Hjælp til ADT 2004...
Fra : Mureren

Dato : 12-08-03 12:19

Hejsa...

Jeg har fået opgraderet fra en Acad 2000 til ADT 2004...og det er jo meget
fint, bortset fra jeg aldrig har tegnet i 3D
Programmet er ikke sådan lige at sætte sig ned og lære, men jeg har en akut
opgave jeg kunne bruge lidt hjælp til !

Jeg skal generere såkaldte pejletabeller for nogle underjordiske tanke.
Dvs., at jeg skal vide hvor meget tanken rummer ved et givent antal cm.
væskehøjde.
(og der er tale om retningsgivende tal, ikke _helt_ nøjagtige)
Egentlig lyder det som simpel matematik, og det er det også når tankene
ligger vandret i jorden, men når de _ikke gør_ så bliver det ret
kompliceret.

Jeg har scannet en lille tegning ind, og smidt i dk.binaer i tråden
"Pejletabeller", som forklarer lidt om forudsætningerne
De mål jeg normalt har til rådighed, er tankens volumen og diameter. Målet
på endebundene (som i 2D kan tegnes som ellipser, men hvad med 3D ?) er et
mål jeg forudsætter, da det kan variere i det uendelige, afhængig af
tankfabrikanten.
VL4 (Variabel længde 4) er et mål jeg fysisk kan måle in-situ, og VL3 bliver
et mål jeg forudsætter ud fra fabrikanternes tegninger af lignende tanke.
I punkterne A og B har jeg mulighed for at måle væskehøjden i tanken, og kan
dermed bestemme den vinkel tanken afviger fra vandret med.

Udregningerne kan jeg sagtens lave, men jeg kan fan.... ikke finde ud af at
tegne skidtet
Jeg forestiller mig at "tilte" tanken i ADT, så den ligger med den vinkel
jeg har fundet.
Derefter "slicer" jeg tanken op i cm, begyndende i det laveste punkt, og så
kan ADT regne rumfanget ud for hver gang jeg rykker 1 cm opad, og vupti, en
ny pejletabel er genereret

Er her nogen hjælp at hente ?
(så jeg vel at mærke kan tegne skidtet selv fremover, med forskellige
diametre, længder, vinkler og andre mål)

Mvh.
Mureren