Beregning af kondital
Fra : Henrik

Dato : 09-07-03 11:34

Er der nogen der har en metode til dette når jeg har følgende:

Pulsur m/dataopsamling
Motionscykel med angivelse af Watt

Hvordan er det nu det er? Er det den anærobe tærskel der gælder for max.
iltoptagelse?

/Henrik

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 09-07-03 12:40

http://www.motiononline.dk

> Hvordan er det nu det er? Er det den anærobe tærskel der gælder for max.
> iltoptagelse?

Max. iltoptagelse er max iltoptagelse - dvs. den største mængde ilt din krop
kan optage (forbruge) i løbet af ét minut, divideret med kropsvægten giver
det så konditallet. Din anaerobe tærskel ligger ved en lavere iltoptagelse
end din maksimale. Den er defineret som det tidspunkt, hvor der er
begyndende ophobning af lactat i blodet (i følge McArdle, Katch & Katch)

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Henrik

Dato : 09-07-03 13:37

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> end din maksimale. Den er defineret som det tidspunkt, hvor der er
> begyndende ophobning af lactat i blodet (i følge McArdle, Katch & Katch)

Tak for linket og forklaringen

Ok, jeg troede at man begyndte at danne mælkesyre når man "opbrugt" sin
aerobe kapacitet, men det starter så åbenbart tidligere. Er der en generel
regel for hvor AT ligger i forhold til max iltoptagelse?

/Henrik

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 10-07-03 06:36

> aerobe kapacitet, men det starter så åbenbart tidligere. Er der en generel
> regel for hvor AT ligger i forhold til max iltoptagelse?

Nej, det er meget individuelt. Som tommelfingerregel vil jeg mene, at man
kan sige, at jo bedre form man er i, jo højere ligger AT i forhold til
VO2max (max iltoptag) - AT er altså trænbar.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj