Succabus eller Succubus?
Fra : NB

Dato : 02-07-03 20:53

Hej

Hvad er en succabus/succubus?

Er der nogen forskel på om det staves med a eller u?

Fra : Wrathchild

Dato : 02-07-03 21:08

> Hej
>
> Hvad er en succabus/succubus?
>
> Er der nogen forskel på om det staves med a eller u?

Succabus må vist være drengedrømsomskrivningen - Succubus er den rigtige
stavemåde.

En Succubus er en kvindelig (manifestation af) djævel(en). Der findes en
mandlig version der hedder en Incubus. De er begge frister-dæmoner, der har
meget smukke menneskelige former, og har i nogle fremstillinger til opgave
at lave børn (dette er især incubi) der så selvfølgelig er mærket af djævlen
og vil bidrage til hans sag.

I andre fremstillinger er de mere som Marer, der plager de dødelige, men det
har altid noget med forførelser, vågen eller i drømme at gøre. Se evt. "The
Encyclopedia of Witchcraft and Demonology" af Rossel Hope Robbins hvis du
kan komme i nærheden af den på biblioteket.

Håber det hjælper

--
Wrath
------------------

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 03-07-03 19:35

Så vidt jeg ved betyder succubus "den der ligger nederst" og incubus "den
der ligger øverst", på latin.

Succabus betyder "sut en bus", på ebonics.

Hilsen Mads
Yderligere visdom på: http://dk.groups.yahoo.com/group/rollespildk/

Fra : Wrathchild

Dato : 03-07-03 20:13

Det ser ud til at du har ret - succubus må betyde sådan noget som "den der
ligger under" eller "den der underkaster sig" mens incubus må være "den der
ligger/hænger over" eller i virkeligheden "den der dominerer" - og det taler
vel meget om i hvert fald (mere eller mindre primitive) mandlige
forestillinger om hvad seksualitet er og går ud på.

--
Wrath
----------------------------

Fra : Lars Embøll Nielsen

Dato : 05-08-03 22:20

"Wrathchild" <wrathchild@hippiespammer.dk> skrev i en meddelelse
> Se evt. "The Encyclopedia of Witchcraft and Demonology" af Rossel Hope
Robbins hvis du kan komme i nærheden af den på biblioteket.

*G* Jeg tror nu bibliotekaren vil kikke lidt, hvis jeg spørger efter _den_
tittel på mit lokale landsby-bibliotek

Lars

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 06-08-03 16:00

"Lars Embøll Nielsen" <HunamSHODAN@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Robbins hvis du kan komme i nærheden af den på biblioteket.
>
> *G* Jeg tror nu bibliotekaren vil kikke lidt, hvis jeg spørger efter _den_

Jeg tror nu din bibliotikar er vandt til lidt af hvert. Det plejer jo normal
ikke at være kriminelle der læser krimier, eller rumpiloter der læser SF, så
hvad skulle der være galt med at læse "The Encyclopedia of Witchcraft and
Demonology"?

Lars

Fra : Lars Embøll Nielsen

Dato : 06-08-03 18:14

> [...]
> Wrath
> ------------------
> " Why oh why didn't I take the blue pill ... "

Har været på bibliotek.dk og google (hvor der kommer kun kom 4 sider frem),
hvilket bibliotek har du set den på?

Lars

Fra : Wrathchild

Dato : 06-08-03 20:27

> Har været på bibliotek.dk og google (hvor der kommer kun kom 4 sider
frem),
> hvilket bibliotek har du set den på?

Jeg sagde ikke at jeg havde set den på et bibliotek her i landet. Jeg sagde
at man kunne spørge

Jeg har lånt den af en kammerat.

--
Wrath