D&D 3.5 Køb eller ej?
Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 16-07-03 17:42

Så vidt jeg kan se har de lige lavet en ny version af D&D. er der
nogen der har chekcet det ud. Er det værd at købe istedet for version
3.0, eller er det bare mere af det samme?

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-03 00:25

"Niels L. Ellegaard" <gnalle@ruc.dk> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg kan se har de lige lavet en ny version af D&D. er der
> nogen der har chekcet det ud. Er det værd at købe istedet for version
> 3.0, eller er det bare mere af det samme?

Jeg ved ikke om man kan sige at det der mere af det samme.
Med hensyn til atmosfære, spillestil, udvalg af classes og races osv., er
det nøjagtigt det samme. Derimod er reglerne blevet opdateret og rettet for
fejl, og spilbalancen skulle være blevet bedre.
Jeg har ikke selv læst i bøgerne, men har fulgt debatten og set an del
udpluk i nyhedsgruppen "rec.games.frp.dnd", og det lader til at der er tale
om gode ændringer.

Jeg tror nu jeg er for nærrig til at købe et helt nyt sæt "core books", men
jeg har hørt at der skulle komme en eller anden form for en "conversion
book" som man kender det fra mange andre systemer, som har fået
opdateringer.Den kunne jeg godt finde på at købe. Alternativt, kan man
sikkert hente det meste eller det hele af det regeltekniske, som er "Open
Gamning Content" på http://www.opengamingfoundation.org/. Det er der sikkert
nogle her i gruppen der ved mere om...?

Håber nogen vil supplere.

mvh. Jan

Fra : Nichlas

Dato : 20-07-03 15:03

Niels L. Ellegaard wrote:
> Så vidt jeg kan se har de lige lavet en ny version af D&D. er der
> nogen der har chekcet det ud. Er det værd at købe istedet for version
> 3.0, eller er det bare mere af det samme?

Hvis man allerede har v3.0 kan man bare downloade en "Update Booklet"
fra wizards hjemmeside..

Jeg ved ikke hvad den koster, men hvis prisen er den samme kan du jo
lige så godt købe den nye.

Fra : dknews.tiscali.dk

Dato : 20-07-03 15:20

Nichlas wrote:

> Hvis man allerede har v3.0 kan man bare downloade en "Update Booklet"
> fra wizards hjemmeside..
>
> Jeg ved ikke hvad den koster, men hvis prisen er den samme kan du jo
> lige så godt købe den nye.

Ved nærmere genemsyn af Wizard's Update Booklet kan jeg kun anbefale at
du køber den nye version.. ved mange af ændringerne har de skrevet AT
der er sket en ændring, ikke nærmere præcist hvad den består af.. Dette
er specielt et problem med de mange nye spells og skills

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 22-07-03 11:46

"dknews.tiscali.dk" <legionx@evilmonks.net> writes:

> [...]
> skrevet AT der er sket en ændring, ikke nærmere præcist hvad den
> består af.. Dette er specielt et problem med de mange nye spells og

Den flinke og ærlige mand i Fantask sagde at han personligt ikke havde
tænkt sig at opdatere til 3.5, men jeg købte nu bogen
alligevel. Desværre har jeg ikke fået kigget så meget i den, for jeg
har glemt den hjemme hos min ven Simon. Monty Cook der er en af
forfatterne til den gamle version har skrevet et ret negativt review,
som man kan finde her

http://www.montecook.com/review.html

Den eneste ændring som jeg virkelig bed mærke i var at bulls strength
fra nu af bliver regnet i minutter istedet for timer. Det virker som
en fin ide, selvom det er skidt for min egen cleric.

Hmm... jeg går ud fra at de fleste af læserne af denne gruppe også
læser rec.games.frp.dnd, så der er måske ikke så meget ved at
diskutere her :)

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Michael Christensen

Dato : 06-08-03 20:15

hvordan får man den der gruppe: rec.games.frp.dnd ind på outlook express ??

Angående 3,5... Jeg skal hvertfald have den !! Der er mange godr
forbedringer, ja det er en $$$ pressser, men stadig.. Spillet er blevet mere
afbalanceret, og rangeren er blevet rar..

http://www.wizards.com/D20/article.asp?x=srd35
Link til det hele i 3,5 core rule books...

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 06-08-03 20:55

"Michael Christensen" <MesterMc@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> hvordan får man den der gruppe: rec.games.frp.dnd ind på outlook express
??

Peg på din nyhedskonto, klik på nyhedsgrupper, skriv rec.games.frp.dnd i
feltet, klik på abboner.

Lige som alle andre nyhedsgrupper. Hvis din udbyder ikke har den, burde du
finde dig en anden udbyder, eller bruge en af dem der stilles til rådighed
gratis.

> Angående 3,5... Jeg skal hvertfald have den !! Der er mange godr
> forbedringer, ja det er en $$$ pressser, men stadig.. Spillet er blevet
mere
> afbalanceret, og rangeren er blevet rar..

Tja for dem der ikke har andet at bruge deres penge på. Personligt ville jeg
ikke røre den med en ildtang. Jeg ville føle at de forsøgteat røvrende mig,
det er simpelt hen for tidligt med en ny udgave, klad den 3½ eller hvad de
vil.

> http://www.wizards.com/D20/article.asp?x=srd35
> Link til det hele i 3,5 core rule books...

Vældig flinkt af dem.

Lars

Fra : Wrathchild

Dato : 07-08-03 07:55

Helt overordnet mere af det samme - men fanboyz'ne synes at ændringerne er
til det bedre.

Jeg er ingen fanboy

--
Wrath
--------------------

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 07-08-03 09:38

gnalle@ruc.dk (Niels L. Ellegaard) writes:

> Så vidt jeg kan se har de lige lavet en ny version af D&D. er der
> nogen der har chekcet det ud. Er det værd at købe istedet for version
> 3.0, eller er det bare mere af det samme?

Du kan se reviews af den nye udgave på http://www.rpg.net.

Ganske kort er der lavet nogle justeringer af klasser, feats, skills,
spells og andre ting, men ingen ændringer afgørende i det
grundlæggende system. De fleste klasser er gjort "sejere", så enhver
Munchkin vil savle over den nye udgave.

Hvis man allerede har version 3.0, så er det nok bedre at downloade
den beskrivelse af forskellene, som kan findes på WotC's hjemmeside.
Men hvis man ikke har den gamle udgave og absolut vil bruge penge på
D&D, så er det sikkert bedst at købe den nye udgave (med mindre den
gamle er meget billigere). Jeg vil tro den gamle udgave vil være nem
at finde brugt, efterhånden som folk opgraderer.

Personligt vil jeg foreslå at man bruger sine penge på andre spil,
specielt hvis man har D&D3.0 i forvejen. Et par forslag
(i uprioriteret rækkefølge) til Fantasyspil og verdener:

- HarnMaster (http://www.columbiagames.com).

Du bør nok have både HarnMaster 3rd ed. og HarnWorld boxed set, så
det er en lidt dyr løsning. HarnWorld er en meget detaljeret og
gennemtænkt verden med smag af tidlig europæisk middelalder, og
HarnMaster reglerne er godt tilpasset til denne verden og iøvrigt
ganske udmærkede. Syetemet er af nogle kaldet komplekst, men det
er ikke værre end D&D3E.

- Talislanta (http://www.talislanta.com).

Et godt spilsystem og en anderledes spilverden i en (meget tyk)
bog. Kræver lidt mere af spillelederen end ovenstående, da
verdenen er mere utraditionel og mindre detaljeret beskrevet.

- Tekumel (http://www.guardiansorder.com/tekumel/).

Verdenen Tekumel er igennem årtier blevet udviklet af en
sprogprofessor (ligesom en anden kendt verden). Den er ret
detaljeret og har inspireret andre verdener, både i spil og
litteratur. Den har dog hidtil været meget dårligt understøttet af
regelsystemer, men der udkommer snart en ny version fra Guardians
of Order med deres udmærkede TriStat system.

- Sovereign Stone (http://www.sovstone.com).

Få fat i det system, de brugte inden de gik over til d20 (men ikke
softcover førsteudgaven, da den har mange trykfejl og mangler).
Systemet er meget enkelt men alligevel fleksibelt. Verdenen er
designet af Larry Elmore, som er bedre kendt som illustrator til
Dragonlance. Weis og Hickman (også Dragonlance) skriver historier
til verdenen.

   Torben

Fra : Claus Olesen

Dato : 02-09-03 01:35

Torben Ægidius Mogensen wrote:

> Personligt vil jeg foreslå at man bruger sine penge på andre spil,
> specielt hvis man har D&D3.0 i forvejen. Et par forslag
> (i uprioriteret rækkefølge) til Fantasyspil og verdener:

<snip>

> [...]
> designet af Larry Elmore, som er bedre kendt som illustrator til
> Dragonlance. Weis og Hickman (også Dragonlance) skriver historier

Nu har du jo sikkert også en god førstehånds kilde (da jeg går ud fra,
at du er store-/lillebror til Klaus), okay indrømmet, undertegnede var
også spiltester på det "gamle" system, så det er jo ikke så underligt at
du anbefaler dette system. Og det er selvfølgelig også en god anbefaling
af et system, som jeg også gerne vil give et par "thumbs up".

Med hensyn til D&D 3.5, så er jeg af den mening, at hvis man ikke lige
har en masse penge til at bruge på at købe bøgerne igen, så er SRD
dokumentet vejen frem.
Der findes en hjemmeside ved navn ENWorld (EN står for Eric Noah, som
var en gut der lavede en hjemmeside med nyheder og scoops omkring 3rd
edition i året op til det blev udgivet og denne side er en fortsættelse
(og en hyldest) af hans side) - http://www.enworld.org - hvor man kan
følge med i alt nyt inden for D&D/D20. Denne side har også et meget
brugbart forum. Og det var netop på dette forum hvor idéen til en
konkurrence udsprang.
Konkurrencen gik ud på, hvem der kunne lave den flotteste/mest brugbare
udgave af SRD dokumentet. Der er flere kategorier, såsom HTML, pdf filer
osv.
Konkurrencen sluttede i går (1. september) og dommerne voterer så i
løbet af den næste uges tid eller sådan (dog kan man stadig bruge
udgaverne fra dem der ikke vinder, det er jo op til én selv).
Der er 2 tråde i forum'et angående denne konkurrence (man kan bl.a. se
eksempler på nogen af de deltagendes designs) og de er her:

SRD 3.5 Competition
http://enworld.cyberstreet.com/showthread.php?s=&threadid=58031

SRD Competition Submission Thread
http://enworld.cyberstreet.com/showthread.php?s=&threadid=61654

God fornøjelse

Claus Olesen
--
Remove NADA from my e-mail address to reply directly to me

Fra : Bhaerau

Dato : 14-08-03 07:51

Tja, hvis man ikke er villig til at betale de 300 (alt for meget efter min
mening) så kan man jo bare downloade det opdaterede SRD (Source release
Documnet).