terninger og sandsynlighed
Fra : Jeppe Møller

Dato : 13-08-03 22:14

Der må sidde en munchkin der har regnet den her ud...

eksempel- du bruger 6-sidede terninger.

Du har en kamp mellem 2 hære, du kaster én terning for hver hær.

A klarer sit angreb med en 1ér
B klarer sit modangreb på en 1'er og 2'er
- Hvad er sandsynlighed for at A vinder, B vinder og til sidst hvad er
sandsynligheden for at de begge vinder (uafgjort)?

Hvorfor og hvordan vil sandsynligheden få sejr se ud hvis du istedet kastede
3 terninger for både A og B? Ville den ændre sig eller ikke, og hvorfor?

Jeg håber der er nogen der kan være behjælpelig inden jeg får at vide at jeg
skal futte videre til dk.videnskab.matematik.

Det skal bruges til et WW3 brædtspil jeg sidder og skriver på.

/JeppeM

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-08-03 23:28

"Jeppe Møller" <jeppemTHISISNOTAPARTOFMYEMAILADRESS@gjk.dk> writes:

> Der må sidde en munchkin der har regnet den her ud...

Ellers kan vi andre nok prøver :)

> [...]

> - Hvad er sandsynlighed for at A vinder, B vinder og til sidst hvad er
> sandsynligheden for at de begge vinder (uafgjort)?

Sandsynligheden for at A vinder er:
Sandsynligheden for at A klarer sit angreb OG B ikke klarer sit modangreb.
De to sandsynligheder er uafhængige, så vi ganger bare sandsynligheden
for hver sammen.
A klarer: Sandsynlighed 1/6. B klarer ikke: sandsynlighed 4/6
A vinder: Sandsynlighed 1/6 * 4/6 = 4/36 = 1/9

Sandsynligheden for at B vinder er så: 2/6 * 5/6 = 10/36 = 5/18

Sandsynligheden for at begge vinder: 1/6 * 2/6 = 2/36 = 1/18

Sandsynligheden for at ingen vinder: 5/6 * 4/6 = 20/36 = 5/9

> Hvorfor og hvordan vil sandsynligheden få sejr se ud hvis du istedet kastede
> 3 terninger for både A og B?

Det kommer an på hvad de forskellige slag betyder. Har A vundet hvis
han får mindst en 1'er, eller har han vundet tre gange hvis han får
tre 1'ere?

Hvad er de udfald du vil kende sandsynligheden for?

> Ville den ændre sig eller ikke, og hvorfor?

Sandsynligvis (pun intended).

> Jeg håber der er nogen der kan være behjælpelig inden jeg får at vide at jeg
> skal futte videre til dk.videnskab.matematik.

Den findes ikke, det hedder bare dk.videnskab. Send den endeligt derover,
det er ren sandsynlighedsteori.

/L

Fra : Jeppe Møller

Dato : 14-08-03 09:19

> [...]
>
> Sandsynligheden for at begge vinder: 1/6 * 2/6 = 2/36 = 1/18
>
> Sandsynligheden for at ingen vinder: 5/6 * 4/6 = 20/36 = 5/9

Jeps, den havde jeg regnet mig frem til, men nu fik jeg matematikken til det
også- tak for det

> Det kommer an på hvad de forskellige slag betyder. Har A vundet hvis
> han får mindst en 1'er, eller har han vundet tre gange hvis han får
> tre 1'ere?

A og B har tre muligheder med de tre terninger: 0, 1, ,2 og 3, succeér
Hvis A og B har samme antal succéer er det uafgjort- hvis den ene har bare
én succés mere end den andne har han vundet.

*cut*

> Den findes ikke, det hedder bare dk.videnskab. Send den endeligt derover,
> det er ren sandsynlighedsteori.

Jeg tror jeg smidder den derhen så.

/JeppeM

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 14-08-03 11:29

"Jeppe Møller" skrev:

> A og B har tre muligheder med de tre terninger: 0, 1, ,2 og 3, succeér
> Hvis A og B har samme antal succéer er det uafgjort- hvis den ene har bare
> én succés mere end den andne har han vundet.

Chance for antal successer (*1/216):
0 1 2 3
A 125 75 15 1
B 64 96 48 8

A vinder: [1*(48+96+64)+15*(96+64)+75*64]/216^2 = 15,88%
B vinder: [8*(15+75+125)+48*(75+125)+96*125]/216^2 = 49,98%
Uafgjort: [1*8+15*48+75*96+64*125]/216^2 = 34,14%

- Klaus

Fra : Beowulf

Dato : 14-08-03 08:35

--
Venligst Beowulf, Thisted

"Jeppe Møller" <jeppemTHISISNOTAPARTOFMYEMAILADRESS@gjk.dk> skrev i en
meddelelse news:1060809256.293283@kalvebod.groenjord.dk...
> [...]
kastede
> 3 terninger for både A og B? Ville den ændre sig eller ikke, og hvorfor?

Enter gør de, eller også gør de ikke

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 14-08-03 13:32

> [...]

> 3 terninger for både A og B? Ville den ændre sig eller ikke, og hvorfor?

Jeg besvarede dette i dk.videnskab, før jeg fik set, at Klaus havde
svaret her. Hvis du vil lave mange beregninger på
terningesandsynlighed, kan du evt. downloade mit program til dette på
http://www.diku.dk/~torbenm/Dice.zip .

   Torben

Fra : Jeppe Møller

Dato : 14-08-03 15:04