Morgenfruecreme
Fra : Mette

Dato : 15-07-03 19:31

Der skulle vel ikke ver én eller flere der sidder inde med viden om
konserveringsmiddel til naturcreme?
I en artikkel læste jeg opskriften til morgenfruecreme, men den kan
jeg ikke finde og har glemt hvilket konserveringsmiddel der skulle i!
På forhånd tak

Fra : arc@na

Dato : 15-07-03 21:45

clame@oncable.dk (Mette) wrote in news:efbc047.0307151031.4560f9a6
@posting.google.com:

> [...]
> I en artikkel læste jeg opskriften til morgenfruecreme, men den kan
> jeg ikke finde og har glemt hvilket konserveringsmiddel der skulle i!

Du kan bruge stort set alle æteriske olier, da de næsten allesammen er
anti-bakterielle. Ellers kan man bruge benzoë:

ben·zo·ic acid (ben-zo'ik)
n.
An aromatic white crystalline acid, C6H5COOH, used to season tobacco and
in perfumes, dentifrices, and germicides.

[From BENZOIN.]

-------
The American Heritage® Dictionary of the English Language, Fourth
Edition Copyright © 2000 by Houghton Mifflin Company. Published by
Houghton Mifflin Company. All rights reserved.

-------

benzoic acid (benzo'ik) , C6H5CO2H, crystalline solid organic acid that
melts at 122°C and boils at 249°C. It is the simplest aromatic carboxylic
acid (see aryl group and carboxyl group). In addition to being
synthesized from a variety of organic compounds (e.g., benzyl alcohol,
benzaldehyde, toluene, and phthalic acid), it may be obtained from
resins, notably gum benzoin. It is used largely for making its salts and
esters, most notably sodium benzoate, which is widely used as a
preservative in foods and beverages and as a mild antiseptic in
mouthwashes and toothpastes.

-------
The Columbia Electronic Encyclopedia Copyright © 1999, Columbia
University Press. Licensed from Columbia University Press. All rights
reserved. www.cc.columbia.edu/cu/cup/

-------

ben·zo·ic acid (ben-'zo-ik-)
noun
A white crystalline acid C6H6O2 found naturally (as in benzoin or in
cranberries) or made synthetically and used especially as a preservative
of foods, in medicine, and in organic synthesis

arc@na

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 15-07-03 23:22

"arc@na" <this.is@n.invalid.email.org> wrote in message
> [...]
> An aromatic white crystalline acid, C6H5COOH, used to season tobacco and
> in perfumes, dentifrices, and germicides.

Har lige købt en lille prøve benzoe resionoid - har en behagelig
vanilleagtig duft

Fra : arc@na

Dato : 16-07-03 03:06

"Iben Park Hybel" <nospam@nospam.tia> wrote in news:3f147de4$0$97194
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Har lige købt en lille prøve benzoe resionoid - har en behagelig
> vanilleagtig duft

Resin betyder "harpiks". Benzoe udvindes hovedsagelig fra Benzoe-træets
harpiks. Det er et ugiftigt stof i de mængder, man normalt bruger til at
konservere med, og der findes flere varianter.

Jeg har selv en lille æske med Benzoe tonkinensis Ph. Eur. (100 g.)
stående - dette er benzoe, udvundet af tonka-bønner efter anvisningerne i
Pharmacopea Europaeica ((Ph. Eur.) en farmakopé (= pharmacopeia) er en
"opskriftsamling", som handler om, hvordan man gør med råvarerne, når man
først har fået fingre i dem).

Hvis der står noget med "benzo-..." som konserveringsmiddel, er det
normalt ganske uskadeligt.

Man kan også bruge benzoe til at lave parfume og røgelse af, eller i f.
eks. hostesaft.

arc@na

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 16-07-03 10:10

> [...]
> normalt ganske uskadeligt.
>
> Man kan også bruge benzoe til at lave parfume og røgelse af, eller i f.

Har ikke prøvet at arbejde med benzoe som konserveringsmiddel, er effekten
lige så god som paraben og natriumbenzoat?

Har du prøvet at arbejde med tolubalsam i klumper - købte en portion for
nogen tid siden og prøvede først at smelte den over vandbad. Massen brændte
på og var umulig at få ud af den lille gryde jeg brugte. Har tænkt på at
knuse den først men er ikke sikker på at det vil hjælpe. Nogen gode råd?

Fra : arc@na

Dato : 16-07-03 16:53

> Har ikke prøvet at arbejde med benzoe som konserveringsmiddel, er
> effekten lige så god som paraben og natriumbenzoat?

Na-benzoat ER det aktive stof i benzoeharpiks.

> [...]
> Massen brændte på og var umulig at få ud af den lille gryde jeg
> brugte. Har tænkt på at knuse den først men er ikke sikker på at det

Hvad skal du bruge det til? Du kan jo altid opløse det i noget alkohol.
Jeg havde et glas med 250 g. medicinsk lakrids, som havde "sat sig" i
bunden af glasset. Det eneste alternativ til at smadre glasset, var at
opløse lakridsen. Det gik også fint...

arc@na

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 16-07-03 17:47

"arc@na" <this.is@n.invalid.email.org> wrote in message
> "Iben Park Hybel" <nospam@nospam.tia> wrote in

> Na-benzoat ER det aktive stof i benzoeharpiks.

Ahh - selfølgelig.

> [...]
> Jeg havde et glas med 250 g. medicinsk lakrids, som havde "sat sig" i
> bunden af glasset. Det eneste alternativ til at smadre glasset, var at

Jeg ville så gerne have fat i rent hospitalssprit men har endnu ikke haft
heldet med mig - måske kender du en leverandør, jeg vil gerne købe større
mængder (og nej, det er ikke til det som du tror

Fra : arc@na

Dato : 16-07-03 20:10

"Iben Park Hybel" <nospam@nospam.tia> wrote in news:3f1580c6$0$97227
> [...]

> heldet med mig - måske kender du en leverandør, jeg vil gerne købe større
> mængder (og nej, det er ikke til det som du tror

Det kan skam godt købes i fri handel - men der er banderole på, så det er
ikke billigt...

Den sprit jeg har, har jeg fået af en læge i min familie. Så jeg kan
desværre ikke hjælpe.

Ellers skal man kende nogen, som kender nogen, som...

arc@na

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 15-07-03 23:03

"Mette" <clame@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> I en artikkel læste jeg opskriften til morgenfruecreme, men den kan
> jeg ikke finde og har glemt hvilket konserveringsmiddel der skulle i!

Hvis cremen er en olie/vand fusion kan du bruge paraben eller
natriumbenzoat, natriumbenzoat er lettest at få fat i - kan bla. købes hos
Matas-dosering 5g pr. kg (vandopløseligt). Er cremen udelukket lavet af
fedtstoffer behøver du ingen konserveringsmidler men kan nøjes med at
tilsætte en smule e-vitamin som antiharskningsmiddel.

Fra : britj

Dato : 16-07-03 00:32

Hej Mette
Det kommer nok lidt an på, hvilken creme, du vil lave.
Rensecreme af mandler,vand, morgenfrue, boraks, olivenolie, citronolie
eller
Ansigtsmaske af morgenfrue, yoghurt, havregryn

eller tag på biblioteket og kig i f.eks. Politikens bog om helbredende
urter - en moppedreng på 288 sider.
Brit

http://www.kandu.dk/

Fra : arc@na

Dato : 16-07-03 03:08

"britj" <britj.news@kandu.dk> wrote in news:3f148f9f$0$48902
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> eller tag på biblioteket og kig i f.eks. Politikens bog om helbredende
> urter - en moppedreng på 288 sider.

Endnu bedre: Politiken bog om lægeplanter. Hamrende god bog - den er
desværre udsolgt fra forlaget. Jeg har været konsulent på dem begge to, og
konsulent/oversætter på den sidstnævnte.

arc@na

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 16-07-03 22:17

> [...]
> desværre udsolgt fra forlaget. Jeg har været konsulent på dem begge to, og
> konsulent/oversætter på den sidstnævnte.

Jeg har i et stykke tid overvejet at tage en uddannelse indenfor
naturlægemedicin, gerne en kursus række over et længere forløb, ved du om
der findes der noget dybdegående herhjemme eller skal man til udlandet?

Fra : arc@na

Dato : 17-07-03 00:58

> [...]
> naturlægemedicin, gerne en kursus række over et længere forløb, ved du
> om der findes der noget dybdegående herhjemme eller skal man til

I England kan du blive "Medical Herbalist", en B.Sc.-grad, som giver dig
ret til at praktisere medicin i commonwealth-lande. I Tyskland kan du
blive "Phytoterapeut", som kan tages som overbygning på læge- eller
heilpraktiker-uddannelsen.

I Danmark kan forskellige skoler give dig et kursusbevis, men ikke en
anerkendt uddannelse.

Der står en del links på min hjemmeside om lægeplanter, som ligger på
http://www.phyton.dk/urter/

God fornøjelse - har du spørgsmål, så vil jeg gerne se, om jeg kan hjælpe
dig videre.

arc@na

Fra : jensop

Dato : 16-07-03 08:04

"Mette" <clame@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I en artikkel læste jeg opskriften til morgenfruecreme, men den kan
> jeg ikke finde og har glemt hvilket konserveringsmiddel der skulle i!

Det kommer an på så meget, men hvis det skal virke efter hensigten, og det
bare er til privat brug, skal du jo sammensætte en konservering ud fra
gætværk - Det er ikke optimalt, uanset hvilken type konservering du vælger.
Cremeproducerende firmaer får lavet coco-tests på konserveringer i deres
produkter for at teste om den valgte kombination fungerer i det pågældende
produkt.

En coco-test(cosmetic conservation) laves oftes af det firma der fremstiller
komponenter til konserveringen.
Der dyrkes bakterier i cremen i en periode på 3-6 uger.

Btw. vi producerer en super god morgenfruecreme, som jeg gerne vil sende dig
et link til hvis du ønsker det - så behøver du ikke selv at "piske" den
sammen..
--
/Jens Ole Pedersen