øl og cøliaki
Fra : blaajeg

Dato : 09-08-03 10:04

Goddag!
Jeg er en fransk pige (undskyld min dansk) og har coeliaki. Jeg ville
gerne sporge Dem hvis dansker har ret til at drikke øl, som jeg har
læst en gang imellem. I Frankrig, det kan vi ikke gøre.
Tak for hjælp!

Fra : S. Lange Bøsse

Dato : 09-08-03 10:40

"blaajeg" <G00613@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne sporge Dem hvis dansker har ret til at drikke øl, som jeg har
> læst en gang imellem. I Frankrig, det kan vi ikke gøre.

Nemlig - dansk øl er bare godt!!

Fra : John Sahl

Dato : 09-08-03 10:48

S. Lange Bøsse wrote:
> Nemlig - dansk øl er bare godt!!

Jeg undskylder på danskerne vejne for dumme svar som
det der lige kom her.

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : S. Lange Bøsse

Dato : 09-08-03 14:38

> Jeg undskylder på danskerne vejne for dumme svar som
> det der lige kom her.

For ikke at snakke om internet-nørders manglende humor.

Undskyld, undskyld, undskyld.

Fra : John Sahl

Dato : 09-08-03 16:21

S. Lange Bøsse wrote:
> For ikke at snakke om internet-nørders manglende humor.

Det er sådan set ikke mangel på humor, det er mere at du
ikke på noget tidspunkt har afleveret et alvorligt eller konkret
svar. Det eneste du laver er at sende indlæg som laver gas med
andre. Og i helbredsgrupperne er det jo mange gange folk med
problemer som skriver spørgsmålene, hvos sjovt er det at sidde
med et reelt problem og så blive gjort grin med?

> Undskyld, undskyld, undskyld.

Godt så, jeg går ud fra at det er varmen, husk at drikke lidt
mere væske, så virker tænkeren bedre

Fra : S. Lange Bøsse

Dato : 09-08-03 17:26

> Godt så, jeg går ud fra at det er varmen, husk at drikke lidt
> mere væske, så virker tænkeren bedre

Gælder det der væske-princip osse øl?

Fra : John Sahl

Dato : 09-08-03 18:03

S. Lange Bøsse wrote:
> Gælder det der væske-princip osse øl?

Man skal desværre nok undgå alkohol i denne forbindelse.

Fra : Else Holm

Dato : 09-08-03 10:41

> [...]
> gerne sporge Dem hvis dansker har ret til at drikke øl, som jeg har
> læst en gang imellem. I Frankrig, det kan vi ikke gøre.

Hej

Jeg skulle først lige finde ud af, hvad cøliaki er, så jeg måtte ud på
www.google.com og ved at søge på cøliaki, kommer der mange
informationer frem bl. a.
http://www.altomkost.dk/madtildig/Goderaad/Foedevareallergi/Coeliaki/f
orside.htm
og på siden
http://www.foedevaredirektoratet.dk/fdir/publications/2000202/hvor_fin
des_gluten.asp
kan du læse, at der kan findes gluten i mørkt øl og udenlandsk øl, men
om
det er i normal dansk pilsner, må du nok spørge enten
Cøliaki-foreningen
http://www.coeliaki.dk/ om - eller din læge - det må vedkommende
vide noget om!

Under alle omstændigheder lyder det, som om det er en "besværlig"
sygdom
i dagligdagen.

Held og lykke!

--
Else

Fra : Erna Andersen

Dato : 18-08-03 23:21

"blaajeg" <G00613@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> gerne sporge Dem hvis dansker har ret til at drikke øl, som jeg har
> læst en gang imellem. I Frankrig, det kan vi ikke gøre.

Der er måske slet ikke gluten i dansk øl Den er "brygget på det bedste,
vi har", det kan jo være hvad som helst. Traditionelt er den brygget på byg,
som har mindre gluten end hvede. Og så er der humle i, som gør dig
afslappet.
Prøv at spørge på Carlsberg eller Tuborg.

KH Rna

Fra : blaajeg

Dato : 27-08-03 09:39

Tak til alle!
Nu drikker jeg Carlsberg

Fra : Lyrik

Dato : 09-10-03 03:57

"blaajeg" <G00613@hotmail.com> wrote in message
> Goddag!
> Jeg er en fransk pige (undskyld min dansk) og har coeliaki.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Der er ikke tale om ret, men hvad man kan tåle!
Der er forskellige meninger. I Finland har man for eksempel lavet en
undersøgelse som viser at man kan tåle i hvert fald 150 gram havre om dagen
uden at forværre den.
Jeg kender en pige som var sikker på sin cøliaki. Hun blev stærkt afmagret
på grund af fejlernæring. Så prøvede hun med havre.
Hun fik ny appetit på livet, tog på og da hun konsulterede lægen,- så var
der ingen cøliaki!
Hvorfor hun var sikker på at hun havde den? Fordi hun fik ondt i maven når
hun spiste forskelligt brød!
Sørg for at du er HELT SIKKER! På at du har cøliaki!
Det er på mode at have det! Men det kan dække over anoreksi!

Hilsen
Jens