4 år og lillebror er hjertesyg
Fra : Unlimited

Dato : 10-07-03 12:49

Hejsa..

Jeg ved ikke rigtigt om det her er den rigtige NG.. Men ihvertfald prøver
jeg her :

Min søster fødte en dreng d. 8/7. Han har problemer med venstre
hjertekammer, så enten stod valget på en masse operationer incl. et nyt
hjerte om 3-4 år eller også den hårde vej og lade naturen gå sin gang og
give ham fred. Der kan gå fra 2 timer til 2 mdr. Allerede for 1 måned siden
fik de det at vide til en scanning, så de har haft tid til at snakke tingene
igennem både sammen og med familie og venner.

Min søster og hendes kæreste har valgt det sidste, da de ikke mener det er
rimeligt at han skal igennem så mange operationer.
Derfor blev det drop der skal "holde ham i live" fjernet i går kl 15.30,
efter min søsters datter på 4 år havde været på hospitalet og se sin
lillebror. Da hun så ham, var hun pavestolt og ville absolut ikke afsted
igen.

Datterens far og min søster gik fra hinanden for 1½ år siden, så hun har
været hos faren de sidst 2-3 uger, da min søster skulle flytte (den gamle
lejlighed var for lille til 2 børn), og de så ikke rigtigt kunne overskue at
snakke om tingene samtidig med hun er til stede.

Datteren (min niece), ved intet om lillebror skal dø, og kan ikke rigtigt
forstå hvorfor hun heletiden skal være hos sin far.
Hvordan forklarer man storesøster at hendes lillebror kan dø hvert øjeblik ?
Og hvordan får man hende fortalt at hendes mor og Brian (som virkelig holder
af min niece) stadig elsker hende, men ikke har overskud pga. lillebror ??

Hvordan tackler man de reaktioner der kommer fra min niece efter hun har
fået det at vide ?

Jeg håber der er nogen der kan give mig et godt råd...Så min niece bliver
skånet mest muligt, men samtidig er så meget med som muligt...

Mvh Flemming Hansen, som skal have niecen med i zoo i weekenden....

Fra : innerpeace

Dato : 10-07-03 13:14

"Unlimited" skrev d. 10-07-03 12:49 dette indlæg :
> [...]
> skånet mest muligt, men samtidig er så meget med som muligt...
>
> Mvh Flemming Hansen, som skal have niecen med i zoo i weekenden....

Hej Flemming.

Jeg forstår dine tanker og bekymringer for din niece. Jeg vil ud fra
egen erfaring foreslå at du snakker med hende på en naturlig måde, vær
ærlig. Jeg kender selvfølgelig ikke din nieces og dit indbyrdes forhold.
Men børn på 4 år forstår meget og har brug for at få forklaret tingenes
tilstand stille og roligt - de fornemmer alles sorg, angst og
frustrationer. Jeg oplevede selv for mange år siden hvordan mine egne
børn faktisk godt vidste hvad der var sket "langt" ude i familien af et
barns død, selvom ingen havde fortalt dem det. Små gryder har store
ører. Så det lærte mig at være meget ærlig omkring sorg og krise. Uden
at barnet selvfølgelig skal føle sig skyldig eller ansvarlig for den
voksnes sorg.
Med kærlig hilsen Susan

http://www.kandu.dk/

Fra : Jernladyen

Dato : 10-07-03 13:22

> [...]
>
> Hej Flemming.
> Det er godt nok en meget sørgelig beretning. Det gør mig meget ondt
for jer alle sammen. Det må være meget svært for jer.

Hvis du/i kender noget til kristendom, så vil storesøsteren nok lettest
kunne forstå, hvis i siger, at lillebror skal op i Himlen til Gud, fordi
han er så syg, at det vil være slemt for ham at leve. At det vil gøre
MEGET ondt på ham i det meste af den tid han lever, og at Gud synes, det
er synd for ham, så derfor henter han ham op i Himlen.
Men du skriver ikke, hvor gammel din niece er, så det er svært at vide,
hvor meget hun kan forstå. Hvis hun er 5-7 år, vil hun måske kunne
forstå det, hvis i fortæller hende, at hendes lillebror skal dø, fordi
hans hjerte ikke duer/er i stykker? Men det kommer også an på jeres
forhold til døden, hvad i tror på og ikke tror på. Og hvor lang
storesøsteren er i sin udvikling. Børn kan godt acceptere slemme ting,
hvis de forstår dem. Tit accepterer de livets slag bedre end voksne,
fordi de ser tingene på en anden måde. De tager ofte tingene som de
kommer, når det drejer sig om sygdom og død. Men hvis de først har fået
den angst for døden, som mange voksne har, så er det absolut ikke nemt
for dem at forstå, for så er døden jo noget skrækkeligt noget.

http://www.kandu.dk/

Fra : Unlimited

Dato : 10-07-03 14:00

> [...]
> hvor meget hun kan forstå. Hvis hun er 5-7 år, vil hun måske kunne
> forstå det, hvis i fortæller hende, at hendes lillebror skal dø, fordi
Storesøsteren er min niece :)
Hun er 4

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-03 23:31

Al min erfaring igennem 20 år med børn i meget vanskelige situationer
belærer mig at børn lagt bedre end os opfanger alle følelses mæssige
spændinger langt bedre end os voksne.
Tragedien er desvære bare at da de ikke bliver inddraget i sogens
sammenhæng, i misforstået hensynsfuldhed, kan deres konklution kun blive at
det er dem der er noget galt med.
Det skal selvfølgelig ikke være dig der fortæller sammenhængen, med mindre
at du har fået lov af forældrene.
Men du kunne spørge ind til hvordan hun har det, hvad hun tænker når mor nu
ikke er der så meget. Om hun ved hvorfor lillebror er syg. Om far er meget
ked af det og hvad det gør ved hende.
Lad dit mål være at vise hende opmærksomhed, lad hende mærke at de tanker
hun tumler kan du godt tåle at høre, at hun ikke er forkert.
At dele ens byrde med et lyttende menneske er altid en lettelse, også for
børn !!

Der er al mulig grund til at hendes forældre ikke har overskud til at
inddrage hende i den sorgprocess som alle skal igennem.
Men der er altså ingen vej uden om.

VH
Finn

Fra : Erik G. Christensen