg ikke, der er nogen sammenhæng mellem
amalgam- eller plastikfyldninger og tarmbetændelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 15-08-03 16:24

"<klip>> Du mener, at problemet skulle være opstået, fordi du får udskiftet
> [...]
> Under alle omstændigheder, tror jeg ikke, der er nogen sammenhæng mellem
> amalgam- eller plastikfyldninger og tarmbetændelse.

</klip>

Jeg mener, at det nok har trikket udviklingen, da jeg gennem hele mit liv
har haft tiltagende dårlig mave/tarm funktion. At der så bliver rodet op i
tingene (amalgamen), har nok sat skub i det....
Men jeg aner det ikke, kan jo kun gætte....og høre fra andre om deres
erfaringer.

--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 15-08-03 18:53

"Miver og Mulle's mor Heidi" <zasha_x@hotmail.com> wrote in message

> Jeg mener, at det nok har trikket udviklingen, da jeg gennem hele mit liv
> har haft tiltagende dårlig mave/tarm funktion. At der så bliver rodet op i
> tingene (amalgamen), har nok sat skub i det....

Jeps, symptomerne forværres kraftigt når der bores i amalgamplumberne.
> Men jeg aner det ikke, kan jo kun gætte....og høre fra andre om deres
> erfaringer.

- jeg var ikke værd at revalidere for 8- 9 år siden mente min daværende
læge, men jeg fik alligevel overtalt " systemet" til at bevillige
revalidering, og idag har jeg det godt. Jeg har fået udskiftet næsten alle
mine amalgam plumber. De sidste venter til der bliver noget i vejen med dem,
for jeg orker ikke den nedtur med smerter og genopblussen af gamle
symptomer, jeg ved der uværgerligt følger efter.

Har du lyst, kan du maile mig direkte - for oplysninger om hvordan jeg er
kommet så langt. Jeg gider ikke spilde god energi (læs: at skrive om det her
i gruppen) på ligegyldige personer negative kommentarer.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-08-03 20:22

"J¤mfruen\)" <jomfru@knus.dk> wrote:

> Jeg gider ikke spilde god energi (læs: at skrive om det her
>i gruppen) på ligegyldige personer negative kommentarer.

Tak for tilliden

<mlr>

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 15-08-03 23:12

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message

> Tak for tilliden

Velbekomme, men denne gruppe er efterhånden igen så fyldt af negativitet og
mistro at ingen alternative gider være her. Hvis andre oprigtigt ønsker
uddybning, kan de såmænd godt selv finde ud af at maile mig direkte.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)
--
der både er Clair, healer, lægger tarotkort og bruger pendul & krystaller.

Fra : Rado

Dato : 17-08-03 22:07

On Fri, 15 Aug 2003 13:08:48 +0200, "Miver og Mulle's mor Heidi"
<zasha_x@hotmail.com> wrote:

>Jeg har derfor været nødt til at stoppe udskiftningerne indtil jeg får styr
>på mine tarmproblemer, men jeg føler mig overbevidst om at der er en
>sammenhæng.

Ifølge akupunkturlæren har tyktarmsmeridianen forbindelse med
tandrødderne. Så der kan muligvis være en sammenhæng her. Har du fået
lavet nogen rodbehandlinger i den her forbindelse?

> [...]
>efterhånden som jeg får skiftet alle plomber.
>
>Jeg vil gerne høre om der er andre der har oplevet "problemer" ved

Jeg har aldrig bemærket nogen usædvanlige symptomer, på trods af flere
store fyldninger blev udskiftet til plast eller kroner, samtidig.

Personligt tror jeg at mange af de ting folk oplever, er psykiske. De
har hørt at man får symptomer, og så oplever de det sådan, fordi de
forventer det. Men det gælder ikke nødvendigvis alle - der kan jo være
folk der er mere overfølsomme for kviksølv end andre.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 15-08-03 12:36

Saaledes talte Michael Rasmussen:

>Plastfyldninger kan endnu ikke erstatte amalgam i alle situationer.

Det er nu ikke helt rigtigt. Vibeke Qvist fra Tandlægehøjskolen var for et
par år siden udemed at dette ikke længere er tilfældet. Og det er da også
hendes undersøgelser der er grundlag for det forbud mod at bruge amalgam i
mælketænder der trådte i kraft 15. Juli i år.

http://www.tnl.dk/tidsskrift/arkiv/artikel_05_01.html

>Hvis alternativet til amalgam er dårlig tandstatus og på sigt
>tandløshed, så løber jeg gerne den nærmest teoretiske risiko der er
>ved amalgam.
>
>Måske er der større problemer i verden

Det er glimrende at det ikke er noget problem i din verden - men i min har de
18 fyldninger jeg fik isat i 70'erne ikke givet andet end problemer de sidste
10-15 år. Og desværre mødes man af en mur af ligegyldighed og
mistænkeliggørelse når man forsøger at få gjort noget ved sit problem.
Det sidste er der gudskelov ved at være rådet bod på i forbindelse med det
svenske udkast til et totalforbud, hvor det indgår i den betænkning der kan
findes på den svenske Socialstyrelses hjemmeside.

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn Risc PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://www.alexbach.dk/
..... GUT : God's Undiscovered Thoughts

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-08-03 18:26

Alex Bach Andersen <news@alexbach.dk> wrote:

>Og det er da også
>hendes undersøgelser der er grundlag for det forbud mod at bruge amalgam i
>mælketænder der trådte i kraft 15. Juli i år.

Mælketænder skal jo ikke holde så længe, så der kan man tillade sig at
gå på kompromis med holdbarheden - Men mine tænde skulle jo gerne
holde til jeg bli'r 100

> [...]
>10-15 år. Og desværre mødes man af en mur af ligegyldighed og
>mistænkeliggørelse når man forsøger at få gjort noget ved sit problem.

Langt hen ad vejen er der frit valg, og det koster ikke alverden at få
skiftet en simpel fyldning. Så det er vel bare at sige til tandlægen
at du vil ha' plast ?!?!

Vi er da enige om at amalgam er problematisk og skal udfases straks
der er fuldgode alternativer. Men hvad var alternativet i 60'erne og
70'erne.

Livet som tandløs er bestemt heller ikke sorgløst. Jeg vil meget nødig
ha' protese.

<mlr>

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 15-08-03 20:38

Saaledes talte Michael Rasmussen:

>Langt hen ad vejen er der frit valg, og det koster ikke alverden at få
>skiftet en simpel fyldning. Så det er vel bare at sige til tandlægen
>at du vil ha' plast ?!?!

Ja i dag er det. Men sidst i 70'erne da jeg fik mine 18 fyldninger var der
sgu ingen alternativer. Det var bare: "Gab lige op!"

>Vi er da enige om at amalgam er problematisk og skal udfases straks
>der er fuldgode alternativer. Men hvad var alternativet i 60'erne og
>70'erne.

Problemet med 60'erne og 70'erne var at der blev lavet en farlig masse
fyldninger alene af profylaktisk art. "Der plejer at komme huller i disse
molarer og præmolarer, så dem må vi hellere fylde med det samme". Uden at
tage hensyn til om pt. rent faktisk kan tåle det stads man fylder i!

Min egen gudmor blev faktisk taget ud af skoletandplejen i 1950'erne pga.
tandlægernes borelyst.

>Livet som tandløs er bestemt heller ikke sorgløst. Jeg vil meget nødig
>ha' protese.

Med fornuftig tandhygieine og levevis bør der slet ikke være nogen anledning
til at bore overhovedet. Vær du bare glad for at du kan tåle dine
amalgamfyldninger, så længe du kan det er der jo heller ingen grund til at
udskifte dem. Det er jo også hvad Prof. Maths Berlin konkluderer i sin
rapport. Der er så stor risiko ved at skifte fyldninger ud at det er bedst at
undgå. Man kan så håbe på at man ikke rammes af de følgesygdome (problemer
med skjoldbruskkirtel, nethindeløsning og testikelkræft) som Maths Berlin
også nævner som 'nye' i forhold til tidligere undersøgelser og som har fået
både Sundhedsstyrelse og Tandlægeforening til at løfte et øjenbryn. Så må vi
se hvornår de rent faktisk gør alvor i deres udtalelser om at læse den
rapport som de så smukt udtaler om at "den rapport må vi have fat i"!

Vi må så bede til at det ikke går ligeså galt som sidste gang der kom en
rapport om amalgam fra Sverige:

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=150834

Vi håber det går bedre denne gang hvor rapporten udsendes på både engelsk og
svensk. Ellers synes jeg vi skal have en ny Sundhedsstyrelse...

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn Risc PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://www.alexbach.dk/
..... Even if you're not, be brave, no one can tell the difference.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-08-03 21:41

>Med fornuftig tandhygieine og levevis bør der slet ikke være nogen anledning
>til at bore overhovedet.

Vi kan vist ikke laste tandlægerne for dårlig tandhygiejne, det må
være vores eget ansvar - Staklerne kan vel ikke andet end fylde
hullerne når de finder dem

>Vær du bare glad for at du kan tåle dine amalgamfyldninger, så længe du
>kan det er der jo heller ingen grund til at udskifte dem.

Der er faktisk en del tandlæger / klinikassistenter der ikke kan tåle
at arbejde med plastfyldninger - Så plast er heller ikke uden
problemer

>Vi må så bede til at det ikke går ligeså galt som sidste gang der kom en
>rapport om amalgam fra Sverige:
>
>http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=150834

Ikke alt der kommer fra Sverige er lige godt - Jeg ved det, jeg har
boet der

<mlr>

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 15-08-03 22:38

Saaledes talte Michael Rasmussen:

[snip]

>Der er faktisk en del tandlæger / klinikassistenter der ikke kan tåle
>at arbejde med plastfyldninger - Så plast er heller ikke uden
>problemer

Det bliver jo i sidste ende et spørgsmål om pest eller kolera:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/1957380.stm

Endelig er der jo også hele miljøspørgsmålet at tage stilling til:

http://www.dailyrecord.co.uk/news/content_objectid=13277071_method=full_siteid=89488_headline=-CLOUD-OF-DEATH-name_page.html

Det er nok det der har fyldt mest i debatten og det var netop
miljøproblematikken der dannede baggrund for det forbud mod brug af amalgam
der blev indført herhjemme pr. 1.1.1994 og som tandlægerne lige siden har
haft dispensation fra.

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn Risc PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://www.alexbach.dk/
..... Plasma is another matter.