integer og decimaler...
Fra : Flemming Hansen

Dato : 29-07-03 12:52

Hejsa,

Jeg har lavet et simpel script hvor jeg indlæser online brugere og deres
online tid. Jeg har det problem at når jeg dividerer online tid med 60 for
at finde antal minutter og dividerer med 3600 for at finde antal timer får
jeg en hel del komma tal. Altså efter komma kommer der en hel del tal. Jeg
vil begrænse det med 2 decimaler. Jeg gør altså følgende:

$online_time = $online_time / 3600;
$online_time = "$online_time timer";

print $online_time;

hvordan kan jeg begrænse resultatet til evt. 1 eller 2 decimaler? Eller
måske hvordan kan jeg lave resultatet om til integer? Eller hvis jeg ikke er
til besvær hvordan kan jeg vise resultatet som f.eks. 2 timer 3 minutter og
4 sekunder?

Fra : Peter Makholm

Dato : 29-07-03 13:10

"Flemming Hansen" <dsl34257@vip.cybercity.dk> writes:

> $online_time = $online_time / 3600;
> $online_time = "$online_time timer";
>
> print $online_time;
>
> hvordan kan jeg begrænse resultatet til evt. 1 eller 2 decimaler? Eller

Du kan bruge printf eller sprintf.

printf "%0.2f timer", $online_timer;

> måske hvordan kan jeg lave resultatet om til integer? Eller hvis jeg ikke er
> til besvær hvordan kan jeg vise resultatet som f.eks. 2 timer 3 minutter og
> 4 sekunder?

Følgende ser ikke helt forkert ud og kan tilrettes til dine ønsker:

#!/usr/bin/perl

sub sec2tid {
$sec = $_[0];
$min = $sec / 60; $sec %= 60;
$timer = $min / 60; $min %= 60;
$dage = $timer / 24; $timer %= 24;
return ($dage,$timer,$min,$sec);
}

printf "%d dage, %d timer, %d minutter og %d sekunder\n", sec2tid($_) for (10, 100, 1000, 1000000, 1000000000);
___END___

(Jeg mente at et megasekund var tættere på 14 dage)

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 29-07-03 13:16

> [...]
> $online_time = "$online_time timer";
>
> print $online_time;
>
> hvordan kan jeg begrænse resultatet til evt. 1 eller 2 decimaler?

printf "%.2f", $online_time;

> Eller måske hvordan kan jeg lave resultatet om til integer?

$online_time = int $online_time;

> Eller hvis jeg ikke er til besvær hvordan kan jeg vise resultatet
> som f.eks. 2 timer 3 minutter og 4 sekunder?

$secs = $online_time;
$mins = int $secs / 60;
$secs -= $mins * 60;
$hours = int $mins / 60;