Arbejdernes Andelsboligforening chikanerer~
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-03 04:52

Hej
Det er muligt, at dette indlæg kan være en smule OT i denne gruppe, men
alligevel... Selve indlægget har jeg holdt i treedie person, da det
samtidig er tilsendt forskellige aviser og pressebureauer, og hvis jeg
skrev det i 'jeg'-form, er jeg sikker på, at min vrede ville få mig til
at skrive det noget skrappere, end tilfældet er... - Læs det, men
kommentarer er ikke nødvendige, men tænk på, hvad du evt. selv kan komme
ud for som handicappet.

PS. Vær venlig at respektere, at ingen henvendelser må ske direkte til
Kirsten, men skal gå gennem mig, da hun nu er for syg til at kunne svare
på evt. henvendelser. Tak!
mvh. Erik Richard

========== OFFENTLIGGØRELSE ==========

AAB - Arbejdernes Andelsboligforening, Afd. 72, Århus,
hindrer multihandicapet i at kommet til behandling!

Gennem længere tid har AABs afd.best. for Afd. 72 i Århus lagt
alvorlige hindringer i vejen for en multihandicappet yngre kvinde i at
komme til behandling på Skejby Sygehus’s Dialyseafdeling C, ved
konsekvent at aflåse en ? efter manges mening ulovlig opsat - kæde ved
indkørslen til gården, så det er umuligt for en bil at komme ind og
hente hende ved døren, hvilket er nødvendigt, da hun er meget
gangbesværet og normalt kun kan færdes i en kørestol…

Den 42 årige Kirsten Andresen er helt blind pga. diabetes og har
100%’’s nyresvigt, der medfører, at hun er afhængig af at komme i
hæmodialyse på Skejby 3 gange om ugen. I nogle måneder har afd.best. nu
aflåst den kæde, der angiveligt skal afholde biler i at køre ind i
gården. - Det er i det mindste den begrundelse, som afd.best. har givet.
Men for udenforstående ser det mere og mere ud som en bevidst chikane og
diskriminering af en multihandicappet beboer, - ja man kunne næsten få
det indtryk, at afd.best. hellere end gerne så beboeren tvunget ud af
afdelingen.

På det seneste afd.møde her i forsommeren (2003)) blev dette bragt frem
af Kirstens forlovede - på vegne af Kirsten, - at det nu måtte have en
ende med den chikane og diskriminering, og at det er af tvingende
nødvendighed, at fx. Taxa og Falck kan komme ind for at hente hende,
dels i forbindelse med den normale dialysebehandling, dels i forbindelse
med evt. udrykningskørsel ved akut sygdomsanfald. Afd.bestyrelsens
daværende formand ville ikke gå med til, at kæden blev låst op, men i
samråd med den tilstedeværende boliginspektør fra AAB, Leif Kruse, blev
der indgået den aftale, at kæden fremover skulle være låst op, så det er
muligt for Taxa og Falck at tage kæden af og køre helt ind til døren.

Dette har også indtil ca. d. 10.6.03 været tilfældet, hvorefter kæden
igen er blevet aflåst, så der nu igen ingen adgang er til at hente
Kirsten Andresen ved gadedøren. Hendes forlovede, Erik Richard Sørensen,
tog derfor henvendelse til Leif Kruse fra AAB og påpegede over for ham
den indgåede aftale. Leif Kruse lovede at tage kontakt til
afd.bestyrelsens formand, Anders Sørensen, Nygade 6. Først efter en
rykker fra Leif Kruse, gav Anders Sørensen den besked tilbage, - at der
kun var aftalt, at Kirsten Andresen kunne få en nøgle, - så ”hun kan gå
ud og låse op!”. - Hvad skal hun i det hele taget med en nøgle, når hun
knap kan gå ud til sin egen fordør?! - Efter en gentagen henvendelse til
Leif Kruse nu her (d. 27.6.03), blev kæden så låst op, da der var blevet
stillet et ultimatum, - at hvis kæden ikke var låst op senest tirsdag d.
2.7., - ville der blive taget yderligere skridt fra både KA’s og ERS’s
side til en offentliggørelse af tilstandene I AAB, Afd. 72.

Det har nu igen vist sig, at kæden er blevet aflåst, så det er umuligt
for køretøjer at komme ind og hente KA ved døren. - Så sent som natten
til lørdag (27-28.6.) måtte KA indlægges akut på Skejby, hvor Falck
måtte gå hele vejen udenom for at kunne komme ind og ud med båren! -
Mellemrummet mellem blomsterkummen og huset var (og er stadig næsten
hele tiden) fyldt af ulovligt henstillede cykler. - Glædeligt var det
derfor at opdage, at kæden var låst op mandag aften, efter ERS’s
fornyede henvendelse til AABs hovedkontor I Århus.

Men endnu større var både vreden og frustrationen, at det nu her
tirsdag morgen igen viste sig, at kæden var aflåst! - så da KA skulle
afhentes til dialysebehandling, måtte hun følges ud af sin forlovede og
taxachaufføren, blot for at hun kunne holde balancen!

Den måde, at Kirsten Andresen er blevet behandlet på i de senere
måneder, har fået både hende og hendes forlovede til at overveje, hvilke
juridiske skridt, der kan tages mod AABs Afd. 72 ved formanden, Anders
Sørensen, som den ansvarlige. Der kan blive tale om en politianmeldelse
for groft chikane og diskriminering af en handicappet, hvilket jo som
bekendt er forbudt iflg. dansk lov. - Det er nok på sin plads her at
oplyse, at INGEN af afd.bestyrelsens medlemmer bor I den pågældende del
af Afd. 72, hvilket gør det endnu mere grotesk. Det bør også yderligee
oplyses, at Kirsten og hendes forlovede ikke bor sammen på hendes
adresse.

Som yderligere oplysninger, kan det oplyses, at der er flere personer,
der er kommet til skade ved at falde over kæden, der er komplet umulig
at se i mørke, da området er usædvanlig dårlig oplyst. Det vides, at
mindst to personer har fået alvorlige forstuvninger I håndled, og at KAs
forlovede desuden har fået en grim flænge I det ben pga. at være faldet
over kæden, Erik Richard Sørensen er selv stærkt svagtseende, men klarer
selv at færdes uden ledsager.

Den eneste begrundelse afd.best.. har givet for aflåsning, er, at de
ikke vil have trafik I gården, hvilket jo i og for sig kan være dem
komplet ligegyldigt, da ingen af dem bor i området. Desuden påpegede en
af afd.best.medlemmerne, at der ofte blev parkeret i gården om natten,
hvilket IKKE er korrekt. - Der er dog et par beboere i den ene blok, der
er ligeglade med dette, og som ofte har parkeret inde i gården.
Afd.best. har aftale med EuroPark om tilsyn og udstedelse af bødeforlæg
ved sådanne tilfælde, men afd.best. hævder, at EuroPark er ligeglade med
dette, og at de kun tager sig af parkeringskælderen. Dette er dog blevet
modsagt af andre beboere i den del af afd. 72.

Alle uden for afdeligen, der har fået kendskab til den måde at behandle
en multihandicappet på, har fundet dette forkasteligt og fremhævet, at
det ikke er en måde at behandle en beboer på, der i forvejen er hårdt
ramt af alvorlig sygdom.

Ovenstående fremstilling er lavet i samarbejde med både KA og ERS, og
det er besluttet, at dersom denne chikane ikke ophører omgående, vil
denne skrivelse blive brugt som baggrund for en henvendelse til presse
og politi.

Erik Richard Sørensen har udtalt, - at ”det her er noget forbistret
svineri fra nogle få usædvanligt egoistiske tåber, der ikke aner en kæft
om, hvad det vil sige at være handicappet”, - og - ”… de skulle selv
prøve, hvad det vil sige ikke at kunne røre sig ud af stedet uden en
konstant hjælp”, - og - ”de burde næsten selv prøve at være i den
situation, så kunne det jo være, at de (afd.best.) ville få deres øjne
op for deres egen egoisme” - og- ”…der er jo ikke plads i vores moderne
samfund til en handicappet med den måde, vi bliver behandlet på!”, - og
- ”Det ville ikke være for meget, om afd.best. selv blev bundet til en
kørestol og så skulle forsøge at klare sig”, - samt flere lignende
udsagn.

Det seneste i sagen er, at Erik Richard Sørensen tog telefonisk kontakt
til formanden for Afd. 72, Anders Sørensen, hvor han påpegede, at nu
kunne det her snart være nok, og at den indgåede aftale skulle
overholdes. Anders Sørensen ringede derefter tilbage til ERS med den
korte meddelelse, at der INTET ville ske dewsangående, og at kæden IKKE
igen ville blive låst op, og at Kirsten Andr3esen i øvrigt havde fået
udleveret en nøgle til hængelåsen, så hun kunne gå ud og låse op! -
Kirsten Andresen har IKKE modtaget og underskrevet en kvittering på at
have modtaget en nøgle, hvilket hun burde have, da det drejer sig om en
systemlås..

Anders Sørensen har også oplyst overfor ERS, at han gentagne gange har
kontaktet Kirsten Andresen både pr tlf. og ved personlig henvendelse, -
både dag og aften. Hertil oplyser både KA og ERS, at Anders Sørensen
ikke har henvendt sig på adressen eller overhovedet ringet om aftenen,
da ERS pga. KAs sygdom altid er der om aftenen, og at de begge derfor
kan bevidne - også under edsansvar, at Anders Sørensens udtalelse er
direkte usand og det rene opspind. - Eller sagt på godt gammeldags dansk
- ret og slet løgn!

For en udenforstående er dette her fuldstændig grotesk, at en formand
for en afdelingsbestyrelse kan opføre sig på den måde og behandle en
handicappet beboer på så svinsk en måde, at det grænser til jeg véd ikke
hvad.

Efter forespørgsler til andre afd. i AAB, har det vist sig, at det ofte
som tilfældet er her, er en lille indspist klike i afdelingen, der
sidder og bestemmer, hvad der skal ske i afdelingen. Dette ses også
tydeligt af fremmødet på den her i foråret afholdte afdelingsmøde, hvor
end ikke 1/4 af beboerne var repræsenteret. Iflg. det indtryk, som ERS
fik på mødet, hvor han repræsenterede KA, så det ud til, at de fleste
afgørelser på forhånd var afgjort mellem nogle få personer, - herunder
de fleste i afdelingens bestyrelse.

Specifikt til modtagerne af denne skrivelse.

Hvis I ønsker at komme i kontakt med både Erik Richard Sørensen og
Kirsten Andresen, skal dette foregå ved henvendelse til konsulent og
mediefirmaet KMLDenmark, der ejes af Erik Richard Sørensen. Henvendelse
direkte til Kirsten Andresen frabedes på det kraftigste, da hun
simpelthen er for syg nu. Hvis dette ikke respekteres, vil der blive
taget de fornødne skridt.

Henvendelse til KMLDenmark skal ske på følgende adresse og tlf.nr.
KMLDenmark
v/ Erik Richard Sørensen
Edwin Rahrsvej 20.3.03
8220 Brabrand
Tlf. 8625 0963 / 4082 6109
Email: kml.ers@mail1.stofanet.dk

Denne redegørelse bliver sendt til:

Leif Kruse, AAB, Århus
AABs hovedkontor, København
Ritzaus Bureau
Ekstrabladet
B.T.
Århus Stiftstidende

Fra : Dullermaren

Dato : 05-07-03 07:54

Hvis tingene foregår som her beskrevet, er det godt i går til pressen,
så må vi bare håbe at de sætter en skrap journalist til at gå i struben
på svinene.
Det virker på mig som om de vil have din veninde til at flytte,
jeg gad vide om formanden har familie der mangler en bolig ?
pas på jer selv derude.

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-03 13:17

Hejsa...

Dullermaren wrote:

> Hvis tingene foregår som her beskrevet, er det godt i går til pressen,
> så må vi bare håbe at de sætter en skrap journalist til at gå i struben
> på svinene.

Det er også det, vi håber på. Nogle af EBs og B.T.s journalister er ikke
sådan at komme uden om...

> Det virker på mig som om de vil have din veninde til at flytte,

Tja, de tanker har vi skam også været inde på. Skulle det være tilfældet,
så er det jo desværre ikke første gang, man har hørt om den slags i AAB -
både her og i Kbh.

> jeg gad vide om formanden har familie der mangler en bolig ?
> pas på jer selv derude.

..., - så må det være nogen udefra... Svjv. har han kun mindreårige
børn selv...

Og vi skal nok passe godt på hinanden...

mvh. Erik Richard

Fra : Kim

Dato : 05-07-03 13:11

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> at skrive det noget skrappere, end tilfældet er... - Læs det, men
> kommentarer er ikke nødvendige, men tænk på, hvad du evt. selv kan komme

Er det kun mig som ikke kan se noget galt i at boligforeningen ikke vil
lade kæde være låst op? Man kan sku da ikke forvente at den er aflåst
hele tiden, og når de tilbyder en nøgle så der kan låses op ved behov må
det da være ok.

Eller skal man også låse aflåste kælderdøre og opgangsdøre op hvis der
bor en handikappet som ikke selv kan låse op?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-03 14:02

Hej Kim

Kim wrote:

> [...]
> lade kæde være låst op? Man kan sku da ikke forvente at den er aflåst
> hele tiden, og når de tilbyder en nøgle så der kan låses op ved behov må

Du har åbenbart ikke læst, hvad jeg har skrevet... AAB tilbyder en nøgle, ja!
- Men hvad hulen hjælper det, når hun ikke er i stand til at komme ud og låse
op? - Hvis hun ligger bevidstløs inde på gulvet, men lige nøjagtig har nået
at trykke på nødknappen, så burde selv du kunne se, at hun ikke kan komme ud
gennem hele gården og låse en kæde op! - Brug dog din forstand mand! - og
hvis du læser videre, så vil du også se, at vi ikke bor sammen af visse
årsager, som jeg ikke skal komme ind på her. - Jeg bor selv ca. 7km fra dér,
hvor hun bor, - er selv svagtseende og kan derfor ikke bare fare ned i en bil
og køre som død og helvede for at komme ind og låse en kæde op.

Læs lige det hele én gang til!

> Eller skal man også låse aflåste kælderdøre og opgangsdøre op hvis der
> bor en handikappet som ikke selv kan låse op?

Jeg synes ærlig talt, du blander forskellige ting sammen. Det er så åbenlys,
at du intet kender til den slags sager, siden du kan komme med sådannne
temmelig åbelige udsagn.

I tilfældet her, bor min forlovede for sig selv, og jeg bor for mig selv.
Hvis hun skal ud, - altså hvis hun har det godt nok til det, - så har hun
altid en ledsager med til at køre hende i kørestol. - Der er her altså ikke
tale om, hverken låsning eller at låse op andre steder.

Til din orientering kan jeg tilføje, at det har været nødvendig et par gange
ret og slet at sprænge indgangsdøren for at Falck kunne komme ind, - men det
er du jo tilsyneladende kompolet ligeglad med....

Det er lige før, jeg ønsker, at du skulle prøve både at være blind, have
diabetes, nyresvigt og sidde i en kørestol, så du ikke engang kan komme fra
det ene rum til det andet, uden at du skal have én til at hjælpe dig... - føj
for f..... for en indstilling til dine medmennesker!

- Og hvis du så _læser_ hele indlægget igen, så vil du højst sandsynlig
opdage, at afd.mødet har pålagt afd.best., at kæden ikke må være låst, men at
det kun er formanden, Anders Sørensen, der vil have det sådan!

mvh. Erik Richard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-07-03 14:14

> [...]

> det ene rum til det andet, uden at du skal have én til at hjælpe dig... - føj
> for f..... for en indstilling til dine medmennesker!

Hvis det er den kommunikationsform, du har benyttet over for
boligselskabet, kan jeg bedre forstå, at I ikke har fået løst problemet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-03 15:46

Hej Kim

Nej, det er det ikke! - tværtimod vil jeg mene. Både min forlovede og jeg har nok
været lidt for large og bare regnet med, at formanden ville eftrkomme en
beslutning fra et afd.møde.

Men, som jeg antydede det, så er det ikke første gang, at AAB, Århus har opført
sig på den måde - også over for andre handicappede og andre, de bare ikke kunne
lide. Svjv. kommer formanden fra netop en af de andre afd., hvor der har været
lign. problemer. Det er ihvertfald det, som en tidl. best.medlem fra den
pågældende afd. har sagt. - Det er jo lidt tankevækkende...

mvh. Erik Richard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-07-03 17:35

> Nej, det er det ikke! - tværtimod vil jeg mene. Både min forlovede og jeg har nok
> været lidt for large og bare regnet med, at formanden ville eftrkomme en
> beslutning fra et afd.møde.

Det er helt klart ikke rart, at formanden stiller sig på bagbenene. Det
må I kunne klage over til boligselskabet, hvilket du så også har gjort
med dit brev.

Men inden du sender flere breve, vil jeg anbefale dig, at du tænker
nærmere over din kommunikationsform. Dit første indlæg bar også præg af
en ikke særlig konstruktiv kommunikationsform, jeg citerer:

"Henvendelse direkte til Kirsten Andresen frabedes på det kraftigste, da
hun
simpelthen er for syg nu. Hvis dette ikke respekteres, vil der blive
taget de fornødne skridt".

Da jeg læste det, hoppede jeg i stolen, og jeg er sikker på, at de
journalister/AAB, du har skrevet til, vil reagere på samme måde.
Resultatet af en sådan trussel kan nemt være, at dit brev arkiveres
lodret, fordi du opfattes som en kværulant/ubehagelig person.

Jeg forstår udmærket, at det er for at beskytte Kirsten, men trusler
hjælper ikke på sagen. Hvis du ikke selv ser ovenstående som en trussel,
bør du i endnu højere grad tænke nærmere over din kommunikationsform.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-03 15:10

Kim Ludvigsen wrote:

> Det er helt klart ikke rart, at formanden stiller sig på bagbenene. Det
> må I kunne klage over til boligselskabet, hvilket du så også har gjort
> med dit brev.

Han har fået indtil flere lålæg fra selskabets ejendomsinspektør, men er ligeglad.

> [...]
> Resultatet af en sådan trussel kan nemt være, at dit brev arkiveres
> lodret, fordi du opfattes som en kværulant/ubehagelig person.

Jeg kender en del til journalister, - ja, jeg har endda selv arbejdet som sådan på en
radiostation i flere år, så jeg véd, hvor hårdt de nogle gange farer frem. Det er den
slags, jeg vil undgå, - især når min forlovede har det, som hun har det nu, så skal
hun ikke forulempes mere end højst nødvendig.

> Jeg forstår udmærket, at det er for at beskytte Kirsten, men trusler
> hjælper ikke på sagen. Hvis du ikke selv ser ovenstående som en trussel,
> bør du i endnu højere grad tænke nærmere over din kommunikationsform.

Tja, det lader faktisk til, at 'truslen' som du kalder det, har båret frugt allerede.
Jeg har fået henvendelser så sent som her i dag angående sagen, og der er ting, der
skal drøftes videre nu. - Og så har ca. 15 års arbejde som radiomand også lært mig, at
det ikke hjælper noget at være alt for blødsøden, så jeg bruger ganske enkelt samme
taktik, som de (journalisterne) selv gør...

mvh. Erik Richard

Fra : Kim

Dato : 05-07-03 14:30

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hej Kim
>
> Kim wrote:

> Du har åbenbart ikke læst, hvad jeg har skrevet... AAB tilbyder en nøgle, ja!

Jo, jeg har læst hvad du har skrevet.

> [...]
> at trykke på nødknappen, så burde selv du kunne se, at hun ikke kan komme ud

Falck kan stadigt komme ind. Godt nok skal de gå et længre stykke men de
kan komme ind. Så den begrundelse virker ikke.

- Brug dog din forstand mand! - og

Det syntes jeg også jeg gør. Hvad med ud brugte din og talte pænt til folk?

> [...]
> hvor hun bor, - er selv svagtseende og kan derfor ikke bare fare ned i en bil
> og køre som død og helvede for at komme ind og låse en kæde op.

Har jeg gjort og jeg kan stadigt ikke se problemet. Hvis det er så stort
et problem hvorfor kan en taxa chaffør så ikke komme op og hente nøglen,
køre bilen hen til døren og hjælpe henne ind? Tager godtnok lidt længre
tid, men husk i er ikke den eneste som bor der. Jeg kan godt forstå hvis
bestyrelsen og evt andre bebor vil have kæden låst så folk ikke kan
komme ind med biler.

> Jeg synes ærlig talt, du blander forskellige ting sammen. Det er så åbenlys,
> at du intet kender til den slags sager, siden du kan komme med sådannne
> temmelig åbelige udsagn.

Kender nok mere til det end du tror.

> [...]
> ret og slet at sprænge indgangsdøren for at Falck kunne komme ind, - men det
> er du jo tilsyneladende kompolet ligeglad med....

Jeg er ikke lige glad med det, men se det fra andres side...ikke kun
jeres egen. Du skriver selv at falk var nødtil at sprænge
indgangsdørren, mener du også den skal stå ulåst? Så havde jeg
ihvertfald ikke løst til at bo der.

> [...]
> det ene rum til det andet, uden at du skal have én til at hjælpe dig... - føj
> for f..... for en indstilling til dine medmennesker!

Nu har jeg godt nok siddet i kørstol de sidste 8 år, men jeg forventer
stadigt ikke at hele verden skal indrette sig efter mig. Har også døjet
med nyresvigt og været i dialyse i 7 måneder. Så kom ikke her....

> - Og hvis du så _læser_ hele indlægget igen, så vil du højst sandsynlig
> opdage, at afd.mødet har pålagt afd.best., at kæden ikke må være låst, men at
> det kun er formanden, Anders Sørensen, der vil have det sådan!

Ok jeg havde ikke fanget at det var blevet pålagt afd.best. at kæden
skal være aflåst. Men det ændre ikke på at jeg stadigt ikke kan se
problemet i kæden er aflåst, og jeg godt kan forstå dem som vil have den
låst.

Til sidst syntes jeg lige du burde tage et kursus i takt og tone...kan
godt forstå hvis folk ikke har den store vilje til at ville hjælpe dig
med den måde du fører dig frem på, hvis nogen er af en anden mening end
dig selv.

/Kim

Fra : P.C.

Dato : 05-07-03 15:15

Hi

"Kim" <mesleepy@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3F06D2CE.4050501@mail.dk...

> [...]

Snip

Det er da naturligvis sådan, at hvis man vil have ændret på forholdene bør man
foreslå en løsning. og samtidigt må jeg indrømme, at medierne desværre ikke
altid er de helt rigtige til at løse problemerne.
Lad os sige at et blad her i Agurketiden finder historien værd at viderebringe
og historien så kører en uges tid medens alle går i skytte gravene, ------ hvad
er så resultatet , når der er blevet lagt tågeslør og beskyldninger snart den
ene vej , snart den anden har gjort sit til at en svær situation er blevet
værre.
---------- Nu har det altså altid været min indstilling, at medierne ikke nytter
noget , andet end på kort sigt og samtidigt må man vel sige, at medierne vel
dybest set er totalt ligeglade, blot der er historier at sælge, og hvor står man
så med sin vrede og sine forventninger.
Ville det ikke have været muligt at have fundet en bedre løsning end en dum kæde
med en besværlig lås ; f.eks en kode hængelås ?
Problemet er også, at der er mange der uden at "have noget i klemme" , kan stå
frem og udgyde det værste ; gamle hippier der har deres på det tørre og aldrig
har haft børn , kan jo stå i fjernsynet og hykle en selvretfærdig og slet skjult
skadefryd , medens de halvt i fuldskab vrøvler om ting de intet aner om, og som
alene er beregnet på at tilfredstille deres egen lille perverse ondskab mod dem
de er misundelige på, --------dette er den tid vi lever i.
Forvaltninger rundt omkring overser de fundamentale kendsgerninger og erstatter
en relevant støte med moralske overvejelser , der ville være 30' værdig, medens
perverse stoddere får frit spil fordi vi skal være ÅÅÅ så sociale.
Den enlige mor med det handicappede barn havde i forvejen en rædsom økonomi som
ikke bliver bedre af en bistandshjælp, -------- men hvor bliver der sat ind ;
bliver økonomien saneret og bliver der givet den støtte, som måske svarer til en
tiendedel af en døgn institution , den støtte der kunne vendt alting om , til
fordel for alle , --- næ.
Og når dagbladene har tygget på en horibel historie en uge, hvem har så fået et
bedre liv ? ------- ingen.

P.C.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2663.html

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-03 14:51

Hejsa...

"P.C." wrote:

> Det er da naturligvis sådan, at hvis man vil have ændret på forholdene bør man
> foreslå en løsning. og samtidigt må jeg indrømme, at medierne desværre ikke
> altid er de helt rigtige til at løse problemerne.

Nej, selvfølgelig er 'pressen' ikke altid sagen, men det her har været oppe i nu
snart 2 år, hvor de fleste beboere er godt trætte af, at kæden er aflåst, så hvis
der skal flyttes tunge ting ind, er det komplet umulig. Desuden kan du jo se, at
der er flere, der er kommet til skade ved at falde over kæden, da den er så godt
som usynlig i mørke pga. elendig belysningsforhold. - Og vi har jo heller ikke
forlangt kæden fjernet, - kun at den ikke må være låst...

Og mht. presseomtale, så er det ofte sådan, at selv om det måske ikke i længden
giver noget bedre, så er det ofte sådan, at man er bange for at komme i div. blades
søgelys. - Og AAB har jo ofte været dér - og ikke altid for det gode....

> [...]
> dybest set er totalt ligeglade, blot der er historier at sælge, og hvor står man

Det er rigtig, at mediernes fremfærd i mange tilfælde har været en enlig svale, men
der er da også tilfælde, hvor de har bragt ting op til overfladen, som jo har vist
sig at være ret så skandaløse. Jeg har selv i mange år arbejdet med medier og véd,
hvor lidt / hvor meget, man kan opnå og ikke opnå. - Ofte har jeg oplevet det, at
bare truslen om at ville bringe det op har været nok.

> Ville det ikke have været muligt at have fundet en bedre løsning end en dum kæde
> med en besværlig lås ; f.eks en kode hængelås ?

Det er jo lige netop det, der er sat på. - Hvis du læser skrivelsen igen, så vil du
også se, at det netop er det, der er problemet. - Når den er låst, er det umulig at
komme ind i gården overhovedet! med nogen former for køretøjer, - ikke engang
brandvæsenets transportable stige kan komme ind! - Så hvordan skal en taxa eller en
ambulance så komme derind? - Og som jeg også skriver, så forlanger vi jo ikke kæden
fjernet, men kun at den ikke er aflåst.

Hvis vi boede sammen var der heller ikke det store problem i det, for så kunne jeg
jo bare få en nøgle og så gå ud og låse den op, men vi har valgt ikke at bo sammen
af forskellige årsager, som ikke kommer denne sag ved. - Og hvis min forlovede selv
var istand til at komme ud og låse op, - ja så var der jo overhovedet ingen grund
til at bringe det op!?

> [...]
> [.....]
> Og når dagbladene har tygget på en horibel historie en uge, hvem har så fået et

som sagt, så er mine erfaringer for det meste, at bare truslen om at gå til
dagspressen er nok, og det vil jo vise sig her, hvad der sker...

Det egentlige problem er derimod langt dybere. I det moderne samfund er der ikke
plads til handicappede, - de er nærmest at betragte som pariaere, der hellere burde
spærres inde, så "vi normale kan blive fri for at se på dem". - Det er ikke mine
ord, men jeg har hørt den udtalelse mere end én gang.

Hvorfor kan vi som handicappede ikke bare få lov til at være levende mennesker med
egne tilværelser og evner og svagheder som alle andre? - næ... "I er jo en
belastning for samfundet", - "I er jo på 'overførsel'", "I har bare at makke ret,
ellers tager vi jeres penge..."! - Lignende udtalelser har jeg ofte stødt på blandt
de såkaldt normale, - også i mit arbejde som konsulent i EDB og medie spørgsmål....

Det, jeg vil have, er ganske almindelig sund fornuft og retfærdighed, - og at en
handicappet skal hjælpes, når der er behov for det, og ikke spor andet! ....Behovet
er her, men hvor er retfærdigheden? - Skal min forlovede måske anbringes på et
eller andet hjem, hvor hun så kan sygne hen? ...nå ja, så er hun da af
vejen..:((... - næste!...

mvh. Erik Richard

Fra : P.C.

Dato : 06-07-03 17:06

Hi
Blot en enkelt kommentar , ----- når jeg skriber "kode lås" , mener jeg en af de
hængelåse hvor man _ikke_ behøver en nøgle, men hvor man med 4 eller 6
"skydere", skal sætte en tal kombination for at låsen åbner ---------- så skal
de ,der skal gennem porten blot kende koden......
Jeg ved godt nogle af disse låse er lidt lumske, fordi en ukyndig kan komme til
at omkode låsen , men jeg mener at en ordentlig låsesmed burde kunne finde en
lås, der ikke er for nem at omkode. ---------
P.C.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-07-03 01:43

Hej

"P.C." wrote:

> [...]
> "skydere", skal sætte en tal kombination for at låsen åbner ---------- så skal
> de ,der skal gennem porten blot kende koden......

Korrekt, men så skal alle ambulancefolk fx. kende den, - og er der flere af slagsen
rundt omkring, bliver det godt nok lidt uoverskuelig...

> Jeg ved godt nogle af disse låse er lidt lumske, fordi en ukyndig kan komme til
> at omkode låsen , men jeg mener at en ordentlig låsesmed burde kunne finde en
> lås, der ikke er for nem at omkode. ---------

Den type kodelåse er ikke godkendte nogen steder, og de er langt fra sikre. - Er du
fiks på fingrene og har gode ører, kan man ofte høre sig frem til fald-klikkene....

I øvrigt er den lås, der er sat op, en systemlås med specialnøgle... - man kan ikke
engang bruge hoveddørsnøglen til den.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-03 16:14

Hej Kim

Kim wrote:

> Jo, jeg har læst hvad du har skrevet.

Hm...

> Falck kan stadigt komme ind. Godt nok skal de gå et længre stykke men de
> kan komme ind. Så den begrundelse virker ikke.

Falck har også protesteret - uden held. Og i et tilfælde, hvor 1-2 min. kan være
livstruende, så er det lang tid at bruge for at komme hele vejen uden om blokken!

> - Brug dog din forstand mand! - og
>
> Det syntes jeg også jeg gør. Hvad med ud brugte din og talte pænt til folk?

Når du rent faktisk forsvarer, at man lader en handicappet i stikken på den måde,
hvor netop som sagt, at 1-2 min. kan være livstruende, så bliver jeg vred, - især
når det gælder det menneske her i livet, man holder mest af! - Og jeg kan ikke
opfatte dine udtalelser som andet end ren kynisme! - desværre... - Det er desværre
også et udbredt fænomen blandt såkaldt normale mennesker, - at det rager dem en
pind, hvordan andre har det, - og da især folk med et handicap.

Jeg har tidligere været tilknyttet Den Sociale Ankestyrelse som bisidder i flere
sager, og det er ikke småting, der er kommet frem dér af både egoisme og kynisme
overfor de handicappede. - De er trods alt stadig mennesker med både egen forstand
og vilje og evner, som de forsøger at udnytte på bedst mulig måde. - Men det
bliver hulens svært, når der hele tiden er en gruppe egoister og tåber, der altid
vil forsøge at lægge dem hindringer i vejen.

> [...]
> tid, men husk i er ikke den eneste som bor der. Jeg kan godt forstå hvis
> bestyrelsen og evt andre bebor vil have kæden låst så folk ikke kan

Du har stadig ikke læst, hvad der står! - Men jeg skal da gerne skrive det igen.
Beboermødet vedtog jo netop, at kæden ikke skulle være låst. - Læs også svar til
Kim L.

Og hvad angår det at en chauffør kan komme ind og hente hende, - de er de jo
pisket til, men du véd så også, at når det tager temmelig lang tid, så bliver der
lagt ventepenge på, - og dem er der minsandten ingen, der betaler for hende. -
Ofte er det nødvendig, at der er to personer til at på det nærmeste bære hende ud
til den ventende bil....

> Kender nok mere til det end du tror.

Det lader det godt nok ikke til!

> [...]
> jeres egen. Du skriver selv at falk var nødtil at sprænge
> indgangsdørren, mener du også den skal stå ulåst? Så havde jeg

Med indgangsdøren mener jeg selvfølgelig døren til lejligheden. Hoveddøren er godt
nok også låst, men der er altid andre hjemme i ejendommen, som kan åbne låsen,
ellers mener jeg at Falck har en hovednøgle til hele afd., - det er jeg dog ikke
sikker på.

> Nu har jeg godt nok siddet i kørstol de sidste 8 år, men jeg forventer
> stadigt ikke at hele verden skal indrette sig efter mig. Har også døjet
> med nyresvigt og været i dialyse i 7 måneder. Så kom ikke her....

- Men du har tilsyneladende stadig dit syn, hvilket gør dig mobil, så du selv kan
komme rundt. Det er der jo ikke alle, der har!

> [...]
> skal være aflåst. Men det ændre ikke på at jeg stadigt ikke kan se
> problemet i kæden er aflåst, og jeg godt kan forstå dem som vil have den

Nej, - ÉN mand, der vil bestemme, - tja... det siger jo alt om den sag!

> [...]
> godt forstå hvis folk ikke har den store vilje til at ville hjælpe dig
> med den måde du fører dig frem på, hvis nogen er af en anden mening end

Nu har jeg arbejdet med handicappede og sociale problemer i mit arbejde i
efterhånden mange år, og det er få gange, jeg er stødt på så forbenede personer,
som den afd.formand.

Og _én_ ting har jeg lært i det arbejde, - du kommer ingen steder med den slags
folk, hvis du ikke lægger pres på dem, - og det skal vel at mærke være et pres,
der kan mærkes og ikke bare de såkaldte 'fløjlshandsker'. - Og jeg bryder mig ikke
om folk, der bare er medløbere og er ligeglade med regler og love, og det har jeg
aldrig gjort!

mvh. Erik Richard

Fra : Uffe Holst

Dato : 05-07-03 17:56

In an article of 5 Jul 2003 Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> fra det ene rum til det andet, uden at du skal have én til at hjælpe
> dig... - føj for f..... for en indstilling til dine medmennesker!

Har du overvejet, om du er til mere skade end gavn for din kæreste?

Er det på ovenstående måde, du har ført dine diskussioner med bestyrelsen,
så forstår jeg egentlig godt, at de modarbejder dig.

Jeg har naturligvis læst dit oprindelige indlæg, men uden tegninger over
området med anførelse af din kærestes bopæl, adgangsveje samt placeringen
af den omtalte kæde er det lidt svært at udtale sig om sagen.
--
Uffe Holst

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-03 15:20

Hej Uffe

Uffe Holst wrote:

> Har du overvejet, om du er til mere skade end gavn for din kæreste?
>
> Er det på ovenstående måde, du har ført dine diskussioner med bestyrelsen,
> så forstår jeg egentlig godt, at de modarbejder dig.

Nej, vi er begge enige om fremgangsmåden og har, som jeg skrev i andet indlæg,
nok været for flinke indtil nu.., - men det gør mig vred, når folk udtaler sig
på den måde, de går, og som med al tydelighed viser manglende kendskab til det
at være handicappet og manglende respekt over for handicappede som mennesker.

> Jeg har naturligvis læst dit oprindelige indlæg, men uden tegninger over
> området med anførelse af din kærestes bopæl, adgangsveje samt placeringen
> af den omtalte kæde er det lidt svært at udtale sig om sagen.

Meget kort forklaret, så ligger hendes opgang inderst i gården, og den aflåste
kæde er ude ved fortovet, og da der er cykelstativer på den ene side og en
garagenedkørsel på den anden, så er det umuligt at komme ind på nogen måde.
Ejendommen ligger i en vinkelbygning på hjørnet af to gader. Skal man så ind
med en båre, skal man hele ven hen til den næste vinkelblok eller rundt
omkring de to gader og ind ad en port på den anden gade. - Denne port er dog
ikke så stor, at en bil kan komme ind. Jeg håber, du kan danne dig et
indtryk...

mvh. Erik Richard

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-07-03 20:51

Erik Richard Sørensen [kml.ers@mail1.stofanet.dk] skrev:
> [...]
> men lige nøjagtig har nået at trykke på nødknappen, så burde selv du
> kunne se, at hun ikke kan komme ud gennem hele gården og låse en kæde

Hvad med at hun får udleveret den nøgle af AAB ??
Så kan hun give den videre til dem som (forhåbentlig!) ankommer når/hvis
hun trykker på sin nødknap.

Det er da vel en ok løsning eller ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-03 16:07

Hej Søren

"Søren C. Fischer" wrote:

> Hvad med at hun får udleveret den nøgle af AAB ??
> Så kan hun give den videre til dem som (forhåbentlig!) ankommer når/hvis
> hun trykker på sin nødknap.

Hvordan skal hun kunne give en nøgle videre eller bare sige, hvor den er,
hvis hun ligger bevidstløs?

> Det er da vel en ok løsning eller ?

Jeg er bange for, at den eneste løsning er uhindret adgang. Og som du kan
se i selve det første indlæg og i mine gensvar her, så vil vi ikke have
kæden fjernet, men kun låst op, så det er nemt at tage den af og køre ind.
- Men som du også kan se i et andet svar, så er der måske ved allerede nu
at ske noget, - jeg har ihvertfald d.d. fået en henvendelse, der måske kan
udmunde i noget positivt. - Det håber jeg i det mindste.

mvh. Erik Richard

Fra : Uffe Holst

Dato : 06-07-03 17:11

In an article of 6 Jul 2003 Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> kæden fjernet, men kun låst op, så det er nemt at tage den af og køre ind.

Ja, det er helt sikkert en løsning for jer, så lad os håbe, at det bliver
sådan.

Men der er jo givetvis en grund til kæden, nemlig at bilerne ikke skal
kunne køre ind i gården, og i den henseende ved jeg, at en ulæst kæde stort
set er lige så effektiv som ingen kæde ...

--
Uffe Holst

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-07-03 01:59

Hej Uffe

Uffe Holst wrote:

> Ja, det er helt sikkert en løsning for jer, så lad os håbe, at det bliver
> sådan.

Afd.formanden har kontaktet mig igen, _efter_ at jeg har sendt skrivelsen til
både AAB Århus og til hovedkontoret, og han har faktisk bedt os om at fremsætte
et forslag til næste beboermøde om, at kæden skal helt væk. Men jeg har en meget
lumsk mistanke om, at han derved på forhånd også véd, at et sådant forslag ikke
vil kunne samle et flertal, hvilket vi ikke er interesseret i, for så er vi jo
pludselig ude af billedet...

> Men der er jo givetvis en grund til kæden, nemlig at bilerne ikke skal
> kunne køre ind i gården, og i den henseende ved jeg, at en ulæst kæde stort
> set er lige så effektiv som ingen kæde ...

Helt reelt drejer det sig om 2-3 personer, der ikke kan læse afdelingens
vedtægter, - eller er ligeglade med det, så hvis ellers afd.best. gad rette
henvendelse til P-vagtselskabet, så ville et par bøder til disse 2-3 personer
nok kunne få dem til at lade være. - Vi véd, hvem de 2-3 personer er! - Men
afd.formanden var ikke interesseret i at rette henvendelse til P-selskabet, -
han gav ingen begrundelse herfor...

Men hvad værre er, er at der også på den her måde nu er spærret for både
vareindlevering til en stor restaurant, der ligger på hjørnet af de to gader,
samt for renovation til dels restautanten og alle tre ejendomme i området...

mvh. Erik Richard

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 06-07-03 18:27

Erik Richard Sørensen [kml.ers@mail1.stofanet.dk] skrev:

> Hej Søren

> Hvordan skal hun kunne give en nøgle videre eller bare sige, hvor den
> er, hvis hun ligger bevidstløs?

Du misforstår
Da min kæreste boede alene havde Falck en nøgle liggende til hendes
lejlighed - just in case

Det er jo nonsens at tale om at udlevere nøglen *efter* man har trykket
på nødknappen.
Nøglen skal naturligvis afleveres til dem der responderer på
nødknap-tryk *inden* det bliver aktuelt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-07-03 03:26

Hej Søren

"Søren C. Fischer" wrote:

> Du misforstår
> Da min kæreste boede alene havde Falck en nøgle liggende til hendes
> lejlighed - just in case

Jeg tror nok, det var lidt med vilje, jeg misforstod... - Jeg er da godt
klar over, at nøglen skal være udleveret _fø'r_ et kald.

> Det er jo nonsens at tale om at udlevere nøglen *efter* man har trykket
> på nødknappen.
> Nøglen skal naturligvis afleveres til dem der responderer på
> nødknap-tryk *inden* det bliver aktuelt.

Ja, der er så mindst to muligheder... 1. Det lokalcenter, som hun hører til
og 2. til selve Falck.
- Hvis nøglen udleveres til lokalcentret, så har det vist sig flere gange,
at de er så langsomme til at reagere, at jeg et par gange er nået derind,
før de har vist sig. - Hun har et direkte kaldenr. til mig også på alle
tlf.... - og der er trods alt ca. 7km herfra og derind...
- Hvis nøglen udleveres til Falck, så vil det betyde, at der altid skal
sendes en ambulance / lægeambulance fra stationen, hvilket jo langt fra
altid vil være tilfældet i en så stor by som Århus. Fx. er lægeambulancen
meget sjældent på stationen. Står den stille, er det altid ved nærmeste
sygehus, og dem har vi jo et par stykker af... Og ofte kaldes en ambulance,
der er på vej fra et sygehus og som kører 'tom' - enten til såkaldt
C-transport eller blot påvej tilbage til stationen. Kommer der et
udrykningskald, der kræver sirener, så kaldes nærmeste ambulance altid... -
Og så er der altså ikke tid til først at skulle køre tilbage til stationen,
der ligger ca. 2-3km fra dér hvor Kirsten bor, - hvis nu denne ambulance
fx. befinder sig på vej fra Århus Kommunehospital og tilbage til stationen,
kommer den faktisk inden for 200m fra hendes gadedør.

Så 'problemet' er mere kompliceret end som så.... - bortset fra, at en
ulåst kæde vil være løsningen på alle problemr....

I sidste ende er det også et økonomisk spørgsmål for hende, når taxa skal
hente og hjælpe hende fra døren til bilen og fra bilen tilbage igen, så
skal de jo have ventepenge, da det kan tage op mod 8-10 min. for hende at
_gå_ de 35m, der er ude fra gaden og ind til døren!

mvh. Erik Richard

Fra : Lotte M

Dato : 07-07-03 10:34

Erik Richard Sørensen skrev i meddelelsen
news:3F083AED.7F13670E@mail1.stofanet.dk :

> [...]
> kan se i selve det første indlæg og i mine gensvar her, så vil vi
> ikke have kæden fjernet, men kun låst op, så det er nemt at tage den

Hvad siger brandmyndighederne? I de boligforeninger jeg kender til
er brandvejene prioriteret højt (og dermed også adgangen for taxa,
ambulancer, renovationsbiler osv) - faktisk har jeg selv prøvet at
bo et sted hvor det var umuligt at få etableret handicapparkeringsplads
på grund af krav fra brandmyndighederne.
--
Lotte M
http://www.lotte-m.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 07-07-03 10:52

In an article of 7 Jul 2003 Lotte M wrote:

> [...]
> bo et sted hvor det var umuligt at få etableret handicapparkeringsplads
> på grund af krav fra brandmyndighederne.

Brandmyndighederne er vist normalt godt tilfreds blot deres biler kan
sprænge en eventuel kæde. Men der må givetvis ikke parkeres foran kæden.

--
Uffe Holst

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-07-03 12:17

Hej Uffe

Som du kan se i mit svar til Lotte, så er der nogle ting, de er tilfredse
med, mens der er andre ting, de er særdeles utilfredse med. De har været ude
og kigge, men de kiggede som skrevet kun på de to ejendomme og ikke på den
tredie, men det gør de så nu...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-07-03 12:13

Hej Lotte

Lotte M wrote:

> [...]
>
> Hvad siger brandmyndighederne? I de boligforeninger jeg kender til
> er brandvejene prioriteret højt (og dermed også adgangen for taxa,

Hvad det angår, så er de ikke helt sikre på, hvordan de skal forholde sig.
- Til de to blokke er der fri adgang for deres transportable stige og
uhindret adgang for både stigevogne og sprøjter fra den anden side -
gadesiden. Den tredie blok er der derimod totalt lukket for, aå de ikke
kan komme ind med selv den mindste 'boogie'-stige, som han kaldte det, -
pga. opsatte sandkasser og blomsterkummer. - Men generelt kan du komme ind
med deres 'slangetæmmere', da der er under 40m fra fortov til bagsiden af
alle blokke, - så det er noget, de kigger på.

> - faktisk har jeg selv prøvet at bo et sted hvor det var umuligt
> at få etableret handicapparkeringsplads på grund af krav fra
> brandmyndighederne.

Det samme vie jo være tilfældet her, hvis Kirsten fx. kunne have fået en
handicapbil, i og med, at kæden er aflåst, så vil hun ikke kunne få den
parkering foran døren, som der ellers er plads til. - Og hvis hun kunne få
det, så skulle hun have det i parkeringskældren, som hun så ville være
tvunget til at tilgå udefra, da der ikke er elevatorer i ejendommene. - Så
det er ikke et sted for regulære kørestolsbrugere, - dvs., du skal selv
være istand til at gå (eller kravle) de 6 trappetrin, der er op til
stueetagen, - eller have én, der kan bære dig og kørestol ned...

Svjh. er byggeriet fra 1968-71, så det var før, der kom krav om div.
adgangsfaciliteter for kørestolsbrugere...

mvh. Erik Richard

Fra : Dullermaren

Dato : 05-07-03 19:15

måske er det mig der er fejl på den ,- men jeg syntes nu at tonen i
brevet oser af frustration.
Hvis man gang på gang må kæmpe for ting, som man egentlig har fået at
vide man har lov til, bliver man først ked af det, så bliver man
frustreret og VRED. Det er desværre på det stadie at man måske kan lyde
som en kværulant og et brokke hoved. Et er at kæmpe for sig selv og
blive skuffet, men tusinde gange værre er det, når man kænper for en man
holder af. Er mor til et handicappet barn, og har selv prøvet det.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-07-03 21:09

Dullermaren wrote:

> [...]
> blive skuffet, men tusinde gange værre er det, når man kænper for en man
> holder af. Er mor til et handicappet barn, og har selv prøvet det.

Når jeg i andre indlæg påpeger det uheldige i tonen, er det heller ikke
fordi, jeg ikke forstår den bagvedliggende
frustration/vrede/afmægtighed. Men en sådan tone kan reelt forværre
sagen i stedet for, at man opnår den ønskede virkning. Jeg tror, at når
man skal kommunikere skriftligt om den slags med myndigheder,
boligforeninger eller andre, er det en god ide at få et tredje sæt øjne
til at kigge på teksten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Strid

Dato : 05-07-03 21:11

Hey
endelig hjemme fra ferie.. Nå men jeg har selv boet i AAB byggeri og det
var nok den væmmeligeste oplevelse i mit liv.. Jeg kan godt forstå hvis man
bliver rasende og tænker lidt over hvad de dog indeholder. Jeg havde en
elevator jeg kunne bruge og man lavede det om til en elevator hvor jeg så
fremt jeg ville have min kørestol med ned på gaden ville skulle stå bag ved
den mens vi kørte ned?!!?!? Jeg mener jeg påpegede det på et afdelingsmøde
og fik besked på man kunne ikke tage hensyn til at de handicappede havde
brug for en kørestol.!?!?! jeg kan godt forstå din vrede og harme, jeg
personligt er flyttet væk til en dejlig lejlighed med have.. jeg ventede i
19 måneder hos Københavns kommune på den!!

Men smid endelig alt videre til pressen det er godt med lidt foskus.. (læs
råb så højt du kan og lidt højere)

Astrid