Foreløbig afslutning på... 4 år og lillebr~
Fra : Unlimited

Dato : 13-07-03 01:29

Allerførst tak til alle jer der har kommet med gode råd i denne her
forbindelse, som jeg helt klart helst ville have været foruden.

Og så er der en foreløbig afslutning på det hele

I dag ville min søster væk fra hospitalet et par timer for at være sammen
med sin datter (min niece)... Da hun kom tilbage havde hun mine forældre og
min niece med. Min niece ville meget gerne være alene med min søster, hendes
kæreste og lillebroren... Så mine forældre gik en tur.

Kort tid efter de var gået, rendte min niece rundt og spiste lidt banan, da
min søsters kæreste kaldte på min søster og det var ikke nødvendigt at de
sagde noget som helst til hinanden. Min søster var godt klar over hvad der
var sket. Så sygeplejersken blev tilkaldt og ville gerne vente lidt før hun
var helt sikker på han var død. Da de så var sikre på han var død (kl 15.20)
fik min niece, der heletiden havde været til stede, det at vide. Hendes svar
var > hvor er kisten henne ? <.

Da mine forældre efter 5-10 minutter kom tilbage fortalte min niece stille
og roligt at nu var lillebror død.

Så alt i alt, er det da en rar ting at han bare stoppede med at trække
vejret, og at det var de 4... Deres lille familie.. der var tilstede da det
skete.

Min niece tog det (indtil videre) stille og roligt og tilbød endda at min
søster godt måtte trøste sig hos hende....

Så nu er der kun sorgen tilbage.. Ingen frygt for hvornår det skal ske... Så
alle er meget lettede over han har fået fred....

Nu vil jeg gå i seng, så jeg kan være frisk til i morgen, når vi skal i
zoo...

Mvh - Flemming -

Fra : Jernladyen

Dato : 13-07-03 03:16

"Unlimited" skrev d. 13-07-03 01:29 dette indlæg :
> [...]
> zoo...
>
> Mvh - Flemming -
>

> Det var en god afslutning. Jeg håber, i trods får en god tur til Zoo i
morgen.
Venlig hilsen
Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Bettina

Dato : 13-07-03 05:55

Kære Flemming

Allerførst skal du vide, at jeg føler med dig og hele din familie. Jeg har
ikke kunnet lade være med at være rørt over det, I her går igennem, og da
jeg læste dit indlæg fra i nat, måtte jeg fælde en tåre. Jeg håber og tror
på, at I har en stærk familie, som tager sig godt af hinanden. Det får I
alle brug for i lang tid fremover - og da især den lille drengs forældre.
Spørgsmålet "Hvorfor?" vil rumstere længe, og kun tiden og kærligheden fra
andre kan virkelig læge dette sår.

Angående din lille, dejlige niece og sorgbearbejdelsen nu, skal du ikke være
så bekymret. Børn forstår aldeles udemærket, at voksne bliver kede af det.
Hun behøver ikke grundige, lange forklaringer. Hun har brug for korte klare
beskeder. Hvis det ikke er nok, skal hun nok spørge igen.

Det allervigtigste er, at I er åbne og ærlige. Hvis I begynder at skjule
noget, bliver hun usikker. Måske vil hun så endda ikke spørge om noget, og
det dur ikke, for så kommer hendes selvbebrejdelser. Det er helt ok, at du
siger til hende, at du er ked af det. Det er også ok, at du græder sammen
med hende - så tør hun også. Og skulle det hele ske idag, mens I er i Zoo,
så er det altså også ok. I skal vise mere hensyn til jer selv, end til de
andre gæster i Zoo

Begravelsen tror jeg, hun kan forholde sig til, hvis hun var med til at
begrave hunden. Så husker hun, at man skal sige et sidste farvel, og at man
er ked af det. Jeg synes dog stadig, at I skal spørge hende, om hun vil med.
Forklar hende samtidigt, hvad der skal ske. Igen.. ikke lange forklaringer
men korte beskeder, f.eks.
- Vi skal være i kirken, og lillebror vil ligge i kisten der
- Bagefter skal vi udenfor og putte kisten ned i jorden
- Vi vil nok alle være kede af det og mange vil græde
- "De-og-de" vil være med (mormor, morfar...)

I finder selv på flere, hvis det er vigtigt.
Hvis hun giver sig til at lege, har hun fået informationer nok. Mit gæt er,
at hun spørger ind til praktiske ting.
Hvis begravelsen er med noget kaffe eller spisning efterfølgende, kan hun
også vælge selve begravelsen fra, og komme med bagefter. Da er stemningen
som regel meget lettet.

Jeg håber, I får en dejlig dag i Zoo, og ønsker jer alle sammen god vind og
styrke til at blive en endnu tættere familie.

De kærligste tanker og knus,
Bettina