Zombier i din gruppe?
Fra : Mads Jakobsen

Dato : 27-07-03 10:11

I mit arbejde med en ny version af rollespilsordbogen (den gamle version kan
findes her: http://dk.groups.yahoo.com/group/rollespildk/ og her:
http://www.avalon.dk/), er jeg støt på fænomenet Zombie Gamer.

Her er hvad jeg foreløbig har skrevet:

"Z
Zombie gamer. (også får). Type af spiller der møder op til spilsessionerne,
men som næsten aldrig siger noget, har svært ved at træffe beslutninger i
spillet og har vagt definerede figurer. Nogle zombier falder faktisk i søvn
session efter session, tilsyneladende uden at skamme sig over det. Zombier
er muligvis tilskuere af natur, og betragter rollespil som at se TV;
fænomenet er aldrig blevet ordentligt forklaret."

Mit problem er at jeg ikke rigtigt har mødt en rigtig Zombie; jeg har godt
nok spillet med rene grønsager, men de kom aldrig tilbage (gik igen?).

Så derfor må jeg trække på jeres visdom: Er der nogen her der kan kast lys
over fænomenet? Har I oplevet det, eller måske selv er/ har været en Zombie
Gamer? Er der nogen der har en kur?

Hilsen Mads

PS: Jeg har min beskedne viden om zombier fra tråde som denne:

http://forum.rpg.net/showthread.php?s=c14c3800c9d8fa92bfeb85a42122f28e&threadid=45837

Fra : Wrathchild

Dato : 27-07-03 14:01

> [...]
>
> Så derfor må jeg trække på jeres visdom: Er der nogen her der kan kast lys
> over fænomenet? Har I oplevet det, eller måske selv er/ har været en

Tjae, jeg har haft en spiller, der i en periode kom tæt ind under den
beskrivelse, men jeg ved ikke om det er helt fair. Det var min kære kone i
den periode hvor hun var gravid Det gik ligesom over af sig selv.

--
Wrath
------------------------------------

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-07-03 18:01

On Sun, 27 Jul 2003 11:11:19 +0200, "Mads Jakobsen"
<caltropp@yahoo.dk> wrote:

>Så derfor må jeg trække på jeres visdom: Er der nogen her der kan kast lys
>over fænomenet? Har I oplevet det, eller måske selv er/ har været en Zombie
>Gamer? Er der nogen der har en kur?

Det interessante kunne dog være, hvilke andre typer, du har med i den
samling.

Noget af det lyder som de samme tanker, Robin D. Laws har gjort sig
om, i hæftet "Robin's Laws of Good Game Mastering" - en anmeldelse og
beskrivelse af typerne kan bl.a. ses her:
http://www.rpgforum.dk/mod-perl/rpgforum.pl?cmd=showarticle&id=8374

Det ville dog være rart med mere information omkring kombinationen af
persontyperne. På Viking-Con i år får man dog nok chancen, idet Robin
D. Laws kommer forbi.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: kutyme (og ikke kotume)

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 28-07-03 19:35

Well, ordbogen er ikke en rollespillertype beskrivelse, så hvis en
spillertype ikke har et fast begreb (f.eks. en god spiller, sjovt nok) så
figurere de ikke. Munchkins, Dramaqueens etc findes derimod i ordbogen.

Hvis du vil have teoretiske opdelinger af rollespillere er folk som Laws* og
Edwards** nok dem du skal søge efter.

* Laws, Robin. Rollespils forfatter og skribent i Dragon Magazine. Robin
Laws har skrevet meget innovative rollespil, som GURPS Fantasy 2, Over the
Edge, Feng Shui, Rune, Hero Wars og Dying Earth. Hans skribent virksomhed
inkludere "Robins Laws of Good Gamemastering".

** Edwards, Ron. Rollespils forfatter og teoretiker. Hans spil inkludere
Sorcerer og Trollbabe, og han er vel nok hvor tids mest markante rollespils
teoritikker med sin gennemarbejdede version af GNS modellen. Hans i nogens
øjne manipulerende adfærd, og hans retorik har givet ham øgenavnet L. Ron
Edwards og hans tilhængere "The Cult of Ron".

Hilsen Mads

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 27-07-03 23:07

"Mads Jakobsen" <caltropp@yahoo.dk> writes:

> [...]
> over fænomenet? Har I oplevet det, eller måske selv er/ har været en Zombie

Med alt respekt synes jeg ikke om ordet zombiespiller. Det er ikke
blot nedladende men også ret unuanceret. Her er et par ret forskellige
mulige forklaringer på at en spiller ikke er seriøs:

1) Spilleren føler sig usikker og er bange for at sige noget.

2) Spilleren er ikke interesseret i rollespil, men kommer for at
hyggesnakke.

3) Spilleren er egentlig uinteresseret i rollespilsgruppen, men har
ikke noget andet sted at gå hen.

4) Spilleren har ofte tømmermænd, men ville egentligt gerne spille
rollespil.

1) Kuren er at tage en snak med hende, og fortælle hende at hun er
velkommen (hvis hun er det).

2-4) Spillerne i gruppen bør tage en snak om hvad det er de gerne vil
have ud af at spille rollespil. Problemet er ofte at nogle spillere
gerne vil være seriøse mens andre spillere også vil have tid til at
hyggesnakke. Begge dele er i princippet OK, men det er vigtigt at
spillerne er enige om hvad de vil, og det er synd for GM, hvis han har
spildt sin tid på at forberede et eventyr, der ikke bliver taget
alvorligt.

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : taina

Dato : 28-07-03 16:41

"Niels L. Ellegaard" <gnalle@ruc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rollespil.
>
> 1) Kuren er at tage en snak med hende, og fortælle hende at hun er

klip

Så vidt jeg ved, er der flest hankønsvæsener, der spiller rollespil. Men den
usikre, tømmermændsplagede uinteresserede, hyggesnakkende zombiespilleren er
selvfølgelig en HUN?!?

mvh. tina

Fra : Lars Funck

Dato : 28-07-03 17:25

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> usikre, tømmermændsplagede uinteresserede, hyggesnakkende zombiespilleren

Your point being?

MVH

Lars

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 28-07-03 19:34

Niels L. Ellegaard: "Med alt respekt synes jeg ikke om ordet zombiespiller.
Det er ikke
blot nedladende men også ret unuanceret."

Fair nok. Det er vist ikke ment som et respektfuldt og nuanceret udtryk. Jeg
synes nu nok man kan spørge sig selv om den beskrevne adfærd er respekt
værdig.

Niels L. Ellegaard:

[...]

1 og 4 er vel OK, men spillere af typen 2 og 3 viser hverken mig eller min
tid respekt, og er ikke velkomne ved mit bord.

Man kunne også tilføje:

5) Spilleren er desværre fuldstændig talentløs.

Og

6) Spilleren spiller inde i sit eget hoved. Der lever figuren et liv fyldt
med dramatik, som bare ikke lige kommer de øvrige spillere til kendskab.
Nogensinde.

Hilsen Mads

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 28-07-03 22:54

> 1 og 4 er vel OK, men spillere af typen 2 og 3 viser hverken mig
> eller min tid respekt, og er ikke velkomne ved mit bord.

Det er en ærlig udmelding.

I min gruppe er det lidt anderledes. Vi bruger en stor del af tiden
til at snakke om gamle dage. Måske er vi allesammen type 3 zombier :)

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Nichlas

Dato : 30-07-03 13:57

Mads Jakobsen wrote:
> Så derfor må jeg trække på jeres visdom: Er der nogen her der kan kast lys
> over fænomenet? Har I oplevet det, eller måske selv er/ har været en Zombie
> Gamer? Er der nogen der har en kur?

De steder man formentligt kan møde den slags er 1. CON'er hvor folk ikke
har sovet og/eller ikke har læst sig grundigt nok da de meldte sig til
den pågældende event, og 2. det typiske ungdomsskole
fritidsaktivitets-kursus i rollespil, hvor størstedelen af spillerene
har meldt sig fordi de er venner med dem der rent faktisk har en
interesse for at spille rollespil.

Jeg har ikke selv spillet i en stor klub, som f.eks. TRoA, så jeg ved
ikke om det er videre udbredt, men i den lokale klub har vi aldrig haft
et problem med passive spillere.. det har nærmere været omvendt.

Men efter min mening er handler det om hvad gamemasteren vil stå model
til. Personligt ville de ikke holde ti minutter i mine forskellige spil.

//Nichlas

Fra : Lars Sanden

Dato : 31-07-03 08:08

Nichlas wrote:

> [...]
>
> Men efter min mening er handler det om hvad gamemasteren vil stå model
> til. Personligt ville de ikke holde ti minutter i mine forskellige

Så vidt jeg husker er både Mikeal og Lasse faldet i søvn under et af dine
senarier, godt nok efter vi havdee spillet i ca 20 timer men det er vel
irelevant

Men jeg tror faktisk du har fat i den helt rigtige definition, jeg har
oplevet spillere da sov men i alle tilfældendee har det været på con'er hvor
de invoverede har tilbaget lang tid i tog eller kommer fra en ungdomsskole
der arrengerere ture til conner uden at tage hensyn til om alle nu også er
interesseret.

Sanden

Fra : Nichlas

Dato : 01-08-03 16:43

Lars Sanden wrote:

> [...]
> der arrengerere ture til conner uden at tage hensyn til om alle nu også er

Ahem.. jeg tror nu nok du er den af os to der har haft flest zombier
sine grupper.

Karaktererne er i hvert fald zombier når de endelig en dag har fundet ud
af dine labyrinter :)

Men det er vist en smule off topic :) (FUT: dk.snak.off-topic)

//Nichlas