HF -> Universitet
Fra : Andreas Næsager

Dato : 28-07-03 04:35

Jeg er en ung gut der desværre har valgt en lidt for lang
pause fra skolegangen.

Min nuværende situation er at jeg har et fuldtidsjob i et
IT firma, som jeg nødigt vil af med P.T.

Kan en enkeltfags HF taget på aftenskole give adgang
til de mere akademiske uddannelser på universitetet?

Venlig hilsen
Andreas Næsager

Fra : Helle

Dato : 28-07-03 07:22

"Andreas Næsager" <blacklist@breadbox.dk> wrote in message
> [...]
> IT firma, som jeg nødigt vil af med P.T.
>
> Kan en enkeltfags HF taget på aftenskole give adgang
> til de mere akademiske uddannelser på universitetet?

Ja HF kan give adgang ligeså vel som gymnasiet. Du skal nok have en fuld hf
for at komme ind på universitetet men om du tager hf om dagen eller om
aftenen er ligegyldigt. På vuc kører de mange forskellige hold - synes du
skal tage en snak med studievejlederen på din vuc. De fleste hf fag ligger
om dagen da det er mest praktisk for hf stamklasserne (dem der skal have en
fuld hf - primært unge) men der ligger også nogle enkelte fag om aftenen.
Hvordan det er på lige netop din vuc ved jeg ikke.

Mvh Helle

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-03 08:45

> [...]

> IT firma, som jeg nødigt vil af med P.T.

> Kan en enkeltfags HF taget på aftenskole give adgang
> til de mere akademiske uddannelser på universitetet?

Formelt, ja. Alle HFere jeg har mødt på universitetet dumpede dog
hurtigt ud, og de fleste jeg møder er da også enige i at betegne
nutidens HF som fagligt /dårligere/ end den gamle realeksamen, som toges
på folkeskolens 10. klassetrin [børnene blev fra og med 6. klasse delt i
boglige og ikke-boglige, og de boglige fik så langt mere stof end de
ikke-boglige].

Tag en studentereksamen på et studenterkursus. På eksempelvis
Frederiksberg Studenterkursus kører undervisningen også om aftenen. På
fuld tid tager den normalt 3-årige gymnasieskole to år [på VUC tager den
normalt 2-årige HF tre år]. Og man kan såmænd sagtens tage den som
enkeltfag, og så over flere år.

Hvor du kan tage den afhænger naturligvis af hvor du bor. Mig bekendt er
der studenterkurser i København, på en kostskole i Sønderjylland, i
Århus og i Ålborg. Studenterkurset i Odense er sparet væk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Esben Vedel-Larsen

Dato : 28-07-03 14:52

[snip]

> [...]
> på folkeskolens 10. klassetrin [børnene blev fra og med 6. klasse delt i
> boglige og ikke-boglige, og de boglige fik så langt mere stof end de

Formelt, ja, praktisk ja. Fagligheden på HF er helt på nivau med gymnasiets.
Jeg kan selvfølgelig ikke tale på alle HF-institutioners vegne, og det burde
du heller ikke. Jeg gik på HF-C Efterslægten i Kbh. NV, og det er jeg glad
for at jeg gjorde af flere grunde. Man går til eksamen i alle fag, så man
skal ikke gøre sig bemærket i forhold til læreren, bare kunne sit stof til
eksamen. En anden fordel er at folk generelt er mere modne, og at der er en
mere seriøs stemning blandt eleverne. Sådan har jeg oplevet det.

[snip]

Esben

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-03 18:42

Esben Vedel-Larsen <evl@email.dk> wrote:

> [snip]

> Formelt, ja, praktisk ja. Fagligheden på HF er helt på nivau med gymnasiets.

Er det derfor der har været forslag om at afskaffe den obligatoriske
matematik på HF?

Jeg har sidste år arbejdet som vikar på en folkeskole, hvor lærerne er
kommet på seminaret enten ved en realeksamen eller en hf-eksamen [kun
inspektøren har en studentereksamen]. Inspektør og dem med realeksamen
siger samstemmende at hf-eksamen er dårligere end tidligere tiders
realeksamen, og langt dårligere end studentereksamen. Der er da heller
ingen af dem der har en hf-eksamen, der kan løse nedenstående ligning,
selv om de har liniefag i matematik:

2x + 3 = 25.

Det lærte vi andre i 6. klasse bogligt, der ledte frem til real- og
studentereksamen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-07-03 19:08

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>realeksamen, og langt dårligere end studentereksamen. Der er da heller
>ingen af dem der har en hf-eksamen, der kan løse nedenstående ligning,
>selv om de har liniefag i matematik:
>
>2x + 3 = 25.

Den skal du vist længere ud på landet med.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-03 19:42

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

> Den skal du vist længere ud på landet med.

Nej, de har nemlig ikke lært algebra.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-07-03 21:15

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Nej, de har nemlig ikke lært algebra.

At kunne løse overnstående er mig bekendt grundskole-pensum. Siger
du dermed, at man på det almene gym. underviser i grundskole-pensum,
mens man på HF ikke gør det?

Fra : Per Rønne

Dato : 29-07-03 06:38

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

> At kunne løse overnstående er mig bekendt grundskole-pensum.

Ikke mere. For mig var det 6. klasses stof.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-07-03 12:10

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) mælte sligt:

>Ikke mere. For mig var det 6. klasses stof.

Pjat. Elementær algebra (til at løse omtalte ligning) var folkeskolestof, da
jeg gik i folkeskolen, og det er trods alt ikke mere end en 7-8 år siden. Jeg
nægter at tro på, at man på HF decideret lærer at glemme det algebra, man har
lært i folkeskolen.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Everyone is a prisoner of his own experiences.
No one can eliminate prejudices - just recognize them."

Fra : Per Rønne

Dato : 29-07-03 15:24

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

> per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) mælte sligt:

> Pjat. Elementær algebra (til at løse omtalte ligning) var folkeskolestof, da
> jeg gik i folkeskolen, og det er trods alt ikke mere end en 7-8 år siden.

Det var så før Ole Vig Jensen afskaffede det sidste matematik i
folkeskolen. Hvilket ikke gjorde det ulovligt af lærerne at undervise i
det; de /behøvede/ det blot ikke.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 29-07-03 19:03

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Det var så før Ole Vig Jensen afskaffede det sidste matematik i
>folkeskolen. Hvilket ikke gjorde det ulovligt af lærerne at undervise i
>det; de /behøvede/ det blot ikke.

Nu er jeg forvirret.

Din påstand i news:1fytms1.1ysliduam7zwgN%per.ronne@invalid.dk var,
at lærer med baggrund i HF ikke evnede at løse 2x + 3 = 25 fordi de
ikke på HF er blevet undervist heri,
<news:1fytqi5.adajdp4tuichN%per.ronne@invalid.dk>. Det havde du
fundet ud af ved at være vikar på en folkeskole sidste år og snakke
med lærerne der, går jeg ud fra.

Nu har vi så fundet ud af, at man faktisk blev/bliver undervist
heri, men i grundskolen,

Nu siger du så, at denne undervisning i grundskolen må have været
før Ole Vig Jensens tid, dvs. før 1993, da det i hans tid blev
lovligt /ikke/ at undervise i dette. Det vil jo naturligvis nok have
den konsekvens, at det kun er de lærere med HF-baggrund, som gik i
grundskole /efter/ 1993, der ikke kan løse dette.

Hvis vi siger, at Vig Jensen fik indført denne pensum-nedsættelse
allerede samme år, han blev undervisningsmin. (måske mindre
sandsynligt), og hvis vi siger, at man i 5. klasse begyndte på denne
undervisning før ændringen, så ville det betyde, at fra og med alle
5.klasserne i 1993 blev der ikke nødvendigvist (sjovt nok var det så
alle de kommende lærere, der ikke blev undervist i det) undervist i
omtalte stof. Hvornår er alle disse kommende lærer, du har snakket
med og som ikke kan løse 2x + 3 = 25, så tidligst blevet
færdiguddannet? Jo, det må jo så være alle de 5.klasser fra 1993,
der er tale om her, og de er jo så færdiguddannet efter 5 års
yderligere grundskole + 2 års HF + 4 års lærersem -- de er
færdiguddannet om 1 år! Jeg forstår så ikke, hvordan du kan have
talt med dem sidste år.

Selv hvis vi rykker nogle år på forudsætningerne i "din retning", så
ville det betyde, at /alle/ lærerne, du har snakket med på den
folkeskole, har været nyligt uddannet, hvilket nok er mindre
sandsynligt.

Har jeg overset noget?

Fra : Per Rønne

Dato : 30-07-03 05:28

> [...]

> Din påstand i news:1fytms1.1ysliduam7zwgN%per.ronne@invalid.dk var,
> at lærer med baggrund i HF ikke evnede at løse 2x + 3 = 25 fordi de

Jeg har fundet ud af at de eneste lærere der har kunnet finde ud af det
er dem der har en studentereksamen eller en gammel realeksamen. Dem der
har en HF efter 10. kan ikke finde ud af det.

Der var før Ole Vig Jensen afskaffede det stadig noget rigtigt matematik
i folkeskolen. Jeg kender dog ikke omfanget, men når lærere med en 10.
klasse og HF ikke kan klare så simple ting, så kan det næppe have været
særligt omfattende.

Og naturligvis er der ikke noget direkte forbud mod at undervise i disse
ting, det er bare ikke påbudt, og der eksamineres ikke i det. Om en
konkret lærer underviser i det, vil afhænge af om han selv kender det -
og på hvilken skole han underviser. Man kan naturligvis ikke i matematik
i folkeskolen undervise i noget, hvor halvdelen af klassen ikke kan
følge med, fordi det bliver abstrakt [og så kommer vi jo let til at
snakke enhedsskole kontra den delte skole, jeg gik i - men det er jo
noget der afgøres på Christiansborg, ikke på den enkelte skole].

For at tingene ikke skal misforstås: Folkeskolens lærere er enormt gode
til deres håndværk. At undervise og at styre en klasse. I det omfang de
skal undervise i noget de på forhånd ikke kender til [som rigtigt
matematik, hvis vi igen får en delt folkeskole], så er der kun tale om
noget efteruddannelse, som de ikke vil have nogen problemer ved.

> Har jeg overset noget?

Jeg har måske udtrykt mig "mindre præcist".
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 30-07-03 17:31

> [...]

>er dem der har en studentereksamen eller en gammel realeksamen. Dem der
>har en HF efter 10. kan ikke finde ud af det.

Ja, men det finder jeg svært at tro på.

Nu, efter Ole Vig Jensen (jeg ved dog ikke, om VK har lavet om på
noget), lyder det i læseplanen:
Eleverne arbejder med løsning af enkle ligninger. Gennem
ræsonnementer og efterprøvning udvikler de metoder til at finde
løsningen til en ligning.
-- http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Matematik/laeseplan.html
Og if. det, du siger, kan det vel ikke have været dårligere før,
dvs. før Vig Jensen.

Desuden: Jeg lå engang inde med et hæfte med
færdighedsregningsopgaver, nu ca. ti år gammelt, og jeg er 99%
sikker på, at der i disse indgik løsning af simple ligninger.

Fra : ahw

Dato : 18-09-03 16:59

"Per Rønne" skrev d. 29-07-03 15:24 dette indlæg :

> Det var så før Ole Vig Jensen afskaffede det sidste matematik i
> folkeskolen. Hvilket ikke gjorde det ulovligt af lærerne at undervise
> det; de /behøvede/ det blot ikke.

Hvor har du det fra? Det er frit opfundet af dig . Der har ikke været
"pensum" i folkeskolen siden 1975-lovens vedtagelse, men det har været
på læseplanerne (algebra) lige siden.

http://www.kandu.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-03 17:23

ahw <ahw.news@kandu.dk> wrote:

> Hvor har du det fra? Det er frit opfundet af dig . Der har ikke været
> "pensum" i folkeskolen siden 1975-lovens vedtagelse, men det har været
> på læseplanerne (algebra) lige siden.

Eleverne i folkeskolen kan ikke løse simple ligninger, ej heller de
yngre lærere. Dem med en studentereksamen kan, og også dem med en
realeksamen. Bemærket af inspektør og ældre lærere til sidste fest.

Og ingen skal komme og bebrejde folkeskolen eller dens lærere det.
Brodden skal rettes mod politikerne. Ældre lærere har mindst en
realeksamen, de yngre lærere har ofte nøjedes med en hf som indgangsdør
til seminariet, sjældent en studentereksamen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-09-03 18:27

> [...]

>yngre lærere. Dem med en studentereksamen kan, og også dem med en
>realeksamen. Bemærket af inspektør og ældre lærere til sidste fest.

Du bliver ved og ved, hva'?

> [...]
>realeksamen, de yngre lærere har ofte nøjedes med en hf som indgangsdør
>til seminariet, sjældent en studentereksamen.

Det var dog nogle bastante påstande. Og du har naturligvis tonsvis
af empiri til at bakke dem op?

Fra : Per Rønne

Dato : 23-09-03 19:18

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

> Du bliver ved og ved, hva'?

Erfaring.

> Det var dog nogle bastante påstande. Og du har naturligvis tonsvis
> af empiri til at bakke dem op?

Jeg har sidste år været vikar på en af de bedst fungerende folkeskoler i
Københavns Kommune. Også i matematik, og på alle klassetrin.

Det er ganske simpelt en naturlig følge af enhedsskolen. Man kan ikke
give en undervisning svarende til den gamle mellemskole eller den lidt
senere realskole [med boglige 6. og 7. klasser], når alle børn skal
undervises sammen; halvdelen af børnene ville ikke kunne følge med. Og
jeg ønsker altså ikke her at gå ind i en diskussion om vi skal tilbage
til en deling efter 5. klasse eller ej.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 23-09-03 19:57

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Jeg har sidste år været vikar på en af de bedst fungerende folkeskoler i

Hvori er det, at "tonsvis" kommer til udtryk i dette? At /du/ har
oplevet noget på /en/ skole i /et/ år siger ikke meget mere end --
at /du/ har oplevet noget på /en/ skole i /et/ år. Der mangler
stillingtagen til, hvordan /du/ opfatter verden og dermed farver
obs. Der mangler stillingtagen til, hvordan /den/ skole reelt var i
forhold til andre. Der mangler stillingtagen til, hvordan den skoles
/lærere/ var i forhold til andre i fx tænkemåde. Der mangler
stillingtagen til, hvad /ét/ år kan give en af information. Der er
mange ting, der skal tages stilling til.

Jeg kan ikke se, hvordan du på baggrund af en så simple empiri
føler, at du forsvare at lave så bastande generalisationer, som du
kaster rundt med.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-09-03 20:10

> [...]

> stillingtagen til, hvad /ét/ år kan give en af information. Der er
> mange ting, der skal tages stilling til.

Det var en af Københavns bedste folkeskoler, måske den bedste.

Og jeg bebrejder ikke skolen, at den ikke ligger på et fagligt niveau,
som kun den boglige skole årtier tilbage lå på. Man kan ikke have en
enhedsskole på niveau med en eksamensmellemskole eller er realskole. Den
må nødvendigvis ligge på niveau med »fri mellem« eller med de 6.-10.
klasser som under realskolen blev vurderet som ikke-boglige.

Jeg tror i øvrigt at skolen var præget af usædvanligt /få/
disciplinproblemer.

Og det er naturligvis muligt at man i Champagnebæltets folkeskoler kan
lægge et højere, fagligt nivaeu. Men her kommer stort set alle børn jo
også i gymnasiet ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-09-03 11:50

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Det var en af Københavns bedste folkeskoler, måske den bedste.

Du svarede ikke på det eneste spørgsmål, der var i mit indlæg.
Spørgsmålet, der drejede sig om bastante udtalelser og
understøttelse heraf.

Altså: Hvori er det, at "tonsvis" kommer til udtryk i dette?

Fra : Per Rønne

Dato : 24-09-03 13:24

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> Altså: Hvori er det, at "tonsvis" kommer til udtryk i dette?

Jeg mindes ikke at have brugt ordet »tonsvis« i denne debat, og det er i
øvrigt et ord der ligger uden for mit normale vokabularium.

Og jeg har lige kontrolleret tråden igennem, dvs mine egne indlæg [uhyre
let i MacSOUP]. Jeg har /intetsteds/ brugt dette ord. Eller noget i den
retning.

Men det må være nok for i dag. Jeg har ekstra undervisning at forberede,
da mine computere var ubrugelige i går [jeg underviser i dag på
»post-folkeskoleniveau«].
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-09-03 15:06

Wed, 24 Sep 2003 14:23:32 +0200, Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> skrev:

> Jeg mindes ikke at have brugt ordet »tonsvis« i denne debat, og det er i

Påstod jeg det?

:Det var dog nogle bastante påstande. Og du har naturligvis tonsvis
:af empiri til at bakke dem op?
--<news:gtbumvcco810o8f22frng200ddvic0jiok@dtext.news.tele.dk>

Jeg har stadig ikke set noget, der ligner skyggen af opbakning til dine
påstande, når de er så bastante.

At /du/ har oplevet noget på /en/ skole i /et/ år giver ikke underbygning
til så bastante slutninger, du kommer med.

--
Sendt med M2, Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Fra : Per Rønne

Dato : 24-09-03 18:24

> [...]

> At /du/ har oplevet noget på /en/ skole i /et/ år giver ikke underbygning
> til så bastante slutninger, du kommer med.

Jeg kommer ikke med »bastante påstande«, men finder det ganske naturligt
at eleverne i en enhedsskole naturligvis ikke kan sættes til at lære
hvad eleverne i den boglige del af en delt skole blev sat til. Det ville
ganske simpelt være absurd at forestille sig, og ville give alt for
mange tabere.

Hvilket »bastant« ligger der i det?
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-09-03 19:07

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Hvilket »bastant« ligger der i det?

Din slutning, at de lærere, der har en hf, ikke kan løse simple
ligninger, mens dem fra gym godt kan. Er det ikke det, du skriver
her:

Fra : Per Rønne

Dato : 24-09-03 19:55

> [...]

> Din slutning, at de lærere, der har en hf, ikke kan løse simple
> ligninger, mens dem fra gym godt kan. Er det ikke det, du skriver

De kan ikke løse dem /algebraisk/, måske med mindre de har taget
matematik på et højere niveau end det obligatoriske. Jeg ved i det
mindste nogle hf-elever fra vuc tager matematik a sammen med en klasse
på et gymnasium ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-09-03 20:11

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>De kan ikke løse dem /algebraisk/, måske med mindre de har taget

Og jeg venter stadig på tonsvis af empiri til understøttelse for den
slutning.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-09-03 20:54

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

> Og jeg venter stadig på tonsvis af empiri til understøttelse for den
> slutning.

Det lyder minsandten som om du forventer en PhD-afhandling om emnet. For
mig er mine egne erfaringer, kombineret med hvad jeg har fået at vide af
lærere og skoleinspektør på den skole jeg var vikar på, nok.

Og jeg snakker ovenfor kun om lærere med en baggrund i en hf-eksamen.
Ikke lærere med den langt bedre realeksamen, for slet ikke at tale om
dem med en studentereksamen.

Jeg skal naturligvis ikke kunne se bort fra muligheden af, at vi forstår
noget forskelligt ved ordet algebraisk løsning, så jeg bringer lige et
eksempel:

2x + 3 = 25 <==>
2x + 3 - 3 = 25 - 3 <==>
2x = 22 <==>
2x/2 = 22/2 <==>
x = 11.

EOD.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-09-03 21:21

Wed, 24 Sep 2003 21:53:30 +0200, Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> skrev:

> Det lyder minsandten som om du forventer en PhD-afhandling om emnet. For
> mig er mine egne erfaringer, kombineret med hvad jeg har fået at vide af
> lærere og skoleinspektør på den skole jeg var vikar på, nok.

At /du/ føler X og har /hørt/ X skal ikke fremføres bastant som X er
sandheden.

Jeg går ud fra, man -- hvis man er gammel nok -- har lært det på
filosofikum, og ellers kan der henvises til
http://www.ruc.dk/natbas/kurser/Videnskabsteori/

Fra : Peter Thomsen

Dato : 01-10-03 22:25

""Per Rønne"" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message

> 2x + 3 = 25 <==>
> 2x + 3 - 3 = 25 - 3 <==>
> 2x = 22 <==>
> 2x/2 = 22/2 <==>
> x = 11.

Dette er "mat. niveau C" -niveau ... og så kan man kalde det hvad man vil:
VUC, HF, Gymnasie RudolfSteiner-skole etc.

--
Regards, yours truly madly

(-: Peter Thomsen
http://cccp.homepage.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-03 04:15

Peter Thomsen <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message

> Dette er "mat. niveau C" -niveau ... og så kan man kalde det hvad man vil:
> VUC, HF, Gymnasie RudolfSteiner-skole etc.

Det var for os 7. klasses niveau bogligt.

Og jeg konstaterer at på den folkeskole hvor jeg sidste år var vikar,
var der ingen af lærerne med kun en hf der kunne løse en ligning på den
måde. Alle med en real- eller studentereksamen kunne. Alle sagde at man
ganske simpelt ikke lærte noget sådant på hf [eller på seminariernes
liniefag i matematik].

Jeg har undervist i datalogi på hf, og har kunnet konstatere at deres
»matematiske modenhed« ligger betragteligt under hvad man ser på htx og
i det almene gymnasium. Derfor må man også lave særlige bekendtgørelser
til hf-eleverne, da man naturligvis ikke kan lægge kravene så højt at
eleverne ikke kunne følge med. Det har man da så også gjort.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 02-10-03 10:58

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-03 17:16

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> =?ISO-8859-1?Q?Per_R=F8nne?= per.ronne@invalid.dk posting:

> Hvilken mat. har du undervist i på datalogi C?

Kender du noget til eksemeplvis kontekstfrie grammatikker?

Generelt drejer det sig ikke her om specifikke mangler, men om det der
kaldes manglende /matematisk modenhed/. Et for lavt abstraktionsniveau.
Men heldigvis er dette alt for svære emneområde for hf-eleverne taget
ud.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 02-10-03 18:30

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Kender du noget til eksemeplvis kontekstfrie grammatikker?

Det er relevant hvordan? Men nej det kursus har jeg ikke haft.

Kan du henvise til et sted, hvor der står, at dette /skal/ indgå i
datalogi-C?

Eksempelvis? Du har andre eksempler?

>Generelt drejer det sig ikke her om specifikke mangler, men om det der
>kaldes manglende /matematisk modenhed/. Et for lavt abstraktionsniveau.

Ja, og så kommer vi frem til mit spg. nr 2, som du stadig ikke har
svaret på:
Hvordan er du konkret kommet frem til din slutning her?

Det er meget godt, du påstår en masse, men hvis du ikke er i stand
til at bakke dem op, kan det ikke rigtigt bruges til noget -- men
det ved du vel allerede.

>Men heldigvis er dette alt for svære emneområde for hf-eleverne taget
>ud.

Det er taget ud? Hvor har det været sat ind?
Glemmer du ikke, at sproglige også kan tage datalogi på gym? Hvordan
underviser du dem med deres manglende "/matematisk modenhed/"?

Står der noget sted, at det er forbudt at undervise hf'erne i dit
eks.? Står der noget sted, at gym. /skal/ undervises i det?

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-03 19:45

> [...]

> Det er relevant hvordan? Men nej det kursus har jeg ikke haft.

> Kan du henvise til et sted, hvor der står, at dette /skal/ indgå i

Det /skulle/ indgå i datalogi også for hf-elever da jeg var lærer på et
hf-kursus. Eleverne kunne ikke klare det, og det blev da heldigvis også
fjernet året efter.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 02-10-03 20:50

> [...]

>Det /skulle/ indgå i datalogi også for hf-elever da jeg var lærer på et
>hf-kursus. Eleverne kunne ikke klare det, og det blev da heldigvis også

Jeg spurgte, om du kunne /henvise/ til et sted.

Og i forhold til resten af mit indlæg, du har klippet væk:
Du tager ikke stilling til, om det /skal/ indgå i gym.

Du tager ikke stilling til andre eksempler, du åbenbart har.

Du tager ikke stilling til (for 3. gang), hvordan du konkret er
kommet frem til din slutning med "manglende /matematisk modenhed/".

Du tager ikke stilling til sproglige og datalogi vs. mat modenhed.

I det hele taget er det en noget useriøs debatform.

Fra : ml

Dato : 26-09-03 16:53

> De kan ikke løse dem /algebraisk/, måske med mindre de har taget
> matematik på et højere niveau end det obligatoriske.

Kan sproglige gymnasieelever det?

> Jeg ved i det
> mindste nogle hf-elever fra vuc tager matematik a sammen med en klasse
> på et gymnasium ...

Matematik A og B udbydes af VUC selv.
--
ml

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-03 06:14

ml <ml@ml.ml> wrote:

> Kan sproglige gymnasieelever det?

Som udgangspunkt tror jeg det ikke. Jeg kender dog en sproglig student
som kan - men han er nu også blevet cand.mag., og kan vel så næppe siges
at være repræsentativ [eller »up to date«; han er 30].

> Matematik A og B udbydes af VUC selv.

Man kan ikke blot gå ud fra at matematik A og B på HF er det samme som
matematik A og B på en gymnasieskole. Er det taget på et gymnasium er
jeg sikker på kvaliteten, men generelt er disse A og B niveauer
defineret af politikerne - og man kan så ikke blot tro på at de dækker
samme indhold de to steder imellem.

Man kan i øvrigt også tage fagene på et studenterkursus, /og her er det
samme niveau som på gymnasierne/.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Frederiksen

Dato : 27-09-03 10:21

Per Rønne wrote:

> [...]
> jeg sikker på kvaliteten, men generelt er disse A og B niveauer
> defineret af politikerne - og man kan så ikke blot tro på at de dækker

Hvorfor ikke? lærerne på HF har da samme uddannelse som lærerne på
gymnasiet, så deres faglige niveau er der vel ikke forskel på. Og da jeg
tog A niveau i matematik på HF(vuc), var den skriftlige eksamen den samme
som dem der gik i gymnasiet, så pensum har vel været den samme.
Dette var godt nok i 98/99, så jeg ved ikke om det stadig forholder sig
sådan.

--
Peter Frederiksen

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-03 10:52

Peter Frederiksen <peterbf@daimi.au.dk> wrote:

> Hvorfor ikke? lærerne på HF har da samme uddannelse som lærerne på
> gymnasiet, så deres faglige niveau er der vel ikke forskel på.

Lærerne er de samme; eleverne er ikke de samme.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Frederiksen

Dato : 27-09-03 18:49

Per Rønne wrote:

> Lærerne er de samme; eleverne er ikke de samme.

Nej, men hvis de har samme skriftlige eksamen, skal de vel igennem samme
pensum -- eller hvad?
--
Peter Frederiksen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 27-09-03 13:13

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Man kan ikke blot gå ud fra at matematik A og B på HF er det samme som
>matematik A og B på en gymnasieskole.

Der findes ikke A-niveau under hf-bekendtgørelsen i fx mat og
engelsk. Der undervises derfor efter A-niveau for gym.

At tro man på VUC underviser eleverne i C- og B-niveauer (efter
hf-bekendtgørelsen), så de /ikke/ kan klare et A-niveau (efter
gym-bekendtgørelsen) på lige fod med dem fra gym, finder jeg ret
underligt.

Og for nu at bringe et konkret eks. frem: 2 mat.studenter, der
/allerede/ har bestået A-niveau i mat på gym, finder ud af -- efter
de er blevet studenter -- at de vil have en større kar. i mat. De
finder det lokale VUC og tager A-niveau (1-årigt). Den ene dropper
ud igen. Den anden får et 10-tal mdt. (skr. ved jeg ikke). Men
"desværre" blev denne eksgym.-elev -- som jo allerede kendte stoffet
på forhånd -- slået af en VUC-hf'er (en, der havde haft VUC-hf-mat
på C- og B-niveau, og hvor A-niveausstoffet var ukendt på forhånd).
HF'erne fik 11 mdt. og 10 skr.

Nu jeg er i gang, kan jeg også andre A-niveaushistorier. Fx den om
HHX'erne, der fik et 6 tal mdt. Eller om mat.stud'erne (mat-b niveau
fra gym), der fik 9, 8 og 7. (mdt).

>Er det taget på et gymnasium er
>jeg sikker på kvaliteten, men generelt er disse A og B niveauer

Hvorfor? Fordi "Lærerne er de samme; eleverne er ikke de samme."?
(news:1g1y0x4.u76rll11gg1msN%per.ronne@invalid.dk).

Jeg kan ikke se, hvordan det understøtter dig i noget som helst.
Lærerne er de samme over hele landet. Eleverne er ikke de samme, og
det gælder både gym og hf. Der er forskel på, om de kommer fra en
"arbejderby", eller om de kommer nord fra KBH. Der er forskel på,
om de er motiveret, eller bare tager det, som det kommer.

Mon ikke mange elever tager gym/gym-hf bare for at tage det? Og mon
ikke mange tager VUC-hf fordi, de har en plan med det? Ud fra den
betragtning vil VUC-hf'erne lære mest.

Hvordan understøtter argumentet "eleverne er ikke de samme" dig?

>Man kan i øvrigt også tage fagene på et studenterkursus, /og her er det
>samme niveau som på gymnasierne/.

Hvorfor? Eleverne er ikke de samme. Jeg vil mene, at
stud.kursus-eleverne er mere motiveret end alm. gym-elev -- lige som
VUC-hf'erne er mere motiveret end gym.hf'eren. Siger det noget om
niveauet af undervisningen?

Fra : Per Rønne

Dato : 28-09-03 04:37

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

> Der findes ikke A-niveau under hf-bekendtgørelsen i fx mat og
> engelsk. Der undervises derfor efter A-niveau for gym.

Undervises de efter A-bekendtgørelsen for gymnasieskolen, så er det
enkeltfags studentereksamen, ligesom de gives på studenterkurserne, og
så må den være i orden.

> Hvordan understøtter argumentet "eleverne er ikke de samme" dig?

Det er ikke samme type elever der tager HF som tager studentereksamen.
Og her tænker jeg altså ikke på arbejderbørn/akademikerbørn.

> Hvorfor? Eleverne er ikke de samme. Jeg vil mene, at
> stud.kursus-eleverne er mere motiveret end alm. gym-elev

Mange studenterkursuselever kunne lige så vel have gået på et treårigt
gymnasium, og de fleste af resten er udelukkende forhindret i det fordi
de er blevet lidt ældre end rektorerne vil have [eksempelvis kan de have
været blevet konstabler, og ved kontraktudløb har de så mulighed for at
starte på en videregående uddannelse ved først at tage en
studentereksamen]. Endelig er der en stor gruppe enkeltfagselever.

> -- lige som VUC-hf'erne er mere motiveret end gym.hf'eren. Siger det noget
> om niveauet af undervisningen?

Næh, men eksisterer det samme »A« niveau på forskellige uddannelser, vil
dette A-niveau hyppigt være »tilpasset« eleverne. Kører det efter to
bekendtgørelser og med to forskellige eksamener, er det forhold at et
fag kaldes »A-niveau« altså ingen sikring af det faglige nivaeu.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-09-03 15:22

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Undervises de efter A-bekendtgørelsen for gymnasieskolen, så er det
>enkeltfags studentereksamen, ligesom de gives på studenterkurserne, og

Nej, det er ikke enkeltfagsstudentereksamen, for hf'ere undervises
efter hf-bekendtgørelsen i C- og B-niveau i fx mat og engelsk. I en
A-niveauskar. indgår de underliggende niveauer som en del af den
samlede A-niveauskar.

>Næh, men eksisterer det samme »A« niveau på forskellige uddannelser, vil
>dette A-niveau hyppigt være »tilpasset« eleverne.

Jeg ville mene, "tilpasningen" ikke er i forhold til eleverne, men i
forhold til den profil, den enkelte udd. har. HFs profil er bl.a.,
at den er til dem, der ved, hvad de vil. (HFs profil passer meget
dårligt til at ligge på det lokale gym, som jo blot er den 11., 12.
og 13. klasse).

/At/ det er "tilpasset" siger ikke noget om, /hvordan/ det er
"tilpasset". Måske er det tilpasset på vægtningen af indholdet.
Måske er det tilpasset på helt forskelligt indhold. Måske er det
tilpasset på arbejdsformen. Måske er det tilpasset strukturmæssige
forskelle (fx på hf er C- og B-niveau adskildt af en eksamen). Der
er mange muligheder, men da niveauet jo gerne skulle være det samme
på tværs af de gym.udd., kan jeg ikke se tegn på, at dét skulle være
"tilpasset".

>Kører det efter to
>bekendtgørelser og med to forskellige eksamener, er det forhold at et
>fag kaldes »A-niveau« altså ingen sikring af det faglige nivaeu.

Og så vender vi tilbage til, at det ikke giver mening at have
bogstav-niveauerne, hvis de ingen mening har.

Hvordan udleder du den slutning ud fra det, du skriver med
"tilpasset"? At det er "tilpasaset" siger intet om /niveauet/.

Kan du fx i det følgende (til og med B-niveau) påpege, hvor der
konkret står noget om "niveaustilpasning"?
http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/lov/bilag23.htm?menuid=150555
http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/lov/bekhf/bilag21.htm?menuid=150555

Fra : Per Rønne

Dato : 28-09-03 20:26

> [...]

> Der er mange muligheder, men da niveauet jo gerne skulle være det samme på
> tværs af de gym.udd., kan jeg ikke se tegn på, at dét skulle være

Og her er det at jeg siger at det nivaeu [A, B eller C] der er sat er
politisk begrundet, og ikke nødvendigvis modsvarer et /reelt/ ens
nivaeu. I øvrigt har jeg undervist på såvel HF som i det almene
gymnasium - og i dag i det tekniske gymnasium.

> Og så vender vi tilbage til, at det ikke giver mening at have
> bogstav-niveauerne, hvis de ingen mening har.

For en politiker giver det nu god mening. Mine personlige erfaringer fra
universitetet er i øvrigt at alle hf'ere jeg kendte dumpede - og i
stedet begyndte på seminariet.

Undtagelserne var dem der tog de nødvendige gymnasiale
suppleringskurser; studentereksamen til mat-fys nivaeu.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-09-03 21:33

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Og her er det at jeg siger at det nivaeu [A, B eller C] der er sat er
>politisk begrundet, og ikke nødvendigvis modsvarer et /reelt/ ens

Og her siger jeg så, at der i dit "nødvendigvis" stadig ikke konkret
er begrundet, at niveauet skulle være forskelligt.

>nivaeu. I øvrigt har jeg undervist på såvel HF som i det almene
>gymnasium - og i dag i det tekniske gymnasium.

Så må du jo med lethed /konkret/ kunne påpege, hvor der er forskel i
niveauet?

>For en politiker giver det nu god mening. Mine personlige erfaringer fra
>universitetet er i øvrigt at alle hf'ere jeg kendte dumpede - og i

Og mine "personlige erfaringer" siger det modsatte. Det er så en
helt anden sag, hvorfor en "tro-og-føle-ting" som "personlige
erfaringer" er blevet relevante til udledning af generelle
slutninger, men du kan tilsyneladende godt lide dem.

>stedet begyndte på seminariet.

En god ting. Der mangler jo også lærere.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 30-09-03 14:30

Fra : ml

Dato : 27-09-03 15:52

> [...]
> samme indhold de to steder imellem.
>
> Man kan i øvrigt også tage fagene på et studenterkursus, /og her er det

Det er det jo også på HF?
Hf-bekendtgørelsen nr 605 af 15/7- 1995:

13. Undervisning og eksamen i faget på højt niveau sker efter reglerne for
matematisk linje i bekendtgørelse om gymnasiet, studenterkurser og
enkeltfagsstudentereksamen (gymnasiebekendtgørelsen).
--
ml

Fra : Peter Thomsen

Dato : 01-10-03 22:27

> [...]

> som kan - men han er nu også blevet cand.mag., og kan vel så næppe siges
> at være repræsentativ [eller »up to date«; han er 30].

Håber repræsentativiteten gik på dine folkeskolelærere, og ikke muligheden
for en sproglig student at blive cand.mag !!!

--
Regards, yours truly madly

(-: Peter Thomsen
http://cccp.homepage.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-03 04:15

> [...]

> Håber repræsentativiteten gik på dine folkeskolelærere, og ikke muligheden
> for en sproglig student at blive cand.mag !!!

Det gik på at han kunne sin matematik. Ikke på at han blev cand.mag.
--
Per Erik Rønne

Fra : Fontex

Dato : 23-09-03 15:39

> [...]
> realeksamen, de yngre lærere har ofte nøjedes med en hf som indgangsdør
> til seminariet, sjældent en studentereksamen.

Så var mit stamhold på seminariet højst besynderligt! vi havde ikke en
eneste uden en 3-årig gymnasiel uddannelse i bagagen.

Uffe Duvaa

Fra : Per Rønne

Dato : 23-09-03 19:32

Fontex <Fontex@aub.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message

> Så var mit stamhold på seminariet højst besynderligt! vi havde ikke en
> eneste uden en 3-årig gymnasiel uddannelse i bagagen.

Så var dit stamhold usædvanligt i forhold til det jeg fik at vide var
det normale, af lærerne og skoleinspektøren på den skole jeg var vikar
på sidste år. Der var endda en af lærerne der som forklaring på at han
havde valgt hf i stedet for gymnasiet sagde at »det var lettere at tage
10. klasse og derefter hf«. Jeg har naturligvis ingen personlig erfaring
fra seminarieverdenen, og vi ved alle sammen at Arne H. Wilstrup i hvert
fald /har/ en studentereksamen [og dermed kan det stof, som det i øvrigt
ikke kræves at eleverne skal lære].
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Thomsen

Dato : 01-10-03 22:14

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:tdlcivctksche8t3vkq25l9c5k02vmpgvi@4ax.com...

> [...]
Jeg
> nægter at tro på, at man på HF decideret lærer at glemme det algebra, man

Har heller ingen relevans for det faglige niveau af en uddannelse. Vælger du
en sproglig gymnasial linie bliver du nok heller ikke undervist i lignende
sager (eller måske netop der gør man). Vælger man derimod en matematisk
linie beskæftiger man sig sandsynligvis også med andre ting. Suma-summarum,
så har det ingen korrelation mht. en uddannelses faglige niveau om man
bliver undervist i een bestemt ting.

For at få en HF-uddannelse der er tilsvarende en studentereksamen (mht.
niveau og adgangsgivning til universitetet) skal man have et bestemt antal
fag på et bestemt niveau. Her har en enkelt ligning intet med sagen at gøre.

--
Regards, yours truly madly

(-: Peter Thomsen
http://cccp.homepage.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-03 04:15

Peter Thomsen <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com> wrote:

> For at få en HF-uddannelse der er tilsvarende en studentereksamen (mht.
> niveau og adgangsgivning til universitetet)

HFs niveau ligger altså ikke på samme, høje niveau som en
studentereksamen. Med mindre hf'erne efterfølgende tager gymnasiale
suppleringskurser i de relevante fag, dumper de da også på
universitetet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Thomsen

Dato : 02-10-03 09:05

> [...]
> studentereksamen. Med mindre hf'erne efterfølgende tager gymnasiale
> suppleringskurser i de relevante fag, dumper de da også på

Sikke noget sludder !

Du er åbenbart:
1) meget matematisk fikseret
2) snævertsynet og mangler forståelse for det danske undervisningssystem
3) mangler social intelligens, og forståelse statistike analyser og
dertilhørende repræsentativitetsnødvendighed.

Grunden til jeg ikke har spurt om
1) navnet på den folkeskole du har undervist på
2) spurgt til din uddannelse

er fordi jeg helst ikke vil komme til at gøre som dig. Det bør jo ikke
resultere i at "alle folk_medsammeuddannelsesomdig har ikke lært noget",
blot fordi du fremstår således.

--
Regards, yours truly madly

(-: Peter Thomsen
http://cccp.homepage.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 02-10-03 18:31

"Peter Thomsen" <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com>
posting:

>er fordi jeg helst ikke vil komme til at gøre som dig. Det bør jo ikke
>resultere i at "alle folk_medsammeuddannelsesomdig har ikke lært noget",
>blot fordi du fremstår således.

Der er da ikke noget galt i induktive slutninger på baggrund af et
eksempel :-]

Fra : Peter Thomsen

Dato : 02-10-03 22:17

--
Regards, yours truly madly

(-: Peter Thomsen
http://cccp.homepage.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 02-10-03 11:10

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-03 17:45

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> Jeg forstår ikke, hvordan en, der påstår at være cand.scient, kan være så
> ensporet.

Skal det forstås at du gerne vil have fremsendt et kopi af min
embedseksamen? Det er let nok klaret - den ligger allerede i Photoshop
format.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 02-10-03 18:31

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Skal det forstås at du gerne vil have fremsendt et kopi af min
>embedseksamen?

Næ.

Fra : Peter Thomsen

Dato : 02-10-03 22:19

> Skal det forstås at du gerne vil have fremsendt et kopi af min
> embedseksamen? Det er let nok klaret - den ligger allerede i Photoshop
> format.

Ja, det gør den utvivlsomt. Den skulle jo lige forfalskes ...

Ellers så har du fået den vha. gruppearbejde hvor du var den der aldrig
dukkede op eller leverede et reelt stykke arbejde.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-03 14:10

Peter Thomsen <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com> wrote:

> Ja, det gør den utvivlsomt. Den skulle jo lige forfalskes ...

Hvilket i øvrigt ville have været ulovligt.

> Ellers så har du fået den vha. gruppearbejde hvor du var den der aldrig
> dukkede op eller leverede et reelt stykke arbejde.

Jeg lavede faktisk mit speciale alene.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 29-07-03 14:23

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Ikke mere.

Sludder.

Fra : ahw

Dato : 18-09-03 16:58

"Per Rønne" skrev d. 29-07-03 06:38 dette indlæg :

> Ikke mere. For mig var det 6. klasses stof.

Det er stadig 6.klasses stof

http://www.kandu.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 23-09-03 20:03

ahw <ahw.news@kandu.dk> wrote:

> Det er stadig 6.klasses stof

Det er ikke min erfaring som vikar. Eleverne i 9. og 10. klasse kunne
ikke løse en sådan simpel ligning /algebraisk/, altså ved at sige:

2x + 3 = 25 <==>
2x + 3 - 3 = 25 - 3 <==>
2x = 22 <==>
2x/2 = 22/2 <==>
x = 11.

Ej heller kunne de lærere, der ikke som baggrund havde en real- eller
studentereksamen. Heller ikke når de havde liniefag i matematik. Men
Arne har jo en studentereksamen [måske endda en realeksamen, med mindre
han er gået direkte fra 2. real til gymnasiet], hans seminarieuddannelse
er gammel, og han er senere blevet cand.pæd.

Men det kræves jo netop heller ikke længere at eleverne skal kunne gøre
noget sådan. En af mine brødre, der tog 10. klasse i stedet for realen,
lærte det heller ikke [de lærte andre metoder, svjv at »gætte sig
frem«]. Han lærte det først da han senere begyndte på Statens Kursus til
Real- og Studentereksamen, og på to år tog en realeksamen som erstatning
for sin 10. klasses eksamen, som vel i nivaeu svarer til nutidens 10.
klasses eksamen.

I øvrigt var det i sin tid ikke 6. klasses stof, men 7. klasses stof.
Men jeg tog 6. og 7. klasse bogligt på kun ét år. I 6. klasse var det
reducering af regneudtryk af typen (a + b)(a - b) = ..., og en bunke
andre, vi skulle lære.

Når det ikke er noget eleverne /skal/ lære er der naturligvis ingen
grund til at undervise i det i seminariet. På hf var der for få år siden
planer om at afskaffe den sidste rest af obligatorisk matematik [blev
debatteret i GL], så jeg tvivler på at den er af særligt høj karat.

Skal eleverne tvinges til at lære det igen? Nej, halvdelen af dem ville
ikke kunne følge med, nemlig dem der tilbage i 60erne var kommet i den
ikke-boglige linie. Der er ingen grund til at øge andelen af elever i
specialundervisningen så kraftigt. Politiske krav om at øge fagligheden
giver jeg ikke meget for, ikke efter mine erfaringer som vikar i
folkeskolen. Børnene er /meget/ forskellige, især i deres
indlæringsevner. Når man blot har oplevet én 5. klasse hvor en dreng
kunne løse alle matematikopgaver på 10 minutter, og andre ikke kunne
klare dem på de 90 minutter en dobbeltlektion består af, og når man
oplever et par børn i 4. klasse der ikke kan følge engelskundervisningen
/fordi de efter at have gået på en international, engelsksproget skole
ligger på et engelskniveau svarende til 3. gymnasieklasse/, så kan man
ikke være det mindste i tvivl om det.

Desværre er der så nogle af disse højt begavede børn der reagerer med at
forstyrre i timerne, eller endda have deres daglige slagsmål i
skolegården, vel nok fordi de ikke for nok udfordringer.

Ja, jeg begyndte at svare noget andet, men så gik strømmen ...
--
Per Erik Rønne

Fra : ahw

Dato : 18-09-03 16:57

"Per Rønne" skrev d. 28-07-03 18:42 dette indlæg :

> [...]
> selv om de har liniefag i matematik:
>
> 2x + 3 = 25.
>
> Det lærte vi andre i 6. klasse bogligt, der ledte frem til real- og

Lige som man troede at der var ved at komme fornuft ind i dig efter dit
praktiske arbejde i en folkeskole, kommer du med dette bras.

Det er da fuldkommen galimatias, det, du skriver. AT hævde at en lærer
med liniefag i matematik ikke kender til algebra og at selv en lærer med
liniefagsuddannelse ikke kan løse en simpel ligning, som er del af
læseplanen i 6. klasse i folkeskolen, er hamrende vanvittig.

Det er simpelthen noget ærkesludder, Per - prøv f.eks. at se på denne
side:

http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Matematik/trinmaal.html

Hvor der tydeligt står både at eleverne efter 6.klasse skal arbejde med
algebra og enkelte ligninger. Så hvor du støver sådan noget fordrukkent
sludder op henne, ved jeg ikke, men sludder er det i hvert fald.

Selv jeg, der ikke har liniefag i matematik, kan løse den ligning på et
øjeblik. Og jeg har ikke mødt en eneste lærer med liniefag i matematik,
der ikke kan løse opgaven. Så du er helt ude i hampen med den udtalelse.
Sig mig en gang har du slet ikke lært noget i den tid du var i
folkeskolen?

http://www.kandu.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 24-09-03 19:24

ahw <ahw.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> liniefagsuddannelse ikke kan løse en simpel ligning, som er del af
> læseplanen i 6. klasse i folkeskolen, er hamrende vanvittig.

Det er nu altså det jeg har fået at vide. Af skoleinspektør, lærer med
realeksamen og lærer med hf og matematik liniefag. De løser det på en
anden måde. Når jeg havde 9. klasse i matematik kunne de /heller/ ikke
klare en algebraisk løsning.

I øvrigt lærte man det i min tid i 7. klasse boglig, mens 10. klasse
[ikke-bogligt] aldrig lærte det. Jeg tog realeksamen i 1969 og
studentereksamen i 1972.

> Det er simpelthen noget ærkesludder, Per - prøv f.eks. at se på denne
> side:

> http://www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Matematik/trinmaal.html

Linket skriver:

Efter 6. klassetrin

Arbejde med tal og algebra

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
kende til de hele tal, decimaltal og brøker

benytte erfaringer fra hverdagen sammen med arbejdet i skolen ved
opbygningen af talforståelse

kende tallenes ordning, tallinjen, positionssystemet og de fire
regningsarter

benytte hovedregning, overslagsregning og skriftlige udregninger

anvende lommeregner og computer ved gennemførelse af beregninger

arbejde med optællinger og eksempler på sammenhænge og regler inden for
de fire regningsarter

kende til eksempler på brug af variable, herunder som de indgår i
formler, enkle ligninger og funktioner

kende til procentbegrebet og forbinde begrebet med hverdagserfaringer
regne med decimaltal og benytte brøker knyttet til procent og konkrete
sammenhænge

arbejde med "forandringer" og strukturer, som de indgår i bl.a.
talfølger, figurrækker og mønstre

kende til koordinatsystemet og herunder sammenhængen mellem tal og
tegning
===

> Hvor der tydeligt står både at eleverne efter 6.klasse skal arbejde med
> algebra og enkelte ligninger. Så hvor du støver sådan noget fordrukkent
> sludder op henne, ved jeg ikke, men sludder er det i hvert fald.

Algebra kan såmænd blot betyde at de ved at 2 + 2*2 = 6 og ikke 8. Og
det /kunne/ de. Samtidig havde de en metode til at løse en simpel
ligning på /som blot ikke var den vi andre lærte i 7. klasse/, og som
sandsynligvis er den samme ikke-algebraiske metode som de ikke-boglige
lærte.

Læg i øvrigt mærke til at der ikke tales om »6. klassetrin«, men blot om
»Efter 6. klassetrin« - altså i løbet af folkeskolens 7.-9. klasse, da
der senere angives nogle krav til »Efter 9. klassetrin«.

> Selv jeg, der ikke har liniefag i matematik, kan løse den ligning på et
> øjeblik.

Men du har også en studentereksamen. I øvrigt kunne lærere med liniefag
i matematik og en hf skam sagtens løse ligningen, blot ikke på den
anden side af lighedstegnet«. En af dem ville forære mig en matematikbog
til brug i folkeskolens ældste klasser, men trak det tilbage da han blev
overbevist om at jeg havde ret, da jeg blev støttet af skoleinspektør
[med studentereksamen] og anden lærer [med realeksamen].

> Og jeg har ikke mødt en eneste lærer med liniefag i matematik,
> der ikke kan løse opgaven.

Som:

2x + b = 0 <==> 2x = -b <==> x = -b/2 ?

De bruger en anden metode. Som er lettere for eleverne at lære, men som
ikke giver den samme »matematiske modenhed«. Som ikke giver det samme
abstraktionsniveau. Og som dermed ikke giver de samme muligheder for at
sætte sig ind i ekstra matematik [men det er det jo heller ikke alle
elever i folkeskolen der har brug for - kun dem der kommer i gymnasium
eller på htx].

I øvrigt er jeg stødt ind i problemet på min nye arbejdsplads. 1g'ere
direkte fra folkeskolen kan ikke manipulere nedenstående ligning:

PV/T = R [luftarternes tilstandsligning]

når der skal laves et antal java-programmer, som med begge andre
variable givne giver resultatet af den sidste variabel - R er jo som
bekendt gaskonstanten. De skulle såmænd kun omforme sætningen og skrive
den direkte ind i programmet - én linie. Som »P = TR/V;«. At manipulere
denne sætning /i hånden/ var for abstrakt for dem.

> Så du er helt ude i hampen med den udtalelse.
> Sig mig en gang har du slet ikke lært noget i den tid du var i
> folkeskolen?

Masser. En stor respekt for lærernes og skolernes arbejde, og en lige så
stor despekt for uddannelsespolitikernes.

Og nu tillader de sig minsandten at kritisere at store skolebørn i 3.
gymnasieklasse ikke kender Nakskovs placering. Geografi var de lige ved
at få afskaffet i gymnasieskolen; naturgeografi er blevet bevaret med
kulturgeografi er blevet smidt ud. Og i folkeskolen har politikerne
afprioriteret faget ved at sørge for at der ikke er prøve i faget [=
spild af tid at beskæftige sig med] ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Thomsen

Dato : 01-10-03 22:05

""Per Rønne"" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message

> 2x + 3 = 25.

11

> Det lærte vi andre i 6. klasse bogligt, der ledte frem til real- og
> studentereksamen.

Gør det dig nødvendigvis klog ?
--
Regards, yours truly madly

(-: Peter Thomsen
http://cccp.homepage.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-03 04:45

Peter Thomsen <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message

> 11

> Gør det dig nødvendigvis klog ?

Klogskab er ikke det samme som intelligens. Klogskab er noget man
forhåbentlig erhverver efterhånden som man bliver ældre, men der er da
selv professorer mange vil betegne som dumme, i betydningen
»ikke-kloge«.

Intelligens [mere specifikt: fænotypisk intelligens-potentiale] er noget
man er født med. Det er ikke noget man lærer.

Ovenstående eksempel er en færdighed man kan /lære/. Hvis man er
intelligent nok. Det gør hverken en mere intelligent eller klogere, men
kan give eleverne en højere, matematisk modenhed, og dermed et højere
abstraktionsniveau i tænkningen. Dermed vil senere indlæring kunne
lettes.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Thomsen

Dato : 02-10-03 08:59

> Klogskab er ikke det samme som intelligens.

Joda.

> Klogskab er noget man
> forhåbentlig erhverver efterhånden som man bliver ældre,

Enig, men det samme sig gældende for intelligens. Dvs. den kan styrkes og
bestemt også svækkes (fjernes helt) bl.a. ved manglende input

> men der er da
> selv professorer mange vil betegne som dumme, i betydningen
> »ikke-kloge«.

ikke forstået.

> Intelligens [mere specifikt: fænotypisk intelligens-potentiale] er noget
> man er født med.

Enig. Til en vis grad er man født med det. Men derfra skal det stimuleres
således at den udvilker sig og ikke bliver ødelagt.

> Det er ikke noget man lærer.

Joda. Man kan fluktuere, dvs. en der er født på et "middel" niveau vil kunne
træne sig op på et højere. Naturligvis vil denne aldrig nå
"master"-niveauet, men netop det skal man være født til at kunne opnå.

> kan give eleverne en højere, matematisk modenhed, og dermed et højere
> abstraktionsniveau i tænkningen. Dermed vil senere indlæring kunne
> lettes.

Jo mere man ved, jo mere ved man man ikke ved. Og jo mere man ved, jo
lettere har man ved at tilegne sig ny viden om noget andet - enig! Men
derfra definitivt at sige at man skal kunne løse din ligning for at kunne gå
på og bestå universitetet er langt ude. Desforuden så laver universiteterne
stattistik over hvor mange de optager hvert år, med hvilket adgangsgrundlag
og hvor mange hhv. kandidater og udmeldinger de har.

Derfor skulle det ikke være svært at lave en afhandling om din påstand, og
den vil sandsynligvis blive underkendt.

EOD

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-07-03 15:56

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Formelt, ja. Alle HFere jeg har mødt på universitetet dumpede dog
>hurtigt ud, og de fleste jeg møder er da også enige i at betegne

HVis du snakker om HFere fra et gym, så har du måske ret.
Jeg kender tilfældigvis to, der har taget HF via et VUC, som nu på
2. år læser på uni.

>[på VUC tager den normalt 2-årige HF tre år].

Det er ukorrekt. Den tager den tid, man lyster -- også 2 år.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-07-03 17:07

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> posting:

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-03 18:42

> [...]

> HVis du snakker om HFere fra et gym, så har du måske ret.
> Jeg kender tilfældigvis to, der har taget HF via et VUC, som nu på

Jeg skrev ikke at jeg ikke havde mødt hf'ere der gik på universitetet.
Jeg skrev kun at de alle dumpede ud, når de havde opbrugt deres SU.

Den eneste måde de kan klare sig på er at tage gsk i de relevante fag,
til højeste studentereksamensniveau.

I øvrigt har jeg selv undervist på hf; de /kan/ altså ikke det samme som
elever i gymnasieskolen, herunder de 2-årige studenterkurser.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-07-03 19:04

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Jeg skrev ikke at jeg ikke havde mødt hf'ere der gik på universitetet.
>Jeg skrev kun at de alle dumpede ud, når de havde opbrugt deres SU.

Efter 3 år: B-et-eller-andet.
Omtalte personer af mig: Studeret 2 år på normal tid mig bekendt.
Mangler 1 år til at have et resultat. Meget skal gå galt, hvis al
deres SU skal blive opbrugt på et år.

>Den eneste måde de kan klare sig på er at tage gsk i de relevante fag,
>til højeste studentereksamensniveau.

Er så din påstand.

>I øvrigt har jeg selv undervist på hf; de /kan/ altså ikke det samme som
>elever i gymnasieskolen, herunder de 2-årige studenterkurser.

Jeg går ud fra, at du har undervist i gym. Jeg forholder mig ikke
til gym af to grunde: Underviserne på HF dér er, hvad jeg har fået
fortalt af en tidligere gym.lærer, ikke 100% engageret. Eleverne dér
er ikke 100% engageret.

Fra : ahw

Dato : 18-09-03 17:04

> [...]
som
> elever i gymnasieskolen, herunder de 2-årige studenterkurser.

Pjat med dig, Per - 2-årigt studenterkursus har akkurat samme pensum som
på gymnasiet. Der er INGEN forskel på disse to uddannelser. Hvad man
laver på HF skal jeg ikke gøre mig klog på i dag, men det er noget vås,
at man kan blive student med mindre pensumkrav på studenterkursus. Den
holder simpelthen ikke. Hvornår holder du dog op med at lyve om disse
ting, Per - det bliver efterhånden pinligt.

http://www.kandu.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 24-09-03 19:54

ahw <ahw.news@kandu.dk> wrote:

> Pjat med dig, Per - 2-årigt studenterkursus har akkurat samme pensum som
> på gymnasiet.

Du har ganske simpelt læst mig forkert. Jeg ligestiller jo direkte
gymnasiet med studenterkurserne.

I øvrigt er der en lille hage her. Der er lidt mindre krav til hvad de
skal /gennemgå/ [eksempelvis to islandske sagaer mod gymnasiets tre
islandske sagaer], men det er en nødvendighed for at nå stoffet. De skal
opgive samme pensum i gymnasiet, og kommer op i samme pensum - og i de
skriftlige eksaminer er det nøjagtig samme opgaver de kommer op i.
Eleverne på studenterkurser kommer op på nøjagtig samme niveau som
eleverne på gymnasieskolerne - de skal bare slide meget mere for det.

Derudover er studenterkurserne det sted hvor man som student kan tage de
fag, man ikke fik i gymnasiet. Eller få bragt sit rææerlige fransk i
orden ...

Studenterkurserne tager i modsætning til gymnasieskolerne
enkeltfagselever.
--
Per Erik Rønne

Fra : ml

Dato : 28-07-03 23:12

> [...]
> på folkeskolens 10. klassetrin [børnene blev fra og med 6. klasse delt i
> boglige og ikke-boglige, og de boglige fik så langt mere stof end de

Hvad lærte man i 6-10. klasse som i dag er gymnasiestof? I matematik, fysik,
kemi, biologi?
--
ml

Fra : Per Rønne

Dato : 29-07-03 06:38

ml <ha!@mail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message

> Hvad lærte man i 6-10. klasse som i dag er gymnasiestof? I matematik, fysik,
> kemi, biologi?

I realiteten har man i dagens folkeskole ikke mere matematik, kun
regning. Dagens folkeskoles stof svarer til det stof, man i de dage man
havde realeksamen, havde hos de ikke-boglige.

Meget naturturligt, i øvrigt, da halvdelen af børnene ellers ikke ville
kunne følge med.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 29-07-03 14:29

> [...]

>regning. Dagens folkeskoles stof svarer til det stof, man i de dage man
>havde realeksamen, havde hos de ikke-boglige.

Hvad mangler du konkret i grundskolens mat.-undervisning i forhold
til "de gode gamle dage"?

Fra : Per Rønne

Dato : 29-07-03 15:24

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

> Hvad mangler du konkret i grundskolens mat.-undervisning i forhold
> til "de gode gamle dage"?

I forhold til den boglige del? Masser.

Løsning af to ligninger med to ubekendte. Beviser. Geometri.
Andengradsligninger. Blot for at nævne nogle få.

Problemet er at eleverne ikke mere deles i boglige og ikke-boglige. Men
tråden handlede nu om HFs niveau i forhold til en studentereksamen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 29-07-03 17:36

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>I forhold til den boglige del? Masser.
>Løsning af to ligninger med to ubekendte.

Mener jeg nu, at jeg kan huske, jeg har haft i grundskolen.

>Beviser.

Korrekt. De er der ikke, AFAIR.

> Geometri.

Kommer an på, hvad du lægger i det.

>Andengradsligninger.

9. eller 10. klassespensum, AFAIR.

>tråden handlede nu om HFs niveau i forhold til en studentereksamen.

Og tråde har det som bekendt med at brede sig ud. Desuden var det
dig selv, der introducerede emnet.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-07-03 18:20

> [...]

> per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

> Mener jeg nu, at jeg kan huske, jeg har haft i grundskolen.

Jeg har i det sidste år været vikar i folkeskolen, herunder i matematik
i de store klasser. De har det altså ikke mere.

Hvilket ikke gør at der ikke kan være folkeskoler i Champagnebæltet der
alligevel underviser i det; det er jo ikke forbudt.
--
Per Erik Rønne

Fra : ahw

Dato : 18-09-03 17:30

"Per Rønne" skrev d. 29-07-03 18:20 dette indlæg :
> [...]

kan godt indgå i 10.klasse = 3.real.

JO, det indgår også i 1o.klasses læseplan

> Jeg har i det sidste år været vikar i folkeskolen, herunder i
matematik
> i de store klasser. De har det altså ikke mere.

Forkert - det findes i læseplanen for 10.klasse - så alt i alt: sæt dig
dog ind i hvad der er fup og fakta førend du udtaler dig så bastant.

http://www.kandu.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 24-09-03 19:54

ahw <ahw.news@kandu.dk> wrote:

> Forkert - det findes i læseplanen for 10.klasse - så alt i alt: sæt dig
> dog ind i hvad der er fup og fakta førend du udtaler dig så bastant.

For at være præcis: jeg har ikke haft 10. klasse i matematik, kun i
dansk [de fik lov at læse et digt af Adam Oehlenschläger]. Bortset fra
mine faste klasser i 4., 5. og 6. klasse var jeg tilkaldevikar, og 9.
klasse har jeg i hvert fald haft i matematik.
--
Per Erik Rønne

Fra : ahw

Dato : 18-09-03 17:25

> I realiteten har man i dagens folkeskole ikke mere matematik, kun
> regning. Dagens folkeskoles stof svarer til det stof, man i de dage
man
> havde realeksamen, havde hos de ikke-boglige.

Det er dog det mest uhyrlige sludder, du endnu er kommet med - det
passer jo ikke, Per - hvorfor vil du overhoveddet ikke kommentere de
mange gang man har tilbagevist dine tåbelige påstande, f.eks. ved at
henvise til undervisningsministeriets "fælles mål" i matematik?

Naturligvis har man da matematik i folkeskolen. Men der er da nogen
ting, der er skåret fra -f.eks. en vis del af den elementære
plangeometri, som f.eks. begreber omkring cos, sin og tg - (i de 9.
obligatoriske undervisningsår)

> Meget naturturligt, i øvrigt, da halvdelen af børnene ellers ikke
ville
> kunne følge med.

Matematik som et selvstændigt fag er jeg ikke umiddelbart tilhænger af.

http://www.kandu.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 24-09-03 19:54

ahw <ahw.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> mange gang man har tilbagevist dine tåbelige påstande, f.eks. ved at
> henvise til undervisningsministeriets "fælles mål" i matematik?

Ved begrebet »matematik« forstår jeg hovedsagelig bevisførelse.
Aritmetik m.v. opfatter jeg som regning. Men jeg er måske påvirket af
den gamle boglige skole, hvor vi også havde hele fire fremmedsprog
[engelsk, tysk, latin og fransk], af min matematisk-fysiske
studentereksamen og af min cand.scient.-uddannelse.

Din henvisning til undervisningsministeriets »fælles mål« er kommenteret
andetsteds. I øvrigt har jeg ikke været hjemme i nogen tid, så det er
først nu jeg ser dine indlæg.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Thomsen

Dato : 01-10-03 22:08

""Per Rønne"" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message

> Formelt, ja.

.... <SNIP en masse sludder>

Det var da godt nok det mest tåbelige jeg længe har hørt. Hvor er impirien i
dit udsagn ?

Hvis niveauet på HF er lavere end da du gik i skole, så er det også lavere
på gymnasiet. Husk at det er de samme type lærere der underviser begge
steder.

--
Regards, yours truly madly

(-: Peter Thomsen
http://cccp.homepage.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-03 04:45

> [...]

> Hvis niveauet på HF er lavere end da du gik i skole, så er det også lavere
> på gymnasiet. Husk at det er de samme type lærere der underviser begge

Det er den samme type lærere der underviser begge steder, ja, og i mange
tilfælde er det rent faktisk de samme lærere der underviser. Jeg har
således undervist i såvel alment gymnasium, på hf og på htx.

Det er bare ikke den samme type elever der går de forskellige steder, og
det er bl.a. det faglige niveau nødt til at afspejle.

Da vi stadig havde realeksamen, kunne man komme i gymnasiet fra 2. eller
3. real. På hf fra den ikke-boglige 10. klasse; det må vel sige noget om
niveauforskellen? Dengang kunne man i øvrigt også komme på seminariet
eller Landbohøjskolen med en realeksamen.

Og naturligvis har eleverne i gymnasieskolen ikke de samme
forudsætninger, som de havde for 30 år siden. Dels har de gået i en
udelt skole [hvilket betyder at det faglige niveau må lægges så også de
ikke-boglige kan følge med], dels kommer forholdsvis langt flere børn i
dag i gymnasiet, end man så dengang. Dengang: 10% [+5% på
studenterkursus senere], nu 33%.
--
Per Erik Rønne