Fremtids Rollespil
Fra : christian

Dato : 16-07-03 04:44

Hvordan kan det altid være at i fremtids rollespil at det ikke er særlig
mange item eller equipment som man kan bruge i missioner/adventure. I
fantasy verder er det altid tons af udstyr, men aldrig i fremtiden?.

Hvorfor ?

Nu står man og man en masse udstyr i en fremtids rollespil

chr.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 16-07-03 10:05

"christian" <nuclear75@hotmail.com> writes:

> [...]
> mange item eller equipment som man kan bruge i missioner/adventure. I
> fantasy verder er det altid tons af udstyr, men aldrig i fremtiden?.

Fordi fremtidsudstyr ikke er så tungt, at man skal bære rundt på flere
tons.

> Nu står man og man[gler] en masse udstyr i en fremtids rollespil

Jeg har nu aldrig synes, at der mangler udstyr i fremtidsrollespil,
men måske nogen gange, at teknologien for nogle slags udstyr
(f.eks. computere eller bioteknologi) ikke er nær så fremskrevet, som
man kunne forvente. Det er ofte gjort med vilje, for at undgå at
fremtidsverdenen skal virke for fremmed. Og så er der "space opera"
verdener som f.eks. Star Wars, hvor man har udeladt mange slags
teknologi for at gøre verdenen mere heroisk.

Det du savner er måske en ækvivalent til de telefonbogstykke lister
over sværd, rustninger, magiske dingenoter, osv. fra D&D, Rifts og
lignende spil. I så fald kan jeg kun foreslå dig at bruge din fantasi
-- hvis der kun er nævnt tre slags blastere med forskellig rækkevidde
og styrke, så beskriv selv nogen med andre kombinationer, f.eks. en
sniperriffel med lang rækkevidde men lille skade. Du burde nemt kunne
sjusse dig til pris, teknologiniveau osv. ud fra de eksisterende. Og
hvis spillerne selv kommer med en ide til noget udstyr, som de vil
have, så er det heller ikke svært at vurdere teknologiniveau,
sjældenhed (skal det laves på bestilling, eller finder man det i
K-Mart?), lovlighed, pris, vægt, osv.

Uanset hvilket spil man bruger eller hvilken verden man spiller i, så
skal man ikke antage at lister over udstyr m.m. er komplette -- de vil
altid kun være eksempler. Selv om der ikke er nævnt pris eller stats
for en snedkerhøvl, betyder det ikke, at det er umuligt at købe en
sådan.

   Torben

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 16-07-03 13:17

"christian" <nuclear75@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan det altid være at i fremtids rollespil at det ikke er særlig
> mange item eller equipment som man kan bruge i missioner/adventure. I
> fantasy verder er det altid tons af udstyr, men aldrig i fremtiden?.

Det kommer vel bare an på hvilke fremtidrollespil du ser på. Shadowrun
ligner på det nærmeste AD&D i antallet af dimser man kan erhverve. Der er
udgiver hele bøger med våben (Cannon Companion), biler (Rigger 3),
Matrix-udstyr (Matrix) og magi-udstyr (Magic in the Shadows). Bøgerne
indeholder dog også regler, men der burde være nok dimser til at dække de
flestes behov. I Rigger 3 er der endda angivet alternativer ud for hver bil.
Det vil sige af der ud for en Dodge Scoot er angivet at de samme stats kan
bruges for en Yamaha Star, Messerschmidt-Kawasaki Chi eller Honda Sprite.

Og ellers er det jo bare et spørgsmål om at være lidt kreativ. Brug
dagligdagen som inspiration. F.eks. er det normal antaget at dagens priser i
US$ er fremtidens priser i Nuyen i Shadowrun. Så mangler du prisen på en
limpistol, så kig lidt på internettet, og så har du en ide om hvad den kan
kostei Shadowrun.

> Hvorfor ?

Sikkert også fordi det er kedeligt med den ene indkøbsliste efter den anden.
Plots, baggrund og ideer er langt mere anvendliger end prisen på en
fremtidssvensknøgle.

> Nu står man og man en masse udstyr i en fremtids rollespil

Hvad er det du mangler? For den rette pris kan det sikkert købes, hvis altså
teknologiniveauet i din fremtidsverden er højt nok.

Lars

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 16-07-03 18:42

Hvad er det for "fremtidsspil" vi snakker om?

Hilsen Mads
Fontæner of RPG Viden: http://dk.groups.yahoo.com/group/rollespildk/

Fra : christian

Dato : 17-07-03 01:02

Ikke noget bestemt, bare sådan generalt

chr

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 19-07-03 17:03

Nå. Men de "fremtidsrollespil" jeg lige kan komme i tanke om (GURPS,
Traveller, 2300 AD, Cyberpunk 2020, Blue Planet, og Shadowrun) har masser af
udstyr.

Hilsen Mads
Rollespilsindsigt? Se http://dk.groups.yahoo.com/group/rollespildk/