Øjensygdom ; malkuladegenerering ; nogen s~
Fra : Lonnie Holmberg

Dato : 15-07-03 21:11

Er der nogen som har fået konstateret øjensygdommen;
malkula-de-generering ? (måske det staves forkert ) .
Hvilke fremtidsudsiger har du/den du kender med sygdommen ?
Hvilke former for beh. er du blevet tilbudt ?
Fortæl gerne ALT....og henvis gerne til ind/udlandske artikler ell. a.
omhandlende emnet !
God sommer til Alle; Lonnie

Fra : Else Holm

Dato : 16-07-03 08:23

"Lonnie Holmberg" <ladyhawk@aub.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvilke former for beh. er du blevet tilbudt ?
> Fortæl gerne ALT....og henvis gerne til ind/udlandske artikler ell.

Hej Lonnie

Det hedder Aldersbetinget Macula Degeneration eller AMD.
Jeg fik det konstateret for nogle år siden, men foreløbig har det
været
i meget langsom udvikling, så indtil nu har jeg ikke haft gener af
det.

Min mor på nu 86 år har det også, og for hendes vedkommende har det
efterhånden udviklet sig til, at hendes læsesyn nu er helt væk, men
som
øjenlæger har sagt til os begge - Trøst dig: Du bliver ikke helt
blind!
Mor må have haft det i adskillige år, men først som 70-årig måtte
hun -
som hun selv siger - stille cyklen, men kan stadig bevæge sig rundt i
byen
til fods. Både mor og jeg har hidtil fået at vide, at den form, vi
lider af
(den tørre AMD) er ubehandlelig.

Jeg har lige fået ny øjenlæge (klinikken blev solgt). Den nye - og
unge - øjenlæge
var dog af en lidt anden mening. AMD kan stadig ikke behandles, men
vitaminer
i en bestemt mængde kan (måske) holde den i ave.

Det kan du læse mere om på www.medivit.dk - og lad mig sige
med det samme - jeg har ingen økonomiske interesser i firmaet! Via
siden,
der hedder "AMD links" kan du bl. a. komme frem til Foreningen Værn om
Synet, hvor du via deres medlemsblade kan læse mere om AMD.

Du kan også læse om begge former for AMD det på Netdoktors hjemmeside
blot ved at søge på AMD.

- og den "våde" form for AMD har jeg af gode grunde ikke interesseret
mig ret meget for, men hvis du gerne vil vide mere om den, har jeg
nogle artikler
etc. liggende, som jeg kan sende til dig.

--
Else

Fra : Lonnie Holmberg

Dato : 18-07-03 07:49

Tusinde tak..Else fordi du tog dig tid...til at svare på mit indlæg.
Jeg vil benytte dine Links....
Blot vil jeg spørge dig ; fik / får du osse et medicinprodukt ;
predinsolon /binyrebarkhormon og har du evt. haft bivirkninger deraf ?
Du siger osse at dit er i langsom udvikling.... mit syn på venstra øje
er faldet fra 100% til 30% på blot 5 år..og højre øje er begyndt med
symptomerne.
......og jeg er 32 år nu...min læge har snakket om en operation...
men risikoen for total blindhed /hængt øjenlåg er meget større
end stagnering af symptomer, har du hørt om operation før ?

Venlig hilsen Lonnie

Else Holm skriver:

Fra : Else Holm

Dato : 18-07-03 14:25

> [...]
> men risikoen for total blindhed /hængt øjenlåg er meget større
> end stagnering af symptomer, har du hørt om operation før ?

Hej Lonnie

- den tørre form for AMD, som jeg lider af, er ubehandlelig, så
jeg har hverken fået medicin (bortset fra de vitaminer/antioxidan-
ter, som jeg nu indtager) eller er tilbudt operation, så hvis du har
fået (tilbudt) behandling, er det ikke den samme slags, vi lider af.

Prøv at gå ud på google og søg på "våd amd" - der kommer en
masse artikler frem - også om en laseroperation, men den kender
jeg af gode grunde ikke noget til! - og jeg har intetsteds
fundet noget om, at sygdommen kan behandles med binyre-
barkhormon/Prednisolon.

Tag en snak med øjenlægen igen - eller få en henvisning til en
øjenafdeling - så du står på lidt mere sikker grund i forhold
til eventuel behandling.

Mange hilsner
--
Else