Gratis gruppen: Questing Beast
Fra : Mads Jakobsen

Dato : 06-07-03 15:25

Rapport fra dagens spiltest af et gratis spil.

Til at starte med må jeg jo indrømme at Questing Beast (QB)ikke længere er
et gratis spil. Det koster nu 15$ at downloade, men basis reglerne kan
stadig hentes gratis på http://www.randomordercreations.com/thepool.html.

Beskrivelse:

QB er et fortælle spil. Når man ruller terninger, er det for at få lov til
fortælle hvad der sker. Hvis jeg ruller min "Had til Den Røde Ridder"
terninger under en duel med Den Røde Ridder, får jeg lov til at bestemme
hvordan jeg sejre hvis jeg rulle 1, og hvordan jeg taber hvis jeg ruller 6.
Hvis jeg hverken ruller 1 eller 6 bestemmer GM hvad der sker.

Genren er Fuzzy Athursk legende. Alle spiller antropomorfe dyr i Kong
Arthurs England.

Pro:

Spillet er grundlæggende sjovt. At spille et dyr giver en letfattelig
arketype som man hurtigt kan komme i gang med at spille. Fordi spillerne er
med til at forme historien kræver QB ingen forberedelse af spillelederen.
Til gengæld får både spillere og spilleleder trænet deres evne til at
improvisere. Reglerne for evner/ advantagers/passioner er også fuldstændig
simple, og dækker alt med en enkelt mekanisme.

Con:

Der er for lidt "spil" i reglerne. Enten klare man sit rul eller også gør
man ikke. Vi trak den afsluttende duel lidt ud ved at lade den afgøre ved 3
rul i stedet for et, men det var en løsning vi selv måtte brygge sammen. I
det hele taget er et rul for noget vitalt ikke forskelligt for et rul for
noget mindre vigtigt; på den måde er reglerne elastiske.

Det der nok mest taler imod QB er at spillerne aldrig kan "hellige" sig
deres figur 100%, for de skal hele tiden være med til at fortælle den
overordnede historie. Spillere der kan lide at være "in character" vil have
problemer med dette spil.

Konklusion:

Som enkeltstående spil er QB alle tiders. Det kræver ingen forberedelse og
tager kun så lang tid som man ønsker det skal tage.

Som improvisations øvelse er det også et godt spil. Det lærer både spillere
og spilleledere at man sagtens kan spille rollespil uden en masse regler og
et dyrt indkøbt scenarium der bare SKAL følges. Det viser også hvordan man
skal tage hinandens ideer og "rulle" med dem. Jeg tror alle rollespillere
vil kunne lærer noget af at prøve spil som QB.

Men QB er i virkeligheden meget langt fra et traditionelt rollespil. De
fleste spillere der er tilfredse med at lade sig underholde af en
spilleleder, eller som bare vil fordybe sig i deres figur, vil have svært
ved at nyde QB i længden.

Hilsen Mads

Fra : Jeppe Møller

Dato : 10-07-03 21:27

Her er lidt statistika på min karakter- Hr. Rikki Ravssaft, en lasket men
dameglad rød ræv.

Ræv + 2
Kvindebedårer +1
Hævn- Sir Braddock +2
Kok +1
Sir Braddocks kortsværd +1
4 i dice pool

Slige motiver, snobber opad. Braddocks sværd blev 'snuppet' da han
'snuppede' en dame fra mig- den ærekære ræv Rikki.
Braddock er en stor krokodille med hang til krokodille tårer og er nu gift
med Sir Mortens søster- en flot og blød angora kanin.

Den (ob)skønne Rikki Ravssaft endte sine dage under bødlens sløve økse.

/JeppeM